Tässä pientä tarinaa tästä autosta. Auto tuli mulle vuonna 2017 ja talvella 2017-2018 tuli ajettua auto talliin jossa siitä purettiin kaikki mikä lähti irti, tais olla kattoverhoilu ja ikkunat olivat ainoat joita ei purettu. Tämän jälkeen alkoi todella suurien ruostevaurioiden korjaus. Joku vähän järkevämpi olisi pistänyt tässä kunnossa olevan auton jo paaliin.
Takalokarit molemmilta puolilta olivat aivan hirveässä kunnossa, ne tuli tehtyä korjauspaloista uudelleen. Kuskinpuolen takalattia tuli myös hitsattua uudelleen. B pilarin alaosat olivat myös kadonneet jonnekkin. Takapellissä myös oli suuria ruostevaurioita jotka tuli korjattua hitsaamalla, ehkä ois järkevämpi ihminen vaihtanut koko peräpellin. Etupellissä myös oli ruostevaurioita ja vilkun aluspellit joutui rakentamaan kokonaan. Tässäkin olisi järkevämpi ollut kokonaan uusi pelti vaihtaa, mut 2101 mallisia etupeltejä ei saa mistään, uudempaa 21011 peltejä saisi mut se ei tullut kysymykseenkään, menis pilalle auto. Ovet oli kaikki ruostevaurioituneet ja ne tuli hitsattua alaosasta uudelleen, järkevämpää ois ollut vaihtaa vaan uudet ovet mut tuli nyt korjattua. Ovet tähän oli joskus vaihdettu, koska kuskinpuolella oli keltainen ja vihreä ovi kun repsikan puolella oli alkuperäiset siniset. Olikohan siinä kaikki hitsaushommat.
Kaikki tukivarret tuli uusittua taakse. Yhden tukivarren kiinnike koriin piti vaihtaa uusi, koska aikaisempi oli lahonnut. Uudet iskarit ja oikeastaan kaikki tuli uutta, taka-akseli vain puhdistettiin ja maalattiin, loput on uutta. Edessä kaikki tukivarret sun muut tuli uudet.
Moottorille en tehnyt muuta kun vaihdoin vaan venyneen ketjun uuteen ja maalasin moottorin. Vaihdelaatikkokin vain puhdistettiin ulkoisesti. Kardaani jäi vanha, koska se oli hyvässä kunnossa. Konehuoneessa muuten melko kaikki uutta osaa niin siitä tuli siisti.
Jarrut tuli kaikki uusia, ihan kaikki putket uusiksi, myös bensaputki samalla. Edessä vain vanhat satulat jäi jotka puhdistettiin ja maalattiin. Etujarru sylinterit eivät mahtuneet ilman rälläkkää paikalle. Olivat venäjällä tehdyt ja varmaan valumuotit kuluneet vuosien saatossa kun oli tavaraa vähän liikaa. Taakse tuli kaikki uutta myös jarrujen osalta.
Projekti kesti aika monta vuotta. Tähän osasyynä se että tuli tehtyä paljon reissuhommia niin ei kerennyt autoa tekemään. Nyt viimeinen vuosi oli kiireintä aikaa tämän auton kanssa ja sain kuin sainkin valmiiksi vuodelle 2025. Tällä hetkellä autolla ajettu 1100km ja toiminut hyvin. Tosin ketjunkiristin temppuilee kun kylmällä koneella päästää ketjun löysälle jolloin kone kuulostaa ihan sepeli myllyltä. Pitää varmaan vaihtaa se kiristin systeemi uuteen ja ehkä tehdä viritys jolla estetään ketjun löystyminen. Se on helppo homma, tehdään M8 kierteet sen pultin päähän ja laitetaan M8 pultti sinne joka estää löystymisen.
Tästä tarkoitus ehkä enemmän tänne kirjoitella. YouTuben puolella tähän tulee kaikkein parhaiten päivityksiä niin ehkä kannattaa sieltä seurailla. Tähän loppuun vielä pieni video jossa valokuvia vuosien varrelta
https://youtu.be/tk_XnkWytmw
VAZ-2101 - 1971 - IFO-11
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: VAZ-2101 - 1971 - IFO-11
Kyllä paljon on lankaa mennyt tuon neulomiseen, no nyt menee toiset 50 vuotta eteenpäin...
Re: VAZ-2101 - 1971 - IFO-11
Joo tällä ei tulla enään talvena ajettua niin ei välttämättä tarvitse enää koskaan hitsatapressa kirjoitti: 30.5.2025 6:23 Kyllä paljon on lankaa mennyt tuon neulomiseen, no nyt menee toiset 50 vuotta eteenpäin...
Re: VAZ-2101 - 1971 - IFO-11
Tänään tehty kannen jälkikiristys. Kaksi pulttia vielä liikkui jonkin verran ennenkuin oli oikeassa momentissa. Apuna oli Ladan se spesiaali työkalu jolla saa kiristettyä kannen ilman että tarvitsee nokkapukkia pois ottaa.
Re: VAZ-2101 - 1971 - IFO-11
1300km ajettu tälle kesälle, laitoin nyt seisontaan kun otin toisen Ladan käyttöön