Turvakaaret katukäyttöön

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Turvakaaret katukäyttöön

Viesti Kirjoittaja arpati »

Lainasin omaksi jutuksi tuolta toisesta topicista kertokaa miten saat ladaan halvalla paljon tehoa.. niin on helpompi löytää esmex haulla myöhemmin. Täällä sopii keskustella myös yleisesti turvakaarista ja kokemuksista jne :wink:

Tuossa kun mietin tota kaarien tekoa niin tulin siihen tulokseen että tilaan itelleni tosta isosta 50 mm saumallisesta vesiputkesta.

Kaarien rakenne:

Molempiin sivuihin tulee koko kattolinjan mittainen yhtenäinen putki, eli kuskin jalkatilasta karmia pitkin ylös - siitä katonrajaa pitkin takaikkunalle asti josta taivutus jousenylätuen etupuolelle pyöränkoteloon. Tarkoituksena että nuo sivukaaret olisivat mahdollisimman ylhäällä, lähellä kattoa eivätkä jäisi karmin alapuolelle.

Pääkaari, eli kuskin seläntakana oleva poikittainen kaari olisi myös yhtenäinen lattiasta katonkautta toiselle puolen lattiaan, ja kun nuo tehdään isosta putkesta taivutussäde on melko loiva ja tuolle sivukaarelle pitäis jäädä hyvin tilaa olla yhtenäisenä katonrajassa. Nämä 3 yhtenäistä kaariputkea (sivut ja pääkaari) yhdistetään sitten levystä leikatuilla palasilla pääkaaren etu ja takapuolelta ylänurkista sivuputkiin (+ vaikka boxaus lisäksi). tuenta sitten vielä vinoputkilla pääkaaresta sivuputkiin ainakin eteenpäin pään viereen niin että putket muodostaa kolmion, kuten kuvassa Akk 253 - 10 ->

http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Sa ... teJ3_1.jpg

http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Tekniikka.htm

Tämä siis pääasetelma ja siihen voi sitten laittaa lisäksi putkea niin paljon kuin lystää lisäksi kuten noissa akk:n kuvissa tai oman mielikuvituksen mukaan. Putkea tulee tietysti tuulilasin yläreunaan, pääkaaren alareunoihinpoikittain ja pitkittäin helman suuntaisesti sivukaareen asti, ehkä kattovahvistus, ja ainakin itelle myös tuulilasin alareunaan tullee vahvike mutta voinee olla pienempää putkea noi extra vahvikeet...

Nyt sitten kommenttia micco ja Stefa, miltä kuullostaa? Joko rupeen kyseleen tuollaiselle rakennelmalle hintaa ja vien jonkun raadon malliksi jotta pääsevät rakentamaan putkia? Niin ja teilläkin oli kait ihan katuraaseriin noi tulossa, ettei sen puolesta tarvi olla mitään sääntöjen mukaisia?

Itelle noi sisätilat on tarkoitus jättää mahdollisimman avariksi siksi tälläinen... Diagonaalin voinee tehdä ruuviliitoksella niin saa normikäytössä jättää kotio tai sitten tekee sinne takaikkunan yläreunaan poikittaisputken myös (sedan)!!!

Vaikka jos noi kaikki putket pistää kunnolla kiinni koriin, ei se kovasti enää notku, koska toi ladan katto on aika tukeva vakionakin... A pilari taitaa antaa paremmin peräksi kuin C :roll:
124/2101 practical beauty
Avatar
lada 1300s
Viestit: 323
Liittynyt: 13.5.2004 7:56
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja lada 1300s »

Miten muistelen että jos tekee kaaret katukäyttöön niin ne tulee olla sääntökirjan mukaan tehyt. Mutta minkä lajin... jm-ralli... Korjatkaa olen varmaan väärässä.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

lada 1300s kirjoitti:Miten muistelen että jos tekee kaaret katukäyttöön niin ne tulee olla sääntökirjan mukaan tehyt. Mutta minkä lajin... jm-ralli... Korjatkaa olen varmaan väärässä.
Jep mutta kun käyttää tota isompaa putkea kaarien ei tarvi olla ns. hyväksyttyä mallia katukäytössä...


