Voi jeesus, kaikkea sääkin Ladaas tunget... mutta ompa mukavaa että asia selvisi...Nonnis kirjoitti:Kyllä se vika sittenkin oli tyristorisytkässä.
Se ei käy,se ei käy,se ei kertakaikkiaan käy
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
- pelti kiinni
- Viestit: 114
- Liittynyt: 30.9.2003 23:55
- Paikkakunta: Hki
Ypäjän kombi
Jos ei olisi jo nyt liikaa autoja ( tosin vaan 1 Lada ) hallussain, olisin kyllä ollut perjantaina kiireen vilkkaa soittamassa tämän KePö:n ilmoituksen perään :Nonnis kirjoitti:....menen huomenna kahtoon yhtä combia.
"LADA 2104 COMBI -96 aj.vain 24.700 km, 2 hyvät renkaat, ruosteeton, h. 900 €. Ypäjä" ( häveliäisyyteni/juristien pelkoni nimissä en laita puh.nroa )
, tätäkö kävit 'kahtoon' ?
Ehkä minullekin vielä kanttilamppukombi joku päivä osuu käsiin.
t. pe ki
- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
toi tyristori on joku ihme kärjettömän ja kärjellisen välimuoto, sellainen boksi mikä jotenkin suojaa kärkiä piikeiltä vai mitä se nyt olikaan. On kai joku menneiden vuosien muotijuttu? tosta peltoauto/työkoneprojekti 1600SL:stä löytyi sellainen ja noi hullut tamperelaiset menivät sen pinkkikseen laittamaan, mahtoiko siitä mitään käytännön hyötyä olla?

Ottaa _sähköisen_ kuorman kärjiltä. Ei vähennä kärkien mekaanista kulumista. Tyristorissa ja liitoksissa tulee väkisinkin pieniä jännitehäviöitä, joten kipinän laatua se ainakaan paranna. Ainakaan jos muut sytytyksen osat jää ennalleen...Nonnis kirjoitti:Joo se ottaa kuorman kärjiltä niin että ne ei kulu. Käytettiin kai takavuosina mm. ralliautoissa kun kärjettömät oli liian kalliita.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Auton sähköoppi-Kiviniemi,Niemelä vuodelta 1966 sanotaan tyristorisytytyksestä seuraavaa:
-katkojan kärjet ohjaavat tyristorin kantavirtaa,joten kärjet kestävät pitkään.Päävirta menee tyristorin läpi.
Edut:
-talvikäynnistys varmempaa (toimii pienemmällä jännitteellä)
-kärkien kuluminen vähäistä.Käytännössä kärjet kestävät auton iän.Näin vapaudutaan katkojankärkien määräaikaishuollosta sekä turvataan jatkuvasti uusia kärkiä vastaava toimintavarmuus.
-pieni polttoaineen säästö mahdollista.
-tullaan toimeen tavallista huonokuntoisemmalla akulla
-katkojan kärjet ohjaavat tyristorin kantavirtaa,joten kärjet kestävät pitkään.Päävirta menee tyristorin läpi.
Edut:
-talvikäynnistys varmempaa (toimii pienemmällä jännitteellä)
-kärkien kuluminen vähäistä.Käytännössä kärjet kestävät auton iän.Näin vapaudutaan katkojankärkien määräaikaishuollosta sekä turvataan jatkuvasti uusia kärkiä vastaava toimintavarmuus.
-pieni polttoaineen säästö mahdollista.
-tullaan toimeen tavallista huonokuntoisemmalla akulla
On kyllä vähän outoa tekstiä. Eikös se kärkien muovi/pakeliitti kulu kun se hinkkaa siihen virranjakan akselin nokkaan, tuota kulumista se tyristori ei pienennä. Ja oudolta tuntuu että tyristorin jännitehäviö ylimääräisine liitoksineen olisi pienempi ku hyväkuntoisten kärkien. Kaippa tuo kirjan teksti on kuitenkin ollut ihan asiaa, silloin 60-luvulla.Jaska HKI kirjoitti:Auton sähköoppi-Kiviniemi,Niemelä vuodelta 1966 sanotaan tyristorisytytyksestä seuraavaa:
-katkojan kärjet ohjaavat tyristorin kantavirtaa,joten kärjet kestävät pitkään.Päävirta menee tyristorin läpi.
Edut:
-talvikäynnistys varmempaa (toimii pienemmällä jännitteellä)
-kärkien kuluminen vähäistä.Käytännössä kärjet kestävät auton iän.Näin vapaudutaan katkojankärkien määräaikaishuollosta sekä turvataan jatkuvasti uusia kärkiä vastaava toimintavarmuus.
-pieni polttoaineen säästö mahdollista.
-tullaan toimeen tavallista huonokuntoisemmalla akulla
,_,/ukka
Autoton on huoleton
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Ole hyvä vaan korjauksesta!
Vai kukas sen nyt käynnistikään. 
No tuo tyristorihomma siis oli kova sana enenn. Nyt se on jo osa historiaa. Mutta tässä kun lähiaikona noi sytkän boksit on paukkunut siihen tahtiin että ihan pelottaa niin kyllä tuo makniikka pätkii 100-0 elektroniikan.


