
|
|
LADA 1300 (VAZ-21011) ja sen muunnokset
TEKNISET TIEDOT
Malli |
1300 |
1200 L |
Tyyppi |
VAZ-21011 |
VAZ-21013 |
myyty vuosina |
1974-1980 |
1977-1989 |
MITAT JA SUORITUSARVOT |
pituus |
4043 mm |
leveys (ilman peilejä) |
1611 mm |
korkeus (ilman kuormaa) |
1440 mm |
akseliväli |
2424 mm |
raideleveys etu/taka |
1349/1305 mm |
korinylitys etu/taka |
588/1031 mm |
pienin maavara |
170 mm |
rekisteröity |
5 henkilölle |
omapaino |
960 kg |
kantavuus |
400 kg |
tavaratila |
385 litraa |
kääntösäde |
5,9 metriä |
jarrutusmatka, kuivalla ja tasaisella
asvalttitiellä nopeudesta 80 km/h |
38 metriä |
huippunopeus |
145 km/h |
142 km/h |
kiihtyvyys 0-100 km/h |
19 s |
20 s |
MOOTTORI |
Tyyppi |
VAZ-21011 |
VAZ-2101 |
malli, sijainti |
nelisylinterinen, nelitahtinen,
rivimoottori edessä pitkittäin |
sylinterin tilavuus |
1,294 litraa |
1,198 litraa |
sylinterin halkaisija x iskunpituus |
79x66 mm |
76x66 mm |
sylinterinkansi |
21011-1003011-10 |
puristus suhde |
8,5 |
venttiilejä per sylinteri |
2 |
Suurin teho |
49 kW 67 hv 5600 r/min |
44 kW 60 hv 5600 r/min |
suurin vääntö |
97 Nm 3400 r/min |
87,3 Nm 3400 r/min |
tyhjäkäynnin kierrosluku |
750-800 r/min |
sylinterien työjärjestys |
1-3-4-2 |
polttoainejärjestelmä |
DAAZ kaksikurkkuinen alaimukaasutin
2101-1107010-02 |
polttoaine |
vähintään 92 oktaaninen
bensiini |
pakoputkisto |
varustettu yhdellä äänenvaimentimella |
VOIMANSIIRTO |
kytkin |
kuiva, yksilevyinen |
kytkimen käyttö |
hydraulinen |
vaihteisto |
nelivaihteinen, kaikki
eteenpäinajovaihteen synkronisoitu |
vaihteiston välitykset
vaihteisto
ensimmäinen vaihde
toinen vaihde
kolmas vaihde
neljäs vaihde
peruutus vaihde |
VAZ-2101
3,75
2,30
1,49
1,00
3,87
|
vetopyörästö |
4,3 |
vetotapa |
takapyöräveto |
ALUSTA |
etujousitus |
erillisjousitus, kolmiomalliset
ylä ja ala tukivarret, kierrejouset, nesteiskunvaimentimet ja kallistuksen
vakaaja |
takajousitus |
jäykkätaka-akseli, jossa
neljä eteenpäin suunnattua tukivartta ja yksi poikittainen tukivarsi,
kierrejouset ja nesteiskunvaimentimet |
vanne |
teräslevypyörä |
vanne koko |
4,5J-13 |
rengas |
sisärenkaallinen vyörengas |
rengas koko |
155R13 |
OHJAUS |
ohjausjärjestelmän kuvaus |
globoidi kierrukka ja rulla,
nivelletty ohjausakseli |
JARRUT |
käyttöjarru, edessä |
levyt, automaattisäätöiset |
käyttöjarru, takana |
rummut, käsisäätöiset |
käyttöjarrujärjestelmä |
hydraulinen, kaksipiirinen,
tehostamaton, takajarrujen paineentasausventtiili |
seisontajarru |
käsikäyttöinen, vaijerivälitteinen,
takajarruihin vaikuttava |
SÄHKÖJÄRJESTELMÄ |
tyyppi |
12V, miinusmaadoitteinen |
akku |
6ST-55A, 55 Ah |
laturi |
G-221 tyyppinen 42A erillisellä
mekaanisella jännitteensäätimellä |
käynnistin moottori |
ST221 tyyppinen, teho 1,3
kW |
virranjakaja |
R-125 kärjellinen, oktaanluvun
ja keskipakosäätimellä |
KORI JA VARUSTEET |
tyyppi |
VAZ-21011 |
malli |
kokometallinen, itsekantava,
neliovinen sedan |
kojelauta |
21011 |
KOJELAUTA 21011
katkaisimet ja varusteet: virtalukko, ajovalokytkin, mittarivalojen kytkin, lasinpyyhkimen kytkin, lämmityslaitteen puhaltimen kytkin, tupakansytytin, nelivalovilkun kytkin/merkkivalo, hansikaslokero, lämmityslaitteen säätimet (2 kpl), lämmityslaitteen säädettävät suulakkeet (2 kpl), ohjausakselin kytkimet (2 kpl), radion paikka (pieni), tuhkakuppi.
mittaristo ja merkkivalot: nopeus-, matka-, jäähdytysnesteen lämpö- ja polttoainemittari. merkkivalot: seisonta/lähivalot, kaukovalot, suuntavalo. varoitusvalot: öljypaine, lataus, seisontajarru/jarrunestemäärä, polttoaineen loppuminen.
