|
|
LADA 2107 (VAZ-2107) ja sen muunnokset
TEKNISET TIEDOT
Malli |
2107 |
1300 S |
Tyyppi |
VAZ-2107 |
VAZ-21072 |
myyty vuosina |
1983-1990, 1994-1996
|
1984-1990 |
MITAT JA SUORITUSARVOT |
pituus |
4136 mm |
leveys
(ilman peilejä) |
1620 mm |
korkeus (ilman kuormaa) |
1446 mm |
akseliväli |
2424 mm |
raideleveys etu/taka |
1365/1321 mm |
korinylitys etu/taka |
651/1053 mm |
pienin maavara |
157 mm |
rekisteröity |
5 henkilölle |
omapaino |
1020 kg |
1010 kg |
kantavuus |
375 kg |
tavaratila |
385 litraa |
kääntösäde |
5,9 metriä |
jarrutusmatka,
kuivalla ja tasaisella asvalttitiellä nopeudesta 80 km/h |
38
metriä |
huippunopeus |
150 km/h |
145 km/h |
kiihtyvyys
0-100 km/h |
17 s |
18 s |
MOOTTORI |
Tyyppi |
VAZ-2103 |
VAZ-2105 |
malli, sijainti |
nelisylinterinen, nelitahtinen,
rivimoottori edessä pitkittäin |
sylinterin tilavuus |
1,452 litraa |
1,294 litraa |
sylinterin halkaisija x
iskunpituus |
76x80 mm |
79x66 mm |
sylinterinkansi |
21011-1003011-10 |
2105-1003011 |
puristus suhde |
8,5 |
venttiilejä per sylinteri |
2 |
Suurin teho |
55 kW 75 hv 5600 r/min |
48 kW 65 hv 5600 r/min |
suurin vääntö |
106 Nm 3400 r/min |
94 Nm 3400 r/min |
tyhjäkäynnin kierrosluku |
850-900 r/min |
sylinterien työjärjestys |
1-3-4-2 |
polttoaine-
järjestelmä |
DAAZ kaksikurkkuinen
alaimukaasutin 2107-1107010 |
DAAZ kaksikurkkuinen
alaimukaasutin 2105-1107010 |
polttoaine |
vähintään 92 oktaaninen
bensiini |
pakoputkisto |
varustettu kolmella äänenvaimentimella |
varustettu kahdella äänenvaimentimella |
VOIMANSIIRTO |
kytkin |
kuiva, yksilevyinen |
kytkimen käyttö |
hydraulinen |
vaihteisto |
nelivaihteinen,
kaikki eteenpäinajovaihteen synkronisoitu |
vaihteiston
välitykset
vaihteisto
ensimmäinen vaihde
toinen vaihde
kolmas vaihde
neljäs vaihde
viides vaihde
peruutus vaihde |
VAZ-2105
3,67
2,10
1,36
1,00
-
3,53
|
vetopyörästö |
4,1 |
vetotapa |
takapyöräveto |
ALUSTA |
etujousitus |
erillisjousitus, kolmiomalliset
ylä ja ala tukivarret, kierrejouset, nesteiskunvaimentimet ja kallistuksen
vakaaja |
takajousitus |
jäykkätaka-akseli, jossa
neljä eteenpäin suunnattua tukivartta ja yksi poikittainen tukivarsi,
kierrejouset ja nesteiskunvaimentimet |
vanne |
teräslevypyörä |
vanne koko |
5J-13 |
rengas |
sisärenkaallinen vyörengas |
rengas koko |
175/70R13 |
OHJAUS |
ohjausjärjestelmän kuvaus |
globoidi kierrukka ja rulla,
nivelletty ohjausakseli |
JARRUT |
käyttöjarru, edessä |
levyt, automaattisäätöiset |
käyttöjarru, takana |
rummut, automaattisäätöiset |
käyttöjarrujärjestelmä |
hydraulinen, kaksipiirinen,
alipainetehostin, takajarrujen paineentasausventtiili |
seisontajarru |
käsikäyttöinen, vaijerivälitteinen,
takajarruihin vaikuttava |
SÄHKÖJÄRJESTELMÄ |
tyyppi |
12V, miinusmaadoitteinen |
akku |
6ST-55A, 55 Ah |
laturi |
G-222 tyyppinen 45A |
käynnistin moottori |
ST221 tyyppinen, teho 1,3
