2107 1.7l vuodelta 1996 käynnistysongelmia

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
klingenj

2107 1.7l vuodelta 1996 käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja klingenj »

Moi kaikki!

Olen omistanut tämän auton jo ~6 vuotta, ja oon aikaisemmin käyttänyt kesäautoks pohjanmaalla. Alkuperäinen ajatus oli oppia sillä ruuvaamaan kun en tiedä suurinpiirtein mitään autoista. No, kävi miten kävi, en oppinut (enkä yrittänyt) pitkään. Nyt on auto kuitenkin otettu tänne eteläsuomeen missä mulla hyvät tilat ruuvaamiseen, jonka takia olen nyt viihodinkin päättänyt yrittää oppia jotakin.

No, auto sopivasti päätti sitten olla käynnistymättä noin yhden viikon käytön jälkeen (ennen sitä myös ajoin sitä tänne Helsinkiin pohjanmaalta). Nyt sitten asiaan:

Ensin se kuulosti siltä että startteri ei jaksanut pyöriä kunnolla, ja välillä piti "leikkiaseen ääntä". Sitten meni siihen ettei käynnistynyt ollenkaan. Odotin pitkään jonka jälkeen se sitten taas lähti käyntiin. Auto on aina käynyt hyvin kun on ollut käynnissä. Vaihdoin akun mutta samat ongelmat jatkuivat. Kerran se käynnistyi lyömällä startteria vasaralla mutta sen jälkeen ei ole ollut käynnissä.

Tänään vaihdoin startteri, ja nyt se kyllä jaksoi pyöriä kunnolla muutaman minuutin mutta ei kuitenkaan käynnistynyt, ja sen jälkeen akkua alkoi väsyämään. Ajattelin että voisko olla tulpat, joten vaihdoin niitä + niiden johdot.

Tässä ehkä koko viestin tärkein kysymys (koska mokasin ja en ole varma johtojen järjestyksessä); missä suunnassa/miten numeroidaan moottorin sylinterit?

Johtojen toisessa päässä oli numerot (se paikka mistä ne johdot tulevat, virranjakaja?) mutta en ole varma mikä sylinteri on 1, 2 jne.. Uskon tietäväni että sytytysjärjestys on 1-4-3-2 mutta en tiedä miten se auttaa minua kun en tiedä mikä sylinteri on ykkönen..

Kiitos paljon avusta! :)
T. Hölmöläinen aloittelija
klingenj

Re: 2107 1.7l vuodelta 1996 käynnistysongelmia

(ps. yritin etsiä foorumista mutta en osannut löytää tähän kysymykseen tarkkaa vastausta vaikka löysin jo paaaaljon muuta hyviä ohjekirjoja ja muuta semmoista)
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Sylinterit on numeroitu edestä taaksepäin, eli keulassa ykkönen ja ohjaamon päässä nelonen.
klingenj

pressa kirjoitti:Sylinterit on numeroitu edestä taaksepäin, eli keulassa ykkönen ja ohjaamon päässä nelonen.
Kiitos! Nyt voin jatkaa vian etsimistä rauhassa. :)
klingenj

Auto käynnistyi! :D

Muuutta nyt se pitää semmone nakuttava ääni kiihdyttäessä, semmonen PRRRRRRR ääni aika terävällä "R":llä, jos ymmärrätte.. hmm, uudet sytytystulpat (linkki) ja uudet johdot (linkki) juuri asennettu.

Yritin säätää sytytystulppien kärkiväli tohon 1.05mm mitä manuaalissa lukee, mutta ääni jatkuu ja ehkä jopa voimistui. Olenko rikkonut tulpat kun säädin niitä? Vai onko niissä jopa liian iso kärkiväli (Jossain toisessa manuaalissa luki mielestäni 0.6mm)? Vai onko kenties tämä ääni normaali näillä tulpilla/johdoilla?

Kiitos tuhannesti avusta! :)
Warre 1000

Viesti Kirjoittaja Warre 1000 »

Hyvä, että sait autoon käyntiin!

En uskoo että rikkosit tulpat elektrodien säätämisellä. Sitä minä mietin voiko tulpilla olla väärä lämpötilaa. Eli ne kuumenisivat liikaa ja sytyttää seosta liian aikasinta.

Voisiko se yksinkertaisesti vain olla pakoputkistoa, mikä hakkkaa koriin jossain kiihdyttäessäsi?
t tulppu

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Jos Vanhoja Asiota muistan niin NGK ainakin oli 0.6 ja yleensä ei tarvitse uusia tulppia säätää katsoo vain että tulpan kärki on auki, se että ei ole kohdallaan on ylen harvinaista..
Vastaa Viestiin