Se ei käy,se ei käy,se ei kertakaikkiaan käy

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Nonnis kirjoitti:Kyllä se vika sittenkin oli tyristorisytkässä.
Voi jeesus, kaikkea sääkin Ladaas tunget... mutta ompa mukavaa että asia selvisi...
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
pelti kiinni
Viestit: 114
Liittynyt: 30.9.2003 23:55
Paikkakunta: Hki

Ypäjän kombi

Viesti Kirjoittaja pelti kiinni »

Nonnis kirjoitti:....menen huomenna kahtoon yhtä combia.
Jos ei olisi jo nyt liikaa autoja ( tosin vaan 1 Lada ) hallussain, olisin kyllä ollut perjantaina kiireen vilkkaa soittamassa tämän KePö:n ilmoituksen perään :

"LADA 2104 COMBI -96 aj.vain 24.700 km, 2 hyvät renkaat, ruosteeton, h. 900 €. Ypäjä" ( häveliäisyyteni/juristien pelkoni nimissä en laita puh.nroa )

, tätäkö kävit 'kahtoon' ?

Ehkä minullekin vielä kanttilamppukombi joku päivä osuu käsiin.

t. pe ki
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

toi tyristori on joku ihme kärjettömän ja kärjellisen välimuoto, sellainen boksi mikä jotenkin suojaa kärkiä piikeiltä vai mitä se nyt olikaan. On kai joku menneiden vuosien muotijuttu? tosta peltoauto/työkoneprojekti 1600SL:stä löytyi sellainen ja noi hullut tamperelaiset menivät sen pinkkikseen laittamaan, mahtoiko siitä mitään käytännön hyötyä olla?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Joo se ottaa kuorman kärjiltä niin että ne ei kulu. Käytettiin kai takavuosina mm. ralliautoissa kun kärjettömät oli liian kalliita.

Toi myynti-ilmoitusten 1700i combi Lohjalla kiinnosti kovasti, mutta mulle taottiin järkeä päähän joten jääköön nyt väliin.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Nonnis kirjoitti:Joo se ottaa kuorman kärjiltä niin että ne ei kulu. Käytettiin kai takavuosina mm. ralliautoissa kun kärjettömät oli liian kalliita.
Ottaa _sähköisen_ kuorman kärjiltä. Ei vähennä kärkien mekaanista kulumista. Tyristorissa ja liitoksissa tulee väkisinkin pieniä jännitehäviöitä, joten kipinän laatua se ainakaan paranna. Ainakaan jos muut sytytyksen osat jää ennalleen...

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Auton sähköoppi-Kiviniemi,Niemelä vuodelta 1966 sanotaan tyristorisytytyksestä seuraavaa:
-katkojan kärjet ohjaavat tyristorin kantavirtaa,joten kärjet kestävät pitkään.Päävirta menee tyristorin läpi.

Edut:
-talvikäynnistys varmempaa (toimii pienemmällä jännitteellä)
-kärkien kuluminen vähäistä.Käytännössä kärjet kestävät auton iän.Näin vapaudutaan katkojankärkien määräaikaishuollosta sekä turvataan jatkuvasti uusia kärkiä vastaava toimintavarmuus.
-pieni polttoaineen säästö mahdollista.
-tullaan toimeen tavallista huonokuntoisemmalla akulla
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Jaska HKI kirjoitti:Auton sähköoppi-Kiviniemi,Niemelä vuodelta 1966 sanotaan tyristorisytytyksestä seuraavaa:
-katkojan kärjet ohjaavat tyristorin kantavirtaa,joten kärjet kestävät pitkään.Päävirta menee tyristorin läpi.

Edut:
-talvikäynnistys varmempaa (toimii pienemmällä jännitteellä)
-kärkien kuluminen vähäistä.Käytännössä kärjet kestävät auton iän.Näin vapaudutaan katkojankärkien määräaikaishuollosta sekä turvataan jatkuvasti uusia kärkiä vastaava toimintavarmuus.
-pieni polttoaineen säästö mahdollista.
-tullaan toimeen tavallista huonokuntoisemmalla akulla
On kyllä vähän outoa tekstiä. Eikös se kärkien muovi/pakeliitti kulu kun se hinkkaa siihen virranjakan akselin nokkaan, tuota kulumista se tyristori ei pienennä. Ja oudolta tuntuu että tyristorin jännitehäviö ylimääräisine liitoksineen olisi pienempi ku hyväkuntoisten kärkien. Kaippa tuo kirjan teksti on kuitenkin ollut ihan asiaa, silloin 60-luvulla.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Ole hyvä vaan korjauksesta! 8) Vai kukas sen nyt käynnistikään. ;)

No tuo tyristorihomma siis oli kova sana enenn. Nyt se on jo osa historiaa. Mutta tässä kun lähiaikona noi sytkän boksit on paukkunut siihen tahtiin että ihan pelottaa niin kyllä tuo makniikka pätkii 100-0 elektroniikan. :twisted:
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Re: Ypäjän kombi

Viesti Kirjoittaja R-J »

pelti kiinni kirjoitti:
Nonnis kirjoitti:....menen huomenna kahtoon yhtä combia.
Jos ei olisi jo nyt liikaa autoja ( tosin vaan 1 Lada ) hallussain, olisin kyllä ollut perjantaina kiireen vilkkaa soittamassa tämän KePö:n ilmoituksen perään :

"LADA 2104 COMBI -96 aj.vain 24.700 km, 2 hyvät renkaat, ruosteeton, h. 900 €. Ypäjä" ( häveliäisyyteni/juristien pelkoni nimissä en laita puh.nroa )

, tätäkö kävit 'kahtoon' ?

