Pyyhkijöiden mysteerinen vika
Pyyhkijöiden mysteerinen vika
Ongelmana on se että pyyhkijät joko toimivat tai ei toimi. Ja jos ei toimi, pieni apu varresta auttaa, ainakin tihkulla hetkellisesti. Tihkun rele naksuu ja poksuu kuten pitää ja virrat tulee moottorille saakka, mutta ei vaan pyyhkäise. Niin ja visusto on rasvattu.
Ongelma alkoi esiintyä oli jo viime talvena, mutta ajattelin että rasvat vain jäykkiä eikä heti jaksa pyöräyttää moottoria, koska vika poistui hetken päästä. Mutta nyt saattaa lopettaa pyyhkimisen tihkun tauolla.
Eihän tämä mikään kovin kiusallinen ongelma olisi jos autolla ajaisi vain kauniina kesäpäivinä, mutta katsastus lähestyy, eikä käyttöautolla voi ajelu säätä valita. Löytyykö ongelmaa muuta ratkaisua kuin moottorin vaihto?
Ongelma alkoi esiintyä oli jo viime talvena, mutta ajattelin että rasvat vain jäykkiä eikä heti jaksa pyöräyttää moottoria, koska vika poistui hetken päästä. Mutta nyt saattaa lopettaa pyyhkimisen tihkun tauolla.
Eihän tämä mikään kovin kiusallinen ongelma olisi jos autolla ajaisi vain kauniina kesäpäivinä, mutta katsastus lähestyy, eikä käyttöautolla voi ajelu säätä valita. Löytyykö ongelmaa muuta ratkaisua kuin moottorin vaihto?
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Nappiksessa, jonka omistin päivän tuossa viime syksynä oli sama vika. kaverilla sattui olemaan jouten ylimääräinen pyyhkijän mottori, joten joutessani nakkasin sen vanhan tilalle. ja vot, pyyhkijät toimivat kuin uudet. Eli epäilen että pyyhkijän moottorisi on tullut tiensä päähän....
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Jumittavat pyyhkijät
Kuten tuossa epäilitte, pyyhkijänmoottorin vaihto voi olla paikallaan.
Omassa autossani oli sama vika. Se oli suorastaan turvallisuusriski kun pyyhkijät jumitti keskelle lasia tihkulla koko ajan, siksi pitkini rämpätä "jatkuvalla toiminnolla" vähän väliä jos ei halusi vain pyyhkäistä -erittäin ärsyttävää.
Nyt autossa on uusi pyyhkijänmoottori. Kiitos jatkuvien sateiden, pääsin eilen kokeilemaan tihkuasentoa. Tuntui suorastaan ylelliseltä kun vinkkarit toimi pitkästä aikaa niinkuin pitääkin.
Jotkut muuten esittää, että jumitus voisi johtua pyyhkijöiden koneistosta. Voihan jollain olla niinkin, mutta mulla tuli homma kuntoon moottorin vaihdolla.
Tuo "liian jäykistyneet jouset painaa vinkkareita tuulilasiin" ei kyllä vaikuta ihan parhaalta selitykseltä varsinkin, että jouset yhtäkkiä menisivät jäykiksi. Kyllähän ne lasiin sulkia painaa, mutta niinhän niiden pitääkin painaa.
T:Riku
Omassa autossani oli sama vika. Se oli suorastaan turvallisuusriski kun pyyhkijät jumitti keskelle lasia tihkulla koko ajan, siksi pitkini rämpätä "jatkuvalla toiminnolla" vähän väliä jos ei halusi vain pyyhkäistä -erittäin ärsyttävää.
Nyt autossa on uusi pyyhkijänmoottori. Kiitos jatkuvien sateiden, pääsin eilen kokeilemaan tihkuasentoa. Tuntui suorastaan ylelliseltä kun vinkkarit toimi pitkästä aikaa niinkuin pitääkin.
