Muutoskatsastus TC. Päästönormit.
- ihkulainen
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29.3.2006 17:30
- Paikkakunta: SuurSalo
Muutoskatsastus TC. Päästönormit.
Eli olis tarkotus muutoskatsastaa Fiatin pysty-TwinCami Ladaan.
Miettisin että minkä ikäsiin saa ton koneen muutoskatsastettua.
Menikö näin
vm. 92-97 : Ei voi laittaa. -Vähäpäästöinen
vm. 87-92 : Voi laittaa jos pistää katalysaattori. -päästönormi R15/04
vm. 72-87: Voi laittaa kunhan jarrutehostin. -päästönormi R15/03
Eniten kiinnostaa toi vuosmalli 87-92 (Päästönormi R15/04(1.7.87-31.12.91)) , eli onko kellään tietoa/kokemusta koneenvaihdosta tämän ikäsiin? Millasen katin tarvii ym.? ja onko ylipäätänsä mahollista?
Kysyn koska olis kaverilla tollane vm.-91 2105, jonka saisin halvalla. En viitti turhaan sitä ostaa ja rakennella, jos ei saakkaan kilpiin...
Haulla ei löytynyt varmaa tietoa!
Miettisin että minkä ikäsiin saa ton koneen muutoskatsastettua.
Menikö näin
vm. 92-97 : Ei voi laittaa. -Vähäpäästöinen
vm. 87-92 : Voi laittaa jos pistää katalysaattori. -päästönormi R15/04
vm. 72-87: Voi laittaa kunhan jarrutehostin. -päästönormi R15/03
Eniten kiinnostaa toi vuosmalli 87-92 (Päästönormi R15/04(1.7.87-31.12.91)) , eli onko kellään tietoa/kokemusta koneenvaihdosta tämän ikäsiin? Millasen katin tarvii ym.? ja onko ylipäätänsä mahollista?
Kysyn koska olis kaverilla tollane vm.-91 2105, jonka saisin halvalla. En viitti turhaan sitä ostaa ja rakennella, jos ei saakkaan kilpiin...
Haulla ei löytynyt varmaa tietoa!
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
- ihkulainen
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29.3.2006 17:30
- Paikkakunta: SuurSalo
haku
No nyt käytin hakua lisää ja löysin tekstiä
Mutta kertokaapa vielä varmaa tietoa/kokemuksia ko operaatiosta...
--------------------------------------------------------
Kettu
Tuomas

Mutta kertokaapa vielä varmaa tietoa/kokemuksia ko operaatiosta...
--------------------------------------------------------
Kettu
Päästönormi R15/04:stä (1.7.87-31.12.91) lähtien pitää olla moottorin vaihdosta päästötodistus, moottori pitää olla uudemmasta autosta.
Toinen vaihtoehto on laittaa katalysaattori. Tossa lakipykälä, jota koitan ymmärtää
8 §
Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen
3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa (eli just kyseessa R15/04 autot ) tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. ( ei siis voi olla vanhempi kone) Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset (ei normaalilla ihmisellä oo rahaa tommosiin) . Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori. ( Ladailijan vaihtoehto, bolt-on katti kerran vuoteen )
Tuomas
Jos ei-vähäpäästöinen auto on rekisteröity 1.7.1987 jälkeen, tulee sen moottorin täyttää päästönormi E15/04. Se "muussa tapauksessa" tarkoittaa mitä tahansa moottoria, joka ei täytä tuota tai uudempaa, tiukempaa normia.
Moottori, joka ei täytä vaadittuja normeja voi olla esimerkiksi vanhempi, E15/03 -säännön mukainen kone. Tuollaisen saa siis asentaa autoon, jos autoon asentaa katalysaattorin.
Toinen esimerkki on vähäpäästöiset koneet. Vähäpäästöisyysvaatimiin kuuluu katalysaattori, ja moottorit on päästötyypitetty katalysaattorin kanssa. Useimmille vähäpäästöisille koneille ei löydy mitään virallisia päästötyypityksiä ilman katalysaattoria, joten katalysaattori täytyy siis olla paikalla.
Kolmas vaihtoehto on muutettu kone, esimerkiksi ahdettu. Muutetun koneen alkuperäinen päästötyypitys ei enää päde, joten tässäkin tapauksessa se katalysaattori on käytännössä asennettava.
Jos tämä kuulostaa kovin epäoikeudenmukaiselta, niin ei se sitä ole. Kyseessähän on lievennys katsastusvaatimuksiin, eli norminmukaisen päästötyypityksen voi korvata asentamalla se katalysaattori vapaaehtoisesti. Katalysaattori siis ei ole pakollinen, mutta vaihtoehto on moottorin tyypitys omalla kustannuksella, mikä on työläämpi ja kalliimpi vaihtoehto.
