Olen omistanut tämän auton jo ~6 vuotta, ja oon aikaisemmin käyttänyt kesäautoks pohjanmaalla. Alkuperäinen ajatus oli oppia sillä ruuvaamaan kun en tiedä suurinpiirtein mitään autoista. No, kävi miten kävi, en oppinut (enkä yrittänyt) pitkään. Nyt on auto kuitenkin otettu tänne eteläsuomeen missä mulla hyvät tilat ruuvaamiseen, jonka takia olen nyt viihodinkin päättänyt yrittää oppia jotakin.
No, auto sopivasti päätti sitten olla käynnistymättä noin yhden viikon käytön jälkeen (ennen sitä myös ajoin sitä tänne Helsinkiin pohjanmaalta). Nyt sitten asiaan:
Ensin se kuulosti siltä että startteri ei jaksanut pyöriä kunnolla, ja välillä piti "leikkiaseen ääntä". Sitten meni siihen ettei käynnistynyt ollenkaan. Odotin pitkään jonka jälkeen se sitten taas lähti käyntiin. Auto on aina käynyt hyvin kun on ollut käynnissä. Vaihdoin akun mutta samat ongelmat jatkuivat. Kerran se käynnistyi lyömällä startteria vasaralla mutta sen jälkeen ei ole ollut käynnissä.
Tänään vaihdoin startteri, ja nyt se kyllä jaksoi pyöriä kunnolla muutaman minuutin mutta ei kuitenkaan käynnistynyt, ja sen jälkeen akkua alkoi väsyämään. Ajattelin että voisko olla tulpat, joten vaihdoin niitä + niiden johdot.
Tässä ehkä koko viestin tärkein kysymys (koska mokasin ja en ole varma johtojen järjestyksessä); missä suunnassa/miten numeroidaan moottorin sylinterit?
Johtojen toisessa päässä oli numerot (se paikka mistä ne johdot tulevat, virranjakaja?) mutta en ole varma mikä sylinteri on 1, 2 jne.. Uskon tietäväni että sytytysjärjestys on 1-4-3-2 mutta en tiedä miten se auttaa minua kun en tiedä mikä sylinteri on ykkönen..
Kiitos paljon avusta!
T. Hölmöläinen aloittelija