savuttava ikäneito
savuttava ikäneito
Hei!
Olen kaivanut Ladani (-87 1200L, kone -88 1300) talviteloilta ja testautin pakokaasuja, kun viime katsastuksessa oli hilkulla. Nyt näyttää, ettei mene läpi, ja kieltämättä bensa haisee ja savu savuaa nenän ja silmin havaittavasti. Diagnoosi oli, että pakoventtiilit on karstoittunu, pitäis purkaa ja hioa venttiilit ja kanavat. Tai uusi kansi jne., jos ei voi kunnostaa.
Kysymykset: jos kansi irrotetaan ja kuskataan
1. onko Jyväskylän seuduilla hyvää ja kohtuuhintaista ladafani-koneistajaa?
2. jos ei onnistu, onko kenellään myynnissä hyväkuntoista kanttaa ja venttiilejä?
3. mitä lysti maksaa suunnilleen, eli millainen olisi eri vaihtoehtojen kustannusarvio?
En ole asiantuntija, joten saa vastata niinkuin asiaatuntemattomille ja tietämättömille vastataan. Auto on kaunis, mutta ihan mitä tahansa ei viittis maksaa...
Leivonen
Olen kaivanut Ladani (-87 1200L, kone -88 1300) talviteloilta ja testautin pakokaasuja, kun viime katsastuksessa oli hilkulla. Nyt näyttää, ettei mene läpi, ja kieltämättä bensa haisee ja savu savuaa nenän ja silmin havaittavasti. Diagnoosi oli, että pakoventtiilit on karstoittunu, pitäis purkaa ja hioa venttiilit ja kanavat. Tai uusi kansi jne., jos ei voi kunnostaa.
Kysymykset: jos kansi irrotetaan ja kuskataan
1. onko Jyväskylän seuduilla hyvää ja kohtuuhintaista ladafani-koneistajaa?
2. jos ei onnistu, onko kenellään myynnissä hyväkuntoista kanttaa ja venttiilejä?
3. mitä lysti maksaa suunnilleen, eli millainen olisi eri vaihtoehtojen kustannusarvio?
En ole asiantuntija, joten saa vastata niinkuin asiaatuntemattomille ja tietämättömille vastataan. Auto on kaunis, mutta ihan mitä tahansa ei viittis maksaa...
Leivonen
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Vettä sisään?pressa kirjoitti:ensin kokeilisin ajaa moottorin kuumaksi ja senjälkeen ilmanputsarin kansi pois ja vettä sisään ja samalla kaasutellen
irrottaa enimmät karstat pois ja sitten tankkiin masinoolia reilusti ja pakokaasutestiin

Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Toihan nyt on ikivanha ja hyväksi todettu konsti hoitaa tukkosta konettanivailija kirjoitti:Vettä sisään?pressa kirjoitti:ensin kokeilisin ajaa moottorin kuumaksi ja senjälkeen ilmanputsarin kansi pois ja vettä sisään ja samalla kaasutellen
irrottaa enimmät karstat pois ja sitten tankkiin masinoolia reilusti ja pakokaasutestiinEikös se ole jokseenkin epäterveellistä moottorille?

