-84 2107 kaasari ongelmia

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
jarkoc
Viestit: 44
Liittynyt: 6.7.2009 11:51
Paikkakunta: Nastola

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja jarkoc »

viewtopic.php?t=26691

Kannattaa varmaa purkaa, puhdistaa ja kattoa samalla että muuten kaasutin kunnossa.
Omassa 1500s kans muutettu kakkonen toimii mekaanisesti ja samalla isonsin 1.pääsuuttimen 112 -> 125 kokoon. Hienosti kiihtyy.
1300 koneessa alunperin ilmeisesti vielä pienemmät suuttimet.
Lada 2105 1500s -90
Lada 2104 1700i -97
Avatar
jta
Viestit: 4371
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuossa näköjään oli muutettu vanhan kaasarin vivulla mekaaniseksi tuo eli on ainakin kunnolla tehty. Tuota booausta voi kokeilla korjata myöskin kakkoskurkun tk-suutinta isontamalla ja kannattaa tietenkin tarkistaa ettei ole tukkeentunut. Tuo suutin vaikuttaa tuolla hetkellä kun kakkoskurkku lähtee aukeamaan.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
ladaismi

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Tänä aamuna oli vaikeuksia päästä töihin. Lada ei käynyt ollenkaan ilman imua, ja imunkin kanssa vauhdissa putkessa paukku, kaasua painaessa hyyty ja nyki koko matkan, vauhtia ei saanut yli 60 km/h.
ladaismi

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Käytettiin kaasari auki ja putsattiin. Imun jousitanko ei ollu paikallaan, eli imuläppä lienee ole mennyt edes kiinni ollenkaan. Huono kylmäkäynnistyvyys johtunee siitä.

Ostin korjaussarjan manselta. Sen korjaussarjan kiidytyspumpun kalvo vuosi, koho venttiili falskas, suuttimissa ei ollu ollenkaan luettavia merkintöjä.

Öljypumpun korjaussarja, sen kun asensi (eli akseli ja toinen ratas ) öljypumppu ei pyöri kuin puolikierosta. Uudella rullalla ja vanhalla akselilla pyörii täysin. Kasattiin sitten uudella irtorullalla ja vanhalla akselilla.

Kakkos kurkun pakotukesta puuttui jousi, eli kakos kurkku oli koko ajan vähän auki. Siihen laitettiin uusi jousi.

Tulos: lada käy tyhjäkäyntiä melkein ok, mutta heti kun painaa vähän kaasua, meinaa booata. Kun painaa kunnolla kaasun yli puolivälin ja kakoskurkku kun aukeaa, nostaa kierrokset todella hyvin, ei epäröi yhtään. Liikkeelle lähtö pitää tehdä yli puolella kaasulla, muuten booaa eikä meinaa jaksaa liikkua. Mistäs seuraavaksi etsisi vikaa?
Avatar
pressa
Viestit: 10337
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ykköspiirin suutin liian pieni tai suutin/kanava tukossa.
ladaismi

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Onnistunu remontti, tämän aamun -20 starttaus, töihin ei päässy.

https://youtu.be/OhnTgQJ9UeI
ladaismi

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Vaihdoin kondensaattorin ja tulpat. Nyt lada sentään käy kaikilla pytyillä. Vanhat tulpat oli pikimustat, 1 ja 4 märät, 2 ja 3 kuivat.

Edelleen booa jos painaa vähän kaasua. Tyhjäkäynnin seosruuvi pitää olla kiinni kokonaan ja tyhjäkäyntiruuvi 5 kierrosta auki. Silloin tyhjäkäynti on ilman kuormaa 1500. Kun laittaa valot ja päälle, tipahtaa 1100. Kun jäähdytinrupeli lähtee päälle, tipahtaa 500 kierroksen tuntumaan. Jos painaa kaasun pohjaan, noisee tuostakin heti. Mutta jos vain pikkuisen painaa kaasua, booa ja sammuu.
ladaismi

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Otin kaasarin vielä pöydälle. Otin neljä suutinta piis pensalinjalta päin katsottuna:


Kohokammiossa vasen 162, oikea (tukossa) 178

Kannen päällä oleva (ilmasuutin) vasen 174 oikea 174

Onko jossain vielä jotain suuttimia?

