110: tyhjäkäyntilaite toimintahäiriö
- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
110: tyhjäkäyntilaite toimintahäiriö
isän 110 ei starttaa, vikakkoodi 1514 eli häikkää tyhjäkäyntilaitteessa, tälle laitteelle ei kai ollut mitään sulaketta eikä relettä joten vika lienee itse laitteessa?
oliko tämä juuri se mistä joskus kirjoitettiin että on tyyppivika 110:ssä? oliko osissa eroja, olisiko vastaaava GM ruiskuisen (Samara) osa parempi? periaatteessa osa on kai ihan sama, osanumerolla 2112-1148300 tai sama lisämääreellä -02 tai -31!
110 mallille tarjoaa 2112-1148300-02 osaa, samaraan noita toisia?
viimeinen kysymys kohdistetaan RTJN:lle: koskas lähdet hakee itäsuomesta osia?
oliko tämä juuri se mistä joskus kirjoitettiin että on tyyppivika 110:ssä? oliko osissa eroja, olisiko vastaaava GM ruiskuisen (Samara) osa parempi? periaatteessa osa on kai ihan sama, osanumerolla 2112-1148300 tai sama lisämääreellä -02 tai -31!
110 mallille tarjoaa 2112-1148300-02 osaa, samaraan noita toisia?
viimeinen kysymys kohdistetaan RTJN:lle: koskas lähdet hakee itäsuomesta osia?

- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Katsoin kytkentäkaavasta ja tyhjäkäyntilaite saa suoraan ohjauksen ohjainyksiköltä.
Voi tietysti mitata tyhjäkäyntilaiteelta kahden rinnakkaisen nastan(käämin) välisen vastuksen(A ja B, sekä C ja D). Sieltä pitäisi löytyä suht pieni vastus. Villinä arvauksena 15 ohmista 500 ohmiin. Ei kuitenkaan yli 1000 ohmin, luulisin.
Voihan tietysti kokeilla vielä niin, että löysää tyhjäkäyntilaitetta vähäsen, että ilmaa pääsee ohi suoraan imusarjaan.
Voi tietysti mitata tyhjäkäyntilaiteelta kahden rinnakkaisen nastan(käämin) välisen vastuksen(A ja B, sekä C ja D). Sieltä pitäisi löytyä suht pieni vastus. Villinä arvauksena 15 ohmista 500 ohmiin. Ei kuitenkaan yli 1000 ohmin, luulisin.
Voihan tietysti kokeilla vielä niin, että löysää tyhjäkäyntilaitetta vähäsen, että ilmaa pääsee ohi suoraan imusarjaan.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
mötikkä löytyi, mutta ei sitä irti saanut, sopivaa meisseliä ei mahtunut väliin ja toinen ruuveista on oikein kunnolla valussa kiinni.
ei sitten testailtu sitä sen kummemmin.
Isä soitti vielä Deltan huoltoon, mutta eivät meinaanneet suostua/osata kertoa mikä vika olis, pitäis vaan auto viedä sinne. Sanottiin vikakoodi numero ja paikalta löytyi joku joka kertoi hienosti vian olevan "tyhjäkäyntilaitteen etukäämissä" tai jossain vastaavassa, eikö noi käämit ole juuri kyseisessä laitteessa? eli lyhyesti sanottuna se laite olis rikki?
autokatalogin kautta katsoin että venäläisen osan hinnat on noin 250 ruplaa ja GM valmiste reilut 1000 ruplaa. Deltassa osa maksaisi 200 euroa.

Isä soitti vielä Deltan huoltoon, mutta eivät meinaanneet suostua/osata kertoa mikä vika olis, pitäis vaan auto viedä sinne. Sanottiin vikakoodi numero ja paikalta löytyi joku joka kertoi hienosti vian olevan "tyhjäkäyntilaitteen etukäämissä" tai jossain vastaavassa, eikö noi käämit ole juuri kyseisessä laitteessa? eli lyhyesti sanottuna se laite olis rikki?
autokatalogin kautta katsoin että venäläisen osan hinnat on noin 250 ruplaa ja GM valmiste reilut 1000 ruplaa. Deltassa osa maksaisi 200 euroa.

Sen 'tyhjäkäyntimoottorin' voi purkaa ja tarkistaa, ettei liittimen johdot ole poikki. 'Tyhjäkäyntimoottori' on ns. askelmoottori, jota ohjataan jännitepulsseilla. Pulssien vaiheet pitää olla oikein. Ei se alkuperäinen huonoin osa ole - GM:n osa on kuitenkin parempi. GM:n osaa löytyy myös joistain Opelin malleista.
Kaikkein huonoin osa lienee se kaasuläpän asennontunnistin, joka on siinä vieressä. Ne ei maksa Venäjällä kuin 150 Ruplaa (3 Euroa) ja niitä kannattaa osaa varalle ellei saa GM:n osaa.
Eikös siinä kaasun antamisessa ole ongelmana se, että kaasu pitää polkaista vasta virran kytkemisen jälkeen, muutoin tulpat kastuu?
Kaikkein huonoin osa lienee se kaasuläpän asennontunnistin, joka on siinä vieressä. Ne ei maksa Venäjällä kuin 150 Ruplaa (3 Euroa) ja niitä kannattaa osaa varalle ellei saa GM:n osaa.
Eikös siinä kaasun antamisessa ole ongelmana se, että kaasu pitää polkaista vasta virran kytkemisen jälkeen, muutoin tulpat kastuu?
- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
eli nyt sitten vaihdettiin molemmat osat venäjältä tuotuihin uusiin osiin, siis tyhjäkäyntilaite ja kaasuläpän asennon tunnistin. auto ei toimi edelleenkään. Luultavasti vika on siis ajonestossa, se kun on koko ajan toiminut epämääräisesti. Ajonestosta kun ei tule vikakoodeja ja ainoa koodi minkä BK-10 näyttää oli se tyhjäkäyntilaitteen koodi. Eli nyt auto lähti sitten Deltaan korjattavaksi.

- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Deltassa keksivät viaksi viallisen polttainepumpun sulakkeen!! ei ollut siitä vikakoodia ja yksi asiantuntija sen totesi ehjäksikin, vai hajosiko se siinä ehjäksi toteamis vaiheessa.

Polttoainepumpun sulake on keskikonsolissa. Sinne pääsee oikealta puolelta repsikan jalkatilasta ottamalla konsolin sivumuovin pois. Siellä on kolme relettä ja sulaketta omassa telineessään. Yksi polttoainepumpulle, yksi jäähdyttäjän puhaltimelle ja muuhun suihkun virransyöttöön.
Jos pumpun sulake on rikki, tai huonosti paikoillaan se ei anna vikakoodia.
Jos pumpun sulake on rikki, tai huonosti paikoillaan se ei anna vikakoodia.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
noi moottorin ohjaukseen liittyvät sulakkeet ja releet on koottu omaan paikkaansa sen ohjainlaitteeen läheisyyteen, tällä tavoin jotekin eroteltu auton muut sähköt näistä moottorin ohjain sähköistä. Ehkä se on parempikin että niitä ei ole laitettu venäläisten tekemään omaan sulakerasiaan. Mutta tosiaan jos niihin täytyy koskea on aika työlääseen paikkaan laitettu. Kun edes olisivat siinä heti verhoilun takana, mutta ei, ne on siellä kaukana perällä, ehkä sulakkeita tarkastaessa tuli sulake huonosti kiinni. mutta nyt siis auto toimii.
