Moottorin vaihto 1500cc ( paperisota? )
Moottorin vaihto 1500cc ( paperisota? )
Kävin konttorilla kyselemässä ja vaativat todistuksia alustasta ja päästöistä. Tarkoituksena oli vaihtaa 1200l :ään 1500cc moottori, mutta vaikeaksi menee. Delta-autosta kyselin todistuksia, neuvoivat soittamaan maahantuojalle. Maahantuoja sanoi, että alustan yhteneväisyydestä löytyy todistus h. 100e : ei kiitos. Päästöhyväksymistodistusta ( mikä onkaan) ei ole kuulemma edes olemassa. Miten tuon 1500cc saa sitten laillisesti laittaa, kun moni on kerran sen tehnyt? Mitä lappuja vaatineet jne. ?? Onko kellään tallessa papruja, joista voisi mahdollisesti saada kopion ?
Tai sit vaihat pimeesti, ja toivot et kukaa (poliisi...) ei huomaa... 

Viimeksi muokannut dJONY, 13.9.2004 14:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2107 1600SL 91 MYYTY
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
Tuolla AI:n kotisivulla tuollanen todistus ainakin on:
http://koti.mbnet.fi/lada1971/kuvat_ifo ... distus.jpg
http://koti.mbnet.fi/lada1971/kuvat_ifo ... distus.jpg
Lada info kohdasta:
Päästönormit
7.87-31.12.91 R15/04 ( mulla vm-88 )
R15/04:stä lähtien pitää olla moottorin vaihdosta päästötodistus, moottori pitää olla uudemmasta autosta
------------------------------------------------------
Katsastusukko:
" Ei tarvitse päästötodistusta, jos laittaa katalysaattorin. Päästöt katsotaan -88 auton mukaan "
------------------------------------------------------
AKE:
8 §
3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa ( eli -88 Lada ) tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
Siinähän se mustaa valkosella. Ei onnistu ilman ilman katalysaattoria tai päästötodistusta, joka maksaa kuulemma n. 600e
En tiedä sitten, mitä ne tosta Konelan paperista on mieltä.Siinähän ei päästöistä sanota mitään. Täytyypi lähteä romikselle etsimään paskaa katalysaattoria tai olla välittämättä mistään säädöksistä ja laittaa kiinni vaan.
]
Päästönormit
7.87-31.12.91 R15/04 ( mulla vm-88 )
R15/04:stä lähtien pitää olla moottorin vaihdosta päästötodistus, moottori pitää olla uudemmasta autosta
------------------------------------------------------
Katsastusukko:
" Ei tarvitse päästötodistusta, jos laittaa katalysaattorin. Päästöt katsotaan -88 auton mukaan "
------------------------------------------------------
AKE:
8 §
3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa ( eli -88 Lada ) tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
Siinähän se mustaa valkosella. Ei onnistu ilman ilman katalysaattoria tai päästötodistusta, joka maksaa kuulemma n. 600e

En tiedä sitten, mitä ne tosta Konelan paperista on mieltä.Siinähän ei päästöistä sanota mitään. Täytyypi lähteä romikselle etsimään paskaa katalysaattoria tai olla välittämättä mistään säädöksistä ja laittaa kiinni vaan.
]
- LamaAjanElvis
- Viestit: 561
- Liittynyt: 10.5.2004 21:24
ei mitään muutoksia tarvita! minä katastin oman latan äskettäin eikä edes kurkannu pellin alle. siellä ois voinu olla mita tahansa.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
joo
isällä oli 1200 ällässä 1500 kone eikä se koskaan lukenut missään ja katsastettiin monta kertaa, oli muuten jossain välissä 1600 konekin samaisessa autossa.

Onkos noissa koneissa paljonkin eroa kulku ja vääntöpuolia verratessa?
Olis tarjolla 50€ 1200L:ään 1500cc moottori eli kannattaako ruveta vaihtamaan hyvin toimivan 1200 tilalle 1500 joka on seissyt ainakin kesän pihalla.
Saattaa ainakin kaasari ja virranjakaja olla vähän säädön/ropauksen tarpeessa.
Vai käykö 1200 kaasari ja virranjakaja 1500 ainakin motonetissä vaikuttas olevan eri varaosat...?
Niin ja sitten kaasu- ja ryyppyvaijeri käykö vanhat?
Eli jos joku joka on tehnyt niin vois informoida asiasta.
Tulee nopeasti uusia vaijereita ja kaasarin korjaussarjoja hankkiessa moottorille toiset 50€ lisähintaa.
Olis tarjolla 50€ 1200L:ään 1500cc moottori eli kannattaako ruveta vaihtamaan hyvin toimivan 1200 tilalle 1500 joka on seissyt ainakin kesän pihalla.
Saattaa ainakin kaasari ja virranjakaja olla vähän säädön/ropauksen tarpeessa.
Vai käykö 1200 kaasari ja virranjakaja 1500 ainakin motonetissä vaikuttas olevan eri varaosat...?
Niin ja sitten kaasu- ja ryyppyvaijeri käykö vanhat?
Eli jos joku joka on tehnyt niin vois informoida asiasta.
Tulee nopeasti uusia vaijereita ja kaasarin korjaussarjoja hankkiessa moottorille toiset 50€ lisähintaa.

Tyylillä ei taidolla!
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Jos pihalla käyttämättä/sateessa kone on ollut niin kasaari on 99%:ti selvä eli entinen.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
kyllä se 1500 vaatii eri virranjakajan ja parhaan tehon siitä saa oikeanmallisella kaasuttimella joka myöskin on eri kuin 1200 koneessa, useimmin vielä tuntuu olevan vaikeesti saatavia noi 2103-2106-2107 kaasarit, 1,2:sia löytyy käytettynäkin paremmin.
onhan 1200-1500 teho eroa 15 hv siitä voi päätellä jotain, mutta yleensä 1200 on käytössä kestävämpi (näin olen käsittänyt), ja ennen kaikkea 1200 L ei ole enää orkkis kun siihen on vaihdettu kone. Jo pelkästään välityksiä kohentamalla voi saada eri käyttömukavuutta 1200 Ladaankin, riippuen siitä haluaako pirteän kaupunki pirssin vai 200 km/h kulkevan moottoritie ohjuksen
onhan 1200-1500 teho eroa 15 hv siitä voi päätellä jotain, mutta yleensä 1200 on käytössä kestävämpi (näin olen käsittänyt), ja ennen kaikkea 1200 L ei ole enää orkkis kun siihen on vaihdettu kone. Jo pelkästään välityksiä kohentamalla voi saada eri käyttömukavuutta 1200 Ladaankin, riippuen siitä haluaako pirteän kaupunki pirssin vai 200 km/h kulkevan moottoritie ohjuksen


- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Siis onko kaasareissa muutakin eroa eri koneilla kun suuttimet eri kokoiset?
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.