779/1998

24 §
«Turvakaari»

1. Autoon saa asentaa turvakaaren. Mikäli «turvakaari» on tässä päätöksessä määrätty pakolliseksi, sen on oltava valtakunnallisen rekisteröidyn autourheilujärjestön hyväksymää mallia.

2. M1- ja N1-luokan ajoneuvoissa hyväksytään myös «turvakaari», joka on valmistettu seinämän vahvuudeltaan vähintään 2 mm:n ja halkaisijaltaan vähintään 50 mm:n teräsputkesta tai lujuudeltaan vastaavasta teräsputkesta ja joka on varustettu ainakin yhdellä auton pituussuunnassa symmetrisesti sijoitetulla vastaavan lujuuden omaavalla vinotuella. Mikäli vinotukia on kaksi ja niiden ylemmät kiinnityskohdat sijaitsevat pääkaaren pystyputkissa, saa mainittujen kiinnityskohtien ja pääkaaren ylävaakaputken välinen etäisyys olla enintään 100 mm. «Turvakaari» vinotukineen on kiinnitettävä lujasti koriin, pohjalevyyn tai runkoon käyttäen riittävän suurikokoisia vahvikelevyjä. Turvakaaren korkeuden kuljettajan istuimen istuinpinnasta on oltava vähintään 850 mm mitattuna istuimen selkänojan suunnassa.

Tota ei kyllä löytynyt haulla ajantasaisesta lainsäädännöstä mutta ei siellä mitään muutakaan juttua löytynyt noista joten oletan että tuo on viimeinen tieto, mutta korjatkaa jos olen väärässä...
124/2101 practical beauty
Avatar
pressa
Viestit: 10523
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

tervehdys arpatti
tuo on kyllä selvää tekstiä ja varmastikkin pitää paikkaansa
mutta jossain konttorilla joskus on katsastusteknikko määrännyt sivuputken poistettavaksi tai laskettavaksi alemmaksi
syynä oli kuulemma ollut se että estää tarpeettomasti autosta poistumista eli oli turvallisuutta heikentävä tekijä
mutta tulkitsijan kankeus ilmeisesti vaikutti päätökseen
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

pressa kirjoitti:tervehdys arpatti
tuo on kyllä selvää tekstiä ja varmastikkin pitää paikkaansa
mutta jossain konttorilla joskus on katsastusteknikko määrännyt sivuputken poistettavaksi tai laskettavaksi alemmaksi
syynä oli kuulemma ollut se että estää tarpeettomasti autosta poistumista eli oli turvallisuutta heikentävä tekijä
mutta tulkitsijan kankeus ilmeisesti vaikutti päätökseen
Tuohan haiskahtaa laittomalta päätökseltä :wink:

No itellä ei ole tarkoituskaan tehdä tuota sivuputkea kovin korkealle juurikin tuon käytön hankaluuden / helppouden takia 8)
124/2101 practical beauty
Avatar
pressa
Viestit: 10523
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

niin päätöshän tuossa on perustunut tekijän kankeuteen
no putkea oli laskettu etureunasta ja sen jälkeen oli kelvannut
Martigan
Viestit: 475
Liittynyt: 26.9.2003 8:24
Paikkakunta: Hämeenlinna, Hauho, Alvettula, Ilmoila
Viesti:

kaaret katukäyttöön...

Viesti Kirjoittaja Martigan »

Mutta miksi tarvitsee laittaa turvakaaria katukäyttöön?
Onko ajotapa ,tms sellainen, että pelkää laskeutuvansa normaalissa tieliikenteessä katolleen???
Ajan Ladalla koska,
minulla on siihen varaa.
gsm.0440613113
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: kaaret katukäyttöön...

Viesti Kirjoittaja arpati »

Martigan kirjoitti:Mutta miksi tarvitsee laittaa turvakaaria katukäyttöön?
Onko ajotapa ,tms sellainen, että pelkää laskeutuvansa normaalissa tieliikenteessä katolleen???
:lol: Juu ja ei... :roll:

Pääasiassahan noita suunnittelen sen tähden että on "mukavampaa" ajaa radalla ja toinen pointti ovat nuo isot metsänelävät, lisäksi tuo jäykistää koria mistä on hyötyä juurikin tuossa rata-ajossa jolloin alustan säätö helpompaa.

