Pinkin uusi elämä...

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
J.J. Laakso

Pinkin uusi elämä...

Viesti Kirjoittaja J.J. Laakso »

Non niin...

Nyt on Nonniksen vanha Pinkki (2104 Lada 5D combi vm. 1989, 1300-koneella) ollut melkein viikon omissa nimissä ja moitteettomasti on pelannut. Auton vaihdoin siis tuohon Kattipaskendeeriin 2107:aan sen kummemmin Pinkkiä tutkimatta. Yleensä kun on autot syynännyt niin viimeisen päälle niitä ostaessa ja silti on saanut käsiinsä yleensä pelkkiä "p@skoja", niin ajattelin, että jos nyt vaikka tekis (ja mahdollisesti kävis) sit toiste päin :) Sen kyllä arvasin, että kulku tulee olemaan hieman toista kuin 2107:lla ja se on valitettavan totta :)

Ainoa häiritsevä tekijä oli autosta kuulunut "sirinä", joka ei oikein kuulostanut venttiilin ääntelyltä, mutta muuttui kuitenkin kierroksien ja rasituksen mukaan. Nyt on remonttia tehty sen verran, että viimeksi viime vuoden heinäkuussa(!) vaihdetut öljyt on vaihdettu ja venttiilit säädetty. Ei ihme, että hieman "sirisi", kun ei ollut yhden venttiilin säätö hieman pielessä, vaan VIIDEN täysin viturallaan!! Kyllä loppui sirinät :) Toivottavasti Kattipaskan kohdalla ei luulla, että ne kerhon sivuiltakin helposti löytyvät huoltovälit (ne kaikki kohdat!) on huvikseen keksittyjä :roll: :lol: No ei vaineskaan, leikki leikkinä ja ymmärrän kyllä jos tuon näköiseen autoon ei viitsi aikaansa tuhlata, itse vain olen niin hullu :wink:

Muita jo tehtyjä hommia on ilmanpuhdistimen vaihto, huonojen johtoliitosten korjaaminen, irroitettaessa poikki revenneen(!) bensaletkun uusiminen ja siihen suodattimen asentaminen. Mistäs muuten löytyy suodattimen virkaa edes jollain tapaa toimittavia värkkejä tällaisen Ladan bensalinjoista, jos sellaista ei letkussa ole? En vielä kerinnyt itse asiaa tutkimaan. Tulpat on myös vaihdettu ja joitain palaneita polttimoita vaihdettu sekä takaluukun pohjan ruostuttajat heitetty roskiin.

Auton "pelastaminen" jatkuu seuraavaksi laturin hihnan kiristämisellä, kosketuskulman ja sytytysennakon säädöillä ja sisävalojen vian etsimisellä (uudet polttimot eivät valitettavasti auttaneet). Myös mittariston valoja pitäisi uusia ja sitten ryhtyä ruostekohtien auki raapimiseen, korjailuun ja uuden maalin päälle levittämiseen. Osittain puhki ruostuneita ovia ei tulla hitsaamaan ja sellaisia ylimääräisiä omistavat voivat tarjota niitä edullisesti tai mielellään ilmaiseksi minulle :) Tämän hetkiset ovet tullaan vain "meikkaamaan", kunnes parempi kuntoiset löytyvät.

Ulkonäköä vois muuttaa uuden värin lisäksi takalasien tummennuksella, ajovalojen pyyhkijöiden pois repimisellä ym. pikku kikoilla.

Lisää stooria sitten kun jotain kerrottavaa ilmenee...
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

:roll:

Eihän niillä öljyillä ollut ajettu vielä hädintuskin kymppitonniakaan ;). Ja venttiileitä en rupea talvipakkasessa säätämään, kun se on niin veemäistä hommaa lämpimässäkin :? , eikä semmosia sirinöitä huomaa kun korva niihin tottuu. Sehän on vaan esteettistä; oikeaa haittaa on jos venttiili kantaa.