No tuo tyristorihomma siis oli kova sana enenn. Nyt se on jo osa historiaa. Mutta tässä kun lähiaikona noi sytkän boksit on paukkunut siihen tahtiin että ihan pelottaa niin kyllä tuo makniikka pätkii 100-0 elektroniikan.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Re: Ypäjän kombi
Jos olis kombin/farkun tarve, niin kiinnostais....pelti kiinni kirjoitti:Jos ei olisi jo nyt liikaa autoja ( tosin vaan 1 Lada ) hallussain, olisin kyllä ollut perjantaina kiireen vilkkaa soittamassa tämän KePö:n ilmoituksen perään :Nonnis kirjoitti:....menen huomenna kahtoon yhtä combia.
"LADA 2104 COMBI -96 aj.vain 24.700 km, 2 hyvät renkaat, ruosteeton, h. 900 €. Ypäjä" ( häveliäisyyteni/juristien pelkoni nimissä en laita puh.nroa )
, tätäkö kävit 'kahtoon' ?
Ehkä minullekin vielä kanttilamppukombi joku päivä osuu käsiin.
t. pe ki
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Hyvä, että pinkki toipui.Nonnis kirjoitti:Kyllä se vika sittenkin oli tyristorisytkässä. Apuvirralla se starttasi ilman sitä. Pistin kokeeksi sen takaisin: ei edes luvannut. Mokoma viritys pois ja kävi taas. Jihaa![]()
Se käy! Veli Alexei kattelee vieressä.
Syyllinen.

R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
joo kyllä samara näytti peloittavan esimerkin siitä miten noi digiboxin yhtäkkisesti varoittamatta katkaisee matkan teon. sinänsä helppoa korjata kun vaihtelee vaan bokseja, mutta pitäis sit olla digiboxit ja työkalut aina mukana. kyllä mekaniikka on turvallisempaa.veli alexei kirjoitti:Ole hyvä vaan korjauksesta!Vai kukas sen nyt käynnistikään.
No tuo tyristorihomma siis oli kova sana enenn. Nyt se on jo osa historiaa. Mutta tässä kun lähiaikona noi sytkän boksit on paukkunut siihen tahtiin että ihan pelottaa niin kyllä tuo makniikka pätkii 100-0 elektroniikan.

- LamaAjanElvis
- Viestit: 561
- Liittynyt: 10.5.2004 21:24
minä en vaihtais vanhaa kunnon kärjellistä/järjellistä syttyä mihinkään digibokseihin...Lada-Jussi kirjoitti:joo kyllä samara näytti peloittavan esimerkin siitä miten noi digiboxin yhtäkkisesti varoittamatta katkaisee matkan teon. sinänsä helppoa korjata kun vaihtelee vaan bokseja, mutta pitäis sit olla digiboxit ja työkalut aina mukana. kyllä mekaniikka on turvallisempaa.veli alexei kirjoitti:Ole hyvä vaan korjauksesta!Vai kukas sen nyt käynnistikään.
No tuo tyristorihomma siis oli kova sana enenn. Nyt se on jo osa historiaa. Mutta tässä kun lähiaikona noi sytkän boksit on paukkunut siihen tahtiin että ihan pelottaa niin kyllä tuo makniikka pätkii 100-0 elektroniikan.

"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
No huoltoahan nuo yleensä vähentää. Siis ettei ole noita määräaikas säätöjä jonkun kuluvan osan takia. Mutta tuo justiinsa on sitten se haitta että kun ei voi huoltaa niin muu ei auta kun uusi kikkula heittää kiinni. Mutta jos kello on puol viis aamuyöstä, loskaa tippuu taivaalta, on pimee, ei työkaluja ja ei dikikikkula mukana niin voi vähän vit...harmittaa.Lada-Jussi kirjoitti:joo kyllä samara näytti peloittavan esimerkin siitä miten noi digiboxin yhtäkkisesti varoittamatta katkaisee matkan teon. sinänsä helppoa korjata kun vaihtelee vaan bokseja, mutta pitäis sit olla digiboxit ja työkalut aina mukana. kyllä mekaniikka on turvallisempaa.veli alexei kirjoitti:Ole hyvä vaan korjauksesta!Vai kukas sen nyt käynnistikään.
No tuo tyristorihomma siis oli kova sana enenn. Nyt se on jo osa historiaa. Mutta tässä kun lähiaikona noi sytkän boksit on paukkunut siihen tahtiin että ihan pelottaa niin kyllä tuo makniikka pätkii 100-0 elektroniikan.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Kyllä sitä nyt otetaan kaikki kunnia kun satutaan vääntään virta-avaimesta oikeeseen aikaan. Kuka irrotti tyristorisytkän hä ja kytki normaalin? Kahteen kertaan?veli alexei kirjoitti:Ole hyvä vaan korjauksesta!Vai kukas sen nyt käynnistikään.


Reippaina käymme rekkain alle 

- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
mä kuulin että vazili antoi neuvoja puhelimitse kaiken aikaaNonnis kirjoitti:Kyllä sitä nyt otetaan kaikki kunnia kun satutaan vääntään virta-avaimesta oikeeseen aikaan. Kuka irrotti tyristorisytkän hä ja kytki normaalin? Kahteen kertaan?veli alexei kirjoitti:Ole hyvä vaan korjauksesta!Vai kukas sen nyt käynnistikään.
No joka tapauksessa selvittiin ilman Vazilia


