
Tuossa kun mietin tota kaarien tekoa niin tulin siihen tulokseen että tilaan itelleni tosta isosta 50 mm saumallisesta vesiputkesta.
Kaarien rakenne:
Molempiin sivuihin tulee koko kattolinjan mittainen yhtenäinen putki, eli kuskin jalkatilasta karmia pitkin ylös - siitä katonrajaa pitkin takaikkunalle asti josta taivutus jousenylätuen etupuolelle pyöränkoteloon. Tarkoituksena että nuo sivukaaret olisivat mahdollisimman ylhäällä, lähellä kattoa eivätkä jäisi karmin alapuolelle.
Pääkaari, eli kuskin seläntakana oleva poikittainen kaari olisi myös yhtenäinen lattiasta katonkautta toiselle puolen lattiaan, ja kun nuo tehdään isosta putkesta taivutussäde on melko loiva ja tuolle sivukaarelle pitäis jäädä hyvin tilaa olla yhtenäisenä katonrajassa. Nämä 3 yhtenäistä kaariputkea (sivut ja pääkaari) yhdistetään sitten levystä leikatuilla palasilla pääkaaren etu ja takapuolelta ylänurkista sivuputkiin (+ vaikka boxaus lisäksi). tuenta sitten vielä vinoputkilla pääkaaresta sivuputkiin ainakin eteenpäin pään viereen niin että putket muodostaa kolmion, kuten kuvassa Akk 253 - 10 ->
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Sa ... teJ3_1.jpg
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Tekniikka.htm
Tämä siis pääasetelma ja siihen voi sitten laittaa lisäksi putkea niin paljon kuin lystää lisäksi kuten noissa akk:n kuvissa tai oman mielikuvituksen mukaan. Putkea tulee tietysti tuulilasin yläreunaan, pääkaaren alareunoihinpoikittain ja pitkittäin helman suuntaisesti sivukaareen asti, ehkä kattovahvistus, ja ainakin itelle myös tuulilasin alareunaan tullee vahvike mutta voinee olla pienempää putkea noi extra vahvikeet...
Nyt sitten kommenttia micco ja Stefa, miltä kuullostaa? Joko rupeen kyseleen tuollaiselle rakennelmalle hintaa ja vien jonkun raadon malliksi jotta pääsevät rakentamaan putkia? Niin ja teilläkin oli kait ihan katuraaseriin noi tulossa, ettei sen puolesta tarvi olla mitään sääntöjen mukaisia?
Itelle noi sisätilat on tarkoitus jättää mahdollisimman avariksi siksi tälläinen... Diagonaalin voinee tehdä ruuviliitoksella niin saa normikäytössä jättää kotio tai sitten tekee sinne takaikkunan yläreunaan poikittaisputken myös (sedan)!!!
Vaikka jos noi kaikki putket pistää kunnolla kiinni koriin, ei se kovasti enää notku, koska toi ladan katto on aika tukeva vakionakin... A pilari taitaa antaa paremmin peräksi kuin C