OHJAUSAKSELIN KYTKIMET
Vasen etummainen: suuntavalokytkin, ylöspäin vilkku oikealle ja alaspäin vilkku vasemmalle
Vasen takimmainen: ajovalokytkin (toimii kojelaudan valokytkimen ollessa
kytkettynä), ensimmäinen asento lähivalot kytketty, toinen asento (alaspäin)
kaukovalot kytketty, vetämällä kaukovalovilkku (joissain autoissa sähköinen
lasinpesin)
Lada 1300:n uusi keulan ilme ja uudelleen sävytetty mittaristo
MUUTOKSET JA VARUSTEVAIHTOEHDOT
Vuonna 1976 sai osa 1300 autoista uuden 2106 mallin kytkimet
ohjausakselille, oikeanpuoleisessa "viiksessä" oli lasinpyyhinpesurin
kytkin. Myös kesällä 1975 oli tuotannossa muutettu kaasupoljin
vapaasti roikkuvaksi, aiemman lattiaan saranoidun sijaan.
|
Vuonna 1977 tuli kolmas ohjausakselinkytkin jo vakiovarusteeksi,
samoin takalasinlämmitys, kangasverhoillut istuimet, etupenkkien
niskatuet. Näine varusteineen esiteltiin vuoden lopulla 1200 L
malli.
|
|

Lada 1200 L
|
Vuonna 1978 sai 1300 ja 1200 L mallit vakiovarusteeksi jarrutehostimen
ja molempiin malleihin myös uudistettu kaasutin versio 2101-1107010-03.
|
Vuonna 1980 tuli myyntiin maahantuojan koristelema versio 1200
L mallista mallin myyntinimi oli Lada 1200 LS. LS mallissa
oli ensimmäistä kertaa uudenlainen Ozon kaasutin mallia 2105-1107010-20
sekä virranjakaja 30.3706-01 alipainesäätimellä. Lisäksi autossa
oli lisävarusteena vauhtiraidat, taloudellisuusmittari ja monia
muita yksityiskohtia. 1200 LS oli myynnissä noin vuoden ajan.
|

Lada 1200 LS |
Vuonna 1981 sai 1200 L malli uuden Ozon kaasuttimen ja virranjakajan
alipaine säätimellä, kuten LS mallissa oli.
|
Vuonna 1986 tehdas alkoi asentamaan kaikkiin takavetoisiin 2105
mallista nelivaihteista vaihteisto silloin myös 1200 L mallin
vaihteiston välitykset muuttuivat. Myös 2105 mallin ratti ja kynnyslistat
tuli 1200 L malliin. Kiristyvien polttoainepäästö vaatimusten
takia 1200 L malli sai 2105-1107010 kaasuttimen jossa on saasteen
alennusjärjestelmä. Lisäksi ohjausakseli muutettiin taittuvaksi.
Myöhemmin myös vanteet vaihtuivat 5" leveiksi 2103 mallisiksi.
|
|
Uudet vaihteiston välitykset I 3,67 - II 2,10 - III 1,36 - IV
1,00 - P 3,53 |
KUVIA SUOMALAISISTA LADA MALLEISTA
1300 kuvia 1200
L kuvia 1200LS esite
TÄYTTÖTILAVUUDET
polttoainesäiliö |
39 litraa |
95E |
moottori jäähdytysjärjestelmä
mukaanlukien lämmityslaite |
9,6 litraa |
jäähdytysneste |
moottorin voitelujärjestelmä |
3,75 litraa |
moottoriöljy |
vaihteisto |
1,35 litraa |
vaihteistoöljy |
vetopyörästö |
1,50 litraa |
vaihteistoöljy |
ohjausvaihde |
0,215 litraa |
vaihteistoöljy |
kytkimenjärjestelmä |
0,2 litraa |
jarruneste |
jarrujärjestelmä |
0,66 litraa |
jarruneste |
iskunvaimennin etujousituksessa |
0,12 litraa |
iskunvaimennin öljy |
iskunvaimennin takajousituksessa |
0,195 litraa |
iskunvaimennin öljy |
lasinpesunestesäiliö |
3,5 (5*) litraa |
vesi/lasinpesuneste |
* myöhemmissä malleissa
|
SÄÄTÖARVOT
ventiilin välykset kylmässä
moottorissa
imuventtiili
pakoventtiili |
0,15 mm
0,15 mm |
laturinhihnan taipuma 10 kp voimalla
painettaessa |
10 - 15 mm |
jäähdytysnesteen pinnan korkeus
paisuntasäiliössä |
30-40 mm min. merkin yläpuolella |
kaasuttimen kohon etäisyys kannesta
tiivisteineen |
7,5 +/-0,25 mm* |
sytytyksen ennakko |
5 - 7 astetta ennen ykk |
sytytystulppien kärkiväli |
0,5 - 0,6 mm |
katkojan kärkien kärkiväli |
0,37 - 0,43 mm |
kytkin polkimen vapaaliike |
20 - 30 mm |
ohjauspyörän vapaaliike |
18-20 mm/5 ast |
etupyörien auraus kuormattuna
|
3 +/-1 mm |
etupyörien camber-kulma kuormattuna
|
0 ast 30' +/-15' |
etupyörien Caster-kulma kuormattuna
|
4 ast +/-20' |
jarrujen kitkapinnan minimi
paksuus
edessä
takana |
1,5 mm
2,0 mm |
pienin öljynpaine 5600 r/min |
3,5-4,5 kp/cm2 |
renkaiden ilmanpaineet edessä-takana |
1,7-1,8 kg/cm2 |
* vuodesta 1978 kaasutin 2101-1107010-03 6,5 +/-0,25 mm
|
|