kW |
virranjakaja |
30.3706 kärjellinen,
alipaine- ja keskipakosäätimellä |
30.3706-01 kärjellinen,
alipaine- ja keskipakosäätimellä |
KORI JA VARUSTEET |
tyyppi |
VAZ-2107 |
malli |
kokometallinen,
itsekantava, neliovinen sedan |
kojelauta |
2107 |
TEKNISET TIEDOT
Malli |
1700i |
1600 SL |
Tyyppi |
VAZ-21073-40 |
VAZ-21074 |
myyty vuosina |
1994-1997 |
1985-1996 |
MITAT JA SUORITUSARVOT |
pituus |
4136 mm |
leveys
(ilman peilejä) |
1620 mm |
korkeus (ilman kuormaa) |
1446 mm |
akseliväli |
2424 mm |
raideleveys etu/taka |
1365/1321 mm |
korinylitys etu/taka |
651/1053 mm |
pienin maavara |
157 mm |
rekisteröity |
5 henkilölle |
omapaino |
1020 kg |
1020 kg |
kantavuus |
375 kg |
tavaratila |
385 litraa |
kääntösäde |
5,9 metriä |
jarrutusmatka,
kuivalla ja tasaisella asvalttitiellä nopeudesta 80 km/h |
38
metriä |
huippunopeus |
155 km/h |
152 km/h |
kiihtyvyys
0-100 km/h |
13 s |
17 s |
MOOTTORI |
Tyyppi |
VAZ-21073 |
VAZ-2106 |
malli, sijainti |
nelisylinterinen, nelitahtinen,
rivimoottori edessä pitkittäin |
sylinterin tilavuus |
1,690 litraa |
1,570 litraa |
sylinterin halkaisija x
iskunpituus |
82x80 mm |
79x80 mm |
sylinterinkansi |
21213-1003011 |
21011-1003011-10 |
puristus suhde |
9,3 |
8,5 |
venttiilejä per sylinteri |
2 |
Suurin teho |
62 kW 84 hv 5400 r/min |
57 kW 78 hv 5400 r/min |
suurin vääntö |
137 Nm 3400 r/min |
132 Nm 3400 r/min |
tyhjäkäynnin kierrosluku |
750 +/-50 r/min |
850-900 r/min |
sylinterien työjärjestys |
1-3-4-2 |
polttoaine-
järjestelmä |
GM elektroninen
yksipisteruiskutus |
DAAZ kaksikurkkuinen
alaimukaasutin 2107-1107010 |
polttoaine |
lyijytön 95 oktaaninen
bensiini |
vähintään 92 oktaaninen
bensiini |
pakoputkisto |
varustettu kahdella äänenvaimentimella
ja katalysaattorilla |
varustettu kolmella äänenvaimentimella |
VOIMANSIIRTO |
kytkin |
kuiva, yksilevyinen |
kytkimen käyttö |
hydraulinen |
vaihteisto |
viisivaihteinen, kaikki
eteenpäinajovaihteen synkronisoitu |
vaihteiston
välitykset
vaihteisto
ensimmäinen vaihde
toinen vaihde
kolmas vaihde
neljäs vaihde
viides vaihde
peruutus vaihde |
VAZ-21074
3,67
2,10
1,36
1,00
0,819
3,53
|
vetopyörästö |
3,9 |
vetotapa |
takapyöräveto |
ALUSTA |
etujousitus |
erillisjousitus, kolmiomalliset
ylä ja ala tukivarret, kierrejouset, nesteiskunvaimentimet ja kallistuksen
vakaaja |
takajousitus |
jäykkätaka-akseli, jossa
neljä eteenpäin suunnattua tukivartta ja yksi poikittainen tukivarsi,
kierrejouset ja nesteiskunvaimentimet |
vanne |
teräslevypyörä |
alumiinivalupyörä |
vanne koko |
5J-13 |
5,5J-13 |
rengas |
sisärenkaallinen vyörengas |
rengas koko |
175/70R13 |
175/60R13 |
OHJAUS |
ohjausjärjestelmän kuvaus |
globoidi kierrukka ja rulla,
nivelletty ohjausakseli |
JARRUT |
käyttöjarru, edessä |
levyt, automaattisäätöiset |
käyttöjarru, takana |
rummut, automaattisäätöiset |
