pakokaasuturbo-->mekaaniseksi(?!)

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Corollaattori

pakokaasuturbo-->mekaaniseksi(?!)

Viesti Kirjoittaja Corollaattori »

:roll: Hullulla tuli mieleen; onnistuisko pakokaasuturbosta tehdä mekaaninen eli voisikohan sitä pyörittää remmillä? rakentamalla siihen remmin paikan ja vaihtaa pidempi laturin remmi. se olisi helpompaa mielestäni kuin rakentaa uusi pakosarja ja imutorvet sun muut romppeet...
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja micco »

Onnistuuhan tuo mutta tarvii vähän välityksiä muuttaa. Moottori pyörii maksimissaan 6000 kierrosta kun taas turbo pyörii yli 100000 kierrosta minuutissa.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Onhan noita olemassa ja olen tainnut ihan muutossarjojakin nähdä. Mm rotrex valmistaa ns. remmiturboja. Mietin vaan miksi moinen pitäisi laittaa? Turbo tehokkaampi ja halvempi. Väittäisin myös ettei ainakaan yhtään vaikeampi laittaa. Tässä yhdessä kiihdytys 127:ssa moinen, tuossa ymmärtää sikäli että kerää ahtoja hyvin jo viivalla ja antaa tehoa tasaisemmin kuin turbo jolloin pito pystytään hyödyntämään paremmin. Ja eiköhän tuossa tehoa sen verran että tehoero tavallisen turbon eroksi ei niin merkittävä.

Kuva
Viimeksi muokannut Stefa, 25.1.2005 18:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
LamaAjanElvis
Viestit: 561
Liittynyt: 10.5.2004 21:24

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

mitenkähän toimis semmonen remmari ladassa eli (imuilman ahto) niinkuin V8 vehkeissä? ei tietenkään sama vaan neloskoneelle käypänen... remmarilla ei saa yhtä paljoa tehoa kuin turbolla mutta olisi se vähän yksinkertaisempi ja hienompi (kromisena törröttäen ladan konepellistä) "jää kuolaamaan"

http://pages.ivillage.com/camaroluva/si ... s01101.jpg
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

LamaAjanElvis kirjoitti:mitenkähän toimis semmonen remmari ladassa eli (imuilman ahto) niinkuin V8 vehkeissä? ei tietenkään sama vaan neloskoneelle käypänen... remmarilla ei saa yhtä paljoa tehoa kuin turbolla mutta olisi se vähän yksinkertaisempi ja hienompi (kromisena törröttäen ladan konepellistä) "jää kuolaamaan"

http://pages.ivillage.com/camaroluva/si ... s01101.jpg
Ei kyllä kromi kiillä mutta kyllä se silti toimii linkki
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja micco »

LamaAjanElvis kirjoitti:mitenkähän toimis semmonen remmari ladassa eli (imuilman ahto) niinkuin V8 vehkeissä? ei tietenkään sama vaan neloskoneelle käypänen...
Vaikea kertoa vielä kokemuksia kun on vasta tekeillä mutta tuommoinen Eatonin rootsahdin olisi tarkoitus pläjäyttää 2107:aan.
http://groups.msn.com/LADA/lada2107kompressor.msnw
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuppaa vain nuo volumexit olemaan aika kiven alla :(
Vauhdin tae - alamäki
pravda

Viesti Kirjoittaja pravda »

Joo´o
HKS myy tollasta Rotrex ahdinta
Miks ei sitten molempi parempi :twisted: Turbo kun tuuppaa alakierroksilla olemaan alipaineella ja remmi taasen alkaa ahdistamaan yläpäässä (riippuen mille alueelle remmi on välitetty parhaiten toimivaks, vai olenkohan väärässä, tästähän voi sitten keskustella).
No miten vaan, samantien molemmat koneen kylkeä koristamaan. HKS on aikanaan tarjonnut moista konetta MR2:seen (mk1 4A-gze)
vesanen

Viesti Kirjoittaja vesanen »

Oi oi :shock:
kelpais tollai volumexi mullekki!
kattokaapa jostain tuulilasin erikois numero tuulilasiturbo (ilmestyy neljästi vuodessa )ja sitte 1-3 numero vuodelta 2004 ni ne on siellä rakentanu kanttilamppu combi ladaan oliko se nyt 1500s ni turbo tekniikan siellä siitä kerrotaa tarkemmin ja on kuviaki.
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

vesanen kirjoitti:Oi oi :shock:
kelpais tollai volumexi mullekki!
kattokaapa jostain tuulilasin erikois numero tuulilasiturbo (ilmestyy neljästi vuodessa )ja sitte 1-3 numero vuodelta 2004 ni ne on siellä rakentanu kanttilamppu combi ladaan oliko se nyt 1500s ni turbo tekniikan siellä siitä kerrotaa tarkemmin ja on kuviaki.
Siis onko nyt kyse siitä samasta projektista, jossa ne sai sen Laurin kiihtymään himpun alle 10 s. 0-100 km/h? Ei vaan kestäny, kun vaan sen yhen lähön kerrallaan... :roll:
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Corollaattori

Viesti Kirjoittaja Corollaattori »

:oops: tarkoitus oli tehdä turbotus 0-budjetilla, ei millään kroisosbudjetilla :D turbon sain ilmaiseksi, niin miksi muusta pitäisi sitten maksaa :?: aattelin että remmillä pyörivän pakokaasuahtimen paineet saisi pysymään paremmin hallinnassa kun mulla ei ole mitään paineenrajoittimia, ellen sitten tee imusarjaan jotain venttiiliviritystä joka aukeaa kun painetta on se 0,5bar. Kaasari tulee turbon imupuolelle. NIIN! hah...
Avatar
LamaAjanElvis
Viestit: 561
Liittynyt: 10.5.2004 21:24

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

volumex ois kiva! 8)
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kannattaa tuollainen junkyard-turbokin tehdä ihan pakokaasulla pyöriväksi, varmasti helpompi kehitellä hukkaportti kun remmiveto turbolle. Tuollainen volumex olisi kyllä aika rok :D
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja micco »

Corollaattori kirjoitti::oops: tarkoitus oli tehdä turbotus 0-budjetilla, ei millään kroisosbudjetilla :D turbon sain ilmaiseksi, niin miksi muusta pitäisi sitten maksaa :?: aattelin että remmillä pyörivän pakokaasuahtimen paineet saisi pysymään paremmin hallinnassa kun mulla ei ole mitään paineenrajoittimia, ellen sitten tee imusarjaan jotain venttiiliviritystä joka aukeaa kun painetta on se 0,5bar. Kaasari tulee turbon imupuolelle. NIIN! hah...
Kannattaa tehdä ennemmin pakosarjaan se venttiili ettei mee turbo ylikierroksille. Vaikka jostain pakoventtiilistä ja jousesta värkkäät systeemin joka päästää ylimääräiset paineet pihalle.
Corollaattori

Viesti Kirjoittaja Corollaattori »

Jaa, mitenkä moisen venttiilin tekis pakosarjaan? tai toinen ajatus olis tehdä ihan normaali ruuvilla säädettävä reikä sinne pakosarjaan jonka voisi lukita tiettyyn asentoon josta pakokaasut johdetaan putkeen.
Vastaa Viestiin