Jarrupaineen säädin rikki?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Jarrupaineen säädin rikki?

Viesti Kirjoittaja Misha »

Huomasin tänän ku alko oleen paskat kelit, että kun jarruttaa niin takajarrut tuntuis menevän lukkoon eka kun jarruttaa lujaa.

Oletan että takapaineensäädin on rikki. Mites tuon vaihto, onko iso ongelma?
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Siltä näyttäis juu. Jos jarruputket lähtee suosiolla niin ei ole paha vaihtakaan. Mullakin olis säätimen vaihto edessä kun se jäi jumiin ja antaa täydet paineet oikeaan takakulmaan.
Avatar
IL02
Viestit: 348
Liittynyt: 25.9.2003 21:16

Re: Jarrupaineen säädin rikki?

Viesti Kirjoittaja IL02 »

Misha kirjoitti:Huomasin tänän ku alko oleen paskat kelit, että kun jarruttaa niin takajarrut tuntuis menevän lukkoon eka kun jarruttaa lujaa.

Oletan että takapaineensäädin on rikki. Mites tuon vaihto, onko iso ongelma?
Ei sielta valttamatta mikaan ole rikki. On ne aika takapainoiset Ladan jarrut ihan kunnossa ollessakin, eika ole mitenkaan epatavallista etta joskus liukkaalla takapyorat lukkiutuvat ensin.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Säädin on juuri sitä varten, että niin ei tapahtuisi. Samarassa ainakin pystyy säätämään venttiilin toiminta, saako takapotkuissakin?
mauko

Viesti Kirjoittaja mauko »

Jos säädin toimii niin varren vääntäminen ei ole homma eikä mikään, isoilla pokstonkeilla vaan kiinni ja vähä ylöspäi. Monesti takajouset sen verran kuoleentuneet että perä roikkuu ja kuormasäädin "luulee" että takapaksissa lymyilee norsu :shock:
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

mauko kirjoitti:Jos säädin toimii niin varren vääntäminen ei ole homma eikä mikään, isoilla pokstonkeilla vaan kiinni ja vähä ylöspäi. Monesti takajouset sen verran kuoleentuneet että perä roikkuu ja kuormasäädin "luulee" että takapaksissa lymyilee norsu :shock:
Joo..., tuo on se helpompi ja yleisemmin käytetty tapa... :lol: :lol: Kirjan oppineiden mukaan sylinterin asentoa muuttamalla tehdään säätö oikeaoppisesti....., tosin moniko viittii.... :shock: :) :D :lol:
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kumma juttu että nyt liukkaiden tultua olen huomannut samarassa samaa että takapyörä jarruttaa herkemmin, sekookohan toi jotenkin pakkasesta? eikös tuollainen häiriö olisi näkynyt muutama viikko sitten katsastuksessa?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Lada-Jussi kirjoitti:kumma juttu että nyt liukkaiden tultua olen huomannut samarassa samaa että takapyörä jarruttaa herkemmin, sekookohan toi jotenkin pakkasesta? eikös tuollainen häiriö olisi näkynyt muutama viikko sitten katsastuksessa?
No jos on semmonen loskakeli ja muutenkin on kostea ilma niin kyllä rumppujarrut silloinen aika paljon äkäsemmät ku tavallisesti. Johtuu ilmeisesti jarrupölystä.
olavi2101
Viestit: 165
Liittynyt: 6.5.2004 11:18
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja olavi2101 »

:lol: orginaali kenkä iskee märkänä kiinni kui sika limppuun :?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Lada-Jussi kirjoitti:kumma juttu että nyt liukkaiden tultua olen huomannut samarassa samaa että takapyörä jarruttaa herkemmin, sekookohan toi jotenkin pakkasesta? eikös tuollainen häiriö olisi näkynyt muutama viikko sitten katsastuksessa?
joo, samaa olen itsekin huomannut pakkasella/liukkaalla. Mites se näkyy kun akselit mitataan erikseen? Ei kai nyt kukaan niin virkainto voi olla, että lähtee vielä koeajolle sitäkin testaamaan jos jarrut on akselilla prosenteissa?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Viime keväänä ku ton takavedon leimautin, ni ei tainnut juurikaan toimintaa testata. Aiemmin mitä olen kuullut, niin katsovat autonosturin päällä että osat liikkuu niinku pitääkin ku autoa "pompottaa" tai paineensäätimen käyttövipua vääntelee. Dynon jälkeen tekvät myös pihalla yhden voimakkaamman jarrutuksen, hallia vaihtaessaan, eli kaippa säätimen toimintaan paneudutaan enempi jos tuossa takajarrut lukkiintuu...

,_,/ukka
Autoton on huoleton
4d sedan

Viesti Kirjoittaja 4d sedan »

Mulla oli toissa talvena samaa ongelmaa. Vika olikin etujarruissa, palat oli loppu (ei kuitenkaan ihan "raudoilla"). Pääsylinteristä loppui kapasiteetti kesken eli pumppaamalla sai myös etujarrut pitämään, mutta kertapolkaisulla jarrutti ainoastaan takajarrut.
Etupalojen vaihdolla vika poistui, takajarruille ei tarvinnut tehdä mitään.
Vastaa Viestiin