Moottorin vaihto 1500cc ( paperisota? )

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
kettu

Moottorin vaihto 1500cc ( paperisota? )

Viesti Kirjoittaja kettu »

Kävin konttorilla kyselemässä ja vaativat todistuksia alustasta ja päästöistä. Tarkoituksena oli vaihtaa 1200l :ään 1500cc moottori, mutta vaikeaksi menee. Delta-autosta kyselin todistuksia, neuvoivat soittamaan maahantuojalle. Maahantuoja sanoi, että alustan yhteneväisyydestä löytyy todistus h. 100e : ei kiitos. Päästöhyväksymistodistusta ( mikä onkaan) ei ole kuulemma edes olemassa. Miten tuon 1500cc saa sitten laillisesti laittaa, kun moni on kerran sen tehnyt? Mitä lappuja vaatineet jne. ?? Onko kellään tallessa papruja, joista voisi mahdollisesti saada kopion ?
Avatar
dJONY
Viestit: 567
Liittynyt: 2.7.2004 13:20
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja dJONY »

Tai sit vaihat pimeesti, ja toivot et kukaa (poliisi...) ei huomaa... :roll:
Viimeksi muokannut dJONY, 13.9.2004 14:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2107 1600SL 91 MYYTY
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Tuolla AI:n kotisivulla tuollanen todistus ainakin on:

http://koti.mbnet.fi/lada1971/kuvat_ifo ... distus.jpg
kettu

Viesti Kirjoittaja kettu »

Lada info kohdasta:

Päästönormit
7.87-31.12.91 R15/04 ( mulla vm-88 )

R15/04:stä lähtien pitää olla moottorin vaihdosta päästötodistus, moottori pitää olla uudemmasta autosta
------------------------------------------------------
Katsastusukko:
" Ei tarvitse päästötodistusta, jos laittaa katalysaattorin. Päästöt katsotaan -88 auton mukaan "
------------------------------------------------------
AKE:

8 §

3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa ( eli -88 Lada ) tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.


Siinähän se mustaa valkosella. Ei onnistu ilman ilman katalysaattoria tai päästötodistusta, joka maksaa kuulemma n. 600e :(
En tiedä sitten, mitä ne tosta Konelan paperista on mieltä.Siinähän ei päästöistä sanota mitään. Täytyypi lähteä romikselle etsimään paskaa katalysaattoria tai olla välittämättä mistään säädöksistä ja laittaa kiinni vaan.


]
hougan

Viesti Kirjoittaja hougan »

TÄ!!?? ite ku menin 2000TC koneella muutoskatsastuxeen ni riitti vaa tehopaperi!
Avatar
LamaAjanElvis
Viestit: 561
Liittynyt: 10.5.2004 21:24

Viesti Kirjoittaja LamaAjanElvis »

ei mitään muutoksia tarvita! minä katastin oman latan äskettäin eikä edes kurkannu pellin alle. siellä ois voinu olla mita tahansa.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Aika harvoin taitaa esim katsastusmiestä kiinnostaa
mikä ladan kone siellä on jos vaan on ladan kone.
kosonen

Viesti Kirjoittaja kosonen »

Mun mielestä siinä ei ole muuta ku vaihdat sen! isäukko vaihto kans 1200 farmarii 1500 koneen eikä se mitää lappuja täyttäny.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Ei mulla leimasetä huomannu että oli 1200 eikä 1500. Se nyt olis vielä puuttunu että olis ruvennu irvisteleen että on pienempi moottori... :roll:
Ne niistä moottorin numeroista varmaan mitään ees ymmärrä.

Kyllä se muuten pellin alle kurkisti ja tarkisti rungonnumeronkin.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

joo

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

isällä oli 1200 ällässä 1500 kone eikä se koskaan lukenut missään ja katsastettiin monta kertaa, oli muuten jossain välissä 1600 konekin samaisessa autossa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
dadaa
Viestit: 134
Liittynyt: 16.12.2003 12:18

Viesti Kirjoittaja dadaa »

Onkos noissa koneissa paljonkin eroa kulku ja vääntöpuolia verratessa?
Olis tarjolla 50€ 1200L:ään 1500cc moottori eli kannattaako ruveta vaihtamaan hyvin toimivan 1200 tilalle 1500 joka on seissyt ainakin kesän pihalla.
Saattaa ainakin kaasari ja virranjakaja olla vähän säädön/ropauksen tarpeessa.
Vai käykö 1200 kaasari ja virranjakaja 1500 ainakin motonetissä vaikuttas olevan eri varaosat...?
Niin ja sitten kaasu- ja ryyppyvaijeri käykö vanhat?
Eli jos joku joka on tehnyt niin vois informoida asiasta.
Tulee nopeasti uusia vaijereita ja kaasarin korjaussarjoja hankkiessa moottorille toiset 50€ lisähintaa. :roll:
Tyylillä ei taidolla!
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Jos pihalla käyttämättä/sateessa kone on ollut niin kasaari on 99%:ti selvä eli entinen.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
dadaa
Viestit: 134
Liittynyt: 16.12.2003 12:18

Viesti Kirjoittaja dadaa »

veli alexei kirjoitti:Jos pihalla käyttämättä/sateessa kone on ollut niin kasaari on 99%:ti selvä eli entinen.
Kyllä siinä on levy päällä ollut eli ei sinne suoraan sade ole päässyt. kosteus kuitenkin.
Tyylillä ei taidolla!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kyllä se 1500 vaatii eri virranjakajan ja parhaan tehon siitä saa oikeanmallisella kaasuttimella joka myöskin on eri kuin 1200 koneessa, useimmin vielä tuntuu olevan vaikeesti saatavia noi 2103-2106-2107 kaasarit, 1,2:sia löytyy käytettynäkin paremmin.

onhan 1200-1500 teho eroa 15 hv siitä voi päätellä jotain, mutta yleensä 1200 on käytössä kestävämpi (näin olen käsittänyt), ja ennen kaikkea 1200 L ei ole enää orkkis kun siihen on vaihdettu kone. Jo pelkästään välityksiä kohentamalla voi saada eri käyttömukavuutta 1200 Ladaankin, riippuen siitä haluaako pirteän kaupunki pirssin vai 200 km/h kulkevan moottoritie ohjuksen :wink:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Siis onko kaasareissa muutakin eroa eri koneilla kun suuttimet eri kokoiset?
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Vastaa Viestiin