Ehkä minullekin vielä kanttilamppukombi joku päivä osuu käsiin.

t. pe ki
Jos olis kombin/farkun tarve, niin kiinnostais....
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Nonnis kirjoitti:Kyllä se vika sittenkin oli tyristorisytkässä. Apuvirralla se starttasi ilman sitä. Pistin kokeeksi sen takaisin: ei edes luvannut. Mokoma viritys pois ja kävi taas. Jihaa :D

Kuva

Se käy! Veli Alexei kattelee vieressä.

Kuva

Syyllinen.
Hyvä, että pinkki toipui. :lol:
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

veli alexei kirjoitti:Ole hyvä vaan korjauksesta! 8) Vai kukas sen nyt käynnistikään. ;)

No tuo tyristorihomma siis oli kova sana enenn. Nyt se on jo osa historiaa. Mutta tässä kun lähiaikona noi sytkän boksit on paukkunut siihen tahtiin että ihan pelottaa niin kyllä tuo makniikka pätkii 100-0 elektroniikan. :twisted:
joo kyllä samara näytti peloittavan esimerkin siitä miten noi digiboxin yhtäkkisesti varoittamatta katkaisee matkan teon. sinänsä helppoa korjata kun vaihtelee vaan bokseja, mutta pitäis sit olla digiboxit ja työkalut aina mukana. kyllä mekaniikka on turvallisempaa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
LamaAjanElvis
Viestit: 561
Liittynyt: 10.5.2004 21:24

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

Lada-Jussi kirjoitti:
veli alexei kirjoitti:Ole hyvä vaan korjauksesta! 8) Vai kukas sen nyt käynnistikään. ;)

No tuo tyristorihomma siis oli kova sana enenn. Nyt se on jo osa historiaa. Mutta tässä kun lähiaikona noi sytkän boksit on paukkunut siihen tahtiin että ihan pelottaa niin kyllä tuo makniikka pätkii 100-0 elektroniikan. :twisted:
joo kyllä samara näytti peloittavan esimerkin siitä miten noi digiboxin yhtäkkisesti varoittamatta katkaisee matkan teon. sinänsä helppoa korjata kun vaihtelee vaan bokseja, mutta pitäis sit olla digiboxit ja työkalut aina mukana. kyllä mekaniikka on turvallisempaa.
minä en vaihtais vanhaa kunnon kärjellistä/järjellistä syttyä mihinkään digibokseihin... 8)
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Lada-Jussi kirjoitti:
veli alexei kirjoitti:Ole hyvä vaan korjauksesta! 8) Vai kukas sen nyt käynnistikään. ;)

No tuo tyristorihomma siis oli kova sana enenn. Nyt se on jo osa historiaa. Mutta tässä kun lähiaikona noi sytkän boksit on paukkunut siihen tahtiin että ihan pelottaa niin kyllä tuo makniikka pätkii 100-0 elektroniikan. :twisted:
joo kyllä samara näytti peloittavan esimerkin siitä miten noi digiboxin yhtäkkisesti varoittamatta katkaisee matkan teon. sinänsä helppoa korjata kun vaihtelee vaan bokseja, mutta pitäis sit olla digiboxit ja työkalut aina mukana. kyllä mekaniikka on turvallisempaa.
No huoltoahan nuo yleensä vähentää. Siis ettei ole noita määräaikas säätöjä jonkun kuluvan osan takia. Mutta tuo justiinsa on sitten se haitta että kun ei voi huoltaa niin muu ei auta kun uusi kikkula heittää kiinni. Mutta jos kello on puol viis aamuyöstä, loskaa tippuu taivaalta, on pimee, ei työkaluja ja ei dikikikkula mukana niin voi vähän vit...harmittaa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

veli alexei kirjoitti:Ole hyvä vaan korjauksesta! 8) Vai kukas sen nyt käynnistikään. ;)
Kyllä sitä nyt otetaan kaikki kunnia kun satutaan vääntään virta-avaimesta oikeeseen aikaan. Kuka irrotti tyristorisytkän hä ja kytki normaalin? Kahteen kertaan? ;) No joka tapauksessa selvittiin ilman Vazilia :D
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Nonnis kirjoitti:
veli alexei kirjoitti:Ole hyvä vaan korjauksesta! 8) Vai kukas sen nyt käynnistikään. ;)
Kyllä sitä nyt otetaan kaikki kunnia kun satutaan vääntään virta-avaimesta oikeeseen aikaan. Kuka irrotti tyristorisytkän hä ja kytki normaalin? Kahteen kertaan? ;) No joka tapauksessa selvittiin ilman Vazilia :D
mä kuulin että vazili antoi neuvoja puhelimitse kaiken aikaa :D :wink:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin