kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

kokemuksia UAZista (ja vähän RAFista)

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Perustetaan nyt tällainenkin aihe, vaika ei ihan ladailua olekaan. Voi sitten muutkin UAZ merkkisen ajopelin käyttäjät laittaa vinkkiä ja vihjettä.

Viikko UAZia takana, malli siis toi 374106 4x4 pakettiauto, SA entinen radioauto. kyllä se työkoneesta käy hyvin, voimaa riittää Volgankin vetämiseen, se oli Samaralle jo liikaa. Pari negatiivista puoltakin on ilmennyt.

kylmänä käynnistys on aika erikoista, vielä ei ole keksinyt miten se oikeaoppisesti tehdään, ryyppy toimii jotenkin kummalisesti, se joko toimii tai sitten ei välttämättä toimi, eri juttu on myös tarviiko sitä vai eikö tarvii, joka kerta pitää arvailla.

Sehän on selvää että UAZ kuluttaa polttoainetta aika reilusti, mutta se kuluttaa myös kaikkia muita nesteitä. moottorista vuotaa öljyä aina lämmettyään, kytkimen työsylinteri vuotaa nestettä ja kerran jo tyhjenikin järjestelmä kun ei sitä huomattu ajoissa (vaikka siis nestesäiliön on silmien edessä kojetaulussa :oops: ) ohjausvaihde on myös melko kostean näköinen, se siis hikoilee kans. Onneksi voimansiirrossa näyttäisi öljyt pysyvän.
Viimeksi muokannut Lada-Jussi, 7.6.2005 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Onnea Vaan uudelle kulkupelille. Onhan tuo myrkkypussi/sikakiikku luja laitos. Tuosta UAZ autosta tuli mieleen (ehkä hivenen off-topicisti, mutta kuitenkin) se rättikattomaasturi. Olin parisenkytä vuotta sitten töissä PV:lla korjaushommissa - tosin elektroniikka- ja telehommissa. Viereisessä konehallissa oli yhdessä harjoituksessa perävaurion saanut rättikatto-UAZ odottamassa pajotusta. Kun sitten Kalkusta saivat paikalle tehdasrasvoissa "voipaperiin" käärityn varaosaperän, niin ei kun vaihtamaan. Koeajolle eivät päässeet, kun ei pelannut. Avasivat ja totesivat, että ei siellä sisällä ollut kaikkia osiakaan ja irrallisia pultteja ja muttereitakin sielä öljyssä lilli.. Pakettia ei kuitenkaan ollut Suomessa avattu, eli tehdas olikin sylttytehdas.
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Tein sellaisen huomion, että kaasua saa lipsuttaa ennen kylmäkäynnistystä reilusti. Kuten muutkin Neuvostoliittolaiset maasturit, myös UAZ on mahdotonta saada niin märäksi, että tulpat kastuisivat.

Se ryyppy näkyi olevan erikoinen kun sen käyttövipstaaki kaasarin kyljessä on aina joko ON tai OFF asennossa. Veditkö muuten oikeasta vivusta kun se on merkitty vähän epämääräisesti. Taempi on käsikaasu (vivussa valkoinen kaasuläpän symboli ja valkoisia nuolia.) Ryyppy on se etummaisempi (nupissa punainen sektorikuviointi).

Eräs UAZ harrasteinen henkilö kertoi hiljattain, että UAZin kampiakselissa on huopatiiviste ja ne alkavat usein vuotaa kun auto seisoo pitkään. Toisaalta huopatiiviste saattaa runsaammin käytettäessä alkaa taas tiivistyä kunhan se vettyy kunnolla. Osaako kukaan vahvistaa/kumota esittämääni väitettä?
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

KUN sitä UAZia joutuu jossain kohtaa alkaa ropaan ja remontteeraan niin tosta vois olla apua:
http://www.uaz.ru/eng/club/readinghall/
Kuva
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

TOVERI NIVA kirjoitti:KUN sitä UAZia joutuu jossain kohtaa alkaa ropaan ja remontteeraan niin tosta vois olla apua:
http://www.uaz.ru/eng/club/readinghall/
UAZ patriotin haluttavuutta vähentää aika rajusti se, että siinä on bensamoottori.

No, ompahan ainakin Suomessa halvempi kun ei painon mukana tarvi diiselveroa maksaa.

Nätti ois, vaiks täysin turha.

