Muutoskatsastus TC. Päästönormit.

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

Muutoskatsastus TC. Päästönormit.

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

Eli olis tarkotus muutoskatsastaa Fiatin pysty-TwinCami Ladaan.
Miettisin että minkä ikäsiin saa ton koneen muutoskatsastettua.


Menikö näin
vm. 92-97 : Ei voi laittaa. -Vähäpäästöinen
vm. 87-92 : Voi laittaa jos pistää katalysaattori. -päästönormi R15/04
vm. 72-87: Voi laittaa kunhan jarrutehostin. -päästönormi R15/03

Eniten kiinnostaa toi vuosmalli 87-92 (Päästönormi R15/04(1.7.87-31.12.91)) , eli onko kellään tietoa/kokemusta koneenvaihdosta tämän ikäsiin? Millasen katin tarvii ym.? ja onko ylipäätänsä mahollista?

Kysyn koska olis kaverilla tollane vm.-91 2105, jonka saisin halvalla. En viitti turhaan sitä ostaa ja rakennella, jos ei saakkaan kilpiin...

Haulla ei löytynyt varmaa tietoa!
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

haku

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

No nyt käytin hakua lisää ja löysin tekstiä :D
Mutta kertokaapa vielä varmaa tietoa/kokemuksia ko operaatiosta...
--------------------------------------------------------

Kettu
Päästönormi R15/04:stä (1.7.87-31.12.91) lähtien pitää olla moottorin vaihdosta päästötodistus, moottori pitää olla uudemmasta autosta.

Toinen vaihtoehto on laittaa katalysaattori. Tossa lakipykälä, jota koitan ymmärtää

8 §
Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen

3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa (eli just kyseessa R15/04 autot ) tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. ( ei siis voi olla vanhempi kone) Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset (ei normaalilla ihmisellä oo rahaa tommosiin) . Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori. ( Ladailijan vaihtoehto, bolt-on katti kerran vuoteen )

Tuomas
Jos ei-vähäpäästöinen auto on rekisteröity 1.7.1987 jälkeen, tulee sen moottorin täyttää päästönormi E15/04. Se "muussa tapauksessa" tarkoittaa mitä tahansa moottoria, joka ei täytä tuota tai uudempaa, tiukempaa normia.

Moottori, joka ei täytä vaadittuja normeja voi olla esimerkiksi vanhempi, E15/03 -säännön mukainen kone. Tuollaisen saa siis asentaa autoon, jos autoon asentaa katalysaattorin.

Toinen esimerkki on vähäpäästöiset koneet. Vähäpäästöisyysvaatimiin kuuluu katalysaattori, ja moottorit on päästötyypitetty katalysaattorin kanssa. Useimmille vähäpäästöisille koneille ei löydy mitään virallisia päästötyypityksiä ilman katalysaattoria, joten katalysaattori täytyy siis olla paikalla.

Kolmas vaihtoehto on muutettu kone, esimerkiksi ahdettu. Muutetun koneen alkuperäinen päästötyypitys ei enää päde, joten tässäkin tapauksessa se katalysaattori on käytännössä asennettava.

Jos tämä kuulostaa kovin epäoikeudenmukaiselta, niin ei se sitä ole. Kyseessähän on lievennys katsastusvaatimuksiin, eli norminmukaisen päästötyypityksen voi korvata asentamalla se katalysaattori vapaaehtoisesti. Katalysaattori siis ei ole pakollinen, mutta vaihtoehto on moottorin tyypitys omalla kustannuksella, mikä on työläämpi ja kalliimpi vaihtoehto.

Tuossa joku sanoi, että kone ei saa olla vanhempi, missä ei ole mitään perää. Kone saa olla minkä ikäinen vain, kunhan se täyttää vaaditun päästönormin. Esimerkiksi vm. '91 ei-vähäpäästöiseen autoon saa laittaa vm. '87 olevan moottorin, kunhan se täyttää saman tai tiukemman päästönormin
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
lada 2105

Viesti Kirjoittaja lada 2105 »

voipi olla että saat unohtaa sen koneen vaihdon :?
minun 91´ laada on katalysaattorilla.
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Mulla oli 2.7.1987 rekisteröity 1200L johon laitoin 1600TC:n. Koska TC oli vanhempi kuin Lada johon se tuli, piti autoon laittaa katalysaattori. Ja tietysti koneen piti mennä päästötestissä niihin arvoihin mitä alkuperäiseltä koneeltakin vaadittiin. Tuo katti minkä laitoin oli Deltan romulavalta jonkun Fiatin katti. Oli siis rikki, mutta kun se vaan täytyi siellä putkessa olla. Tai muuten olisi pitänyt käydä VTT:llä mittauttamassa kone että menee vaadittaviin arvoihin.

Siis yhteenvetona, katilla ei ole väliä toimiiko vai ei, sinne voi laittaa vaikka tyhjän katin josta putki läpi. Kunhan vaan siellä on se katin näköinen mötikkä putkessa.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2700
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Paitsi jos auton rekisteriotteessa lukee VÄHÄPÄÄSTÖINEN, tällöin pitää teettää kallis päästötodistus VTT:llä, jotta vaihdettu kone todella täyttää vaadittavan päästöluokituksen.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

kitos

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

Kiitos valaistuksesta....

Nyt kun löytäis jostain sopivan ikäsen korin, niin voi rupee istuttaa tota konetta sinne....
Siitä sitten tulevaisuudessa.
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
Avatar
markku
Viestit: 1098
Liittynyt: 31.3.2004 14:12
Paikkakunta: Neuvoton / Hamina

Viesti Kirjoittaja markku »

Eli jos 00.00.87 niin koneen voi laitta ilman kattia kunhan jarrutehostin ............... ymmärsinkö oikein :oops:
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

markku kirjoitti:Eli jos 00.00.87 niin koneen voi laitta ilman kattia kunhan jarrutehostin ............... ymmärsinkö oikein :oops:
Jos on ennen 1.7.1987 rekisteröity niin menee pelkällä käytön aikaisella päästömittauksella. Ei tarvi kattia.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

kapa kirjoitti:
markku kirjoitti:Eli jos 00.00.87 niin koneen voi laitta ilman kattia kunhan jarrutehostin ............... ymmärsinkö oikein :oops:
Jos on ennen 1.7.1987 rekisteröity niin menee pelkällä käytön aikaisella päästömittauksella. Ei tarvi kattia.
siis tavallisella pakokaasumittauksella, ei käytön aikasilla päästöillä eli siis ei tarvi mennä penkkiin jarruttaan päästö lappua :wink:
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

pappa- igor kirjoitti:
kapa kirjoitti:
markku kirjoitti:Eli jos 00.00.87 niin koneen voi laitta ilman kattia kunhan jarrutehostin ............... ymmärsinkö oikein :oops:
Jos on ennen 1.7.1987 rekisteröity niin menee pelkällä käytön aikaisella päästömittauksella. Ei tarvi kattia.
siis tavallisella pakokaasumittauksella, ei käytön aikasilla päästöillä eli siis ei tarvi mennä penkkiin jarruttaan päästö lappua :wink:
Siis tuo käytönaikainen päästömittaus tarkoittaa juuri normaalia korjaamolla tai katsastusasemalla tehtyä mittausta.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Larppis

Viesti Kirjoittaja Larppis »

Itselläni on suunnitelma laittaa regatan 1.6tc kone larppaan. Ja omanihan on tuo 1600sl -88. Eli saaneeko tuota laitettua lainkaan, vai ylittyykö hv sallitun rajan, vai onko siinä ja siinä ? 78hv ladassa ja jos tc:ssä se 100hv.

Ja regatan kone olisi -85 vuodelta. Jos tehojen perusteella saa katsastettua, pitääkö tähän siis laittaa myös katti paikalleen katsastuksen ajaksi ?
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Siis eikös se nyt ole niin että mallisarjan suurimman mukaan? Eli rosentit 1700i:n mukaan eli se oli jotain hitunen yli 100 hv mitä sai koneesta löytyä...
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Larppis

Viesti Kirjoittaja Larppis »

Qulle kirjoitti:Siis eikös se nyt ole niin että mallisarjan suurimman mukaan? Eli rosentit 1700i:n mukaan eli se oli jotain hitunen yli 100 hv mitä sai koneesta löytyä...
Ahaa, tosiaanhan kumpikin on 2107 ja onko näissä muuta eroa kuin kone ja sisustassa hieman ? Eli tehojen suhteen ei ongelmia pitäisi olla. Selveni asiat taas hieman :wink:
Kontio

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Mikä on 1200L:n tehokkain vertailu malli?
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

1700i malli pitäisi käydä kaikkiin takaveto-ladoihin vertailumalliksi. Voi kyllä olla konttorikohtaisia eroja, itsellä ainakin hyväksyttiin 1200L:ään 1700i vertailumalliksi.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Vastaa Viestiin