110 lämmityslaitteen puhallin ei toimi
110 lämmityslaitteen puhallin ei toimi
Tänään lakkasi tuo puhallin toimimasta. Sulake 18 (lämmityslaitteen ohjaus) on ehjä. Mikään asennoista A,1,2 tai 3 ei toimi.
Mistä päin kannattaa etsiä vikaa?
Malli on 110HB 16V -02.
Mistä päin kannattaa etsiä vikaa?
Malli on 110HB 16V -02.
ei kai siinä ole sama juttu kuin Samarassa, että puhallinkaan ei toimi jos takalasin lämmittimen sulake on posahtanut? (vaikka siis itse puhaltimen sulake onkin ehjä).
Virtakynällä tai mittarillahan näkee tuleeko ao. sulakkeelle asti edes syöttövirtaa.
Virtakynällä tai mittarillahan näkee tuleeko ao. sulakkeelle asti edes syöttövirtaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Takalasin lämmitin toimii ja muutkin sähkövermeet. Okei, takaluukun aukaisua napista en kokeillut. Kun keskuslukitus lopetti toimintansa toisena päivänä auton oston jälkeen, Malmin pikahuolto tiesi vian heti ja vaihtoi sulakkeen sieltä vähän syvemmältä sulaketaulusta lähtevän johtonipun keskeltä.
Onko tietoa puhaltimen mahdollisesta toisesta vastaavasta sulakkeesta?
Puhallin on toiminut ihan ok tähän saakka eikä mitään savua nytkään ollut havaittavissa.
Vaihdettaessa kytkimen asentoa välillä A->1 tai päinvastoin, kuuluu naks, ilmeisesti lämmityslaitteen säädin toimii.
Siis niinkuin releen sanoma naks, jos otan sulakkeen 18 irti, sitä ei kuulu.
Onko tietoa puhaltimen mahdollisesta toisesta vastaavasta sulakkeesta?
Puhallin on toiminut ihan ok tähän saakka eikä mitään savua nytkään ollut havaittavissa.
Vaihdettaessa kytkimen asentoa välillä A->1 tai päinvastoin, kuuluu naks, ilmeisesti lämmityslaitteen säädin toimii.
Siis niinkuin releen sanoma naks, jos otan sulakkeen 18 irti, sitä ei kuulu.
katselen just tota edessäni olevaa 110:n lämppärin kytkentäkaaviota. (ilman venäjänkielen ja autosähköasentajan papereita
) Sen mukaan myös sulake 9 on yhteydessä lämppärin toimintaan kuten myös se 18. Ne saavat virtansa releen K6 kautta (se myös siellä sulaketaulussa), sille tulee taas virta virtalukosta.
Tästä eteenpäin tarvitaankin jo "inssiä".
Mitään erillistä sulaketta niinkuin sillä keskuslukolla on, ei ole havaittavissa.
Lämppäriin toimintaan vaikuttavia komponentteja on yhteensä 9 kappaletta.

Tästä eteenpäin tarvitaankin jo "inssiä".
Mitään erillistä sulaketta niinkuin sillä keskuslukolla on, ei ole havaittavissa.
Lämppäriin toimintaan vaikuttavia komponentteja on yhteensä 9 kappaletta.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vedäppä se lämppärin ohjausyksikkö irti ja koita sähkökynällä siitä pienemmästä liittimestä sinistä johtoa, josko tulee virta. Tämä johto tuo virran ohjainyksikölle sulakkeelta 18.
Ja sitten saman liitimen punaisesta johdosta virta lähtee lämppärin moottorille isoimmalla nopeudella. Jos tuohon punaiseen johtoon tulee virta, on ainakin ohjainyksikkö kunnossa.
Ja sitten saman liitimen punaisesta johdosta virta lähtee lämppärin moottorille isoimmalla nopeudella. Jos tuohon punaiseen johtoon tulee virta, on ainakin ohjainyksikkö kunnossa.
Syy on tyyppi vika eli puhaltimen moottorin hiilet jää jumiin.... itsellä käynyt sama homma jatyö kaverin ladassa myös...... työkaverillin piti käyttää deltassa jossa laittoivat uuden puhaltimen mutta mulla alko toimii kun laitto 3 asentoon ja konehuoneen puolelta nyrkillä paukutti sitä äänieristettä ruiskun kohdalta... eristeen takana puhallin boxi........ ei oo mulla sen jälkeen reistaillu......
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Kerran kokeilumielessä vapautin akkuporakoneen hiilen jousen ja porakonehan pysähtyi oitis kun hiilen pintapaineet kollektoria vasten heikkeni.Samoin käy jumittuneissa hiilissä kun hiili kuluu.Vanha konsti puhaltimen käynnistämiseksi on juuri tuo nyrkillä iskeminen myös silloin kun hiilet alkaa olla loppu.Käynnistyttyään puhallin pyörii pienemmälläkin hiilikontaktila.
Meinasi unohtua kiitos ja kuittaus, eli juuri samaisella metodilla lähti taas pyörimään. 3-asento ja kunnon timmi konehuoneen puolelta. Nyt on kuin uusi.Lada110 kirjoitti:Syy on tyyppi vika eli puhaltimen moottorin hiilet jää jumiin.... itsellä käynyt sama homma jatyö kaverin ladassa myös...... työkaverillin piti käyttää deltassa jossa laittoivat uuden puhaltimen mutta mulla alko toimii kun laitto 3 asentoon ja konehuoneen puolelta nyrkillä paukutti sitä äänieristettä ruiskun kohdalta... eristeen takana puhallin boxi........ ei oo mulla sen jälkeen reistaillu......