Eli pääsyyt ovat turvallisuus ja korin vääntöjäykkyys. Kaarien asennuksen jälkeen on mukavampi rakentaa niitä tehoja :wink:

Niin ja voi siellä liikenteessä olla joku muu autoilija joka ei kuunnioita liikennesääntöjä tai omaa huonon huomiokyvyn, em tilanteissa luulisi kaarien hieman lisäävän elintilaa auton sisällä, kunhan ei joudu rekan kanssa tekemisiin...

Edit: Yksi syy on myös että ei ole varaa rakentaa montaa autoa niin tuolla yhdellä sitten ajaa kaikki ja rässii asfaltilla ja jäälläkin eikä tarvi traileria ellei mitään hajoa :roll: :lol:
124/2101 practical beauty
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Turvakaaret katukäyttöön

Viesti Kirjoittaja micco »

arpati kirjoitti:
Tämä siis pääasetelma ja siihen voi sitten laittaa lisäksi putkea niin paljon kuin lystää lisäksi kuten noissa akk:n kuvissa tai oman mielikuvituksen mukaan. Putkea tulee tietysti tuulilasin yläreunaan, pääkaaren alareunoihinpoikittain ja pitkittäin helman suuntaisesti sivukaareen asti, ehkä kattovahvistus, ja ainakin itelle myös tuulilasin alareunaan tullee vahvike mutta voinee olla pienempää putkea noi extra vahvikeet...

Nyt sitten kommenttia micco ja Stefa, miltä kuullostaa?
Hyvältähän tuo kuulostaa! Takapenkkkiläisten osastolle voisi tosiaan tehdä jonkun pultattavan häkin jolloin saisi tarvittaessa tilaa känniääliöille ym. kyytiläisille. Mitenkäs noiden katonrajassa kulkevien putkien hitsaus? Joutuuko kattopeltejä availemaan että putkien saumat saa hitsattua ympäriinsä?
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Turvakaaret katukäyttöön

Viesti Kirjoittaja arpati »

micco kirjoitti:
arpati kirjoitti:
Tämä siis pääasetelma ja siihen voi sitten laittaa lisäksi putkea niin paljon kuin lystää lisäksi kuten noissa akk:n kuvissa tai oman mielikuvituksen mukaan. Putkea tulee tietysti tuulilasin yläreunaan, pääkaaren alareunoihinpoikittain ja pitkittäin helman suuntaisesti sivukaareen asti, ehkä kattovahvistus, ja ainakin itelle myös tuulilasin alareunaan tullee vahvike mutta voinee olla pienempää putkea noi extra vahvikeet...

Nyt sitten kommenttia micco ja Stefa, miltä kuullostaa?
Hyvältähän tuo kuulostaa! Takapenkkkiläisten osastolle voisi tosiaan tehdä jonkun pultattavan häkin jolloin saisi tarvittaessa tilaa känniääliöille ym. kyytiläisille. Mitenkäs noiden katonrajassa kulkevien putkien hitsaus? Joutuuko kattopeltejä availemaan että putkien saumat saa hitsattua ympäriinsä?
Todennäköisesti joutuu jollei ota koko kattoa irti :roll: Tuota Jankoksen rallilataa kun katteltiin niin siinä on aika varteenotettava ratkaisumalli, eli reikäterällä (putki jossa hampaat ja keskittää poranterällä) porakoneen kanssa reikä mistä mahtuu migin kolvin kanssa syhäämään... Tuo lienee melko helppo tilkitä kun laittaa palan peltiä alle ja heppaa vähän kiinni ja tinaa päälle, pienemmän reiän varmaan uskaltaa hitsata kokonaan kiinne kun ei lämmitä liikaa ja tinaa tasaiseksi.

