savuttava ikäneito

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
leivonen

savuttava ikäneito

Viesti Kirjoittaja leivonen »

Hei!
Olen kaivanut Ladani (-87 1200L, kone -88 1300) talviteloilta ja testautin pakokaasuja, kun viime katsastuksessa oli hilkulla. Nyt näyttää, ettei mene läpi, ja kieltämättä bensa haisee ja savu savuaa nenän ja silmin havaittavasti. Diagnoosi oli, että pakoventtiilit on karstoittunu, pitäis purkaa ja hioa venttiilit ja kanavat. Tai uusi kansi jne., jos ei voi kunnostaa.
Kysymykset: jos kansi irrotetaan ja kuskataan
1. onko Jyväskylän seuduilla hyvää ja kohtuuhintaista ladafani-koneistajaa?
2. jos ei onnistu, onko kenellään myynnissä hyväkuntoista kanttaa ja venttiilejä?
3. mitä lysti maksaa suunnilleen, eli millainen olisi eri vaihtoehtojen kustannusarvio?
En ole asiantuntija, joten saa vastata niinkuin asiaatuntemattomille ja tietämättömille vastataan. Auto on kaunis, mutta ihan mitä tahansa ei viittis maksaa...
Leivonen
Avatar
pressa
Viestit: 10532
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

ensin kokeilisin ajaa moottorin kuumaksi ja senjälkeen ilmanputsarin kansi pois ja vettä sisään ja samalla kaasutellen
irrottaa enimmät karstat pois ja sitten tankkiin masinoolia reilusti ja pakokaasutestiin
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

mää voisin aikani kuluks sulle kannen tehä aseveli hintaan kansi aihioitakin löytys... vaihettasko kaikki ventiilit ja ohjureiden kumit ? vai vaan toimiva kansi
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nivailija »

pressa kirjoitti:ensin kokeilisin ajaa moottorin kuumaksi ja senjälkeen ilmanputsarin kansi pois ja vettä sisään ja samalla kaasutellen
irrottaa enimmät karstat pois ja sitten tankkiin masinoolia reilusti ja pakokaasutestiin
Vettä sisään? :shock: Eikös se ole jokseenkin epäterveellistä moottorille?
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

nivailija kirjoitti:
pressa kirjoitti:ensin kokeilisin ajaa moottorin kuumaksi ja senjälkeen ilmanputsarin kansi pois ja vettä sisään ja samalla kaasutellen
irrottaa enimmät karstat pois ja sitten tankkiin masinoolia reilusti ja pakokaasutestiin
Vettä sisään? :shock: Eikös se ole jokseenkin epäterveellistä moottorille?
Toihan nyt on ikivanha ja hyväksi todettu konsti hoitaa tukkosta konetta :lol: Ei kuitenkaan kannata kaksitahtimyllylle tehdä samaa...

Vesi vaan pehmittää karstaa ja kaikki törky valuu pakoputkeen :twisted: Tossahan noita kokemuksia...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
KosoLa
Viestit: 108
Liittynyt: 21.5.2004 21:44
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja KosoLa »

Vesi puhdistus tekee aina hyvää moottorille,koneen vaan pitää käydä
noin kolmetuhatta kierrosta minuutissa vesikaadon aikana,vettä
on hyvä laskee läpi jotain 3-8 litraa,tai nin kauan et noet loppuu.
Hyvä tehdä ainaski joltain mummoilta ostetuilta peleiltä,
säästy ventiilipaloilta.
-73 eka Lada,heti koukkuun
peurajussi

Viesti Kirjoittaja peurajussi »

NIVAILIJALLE ei se vesi pieninä määrinä välttämättä tie moottorille mitään jos vesi ei seiso männän päällä viikkoja tai kuukausia ettei konetta pyöritetä ollenkaan
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Olen itsekin aina kaikista autoistani ottanut karstan pois tuolla vesikonstilla. Minun käyttämäni versio on se, että kone ajetaan ensiksi kuumaksi ja sitten siitä poistetaan ilmanputsari. Sellaisella kukkasumutinruuttavärkillä suihkutan kurkkuun vesisumua kohtuudellla - siis en kaada suoraan lorona - ja kierroksia kaasuvivustosta oikeen roheesti koko ajan. Näin aikaansaadaan ruskean ja mustan väriyhdistelmiä pakokaasun sekaan. Olen pistänyt noin litran puolitoista vettä läpi per sessio. Tämä on hyvä tehdä, etenkin jos autolla ajetaan paljon kaupunkiajoa.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

tahko kirjoitti:Olen itsekin aina kaikista autoistani ottanut karstan pois tuolla vesikonstilla. Minun käyttämäni versio on se, että kone ajetaan ensiksi kuumaksi ja sitten siitä poistetaan ilmanputsari. Sellaisella kukkasumutinruuttavärkillä suihkutan kurkkuun vesisumua kohtuudellla - siis en kaada suoraan lorona - ja kierroksia kaasuvivustosta oikeen roheesti koko ajan. Näin aikaansaadaan ruskean ja mustan väriyhdistelmiä pakokaasun sekaan. Olen pistänyt noin litran puolitoista vettä läpi per sessio. Tämä on hyvä tehdä, etenkin jos autolla ajetaan paljon kaupunkiajoa.
Aika paljon porukat kylvää tota vettä :lol: Onko sun mielestä esiintyny selvää kulkemisen tai tyhjäkäynnin parantumista?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pressa
Viestit: 10532
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

en tiedä jokari keltä kysyit mutta vastaan kuitenkin
parissa ensimmäisessä autossani oli huomattava muutos käynnin tasaisuudessa ja maksimi nopeudessa vesipesun jälkeen kaikki autot oli olleet vanhempien henkilöiden käytössä
seuraavat autot taas olivat olleet nuorempien käytössä ja niissä ei vesi tehnyt mitään huomattavaa eroa ehkä aavistuksen kierrosherkkyys parani
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

No nythän on niin, että eihän tuo vesisuihkutus auta kuin venttiilien karstoittumiseen. Voihan näet männänrenkaatkin mennä jumiin jos kone on jurnutettu tosi karstaiseksi. Niihin ei tunnu auttavan muu kuin pitkä ajo. Minulla oli kerran yksi Lada, jolla oli vanhempi herra ajellut ja se vei öljyä. Kun sillä aikansa työnsi menemään pidempää matkaa, niin johan alkoi öljytkin pysyä sisällä. Toisaalta juuri pitkillä matkoilla ja raskaasti kuormitetulla koneella on venttiilivaurion vaara suurin, jos se on karstainen. Itsellä ovat pakoventtiilivauriot tulleet nimenomaan pitkillä reissuilla ja kuormitetussa matka-ajossa. Olikohan se aikoinaan tuolla Tampereen (tai sitten Kouvolan) poliisiaseman ruokalassa, jotka siis ovat nykyään osa Amica ravintolaketjua ja niissä saa käydä einehtimässä ken haluaa, jutteli yksi poliisimies että aikoinaan meni Saabit tukkoon kyläpyörityksessä. Niitä sitten availtiin vedellä ja käytiin välillä jossain vähän etäämmällä. Ruiskukoneille ei varmaan uskalla tuota tempausta enää tehdä, mutta nimenomaan kasutinmoottorille sen voi, jos ei ole viestiketjusta aiemin käynyt selväksi. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että joskus se vedellä suihkuttelu on auttanut tyhjäkäyntiin tai sen tasaisuuteen selvästikin, mutta kyllä matka-ajossakin on tullut ikäänkuin tehoa lisää vesileikkien jälkeen.
Vastaa Viestiin