kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Toveri Sergei

Viesti Kirjoittaja Toveri Sergei »

Juu UAZ on tosiaan semmonen minkä saa rekisteriin.
Tonnin se myyjä siitä pyytää tosin siinä saattaa olla jonkuunäkönen sukulais alennus :)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Lada-Jussi kirjoitti:

RAFista sen verran, että olisi kiva saada se toimimaan omillaan, mutta varaosien saanti on vähän heikkoa. onko kellään varaosakataloogia tai tietoa volga osien yhteensopivuudesta? esimerkiksi kytkin sylinteri? pyörän mutterit on varmaan yleistäkokoa, niitä voisi mallin mukaan löytää varaosaliikkeistä??
Oisko näistä mitään jelppiä:

RAF 2203 katalogi:

http://www.pasker.ru/auto_cat/?model=108

ja Volgien:

http://www.pasker.ru/auto_cat/?atype=0&mark=4
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

samarai kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:

RAFista sen verran, että olisi kiva saada se toimimaan omillaan, mutta varaosien saanti on vähän heikkoa. onko kellään varaosakataloogia tai tietoa volga osien yhteensopivuudesta? esimerkiksi kytkin sylinteri? pyörän mutterit on varmaan yleistäkokoa, niitä voisi mallin mukaan löytää varaosaliikkeistä??
Oisko näistä mitään jelppiä:

RAF 2203 katalogi:

http://www.pasker.ru/auto_cat/?model=108

ja Volgien:

http://www.pasker.ru/auto_cat/?atype=0&mark=4
ei välttämättä oikein pitäis olla ton RAF-977 tai vastaavan ErAZ pakun luettelo
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

senverran mitä lueskelin sivustoilta tosta 977-mallista, niin pitäisi kyllä olla M21 tekniikalla aika pitkälle. :roll:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

warmaan wanha, mutta M21 varaosakatalogi löytyy:

http://acat.autodealer.ru/index.php?model=172


M21 tekniikallahan on myös "mikrobussi Start":

muutama kuva Startista:
http://photofile.ru/image.php?id=5471646

PS. tosta samasta albumista löytyy paljon harvinaisia venäläisiä autoja.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Toveri Sergei

Viesti Kirjoittaja Toveri Sergei »

nonii nytte on UAZ pihalla ai että tuntuu hyvälle, maastossa menee kuin pieni eläin
Kuva

Kuva
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

samarai kirjoitti:http://photofile.ru/image.php?id=5471646

PS. tosta samasta albumista löytyy paljon harvinaisia venäläisiä autoja.
Oletpa taas löytänyt hienon sivuston.

Tästä kuvasta näkee hyvin, miten Mossen korin tukirakenteet oli tehty. Eli c-pilaria myöden ne olivat samat niin sedanissa, farmarissa kuin pakussakin. Pakujen (430 ja 432) b- ja c-pilarissa olivat paikat jopa saranoille ja lukolle. Vain pintapellit olivat erilaiset. Lokasuojissa oli paljon kuraa kerääviä kohtia. Tässäkin yksilössä ne on vaihdettu joskus. Varaosalokasuojissa ei ollut noita koristelistojen kiinnityskohtia valmiina.
http://photofile.ru/users/skotovozik/255480/5274309/

Pakun ikkunalinjan peltejä katsomalla voisi kuvitella muuta, mutta verhoilupahvin alta paljastuu tuo sedanin rakenne. Tästä pakusta kuvia näkee todella harvoin. Hieno löytö. Kuntokin on kohtuullisen hyvä auton ikä ja ruosteherkät kohdat huomioiden.
http://photofile.ru/users/skotovozik/255480/5274310/

Onkohan tässä kysymys alkuperäisestä, vai onko asialla ollut joku koripaja tai ihan kotitalli?
http://photofile.ru/users/skotovozik/255480/5281638/

Taitaa olla Mossen tehtailla tehty porrasperäinen Clio, oliko se joku Sympol tai sinne päin.
http://photofile.ru/users/skotovozik/255480/9677318/

Voi voi voi, minussa asuva keräilijä yrittää ottaa minusta vallan. Taistelen vastaan.
http://photofile.ru/users/skotovozik/255480/11242896/
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

noista mosse-aksun kuvista

mielestäni tuossa 432:ssa (eli 403 "skandinavian" pakettimalli) on C-pilarit suorat pystyt eli ei suoraa pellitetty farmari, kuten taas taisi olla 430 eli 407:n pakettiautossa. ainakin tuollaisen 432 auton olen nähnyt.

noi lyhyet Duet versiot löytyy ihan mossetehtaan sivuiltakin, paljonkohan mahtoi valmistua kun silloin alkoi koko tehdas ryytyä.

