110: tyhjäkäyntilaite toimintahäiriö

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

110: tyhjäkäyntilaite toimintahäiriö

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

isän 110 ei starttaa, vikakkoodi 1514 eli häikkää tyhjäkäyntilaitteessa, tälle laitteelle ei kai ollut mitään sulaketta eikä relettä joten vika lienee itse laitteessa?

oliko tämä juuri se mistä joskus kirjoitettiin että on tyyppivika 110:ssä? oliko osissa eroja, olisiko vastaaava GM ruiskuisen (Samara) osa parempi? periaatteessa osa on kai ihan sama, osanumerolla 2112-1148300 tai sama lisämääreellä -02 tai -31!
110 mallille tarjoaa 2112-1148300-02 osaa, samaraan noita toisia?

viimeinen kysymys kohdistetaan RTJN:lle: koskas lähdet hakee itäsuomesta osia?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
esses

Viesti Kirjoittaja esses »

Tuo koodi tarkoittaa katkosta tyhjäkäynnin säätölaitteen virtapiirissä. Se ei kuitenkaan estä auton käynnistymistä.
GM:n osa on ihan samanlainen ja väittävät että parempi.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

muuta koodia ajotietokone ei näytä :( ennen sen sai vielä vaivoin käynnistymään kun painoi vähän kaasua. nyt ei sekään enää auta.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
esses

Viesti Kirjoittaja esses »

Katsoin kytkentäkaavasta ja tyhjäkäyntilaite saa suoraan ohjauksen ohjainyksiköltä.
Voi tietysti mitata tyhjäkäyntilaiteelta kahden rinnakkaisen nastan(käämin) välisen vastuksen(A ja B, sekä C ja D). Sieltä pitäisi löytyä suht pieni vastus. Villinä arvauksena 15 ohmista 500 ohmiin. Ei kuitenkaan yli 1000 ohmin, luulisin.
Voihan tietysti kokeilla vielä niin, että löysää tyhjäkäyntilaitetta vähäsen, että ilmaa pääsee ohi suoraan imusarjaan.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mötikkä löytyi, mutta ei sitä irti saanut, sopivaa meisseliä ei mahtunut väliin ja toinen ruuveista on oikein kunnolla valussa kiinni. :( ei sitten testailtu sitä sen kummemmin.

Isä soitti vielä Deltan huoltoon, mutta eivät meinaanneet suostua/osata kertoa mikä vika olis, pitäis vaan auto viedä sinne. Sanottiin vikakoodi numero ja paikalta löytyi joku joka kertoi hienosti vian olevan "tyhjäkäyntilaitteen etukäämissä" tai jossain vastaavassa, eikö noi käämit ole juuri kyseisessä laitteessa? eli lyhyesti sanottuna se laite olis rikki?

autokatalogin kautta katsoin että venäläisen osan hinnat on noin 250 ruplaa ja GM valmiste reilut 1000 ruplaa. Deltassa osa maksaisi 200 euroa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Eli jos noista osista on kuse joita 110 tarvitaan niin kaipa vois parin viikon sisään käydä.

Montakohan noita tarvittas??
Lada rules
mam
Viestit: 204
Liittynyt: 17.10.2004 16:31
Paikkakunta: "paska kaupunni"

Viesti Kirjoittaja mam »

Sen 'tyhjäkäyntimoottorin' voi purkaa ja tarkistaa, ettei liittimen johdot ole poikki. 'Tyhjäkäyntimoottori' on ns. askelmoottori, jota ohjataan jännitepulsseilla. Pulssien vaiheet pitää olla oikein. Ei se alkuperäinen huonoin osa ole - GM:n osa on kuitenkin parempi. GM:n osaa löytyy myös joistain Opelin malleista.
Kaikkein huonoin osa lienee se kaasuläpän asennontunnistin, joka on siinä vieressä. Ne ei maksa Venäjällä kuin 150 Ruplaa (3 Euroa) ja niitä kannattaa osaa varalle ellei saa GM:n osaa.
Eikös siinä kaasun antamisessa ole ongelmana se, että kaasu pitää polkaista vasta virran kytkemisen jälkeen, muutoin tulpat kastuu?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

pannaas sitten tilaukseen noita 2112-1148200 Датчик положения дроссельной заслонки 'GM' myöskin :D
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

eli nyt sitten vaihdettiin molemmat osat venäjältä tuotuihin uusiin osiin, siis tyhjäkäyntilaite ja kaasuläpän asennon tunnistin. auto ei toimi edelleenkään. Luultavasti vika on siis ajonestossa, se kun on koko ajan toiminut epämääräisesti. Ajonestosta kun ei tule vikakoodeja ja ainoa koodi minkä BK-10 näyttää oli se tyhjäkäyntilaitteen koodi. Eli nyt auto lähti sitten Deltaan korjattavaksi.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Deltassa keksivät viaksi viallisen polttainepumpun sulakkeen!! ei ollut siitä vikakoodia ja yksi asiantuntija sen totesi ehjäksikin, vai hajosiko se siinä ehjäksi toteamis vaiheessa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
pressa
Viestit: 10540
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

ja autoko on nyt kunnossa
mikä muuten on bensapumpun sulake(( onko rasiassa( vai piilotettu jonnekkin muualle))
esses

Viesti Kirjoittaja esses »

Polttoainepumpun sulake on keskikonsolissa. Sinne pääsee oikealta puolelta repsikan jalkatilasta ottamalla konsolin sivumuovin pois. Siellä on kolme relettä ja sulaketta omassa telineessään. Yksi polttoainepumpulle, yksi jäähdyttäjän puhaltimelle ja muuhun suihkun virransyöttöön.
Jos pumpun sulake on rikki, tai huonosti paikoillaan se ei anna vikakoodia.
Avatar
pressa
Viestit: 10540
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

kiitos tiedosta
tämä on pirullista nykyään kun sulakkeita piilotellaan mihin sattuu ja tämä on suuntaus kaikissa uusissa autoissa
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

No Ladakin on mennyt samalle köyhäilylinjalle kuten länsimerkitkin,että sulakkeita piilotellaan mihin sattuu.Säästyyhän siinä vähän kaapelia.Jälkimyynti (huolto)saa katetta kun sen sulakkeen vaihtaa.Harvapa nykyautoilija alkaa paneeleita purkamaan :?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

noi moottorin ohjaukseen liittyvät sulakkeet ja releet on koottu omaan paikkaansa sen ohjainlaitteeen läheisyyteen, tällä tavoin jotekin eroteltu auton muut sähköt näistä moottorin ohjain sähköistä. Ehkä se on parempikin että niitä ei ole laitettu venäläisten tekemään omaan sulakerasiaan. Mutta tosiaan jos niihin täytyy koskea on aika työlääseen paikkaan laitettu. Kun edes olisivat siinä heti verhoilun takana, mutta ei, ne on siellä kaukana perällä, ehkä sulakkeita tarkastaessa tuli sulake huonosti kiinni. mutta nyt siis auto toimii.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin