110 lämmityslaitteen puhallin ei toimi

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Largoidi

110 lämmityslaitteen puhallin ei toimi

Viesti Kirjoittaja Largoidi »

Tänään lakkasi tuo puhallin toimimasta. Sulake 18 (lämmityslaitteen ohjaus) on ehjä. Mikään asennoista A,1,2 tai 3 ei toimi.

Mistä päin kannattaa etsiä vikaa?

Malli on 110HB 16V -02.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

ei kai siinä ole sama juttu kuin Samarassa, että puhallinkaan ei toimi jos takalasin lämmittimen sulake on posahtanut? (vaikka siis itse puhaltimen sulake onkin ehjä).
Virtakynällä tai mittarillahan näkee tuleeko ao. sulakkeelle asti edes syöttövirtaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Largoidi

Viesti Kirjoittaja Largoidi »

Takalasin lämmitin toimii ja muutkin sähkövermeet. Okei, takaluukun aukaisua napista en kokeillut. Kun keskuslukitus lopetti toimintansa toisena päivänä auton oston jälkeen, Malmin pikahuolto tiesi vian heti ja vaihtoi sulakkeen sieltä vähän syvemmältä sulaketaulusta lähtevän johtonipun keskeltä.

Onko tietoa puhaltimen mahdollisesta toisesta vastaavasta sulakkeesta?

Puhallin on toiminut ihan ok tähän saakka eikä mitään savua nytkään ollut havaittavissa.

Vaihdettaessa kytkimen asentoa välillä A->1 tai päinvastoin, kuuluu naks, ilmeisesti lämmityslaitteen säädin toimii.

Siis niinkuin releen sanoma naks, jos otan sulakkeen 18 irti, sitä ei kuulu.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

katselen just tota edessäni olevaa 110:n lämppärin kytkentäkaaviota. (ilman venäjänkielen ja autosähköasentajan papereita 8) ) Sen mukaan myös sulake 9 on yhteydessä lämppärin toimintaan kuten myös se 18. Ne saavat virtansa releen K6 kautta (se myös siellä sulaketaulussa), sille tulee taas virta virtalukosta.
Tästä eteenpäin tarvitaankin jo "inssiä".
Mitään erillistä sulaketta niinkuin sillä keskuslukolla on, ei ole havaittavissa.

Lämppäriin toimintaan vaikuttavia komponentteja on yhteensä 9 kappaletta.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
esses

Viesti Kirjoittaja esses »

Vedäppä se lämppärin ohjausyksikkö irti ja koita sähkökynällä siitä pienemmästä liittimestä sinistä johtoa, josko tulee virta. Tämä johto tuo virran ohjainyksikölle sulakkeelta 18.
Ja sitten saman liitimen punaisesta johdosta virta lähtee lämppärin moottorille isoimmalla nopeudella. Jos tuohon punaiseen johtoon tulee virta, on ainakin ohjainyksikkö kunnossa.
mam
Viestit: 204
Liittynyt: 17.10.2004 16:31
Paikkakunta: "paska kaupunni"

Viesti Kirjoittaja mam »

Sulake F9 on sisäilmankierron alipaineventtiille, jota ei ole kaikissa malleissa. Se kierron läppä toimii moottorin imusarjan alipaineella. Tarkista ettei lämmönsäätöyksikön liitin ole irronnut.
Avatar
Lada110
Viestit: 648
Liittynyt: 28.9.2003 16:33
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

Syy on tyyppi vika eli puhaltimen moottorin hiilet jää jumiin.... itsellä käynyt sama homma jatyö kaverin ladassa myös...... työkaverillin piti käyttää deltassa jossa laittoivat uuden puhaltimen mutta mulla alko toimii kun laitto 3 asentoon ja konehuoneen puolelta nyrkillä paukutti sitä äänieristettä ruiskun kohdalta... eristeen takana puhallin boxi........ ei oo mulla sen jälkeen reistaillu......
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kerran kokeilumielessä vapautin akkuporakoneen hiilen jousen ja porakonehan pysähtyi oitis kun hiilen pintapaineet kollektoria vasten heikkeni.Samoin käy jumittuneissa hiilissä kun hiili kuluu.Vanha konsti puhaltimen käynnistämiseksi on juuri tuo nyrkillä iskeminen myös silloin kun hiilet alkaa olla loppu.Käynnistyttyään puhallin pyörii pienemmälläkin hiilikontaktila.
Largoidi

Viesti Kirjoittaja Largoidi »

Kiitti vinkeistä! Täytyy kokeilla kunhan vähän selviää Judas Priestin Tampereen ja Helsingin keikkojen jälkihöyryistä :-)
Largoidi

Viesti Kirjoittaja Largoidi »

Lada110 kirjoitti:Syy on tyyppi vika eli puhaltimen moottorin hiilet jää jumiin.... itsellä käynyt sama homma jatyö kaverin ladassa myös...... työkaverillin piti käyttää deltassa jossa laittoivat uuden puhaltimen mutta mulla alko toimii kun laitto 3 asentoon ja konehuoneen puolelta nyrkillä paukutti sitä äänieristettä ruiskun kohdalta... eristeen takana puhallin boxi........ ei oo mulla sen jälkeen reistaillu......
Meinasi unohtua kiitos ja kuittaus, eli juuri samaisella metodilla lähti taas pyörimään. 3-asento ja kunnon timmi konehuoneen puolelta. Nyt on kuin uusi.
Vastaa Viestiin