Tuossa joku sanoi, että kone ei saa olla vanhempi, missä ei ole mitään perää. Kone saa olla minkä ikäinen vain, kunhan se täyttää vaaditun päästönormin. Esimerkiksi vm. '91 ei-vähäpäästöiseen autoon saa laittaa vm. '87 olevan moottorin, kunhan se täyttää saman tai tiukemman päästönormin
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
Mulla oli 2.7.1987 rekisteröity 1200L johon laitoin 1600TC:n. Koska TC oli vanhempi kuin Lada johon se tuli, piti autoon laittaa katalysaattori. Ja tietysti koneen piti mennä päästötestissä niihin arvoihin mitä alkuperäiseltä koneeltakin vaadittiin. Tuo katti minkä laitoin oli Deltan romulavalta jonkun Fiatin katti. Oli siis rikki, mutta kun se vaan täytyi siellä putkessa olla. Tai muuten olisi pitänyt käydä VTT:llä mittauttamassa kone että menee vaadittaviin arvoihin.
Siis yhteenvetona, katilla ei ole väliä toimiiko vai ei, sinne voi laittaa vaikka tyhjän katin josta putki läpi. Kunhan vaan siellä on se katin näköinen mötikkä putkessa.
Siis yhteenvetona, katilla ei ole väliä toimiiko vai ei, sinne voi laittaa vaikka tyhjän katin josta putki läpi. Kunhan vaan siellä on se katin näköinen mötikkä putkessa.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
- ihkulainen
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29.3.2006 17:30
- Paikkakunta: SuurSalo
kitos
Kiitos valaistuksesta....
Nyt kun löytäis jostain sopivan ikäsen korin, niin voi rupee istuttaa tota konetta sinne....
Siitä sitten tulevaisuudessa.
Nyt kun löytäis jostain sopivan ikäsen korin, niin voi rupee istuttaa tota konetta sinne....
Siitä sitten tulevaisuudessa.
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
Jos on ennen 1.7.1987 rekisteröity niin menee pelkällä käytön aikaisella päästömittauksella. Ei tarvi kattia.markku kirjoitti:Eli jos 00.00.87 niin koneen voi laitta ilman kattia kunhan jarrutehostin ............... ymmärsinkö oikein
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
siis tavallisella pakokaasumittauksella, ei käytön aikasilla päästöillä eli siis ei tarvi mennä penkkiin jarruttaan päästö lappuakapa kirjoitti:Jos on ennen 1.7.1987 rekisteröity niin menee pelkällä käytön aikaisella päästömittauksella. Ei tarvi kattia.markku kirjoitti:Eli jos 00.00.87 niin koneen voi laitta ilman kattia kunhan jarrutehostin ............... ymmärsinkö oikein

Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Siis tuo käytönaikainen päästömittaus tarkoittaa juuri normaalia korjaamolla tai katsastusasemalla tehtyä mittausta.pappa- igor kirjoitti:siis tavallisella pakokaasumittauksella, ei käytön aikasilla päästöillä eli siis ei tarvi mennä penkkiin jarruttaan päästö lappuakapa kirjoitti:Jos on ennen 1.7.1987 rekisteröity niin menee pelkällä käytön aikaisella päästömittauksella. Ei tarvi kattia.markku kirjoitti:Eli jos 00.00.87 niin koneen voi laitta ilman kattia kunhan jarrutehostin ............... ymmärsinkö oikein
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Itselläni on suunnitelma laittaa regatan 1.6tc kone larppaan. Ja omanihan on tuo 1600sl -88. Eli saaneeko tuota laitettua lainkaan, vai ylittyykö hv sallitun rajan, vai onko siinä ja siinä ? 78hv ladassa ja jos tc:ssä se 100hv.
Ja regatan kone olisi -85 vuodelta. Jos tehojen perusteella saa katsastettua, pitääkö tähän siis laittaa myös katti paikalleen katsastuksen ajaksi ?
Ja regatan kone olisi -85 vuodelta. Jos tehojen perusteella saa katsastettua, pitääkö tähän siis laittaa myös katti paikalleen katsastuksen ajaksi ?
Ahaa, tosiaanhan kumpikin on 2107 ja onko näissä muuta eroa kuin kone ja sisustassa hieman ? Eli tehojen suhteen ei ongelmia pitäisi olla. Selveni asiat taas hiemanQulle kirjoitti:Siis eikös se nyt ole niin että mallisarjan suurimman mukaan? Eli rosentit 1700i:n mukaan eli se oli jotain hitunen yli 100 hv mitä sai koneesta löytyä...