Clio Symbol oli tietääkseni alunperin turkkilainen mallimuunnos ja se on ollut hyvin suosittu venäjällä. toi kuvateksti selvästi viittaa johonkin muuhun moskovalaiseen autotehtaaseen kuin entinen mossetehdas, mutta olihan Mosse tehtaalla tota reno yhteistyötä, kun noissa uusissa malleissa oli valinnaisena Rellun koneet.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo siis loganihan siinä onkin, korvanneeko se sitten hyvin saman oloisen Clio Symbolin
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

samarain linkistä löytyi kiinnostava kohta: "Muiden venäläisten autotehtaiden osalta tilanne on lähes toivoton. Virginialaisen Rand-yhtiön tutkimukset Venäjän autoteollisuudesta osoittavat, että esimerkiksi GAZin tehtailla yhtä työntekijää kohti valmistuu vain neljä autoa vuodessa, kun esimerkiksi Skodan tehtaalla luku on 18, Chryslerin 29 ja Hondan yli 30. Suurimpana ongelmana amerikkalaiset pitävät useimmilla tehtailla suurta alkoholistien osuutta työvoimassa, säännöllisiä poissaoloja, työntekijöiden heikkoa ammattitaitoa ja varaosien varastamista. Tilannetta pahentaa lisäksi johdon heikkous, talouteen liittyvät epäselvyydet ja rikollisuus. Tällaisissa olosuhteissa ei voi kehittyä menestyksellistä liiketoimintaa, ja Randin analyytikot arvioivatkin, että vuoden 2010 jälkeen lähes kaikki venäläiset automerkit häviävät ja jäljelle jää vain AvtoVAZ edellyttäen, että se osaa integroitua maailman autoteollisuuteen ja laajentaa tuotantoaan. "

Eipä ihme,että Volgan tuotanto loppui..
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

kyllähän AvtoVaz on investoinut viime aikoina miljardeja tuotannon mallistonsa laajentamiseen jne. Eikä sitä kovin helposti saada Venäjän sisämarkkinoilta syödyksi omalta kohderyhmältään, se pystyy kuitenkin täysin kilpailemaan hinnallaan autona, varaosineen jms. siellä koottavia ulkolaisia automalleja vastaan.



Tässä kuvia Mossen tehtaalta 40-60 luvulta
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

onpas täällä menty pahasti off topicin puolelle :roll:

RAF:sta tuli haasteltua eestiläisten kanssa ja sellaiseen käsitykseen tultiin, että niitä ei enää ole paljoa sielläkään. Mitään manuaaleja yms. ei oikein sieltäkään löydy. Eli ihan kansainvälisesti harvinainen raato mulla pihassa mätänee.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Mites olisko siitä kuitenkin vielä esim. jokkikseen hyötykäyttöön ennenkuin ihan lopullisesti happanee pilalle.. :roll: sais katsojatkin radalle naurettavaa.

Joo tohon 977 malliin ei tunnu olevan mitään uustuotantokirjallisuutta ((eikä Eraziin). Siihen uudempaan malliin löytyy kirjoja taas joka paikassa.

Pitäs löytää tällainen orkkis :)

eli "Микроавтобус “Латвия” руководство по эксплуатации"
Рига “СССР Министерство автомобильной промышленности рижский опытный автобусный завод РАФ” 1965 144c.

tai sama - 1967 153c.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

samarai kirjoitti:Pitäs löytää tällainen orkkis :)

eli "Микроавтобус “Латвия” руководство по эксплуатации"
Рига “СССР Министерство автомобильной промышленности рижский опытный автобусный завод РАФ” 1965 144c.

tai sama - 1967 153c.
itseasiassa pitäis löytää uudempi, koska DM versio oli tuotannossa 1969-1976, siinä on paljon kaikkia muutoksia tuohon vanhaan D malliin.

parempi kai lähtee jokkikseen ton kans, ei siitä enää mitään saa, noita autoja ku on muutenkin joka jannulla, mitä noita säästeleee :twisted:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin