Muutoskatsastus TC. Päästönormit.
-
Kontio
-
Onni
Tehokkain kone mitä saat ilman suurempia muutoksia laittaa, on ladan 1700i kone, eli ruiskuvärkki, muttei nyt mikään ihmeiden tekiä sekään...
Silloin kelpaa täysin vakio alusta ja jarrut, hommaat vaan paperit missä selvität mistä autosta kyseinen kone on, ja kun se on samanmoisesta ladasta, jossa on samat jarrut, niin mitään muutoksia ei tarvitse tehdä, todistat vaan mistä se on.
Ladaan ilman suurempia muutoskatsastuksia sais olla se n. 2100c kone, ja 100,8 hp (tai jotain sinne päin)
Sitten jos haluaa laillisesti isomman koneen, pitää alkaa alustaa parantelemaan, ja jarrut laittamaan vastaavimmista autoista.
Ite en oikeen tiiä, miten ne suhtautuu antamaan ladaan nuita erikois lupia, mutta mitä muitten autojen kohalla olen kuullut/lukenut/nähnyt, niin kyllä ne antavat lopulta ne luvat, kunhan on riittävät perusteet, ja työ on huolella tehty, ja asiallisesti!
Mutta jokunen tietää paremmin vastata tuon vieläkin isomman ja tehokkaamman koneen laitosta? itteäkin kiinnostaa.
Silloin kelpaa täysin vakio alusta ja jarrut, hommaat vaan paperit missä selvität mistä autosta kyseinen kone on, ja kun se on samanmoisesta ladasta, jossa on samat jarrut, niin mitään muutoksia ei tarvitse tehdä, todistat vaan mistä se on.
Ladaan ilman suurempia muutoskatsastuksia sais olla se n. 2100c kone, ja 100,8 hp (tai jotain sinne päin)
Sitten jos haluaa laillisesti isomman koneen, pitää alkaa alustaa parantelemaan, ja jarrut laittamaan vastaavimmista autoista.
Ite en oikeen tiiä, miten ne suhtautuu antamaan ladaan nuita erikois lupia, mutta mitä muitten autojen kohalla olen kuullut/lukenut/nähnyt, niin kyllä ne antavat lopulta ne luvat, kunhan on riittävät perusteet, ja työ on huolella tehty, ja asiallisesti!
Mutta jokunen tietää paremmin vastata tuon vieläkin isomman ja tehokkaamman koneen laitosta? itteäkin kiinnostaa.
kaivellaampa tuolta vähän vanhempaa viestiä kun sieltä löytyy tällaista mis-informaatiota joka näkyy tällä foorumilla toistuvan monessakin paikassa..
Pöhö-Andrei kirjoitti:
Huvittavaksi tämän asian tekee se että kovin suuria virityksiä ei koneelle tarvitse tehdä vaparina että tämä 80hv ylittyy, tällöin kukaan ei kuitenkaan kysele mitään.
KTC kirjoitti:
kai vertailumoottorina käytetään 1700i vaikka en vaihda tuota 1200nappiksen konetta vaan lyön sinne palikkaa.niin kai se sama pätee viritetyn koneen kanssa?
Tuo 20 % tehosääntö koskee ainoastaan moottorin vaihtoa ja siihen rinnastettavia toimenpiteitä. Moottorinvaihtoon rinnastetaan (ulkomuistista) ahtaminen, ahdetun koneen kaikki muuttaminen (mm. ahtopaine), sylinterinkannen vaihtaminen ja iskutilavuuden kasvattaminen yli 10 %.
Jos moottoria siis virittelee muilla keinoin, on ihan laillista ja luvallista ottaa sitä tehoa enemmänkin. Ei sitä silloinkaan ihan rajattomasti saa olla, mutta yleensä selvästi enemmän. Raja on 7 kg / kW, jota ei saa alittaa.
Esimerkiksi Lada 1200:n omapaino on Lada-infon mukaan 940 kg, eli tehoraja on 940 / 7 = 134 kw = 182 hv.