käyttöjarrujärjestelmä |
hydraulinen, kaksipiirinen,
alipainetehostin, takajarrujen paineentasausventtiili |
seisontajarru |
käsikäyttöinen, vaijerivälitteinen,
takajarruihin vaikuttava |
SÄHKÖJÄRJESTELMÄ |
tyyppi |
12V, miinusmaadoitteinen |
akku |
6ST-55A, 55 Ah |
laturi |
37.3701 tyyppinen 55A |
G-222 tyyppinen 45A |
käynnistin moottori |
29.3708 tyyppinen, teho
1,3 kW |
ST221 tyyppinen, teho
1,3 kW |
virranjakaja |
jakajaton, GM elektroninen
suorasytytys |
30.3706 kärjellinen,
alipaine- ja keskipakosäätimellä |
KORI JA VARUSTEET |
tyyppi |
VAZ-2107 |
malli |
kokometallinen,
itsekantava, neliovinen sedan |
kojelauta |
2107 |
KOJELAUTA 2107
katkaisimet ja varusteet: virtalukko, valokytkin, takasumuvalokytkin, takalasinlämmittimenkytkin/merkkivalo, ajovalojen pesin/pyyhin, takalasinpyyhinpesurin kytkin (Combi), lämmityslaitteen puhaltimen kytkin, mittarivalonsäädin, ajovalojen korkeussäädin, tupakansytytin, nelivalovilkun kytkin/merkkivalo, hansikaslokero, tavarahylly, kaiuttimenpaikat (2 kpl), lämmityslaitteen säätimet (3 kpl), lämmityslaitteen säädettävät suulakkeet (4 kpl), ohjausakselin kytkimet (3 kpl), radion paikka, kello, tuhkakuppi.
mittaristo ja merkkivalot: nopeus-, kierrosluku-, matka-, osamatka-, öljynpaine-, lataus-, jäähdytysnesteen lämpö- ja polttoainemittari. merkkivalot: seisonta/lähivalot, kaukovalot, suuntavalo, takasumuvalot, varoitusvalot: öljypaine, lataus, seisontajarru/jarrupalojen kuluneisuus*, jarrunestemäärä, polttoaineen loppuminen.
OHJAUSAKSELIN KYTKIMET
Vasen etummainen: suuntavalokytkin, ylöspäin vilkku oikealle ja alaspäin vilkku vasemmalle
Vasen takimmainen: ajovalokytkin (toimii kojelaudan valokytkimen ollessa kytkettynä), ensimmäinen asento lähivalot kytketty, toinen asento (alaspäin) kaukovalot kytketty, vetämällä kaukovalovilkku
oikean puoleinen: etulasin pyyhinpesurin kytkin, ensimmäinen asento pyyhkimet ei kytketty, toinen asento (alaspäin) jaksotettu pyyhintä, kolmas asento (alin) jatkuva pyyhintä, vetämällä sähköinen lasinpesin
vaihtoehtoinen ajovalokytkin osassa autoista, joissa kojelaudan ajovalokytkimessä vain kaksi asentoa
Vasen takimmainen: ajovalokytkin (toimii kojelaudan valokytkimen ollessa kytkettynä), ensimmäinen asento seisontavalot kytketty, toinen asento (alaspäin) lähivalot kytketty, kolmas asento (alin) kaukovalot kytketty, vetämällä kaukovalovilkku
* varusteista riippuen
MUUTOKSET JA VARUSTEVAIHTOEHDOT
Vuodesta 1985 sai perusversioon 1,5 litran moottorilla lisähintaan viisivaihteisen vaihteiston, viisivaihteisissa malleissa vetopyörästön välitys 3,9. Muutaman vuoden päästä viides vaihde oli vakiovaruste.
|
|
Uuden
mallin Lada 1600 SL varustelun eroavuudet: etuistuinten lämmittimet,ajastettu
turvavyön merkkivalo, rikastimen merkkivalo, automaattiset ajovalot,
Suomalainen erikoisverhoilu. 90-luvun aikana lisävarustelu väheni.