Mutta mihin sinne polttimoita piti vaihtaa? :shock:

Kyllä mun oli tarkoitus tehä keväthuolto mutta toisin kävi ;)

Ai niin mullois melkein litra pinkkiä maalia paikkamaalailuun :lol:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
J.J. Laakso

:D

Ei se venttiilien säätö hommana mikään paha ole, kun tekee vaan ajan kanssa. Itsellä meni siinä ja öljyjen vaihdossa yhteensä 6 tuntia :oops: Venttiileistä ei kyllä yksikään onneksi kantanut ja vain yhdessä tais olla välys toivottua hieman pienempi. Muut pielessä olleet olivat sitten kunnolla väljiä. Helpostihan noihin hiljalleen tuleviin muutoksiin tottuu ja osunut kyllä omallekin kohdalle useamman kerran...

:idea: ita vaihdoin niihin sisävaloihin (jotka eivät siis sillä lähteneet toimimaan) ja toisen parkkivalon.

Pinkillä maalilla voit tehdä vaikka taidetta, mulla ei sille käyttöä ole. Sininen taitaa olla vahvin värivaihtoehto tällä hetkellä ja maalaus tavassakin siirrytään parempaan päin ja pensselin sijasta levitys suoritetaan telalla (tai pohjamaaliruiskulla) :lol:

BTW, vaikka kesä onkin nyt hyvää vauhtia tuloillaan, niin suosittelen kaikille lämpimästi Honkkarin pilkkihaalareita kylmien kelien remontteihin. Ei oo paljon -20 asteen kelit remonttia haitanneet jäätyneitä näppejä lukuunottamatta. Ja ovat halpoja!

Lisäyksenä vielä tehtyihin juttuihin, että katon isoimpia lommoja yritettiin oikoa (koska kattoa ei tulla maalaamaan) ja siinä osittain onnistuttiikin. Harmi vain, kun katto on muuten suht ok ja että niitä ei ole painettu suoraksi heti niiden "synnyttyä".
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Lommot ei sitten oo syntyneet mun aikana :lol:

Pahimpia on kyllä oiottu.
J.J. Laakso

Nonnis kirjoitti:Lommot ei sitten oo syntyneet mun aikana :lol:

Pahimpia on kyllä oiottu.
:D Juu, sen kyllä huomasin noista kuvistakin, joita olit tänne foorumiin pistänyt kun auton olit ostanut. Aika lailla yhtä rujo oli silloinkin :lol:
Mualari-Man

Re: Pinkin uusi elämä...

Viesti Kirjoittaja Mualari-Man »

J.J. Laakso kirjoitti: Mistäs muuten löytyy suodattimen virkaa edes jollain tapaa toimittavia värkkejä tällaisen Ladan bensalinjoista, jos sellaista ei letkussa ole? En vielä kerinnyt itse asiaa tutkimaan.
Kaasarissa on ainaski yksi pikkune suoratin ja eikös tuolla bensapumpussakin ole jonkunlainen siivilä-härveli? Taisin nähdäkkin sinut uuden kärrysi ratissa tuossa Pirkkahallin kohdilla joku päivä... tosin ite en Ladalla liikkeellä ollu.
J.J. Laakso

Juu, Pirkkahallin ohi ajelen joka arkipäivä työmatkalla. Täytyy varmaan ottaa pumppu ja kaasarikin sit auki jossain vaiheessa.

Eilen säädin tyhjäkäynnin ja sytytyksen, mutta 900rpm (oli yli 1200) ei näytä oikein lataukselle riittävän ja mitenkähän mahtaa olla öljynpaineet :( Ja vaikka flekti välillä pyörähteleekin niin ei toimi kuten pitää :evil: ja onnistuin sitten vetään siinä säätäessä koneen ylilämmöille :cry: Sinänsä kettumaista, että vaikka mielelläni räpläilenkin, niin sähköhommat ei oo meikäläiselle.
J.J. Laakso

Perjantai aamuna töihin ajellessa pinkki hyytyi Pirkkalan ohitustielle. Kierrokset tapissa liikkui, mutta aamuruuhkassa niitä oli vaikea pitää ylhäällä, joten remontiksi meni siinä tien poskessa. Meikäläiselle todellinen ihme kun ohi ajanut poliisi ei tullut häiritsemään, eikä vettäkään satanut paljoa. Kaasun pumppaamiset ym. kun ei ajaessa auttaneet ja keli oli kostea, niin pikatulkinta oli, että kosteutta jakajassa. Kansi auki, jarrujen puhdistusainetta kanteen ja kuivaus. Tiedä sitten oliko siinä syy, mutta hyvin matka jatkui sen jälkeen.

Auto seisoi viikonlopun yli ja sunnuntai iltana meno oli jälleen tahmeaa. En kuitenkaan ruvennut kuivaushommiin ja jonkin matkaa ajettuani taas kulki sen minkä kulkee.

Mieli tekis ruuvata 'neekerilaikka' porakoneeseen kiinni ja ruveta ruostepaikkoja hiomaan, mutta kun ei ehdi :( Värikin odottaa jo autotallissa...
AI
Lada kerhon jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Kuulostaa siltä että kaasutin vetää jäähän. Tekee noita oireita kun on kosteaa ja nollasta muutamaan astetta lämmintä. Sammuttaa minuutiksi ja käynnistää uudelleen ja ei ole enää mitään vikaa kunnes jäätyy uudelleen. Onko ilmanputsari talviasennossa ja putki koneen kupeeseen ehjä?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Mun jäljiltä ilmanotto oli talviasennossa ja alumiiniputken olin asentanut syksyllä ja se oli jämäkästi klemmareilla kiinni!

Mutta jäätyminen mullekin tuli ekaks mieleen.
J.J. Laakso

Juu talviasennossa oli pysynyt kun tsekkasin. Nyt on pelannut taas ihan OK. Vielä kun oppis kuinka se käynnistetään lämpimänä :roll:
Nonnis
Lada kerhon jäsen

^Annetaan kaasua kuten Ladassa yleensä.
J.J. Laakso

Paljon ei oo auton kanssa tapahtunut, paitsi hitosti ajoa ja muiden autoilijoiden ilmeille naureskelua. Mutta minulle onneksi sanottiin, että jarruvalot ei pelaa. Ties kuinka kauan olen ajellut ilman, mutta ei kyllä kukaan oo perään ajanut tai edes töötännyt :shock: Jäi sitten noita muita sähkövikoja tutkiessa katsomatta sulakkeiden "istuvuus". Ehjiä kyllä kaikki olivat, mutta muutama oli niin löysällä, että hyvä ettei kiinnikkeiden välistä tippunut. Rupes jarruvalot ja muutkin sähkölaitteet toimimaan, kun kaikki kiristelin :lol: :lol:

Pian sen jälkeen meni vilkut, mutta sulakerasian syytä sekin ja äkkiä korjattu. Loistava keksintö näköjään tuo sulakerasia :roll:

Niin ja kuskin etuikkunan oikein virittelemällä virittelin niin, että sen saa nyt aukikin. Oli näköjään oikeen hampaita vivustosta poikki, joten kumma ettei toiminut :shock:

Ruostetta on pelättyä enemmän, muttei onneksi samalla lailla kuin siskon Nissanissa, josta repesi penkki lattiasta irti kun ajoin sillä :lol:
J.J. Laakso

Nyt taas hieman kyrvähti... Hieman kartotin mitä pitää hitsata ja löysin etumattojen alta sanomalehdet :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: Voi prkle, että ihmiset osaa!!! Sitä en tiedä kuka ne sinne on pistänyt, mutta jos ei tuon parempaa kosteuden poisto kikkaa keksi niin muistais nyt edes ottaa ne lehdet sieltä JOSKUS POIS!!! :evil: :evil: :evil:

No hitsattavaa riittää ja maalausta odotellessa pohjatöitä aloitellaan nyt tekemään...
Nonnis
Lada kerhon jäsen

:shock:

En se minä oo ollut...
Vastaa Viestiin