kaivellaampa tuolta vähän vanhempaa viestiä kun sieltä löytyy tällaista mis-informaatiota joka näkyy tällä foorumilla toistuvan monessakin paikassa..
Pöhö-Andrei kirjoitti:
Huvittavaksi tämän asian tekee se että kovin suuria virityksiä ei koneelle tarvitse tehdä vaparina että tämä 80hv ylittyy, tällöin kukaan ei kuitenkaan kysele mitään.
KTC kirjoitti:
kai vertailumoottorina käytetään 1700i vaikka en vaihda tuota 1200nappiksen konetta vaan lyön sinne palikkaa.niin kai se sama pätee viritetyn koneen kanssa?
Tuo 20 % tehosääntö koskee ainoastaan moottorin vaihtoa ja siihen rinnastettavia toimenpiteitä. Moottorinvaihtoon rinnastetaan (ulkomuistista) ahtaminen, ahdetun koneen kaikki muuttaminen (mm. ahtopaine), sylinterinkannen vaihtaminen ja iskutilavuuden kasvattaminen yli 10 %.
Jos moottoria siis virittelee muilla keinoin, on ihan laillista ja luvallista ottaa sitä tehoa enemmänkin. Ei sitä silloinkaan ihan rajattomasti saa olla, mutta yleensä selvästi enemmän. Raja on 7 kg / kW, jota ei saa alittaa.
Esimerkiksi Lada 1200:n omapaino on Lada-infon mukaan 940 kg, eli tehoraja on 940 / 7 = 134 kw = 182 hv.
Tästä asiasta on vielä AKE:n soveltamisohje katsastusasemille, ja ohje sanoo että normaalisti tehoista ei vaadita todistusta, vain jos "on ilmeistä" että tehoraja ylittyy voidaan sitä todistusta kysellä. Käytännössä aika harva osaa takapuolituntumalla sanoa onko autossa 180 vai 200 hevosta, eli siitä voi siis käytännössä vähän "joustaa".
Autossa jo olevan moottoin virittäminen ei myöskään edellytä muutoskatsastusta, eikä tarvitse todistella mallien välisiä eroavaisuuksia, koska laki ei vaadi mitään muutoksia alustaan tai jarruihin vaikka mallisarjassa niissä olisi erojakin.
Myös vaihdettua tekniikkaa on luvallista virittää vastaavalla tavalla. Poikkeuksena on vanhoilla muutosluvilla rakennetut autot, joita ei saa virittää.
Pointtini olikin se, että se 182 heppainen lada on täysin laillinen. Ei siis ole väliksikään että katsastaja sen huomaa. Näitä tehoja ei normaalitilanteessa tarvitse edes todistaa, ellei katsastajalla ole erityistä syytä epäillä että tehoa on liikaa.
Jos katsastaja rupeaa kiinnostumaan tehoita kovin paljon aikaisemmin, ei katsastaja ole perillä auton muuttamiseen liittyvistä säännöistä.
Tässä lainaus AKE:n soveltamisohjeesta liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (
http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf)
"6 § Moottorin muuttaminen
1. momentissa mainitut muutokset (auton alkuperäisen tai muutoskatsastuksessa, ts. ilman lupatarvetta, hyväksytyn moottorin muuttaminen, ahtimella varustettuja moottoreita lukuun ottamatta) eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä muutetun moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton omamassa / moottorin nettoteho -suhde 7 kg/kW alittuu.
...
Moottorin vaihtoon rinnastettavat toimenpiteet, kuten sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen tai iskutilavuuden suurentaminen yli 10 %, edellyttävät muutoskatsastusta, samoin ahtimen asentaminen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen (ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns. lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä, samoin vaihdettaessa sellainen sylinterinkansi, ns. virityskansi, jolle ei ole olemassa alkuperämoottoria)."
1,2-litraisen ladan suurin sallittu teho on siis 182 hv, eikä se vaadi edes muutoskatsastusta tai todistusta tehoista. Jos katsastusmies muuta puhuu, ei hän osaa työtänsä, mikä ei valitettavasti ole mitenkään harvinaista.
Autoharrastajan kannattaa olla perillä oman alansa lainsäädännöstä..
nämä on lainauksia joka on otettu keskustelusta 2101 vertailumoottori
ja olen tarkistanut että pitää paikkansa
eli kiitos tuomakselle joka on asian selvittänyt