Vesi vaan pehmittää karstaa ja kaikki törky valuu pakoputkeen

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Vesi puhdistus tekee aina hyvää moottorille,koneen vaan pitää käydä
noin kolmetuhatta kierrosta minuutissa vesikaadon aikana,vettä
on hyvä laskee läpi jotain 3-8 litraa,tai nin kauan et noet loppuu.
Hyvä tehdä ainaski joltain mummoilta ostetuilta peleiltä,
säästy ventiilipaloilta.
noin kolmetuhatta kierrosta minuutissa vesikaadon aikana,vettä
on hyvä laskee läpi jotain 3-8 litraa,tai nin kauan et noet loppuu.
Hyvä tehdä ainaski joltain mummoilta ostetuilta peleiltä,
säästy ventiilipaloilta.
-73 eka Lada,heti koukkuun
Olen itsekin aina kaikista autoistani ottanut karstan pois tuolla vesikonstilla. Minun käyttämäni versio on se, että kone ajetaan ensiksi kuumaksi ja sitten siitä poistetaan ilmanputsari. Sellaisella kukkasumutinruuttavärkillä suihkutan kurkkuun vesisumua kohtuudellla - siis en kaada suoraan lorona - ja kierroksia kaasuvivustosta oikeen roheesti koko ajan. Näin aikaansaadaan ruskean ja mustan väriyhdistelmiä pakokaasun sekaan. Olen pistänyt noin litran puolitoista vettä läpi per sessio. Tämä on hyvä tehdä, etenkin jos autolla ajetaan paljon kaupunkiajoa.
Aika paljon porukat kylvää tota vettätahko kirjoitti:Olen itsekin aina kaikista autoistani ottanut karstan pois tuolla vesikonstilla. Minun käyttämäni versio on se, että kone ajetaan ensiksi kuumaksi ja sitten siitä poistetaan ilmanputsari. Sellaisella kukkasumutinruuttavärkillä suihkutan kurkkuun vesisumua kohtuudellla - siis en kaada suoraan lorona - ja kierroksia kaasuvivustosta oikeen roheesti koko ajan. Näin aikaansaadaan ruskean ja mustan väriyhdistelmiä pakokaasun sekaan. Olen pistänyt noin litran puolitoista vettä läpi per sessio. Tämä on hyvä tehdä, etenkin jos autolla ajetaan paljon kaupunkiajoa.

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
en tiedä jokari keltä kysyit mutta vastaan kuitenkin
parissa ensimmäisessä autossani oli huomattava muutos käynnin tasaisuudessa ja maksimi nopeudessa vesipesun jälkeen kaikki autot oli olleet vanhempien henkilöiden käytössä
seuraavat autot taas olivat olleet nuorempien käytössä ja niissä ei vesi tehnyt mitään huomattavaa eroa ehkä aavistuksen kierrosherkkyys parani
parissa ensimmäisessä autossani oli huomattava muutos käynnin tasaisuudessa ja maksimi nopeudessa vesipesun jälkeen kaikki autot oli olleet vanhempien henkilöiden käytössä
seuraavat autot taas olivat olleet nuorempien käytössä ja niissä ei vesi tehnyt mitään huomattavaa eroa ehkä aavistuksen kierrosherkkyys parani
No nythän on niin, että eihän tuo vesisuihkutus auta kuin venttiilien karstoittumiseen. Voihan näet männänrenkaatkin mennä jumiin jos kone on jurnutettu tosi karstaiseksi. Niihin ei tunnu auttavan muu kuin pitkä ajo. Minulla oli kerran yksi Lada, jolla oli vanhempi herra ajellut ja se vei öljyä. Kun sillä aikansa työnsi menemään pidempää matkaa, niin johan alkoi öljytkin pysyä sisällä. Toisaalta juuri pitkillä matkoilla ja raskaasti kuormitetulla koneella on venttiilivaurion vaara suurin, jos se on karstainen. Itsellä ovat pakoventtiilivauriot tulleet nimenomaan pitkillä reissuilla ja kuormitetussa matka-ajossa. Olikohan se aikoinaan tuolla Tampereen (tai sitten Kouvolan) poliisiaseman ruokalassa, jotka siis ovat nykyään osa Amica ravintolaketjua ja niissä saa käydä einehtimässä ken haluaa, jutteli yksi poliisimies että aikoinaan meni Saabit tukkoon kyläpyörityksessä. Niitä sitten availtiin vedellä ja käytiin välillä jossain vähän etäämmällä. Ruiskukoneille ei varmaan uskalla tuota tempausta enää tehdä, mutta nimenomaan kasutinmoottorille sen voi, jos ei ole viestiketjusta aiemin käynyt selväksi. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että joskus se vedellä suihkuttelu on auttanut tyhjäkäyntiin tai sen tasaisuuteen selvästikin, mutta kyllä matka-ajossakin on tullut ikäänkuin tehoa lisää vesileikkien jälkeen.