Akselit on sentäs oikeaoppisesti jäykät niin edessä ku takana.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Hö, ei mun kone suostu avaamaan noita UAZ pdf:iä :( mutta kyllä noilla venäläisillä käyttö ja huolto-ohjekirjoillakin pääsee jo aika pitkälle.

sen ryypyn ja käsikaasun vipujen kanssa on vähän tullut ihmeteltyä, ovat intissä laittaneet selitteet siihen suomeksi, mutta on niilläkin mennyt vivut sekaisin, ilmankos intissä noita käyttäneet kiroaa että ei meinaa toimia, se johtuukin siitä ettei osata käyttää :lol:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Lada-Jussi kirjoitti:Hö, ei mun kone suostu avaamaan noita UAZ pdf:iä
Löytyyhän sun koneelta Adobe Acrobat reader -ohjelma??
Kuva
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

TOVERI NIVA kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:Hö, ei mun kone suostu avaamaan noita UAZ pdf:iä
Löytyyhän sun koneelta Adobe Acrobat reader -ohjelma??
joo kyllä se löytyy, mutta herjasi jotain tiedoston muodosta, on ennenkin ilmennyt samaa venäläisten pdf tiedostojen kanssa
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Houston we HAD a problem! Mut sekin on korjattu jo...
Elikkäs siinä kansion nimessä oleva kyyrinen kirjain sekottaa ton Acrobatin, eli kun RAR on purettu niin nimeä se kansio uusix esim.UAZ nii sitten Acrobaatti osaa avata ne tiedostot.

Sama homma varmaan muidenkin venäjänkielisten oppaitten kanssa eli Acrobaatti sekoo noista kyyrisistä aakkosista!
Kuva
vesanen

Viesti Kirjoittaja vesanen »

Eikös ne oo asntanu noihin uazeihin volvon 2,4 nokivasaraa, rupesin muistelemaa sellasta..? Vois olla huomattavasti pienempi kulutus :D
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

vesanen kirjoitti:Eikös ne oo asntanu noihin uazeihin volvon 2,4 nokivasaraa, rupesin muistelemaa sellasta..? Vois olla huomattavasti pienempi kulutus :D
Oikeastihan se on Volkkarin kone se Volvoissa oleva dieseli. Siis se vanha takavetoisissa käytetty.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

TOVERI NIVA kirjoitti:Houston we HAD a problem! Mut sekin on korjattu jo...
Elikkäs siinä kansion nimessä oleva kyyrinen kirjain sekottaa ton Acrobatin, eli kun RAR on purettu niin nimeä se kansio uusix esim.UAZ nii sitten Acrobaatti osaa avata ne tiedostot.

Sama homma varmaan muidenkin venäjänkielisten oppaitten kanssa eli Acrobaatti sekoo noista kyyrisistä aakkosista!
no niin, kiitoksia, pienestä se on kiinni! mielenkiintoinen manuaali, periaatteessa sama kuin mikä on itellä, mutta uudempi painos ja englannin kielellä, tossa on mukana noita uudempi versioita ja tekniikkaa on vähän päivitetty.

Katoin muuten UAZin konetta, joka muuten on puhdas paketti, johtuen osittain sen sijainnista siellä keskellä auton ohjaamon alla, niin totesin että kone on niinkuin oletkin se välimallin noin 80 hv versio UMZ-414 tossa manuaalissa on UMZ-4178 joka on sellainen 90 hv:n versio, tehot vähän vaihtelee riippuen siitä mistä lukee, vanhemmissa malleissa eli UAZ-451M/452 ja UAZ-469 sarjoissa oli siis UMZ-451 koneet joissa 75 hv.

Koti tuunajat tosiaan ovat paljon Volvon koneita käyttänyt, mutta lähinnä olen kuulllut noista bensakoneista kuten B20, mutta kai sinne on noita dieseleitäkin laitettu.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

onkos sun possupaku rekisterissä? vai kannattaako tota edes rekisteröidä ku ei sitä bensankulutuksen takia kannata käyttää ku pellolla?

joudutko tekeen yleiskiristelyä niinku tekniikan maailman vehkeelle piti tehdä, ettei kardaani tipua ajossa?

Onko sisätilat mukava ja lämpimät?'

Kaveri joka oli radistina armejassa sano että takana oli mukava löhötä kun olivat talvisella marssilla.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Vastaan Jussin puolesta: ei oo rekisterissä eikä tuu, varmaan tippuu kardaanikin mutta tuskin Jusa sitä liiemmin kiristelee, tippuu myös kaikki mahdolliset nesteet, sisätiloja tuskin voi pitää kovin mukavia, lämpimästä en tiä mutta on siinä ainakin webasto.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Ajotunnelmahan tuossa oli oikein mukava. Harvoin on niin nauttinut yli sadan kilometrin ajomatkasta Tampere - Janakkala. Lämpöäkin tuntuu piisaavan kabiinissa ainakin näin kesäaikaan.

Tässä on ajotunnelmaa parhaimmillaan
Kuva

Ja kukapa ei näin viihtyisässä kabiinissa viihtyisi. Tässä nahkaverhoillulla istuimella kun saisi istua työkseen 8h päivässä.
Kuva

Takapään sikaosasto vetää vertoja monelle limusiinille. Pääntila ja polvitila kun ei ole kortilla.
Kuva
Vastaa Viestiin