Tästä asiasta on vielä AKE:n soveltamisohje katsastusasemille, ja ohje sanoo että normaalisti tehoista ei vaadita todistusta, vain jos "on ilmeistä" että tehoraja ylittyy voidaan sitä todistusta kysellä. Käytännössä aika harva osaa takapuolituntumalla sanoa onko autossa 180 vai 200 hevosta, eli siitä voi siis käytännössä vähän "joustaa".
Autossa jo olevan moottoin virittäminen ei myöskään edellytä muutoskatsastusta, eikä tarvitse todistella mallien välisiä eroavaisuuksia, koska laki ei vaadi mitään muutoksia alustaan tai jarruihin vaikka mallisarjassa niissä olisi erojakin.
Myös vaihdettua tekniikkaa on luvallista virittää vastaavalla tavalla. Poikkeuksena on vanhoilla muutosluvilla rakennetut autot, joita ei saa virittää.
Pointtini olikin se, että se 182 heppainen lada on täysin laillinen. Ei siis ole väliksikään että katsastaja sen huomaa. Näitä tehoja ei normaalitilanteessa tarvitse edes todistaa, ellei katsastajalla ole erityistä syytä epäillä että tehoa on liikaa.
Jos katsastaja rupeaa kiinnostumaan tehoita kovin paljon aikaisemmin, ei katsastaja ole perillä auton muuttamiseen liittyvistä säännöistä.
Tässä lainaus AKE:n soveltamisohjeesta liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf)
"6 § Moottorin muuttaminen
1. momentissa mainitut muutokset (auton alkuperäisen tai muutoskatsastuksessa, ts. ilman lupatarvetta, hyväksytyn moottorin muuttaminen, ahtimella varustettuja moottoreita lukuun ottamatta) eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä muutetun moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton omamassa / moottorin nettoteho -suhde 7 kg/kW alittuu.
...
Moottorin vaihtoon rinnastettavat toimenpiteet, kuten sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen tai iskutilavuuden suurentaminen yli 10 %, edellyttävät muutoskatsastusta, samoin ahtimen asentaminen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen (ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns. lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä, samoin vaihdettaessa sellainen sylinterinkansi, ns. virityskansi, jolle ei ole olemassa alkuperämoottoria)."
1,2-litraisen ladan suurin sallittu teho on siis 182 hv, eikä se vaadi edes muutoskatsastusta tai todistusta tehoista. Jos katsastusmies muuta puhuu, ei hän osaa työtänsä, mikä ei valitettavasti ole mitenkään harvinaista.
Autoharrastajan kannattaa olla perillä oman alansa lainsäädännöstä..
nämä on lainauksia joka on otettu keskustelusta 2101 vertailumoottori
ja olen tarkistanut että pitää paikkansa
eli kiitos tuomakselle joka on asian selvittänyt
Pöhö-Andrei kirjoitti:
Huvittavaksi tämän asian tekee se että kovin suuria virityksiä ei koneelle tarvitse tehdä vaparina että tämä 80hv ylittyy, tällöin kukaan ei kuitenkaan kysele mitään.
KTC kirjoitti:
kai vertailumoottorina käytetään 1700i vaikka en vaihda tuota 1200nappiksen konetta vaan lyön sinne palikkaa.niin kai se sama pätee viritetyn koneen kanssa?
Tuo 20 % tehosääntö koskee ainoastaan moottorin vaihtoa ja siihen rinnastettavia toimenpiteitä. Moottorinvaihtoon rinnastetaan (ulkomuistista) ahtaminen, ahdetun koneen kaikki muuttaminen (mm. ahtopaine), sylinterinkannen vaihtaminen ja iskutilavuuden kasvattaminen yli 10 %.
Jos moottoria siis virittelee muilla keinoin, on ihan laillista ja luvallista ottaa sitä tehoa enemmänkin. Ei sitä silloinkaan ihan rajattomasti saa olla, mutta yleensä selvästi enemmän. Raja on 7 kg / kW, jota ei saa alittaa.
Esimerkiksi Lada 1200:n omapaino on Lada-infon mukaan 940 kg, eli tehoraja on 940 / 7 = 134 kw = 182 hv.
Tästä asiasta on vielä AKE:n soveltamisohje katsastusasemille, ja ohje sanoo että normaalisti tehoista ei vaadita todistusta, vain jos "on ilmeistä" että tehoraja ylittyy voidaan sitä todistusta kysellä. Käytännössä aika harva osaa takapuolituntumalla sanoa onko autossa 180 vai 200 hevosta, eli siitä voi siis käytännössä vähän "joustaa".
Autossa jo olevan moottoin virittäminen ei myöskään edellytä muutoskatsastusta, eikä tarvitse todistella mallien välisiä eroavaisuuksia, koska laki ei vaadi mitään muutoksia alustaan tai jarruihin vaikka mallisarjassa niissä olisi erojakin.
Myös vaihdettua tekniikkaa on luvallista virittää vastaavalla tavalla. Poikkeuksena on vanhoilla muutosluvilla rakennetut autot, joita ei saa virittää.
Pointtini olikin se, että se 182 heppainen lada on täysin laillinen. Ei siis ole väliksikään että katsastaja sen huomaa. Näitä tehoja ei normaalitilanteessa tarvitse edes todistaa, ellei katsastajalla ole erityistä syytä epäillä että tehoa on liikaa.
Jos katsastaja rupeaa kiinnostumaan tehoita kovin paljon aikaisemmin, ei katsastaja ole perillä auton muuttamiseen liittyvistä säännöistä.
Tässä lainaus AKE:n soveltamisohjeesta liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf)
"6 § Moottorin muuttaminen
1. momentissa mainitut muutokset (auton alkuperäisen tai muutoskatsastuksessa, ts. ilman lupatarvetta, hyväksytyn moottorin muuttaminen, ahtimella varustettuja moottoreita lukuun ottamatta) eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä muutetun moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton omamassa / moottorin nettoteho -suhde 7 kg/kW alittuu.
...
Moottorin vaihtoon rinnastettavat toimenpiteet, kuten sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen tai iskutilavuuden suurentaminen yli 10 %, edellyttävät muutoskatsastusta, samoin ahtimen asentaminen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen (ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns. lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä, samoin vaihdettaessa sellainen sylinterinkansi, ns. virityskansi, jolle ei ole olemassa alkuperämoottoria)."
1,2-litraisen ladan suurin sallittu teho on siis 182 hv, eikä se vaadi edes muutoskatsastusta tai todistusta tehoista. Jos katsastusmies muuta puhuu, ei hän osaa työtänsä, mikä ei valitettavasti ole mitenkään harvinaista.
Autoharrastajan kannattaa olla perillä oman alansa lainsäädännöstä..
nämä on lainauksia joka on otettu keskustelusta 2101 vertailumoottori
ja olen tarkistanut että pitää paikkansa
eli kiitos tuomakselle joka on asian selvittänyt
Lainataan sen verran tätä. Asia koskee tuota vanhaa 2000tc:tä (pystykone), ideana laittaa tuo laillisesti ladan pellin alle. Tiedossa on että ei sellaisenaan mene tehojen puolesta, kantta vaihtamalla olisi mahdollista saada katsastettua. Mielessä ollut idea laskea koneen tehoja vaihtamalla kaasutin ja hankkia tehomittaus todistus, tämänhän pitäisi onnistua määräysten puitteissa. Onko kenelläkään kokemusta koneen tehojen "kuristuksesta" onnistuneesti.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
AKE:n virallinen kanta lienee, että konetta ei voi kuristaa. Ns. rakennetusta koneesta voi todistaa tehot paperilla (esimerkiksi jos on vaikka kansi vaihdettu), mutta kaasuttimen vaihto ei vielä taida tehdä koneesta rakennettua. Kannattaa kuitenkin kysyä konttorilta asiaa. Muista myös että katsastajatkin tekevät virheitä, eikä mikään estä hylkäämästä virheellisesti hyväksyttyä muutosta myöhemminkään.Lada_VFTS kirjoitti:Mielessä ollut idea laskea koneen tehoja vaihtamalla kaasutin ja hankkia tehomittaus todistus, tämänhän pitäisi onnistua määräysten puitteissa.