Kaasarin molemmiöla sivuilla oli vielä messinki tasakärkiruivit. Otin ne auki, molemmissa ruuveissa jonkilainen suutin päässä. Molemmat auki mutta putsasin.
Liitteet
20210321_163503.jpg
20210321_162523.jpg
20210321_161646.jpg
jarkoc
Viestit: 44
Liittynyt: 6.7.2009 11:51
Paikkakunta: Nastola

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja jarkoc »

ihme suutinkoot 1300 koneessa vakiona
1 pää 107 ilma 170
2 pää 162 ilma 170
Lada 2105 1500s -90
Lada 2104 1700i -97
ladaismi

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Tuo kaasari on kuulemma vanhasta nappiksesta.

Tuossa mansen korjaussarjan 1200/1300 mukana olevat suuttimett. Mitkä koot nuo 2 ylimmäistä on, itse en saa selvää? Pitäisikö nuo sitten laittaa tilalle? Ilmasuuttimet näyttäis olevan 170 molemmat.

Pitäisikö tyhjäkäynnin seoksen säätöruuvin alla olla joku jousi? Yuossa ei ole. Kumitiiviste on painunut tuonne reikään, se voi olla hankala saada pois.
Liitteet
20210321_180515.jpg
ladaismi

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

ladaismi kirjoitti: 21.3.2021 18:07 Tuo kaasari on kuulemma vanhasta nappiksesta.

Tuossa mansen korjaussarjan 1200/1300 mukana olevat suuttimett. Mitkä koot nuo 2 ylimmäistä on, itse en saa selvää? Pitäisikö nuo sitten laittaa tilalle? Ilmasuuttimet näyttäis olevan 170 molemmat.

Pitäisikö tyhjäkäynnin seoksen säätöruuvin alla olla joku jousi? Yuossa ei ole. Kumitiiviste on painunut tuonne reikään, se voi olla hankala saada pois.
Korjaussarja on tämä: https://www.mansemotors.fi/kaasuttimen- ... 200-1300cc
ladaismi

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Puhelimen kamerassa oli suurennos niin tässä vielä kuva suuttimista. Eestä ja takaa.
Liitteet
20210321_184654.jpg
20210321_184728.jpg
jarkoc
Viestit: 44
Liittynyt: 6.7.2009 11:51
Paikkakunta: Nastola

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja jarkoc »

tuo vasemman puoleine saattaa olla 107.
Kannattaa ainaki koittaa noilla ozoni tuo kaasutin kummiski on ku tuo kakkoskurkun alipaine ohjauksen lautanen on tuossa.
Jousta siellä säätöruuvin alla ei ole ja kumit kannattaa pitää ihan muussa reiässä ku kaasuttimen reiässä.
Lada 2105 1500s -90
Lada 2104 1700i -97
ladaismi

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Laitoin korjaussarjasta tuon pienempi reikäsen 1 kurkkuun, ja vanhan 162 2 kurkkuun. Vaihdoin myöa ilmasuuuttimet 170 molemmat korjaussarjasta.

Tyhjäkäyntiruuvi pitää olla täysin nyt kiinni ja seos ruuvin 4 kierrosta auki. Jos laittaa 2 kiertosta molempia, käy kyllä tyhjökäyntiö mutta heti kun kaasuun koskee, paukkuu putkessa tai kaasarissa ja sammuu.

Tyhjäkäyntiä ei nyt saa käytännössä säädettyä ollenkaan, on koko ajan 1500 ja paukkuu/nykii kun kaasua painaa...
ladaismi

Re: -84 2107 kaasari ongelmia

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Aukaisin kaasarin jälleen. Yköskurkkuun (lämmin moottori) kuuluu lorina ja höyryä nousee sieltä. Kohon kupissa vasemmassa takanurkasssa bensan tulon kohdilta katsottuna nousee koko ajan ilmakuplia. Mikä reikä siellä on?

Onko tämä oikea tapa katsoa kohon korkeus? Jos on, se näyttää 3 mm.
Liitteet
20210322_165429.jpg
Vastaa Viestiin