Vaihtoehtoisesti saatavilla muutan vuoden ajan myös nelivaihteisena
|
Vuodesta 1988 tehdas alkoi asentamaan Lada 2107 autoihin Samaran 55A laturia 37.3701. Myös 1300 S malliin sai lisähintaan 5-vaihteisen vaihteiston. Osaan 1,3 litran malleista on tehtaalla asennettu Solex tyyppistä kaasutinta 21051-1107010.
|
Vuonna 1991 malli 2107 1,5 litran moottorilla toistaiseksi pois myynnistä
|
Vuodesta 1992 voimaan tulleiden kiristyneiden pakokaasupäästö normien myötä Lada 1600 SL:n kaasutin vaihdettiin sähköohjatuksi 21053-1107010-62 Axtec versioiksi ja katalysaattorin sen yhteydessä pakolliseksi varusteeksi. Lisäksi vähäpäästöisessä Ladassa oli kärjetön virranjakaja 38.3706.
|
|
Moottori:
teho DIN 52 kW 71 hv 5600 r/min
tyhjäkäynninpyörintänopeus 820...900
polttoaine: lyijytön 95E
Polttoainejärjestelmä: Daaz Solex + Axtec sähköisesti ohjattukaksikurkkuinen alaimukaasutin
Sähköjärjestelmä:
Laturi 37.3701 - 55A
käynnistinmoottorin 29.3708 teho 1,3 kW
virranjakaja 38.3706 kärjetön, Keskipako- ja alipainesäätimellä
mittaristo ja merkkivalot:
Check Engine (tarkista moottori) merkkivalo
|
Vuonna 1994 palaa 1,5 litran malli myyntiin Lada 1500 SL nimellä ja varustettuna vähäpäästöisellä moottorilla ja mustalla jäähdyttimen säleiköllä. Kaikki muutkin 2107 mallit saavat mustan säleikön.
|
|
Moottori:
teho DIN 49 kW 67 hv 5600 r/min
tyhjäkäynninpyörintänopeus 820...900
polttoaine: lyijytön 95E
Polttoainejärjestelmä: Daaz Solex + Axtec 21053-1107010-62 sähköisesti ohjattukaksikurkkuinen alaimukaasutin
|

Lada 1700i |
KUVIA SUOMALAISISTA LADA MALLEISTA
2107 kuvia 1300
S kuvia 1700i
kuvia 1600 SL
kuvia
TÄYTTÖTILAVUUDET
polttoainesäiliö |
39 litraa |
95E |
moottori jäähdytysjärjestelmä
mukaanlukien lämmityslaite |
9,85 litraa |
jäähdytysneste |
moottorin voitelujärjestelmä |
3,75 litraa |
moottoriöljy |
vaihteisto |
1,35 litraa |
vaihteistoöljy |
vetopyörästö |
1,3 litraa |
vaihteistoöljy |
ohjausvaihde |
0,215 litraa |
vaihteistoöljy |
kytkimenjärjestelmä |
0,2 litraa |
jarruneste |
jarrujärjestelmä |
0,66 litraa |
jarruneste |
iskunvaimennin etujousituksessa |
0,12 litraa |
iskunvaimennin öljy |
iskunvaimennin takajousituksessa |
0,195 litraa |
iskunvaimennin öljy |
lasinpesunestesäiliö |
5 litraa |
vesi/lasinpesuneste |
|
SÄÄTÖARVOT
ventiilin välykset kylmässä
moottorissa
imuventtiili
pakoventtiili (ei 1700i)
pakoventtiili (1700i) |
0,15 mm
0,15 mm
0,20 mm |
laturinhihnan taipuma 10 kp voimalla
painettaessa |
10 - 15 mm |
jäähdytysnesteen pinnan korkeus
paisuntasäiliössä |
30-40 mm min. merkin yläpuolella |
kaasuttimen kohon etäisyys kannesta
tiivisteineen (ei 1700i) |
6,5 +/-0,25 mm |
sytytyksen ennakko (ei 1700i) |
5 - 7 astetta ennen ykk |
sytytystulppien kärkiväli |
0,5 - 0,6 mm
0,7 - 0,8 mm**
1,0 - 1,1 mm*** |
katkojan kärkien kärkiväli* |
0,4 +/- 0,05 mm |
kytkin polkimen vapaaliike |
25 - 35 mm |
ohjauspyörän vapaaliike |
18-20 mm/5 ast |
etupyörien auraus kuormitettuna
|
1 +/-1 mm |
etupyörien camber-kulma kuormitettuna
|
0 ast 30' +/-20' |
etupyörien Caster-kulma kuormitettuna
|
4 ast +/-30' |
jarrujen kitkapinnan minimi
paksuus
edessä
takana |
1,5 mm
2,0 mm |
pienin öljynpaine 5600 r/min |
3,5-4,5 kp/cm2 |
renkaiden ilmanpaineet edessä-takana |
1,7-2,0..2,5 kp/cm2 |
|
* ei katalysaattori malleissa ** Axtec kaasuttimella *** 1700i mallissa
|