Jos tohon pääsis alle vasaran kanssa niin vois isommankin reiän vetää hitsillä kine mutta näin ei välttämättä ole tässä tapauksessa :roll:
124/2101 practical beauty
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Ystävällinen huomautus yv:llä nimimerkiltä Jankos

Viesti Kirjoittaja arpati »

Ei kattoon kannata reikiä tehdä vaan lattiiaan.

Vaikka 60 mm reikä just siihen mihin putki lattiassa osuu niin tippuu kaaret lattiaan asti ja on helppo ylhäältä liimata kiinni. Eikä tarvii reikiä tehdä kuin etuputkille ja pääkaarelle. Taakse ei tarvii tehdä kun se kääntyy sopivasti jo noiden reikien kanssa.

Sitten nostaa kaaret ylös ja reikä umpeen ja kaaren alalappu paikalleen.

Säästyy katto ehjänä nääs...

Lainaus Jankosin yv:stä
124/2101 practical beauty
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Pistin tiedustelua kaverille joka taas tekee tiedustelua ja antaa mun tiedot jollekulle joka on tehdyt noita kaaria kohtuuhintaan, eli toivonmukaan pianaikaa saadaan jotain infoa onko halukkuutta tehdä noita vai etsitäänkö seuraava paikka. (olikohan tarpeeksi vaikea selitys :lol: )
124/2101 practical beauty
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Do dii hieman väliaikatietoja taas... :wink:

Kaarienvääntäjä olikin ihan tuttu mies ja jopa täälläkin joskus vieraillut henkilö :)

Max putkikoko on 48 mm (lestit) ( 1mm kerros maalia päälle niin tulee 50 mm :lol: ) ideani tosta yhtenäisistä sivuputkista kyllä torpattiin heti koska putki maksaa nykyään niin paljon ettei ole varaa tehdä harjoituskappaleita :oops:

No rakenne tulee siis olemaan ihan normaali jokkiskaari mutta takaputket toki voidaan tehdä kuten toivoinkin, eli niin että ne kiertävät ovenkarmia... Normaalitkin kaaret siis saa jos haluaa!

Hinta oli se mitä kuulin aiemmin ja on mielestäni hyvin kohtuullinen :D Voin laittaa hinnan yv:llä jos kiinnostaa tai voi mulle soittaakin :wink:

050 354 9376
124/2101 practical beauty
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Pitkästä aikaa. Juu, kiinnostaisi tuollaiset katukyttöön tulevat kaaret. Nuo tosiaan tulisi täysin ajettavuuden takia, jos on ajanut jonkinlaista rataa kaarellisella autolla niin on pakko ymmärtää kaarien vaikutus auton ajettavuuteen. Toivomuksena olisi malli joka kiertäisi kojelaudan? Onnistuuhan tuo itsekkin korjailu, mutta oma hommansa.

Laita ihmeessä hintatietoa. Ei kehtaa enää soittaa...
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Stefa kirjoitti:Pitkästä aikaa. Juu, kiinnostaisi tuollaiset katukyttöön tulevat kaaret. Nuo tosiaan tulisi täysin ajettavuuden takia, jos on ajanut jonkinlaista rataa kaarellisella autolla niin on pakko ymmärtää kaarien vaikutus auton ajettavuuteen. Toivomuksena olisi malli joka kiertäisi kojelaudan? Onnistuuhan tuo itsekkin korjailu, mutta oma hommansa.

Laita ihmeessä hintatietoa. Ei kehtaa enää soittaa...
Sait vissiin yv:n :wink:

Niin notta miten kiertää kojelaudan? Niin ettei joudu palastelemaan kojelautaa vai???

Ite olen enemmän palastelun kannalla mutta saattaa olla etten edes laita koko kojelautaa takaisin ja se poikittainen alapelti johon se kojelauta tulee kiinni jäänee kokonaan pois. Tarkoitus siis rakentaa kojelauta amuliinista combi de luxen mittareilla - 180 km/h nopeusmittari (kulkee kovempaa) :roll: , kierroslukumittari jne jne, sulakkeet näkösälle, MS poksi samaten tai no kai noihin joku kansi tullee mutta niin että helppo tsekata ja ihmetellä toimintaa, ilman että täytyy olla selällään jalkatilassa. :roll:
124/2101 practical beauty
Vastaa Viestiin