Alfa 75 3.0 V6 America
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 turbo 16 Lux
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 turbo 16 Lux
Puhelu A-katsastuksen tekniseen neuvontaan selvensi asiaa, konetta on mahdollista "kuristaa" mikäli muutos on tehty siten että se ei ole helposti poistettavissa. Insinöörin mielipide oli että kaasuttimen vaihto ja puristussuhteen laskeminen on riittävä toimenpide, tässäkin tapauksessa pitää tehot mitata ennen ja jälkeen muutoksen. Insinööri käski vielä varmistaa asian Akelta/paikalliselta katsastuskonttorilta.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
senhän voi kasata vaikka turbon ja kaikkien muiden hilujen kanssa johonkin vanhaan koppaan josta ei tarvi päästöjä mitata. Leimata kone "oma valmiste" moottorina ja kuristaa kone matalalla ahtopaineella, sytytyksellä ja kaasareiden/ruiskun säädöilläLada_VFTS kirjoitti:Puhelu A-katsastuksen tekniseen neuvontaan selvensi asiaa, konetta on mahdollista "kuristaa" mikäli muutos on tehty siten että se ei ole helposti poistettavissa. Insinöörin mielipide oli että kaasuttimen vaihto ja puristussuhteen laskeminen on riittävä toimenpide, tässäkin tapauksessa pitää tehot mitata ennen ja jälkeen muutoksen. Insinööri käski vielä varmistaa asian Akelta/paikalliselta katsastuskonttorilta.
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Niin voisiko tosiaan Fiatin 2,0 TC konetta kuristaa laittamalla turbon ja ohjattavan ruiskun vaikka, ja säätää niin että tehot alle 100,8 hp?
Laittavatko muuten sinettejä turboon yms tällöin
Kuulin että saattavat laittaa, kun hieman epäilyttävät kieltämättä jotkut 0,2barin paineet...
Turbon laittohan rinnastetaan koneen vaihtoon, joten silloin ei 2.0 TC koneen alkuperäisillä tehoilla väliä?
Laittavatko muuten sinettejä turboon yms tällöin
Turbon laittohan rinnastetaan koneen vaihtoon, joten silloin ei 2.0 TC koneen alkuperäisillä tehoilla väliä?
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
mutta kun moottori on "oma valmiste" eikä fiatin winokamiLada_VFTS kirjoitti:Ei taida onnistua ihan tuolla tavalla, voi olla aika vaikea saada insinöörit vakuutettua tehoista. 2000tc antaa vakiona n.113hp niin siitä olisikin turbon ja ohjelmoitavan ruiskun laiton jälkeen irronnut vain 100.8hp
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Ainakin mun 82 hiluxi on onnistuneesti katsastettu 2L-T (pieniturbo 93hp) pohjaisella omavalmistemoottorilla (86hp ja paljon suurempi turbo).
Toki kone antaa tehoa yli 180 heppaa kun mennään suljetulle alueelle, ja lailliset tehot olisi saanu olla liki 100 heppaa. Ei vaan omavalmiste kone läpäissy päästömittausta suuremmilla tehoilla.
Toki kone antaa tehoa yli 180 heppaa kun mennään suljetulle alueelle, ja lailliset tehot olisi saanu olla liki 100 heppaa. Ei vaan omavalmiste kone läpäissy päästömittausta suuremmilla tehoilla.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa