Nyt on Nonniksen vanha Pinkki (2104 Lada 5D combi vm. 1989, 1300-koneella) ollut melkein viikon omissa nimissä ja moitteettomasti on pelannut. Auton vaihdoin siis tuohon Kattipaskendeeriin 2107:aan sen kummemmin Pinkkiä tutkimatta. Yleensä kun on autot syynännyt niin viimeisen päälle niitä ostaessa ja silti on saanut käsiinsä yleensä pelkkiä "p@skoja", niin ajattelin, että jos nyt vaikka tekis (ja mahdollisesti kävis) sit toiste päin
Ainoa häiritsevä tekijä oli autosta kuulunut "sirinä", joka ei oikein kuulostanut venttiilin ääntelyltä, mutta muuttui kuitenkin kierroksien ja rasituksen mukaan. Nyt on remonttia tehty sen verran, että viimeksi viime vuoden heinäkuussa(!) vaihdetut öljyt on vaihdettu ja venttiilit säädetty. Ei ihme, että hieman "sirisi", kun ei ollut yhden venttiilin säätö hieman pielessä, vaan VIIDEN täysin viturallaan!! Kyllä loppui sirinät
Muita jo tehtyjä hommia on ilmanpuhdistimen vaihto, huonojen johtoliitosten korjaaminen, irroitettaessa poikki revenneen(!) bensaletkun uusiminen ja siihen suodattimen asentaminen. Mistäs muuten löytyy suodattimen virkaa edes jollain tapaa toimittavia värkkejä tällaisen Ladan bensalinjoista, jos sellaista ei letkussa ole? En vielä kerinnyt itse asiaa tutkimaan. Tulpat on myös vaihdettu ja joitain palaneita polttimoita vaihdettu sekä takaluukun pohjan ruostuttajat heitetty roskiin.
Auton "pelastaminen" jatkuu seuraavaksi laturin hihnan kiristämisellä, kosketuskulman ja sytytysennakon säädöillä ja sisävalojen vian etsimisellä (uudet polttimot eivät valitettavasti auttaneet). Myös mittariston valoja pitäisi uusia ja sitten ryhtyä ruostekohtien auki raapimiseen, korjailuun ja uuden maalin päälle levittämiseen. Osittain puhki ruostuneita ovia ei tulla hitsaamaan ja sellaisia ylimääräisiä omistavat voivat tarjota niitä edullisesti tai mielellään ilmaiseksi minulle
Ulkonäköä vois muuttaa uuden värin lisäksi takalasien tummennuksella, ajovalojen pyyhkijöiden pois repimisellä ym. pikku kikoilla.
Lisää stooria sitten kun jotain kerrottavaa ilmenee...