Jotkut muuten esittää, että jumitus voisi johtua pyyhkijöiden koneistosta. Voihan jollain olla niinkin, mutta mulla tuli homma kuntoon moottorin vaihdolla.
Tuo "liian jäykistyneet jouset painaa vinkkareita tuulilasiin" ei kyllä vaikuta ihan parhaalta selitykseltä varsinkin, että jouset yhtäkkiä menisivät jäykiksi. Kyllähän ne lasiin sulkia painaa, mutta niinhän niiden pitääkin painaa.
T:Riku
Teekkarien autopalvelu sanoo....
...jos pyyhkänmoottorin ottama virta on yli 3 ampeeria on vika mekaaninen,jäykkyyttä tms.,jos virta on alle 3ampeeria voi vika olla kuluneissa hiilissä tai kommutaaattorissa.
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Siis tää o nii tätätätätätä. Moottori vaihdettiin samantapaisten oireiden vuoksi. Kesti noin kaksi käyttäkertaa ja sitten samat oireet jatkui. Eli tihkulla hyytyy ja nykien sitten pikku liikkein se etenee. Täydellä huitomisella OK mutta jos kytkimen vääntää nollille pyyhkijät pysähtyy kun seinään. Eli tasan siihen asentoon missä olivat menossa. Siis eivät mene sitä liikettään loppuun asti.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Sinne pyyhkijöille menee useampi sähköjohto (olikohan 4). Maa, jatkuva virta joka palauttaa nuo pyyhkimet siihen ala-asentoon, tihkun ohjaus ja tays-asennon ohjaus. Eli mitatkaapas että nuo kaikki sähköt löytyy, tosiaan tuota virran kulutustakin kannattaa mittailla. Tuollaisen moottorin toiminta niin yksinkertainen että löytyy kyllä ihan yleismittarilla jos siinä vika.
Tämmöisetkin tarkistettava:
-ettei mekanismien ympärille ole kääriytynyt rättejä tms...
-että välikaukalossa oleva yhdystanko ei ole vääntynyt
-että maadoitus on todella kunnossa
-että sulake saa hyvän kontaktin.Sen voi mitata moottorin ollessa päällä jännite-alueella sulakkeenpitimien yli.Pitäisi olla 0 volttia.
-maadoituksen voi mitata moottorin ollessa päällä akun miinusnavan ja moottorin rungon yli.Pitäisi olla 0 volttia.
-että pyyhkijän varsien tapit kiertyvät herkästi läpivientiholkeissaan ja niissä ei ole klappia.
-ettei mekanismien ympärille ole kääriytynyt rättejä tms...
-että välikaukalossa oleva yhdystanko ei ole vääntynyt
-että maadoitus on todella kunnossa
-että sulake saa hyvän kontaktin.Sen voi mitata moottorin ollessa päällä jännite-alueella sulakkeenpitimien yli.Pitäisi olla 0 volttia.
-maadoituksen voi mitata moottorin ollessa päällä akun miinusnavan ja moottorin rungon yli.Pitäisi olla 0 volttia.
-että pyyhkijän varsien tapit kiertyvät herkästi läpivientiholkeissaan ja niissä ei ole klappia.
Tännekin passaa tämä sama vastaus kuin Nonniksellekin, eli Jaakkima hoi:
Olen jossain topicissa jo kerran kertonut, että jos Ladaan tulee sähkövikaa, katsotaan ensin sulakerasiaan. Jos sulakerasiassa on niitä mustia venäläisiä posliinisulakkeita, niin heitetään ne kaikki kerralla huut helevettiin ja tilalle valkoisia eurooppalaisia posliinisulakkeita. Tarkista kuitenkin sulakkeen arvot. Muistaakseni Ladassa ei ole kuin kahta eri arvoa eli 8A ja muistaakseni pari-kolme 16A. Jos sähköviat edelleen jatkuvat sulakkeiden vaihdon jälkeen, niin sitten on aika ruveta perehtymään vikaan ja sen oireisiin tarkemmin.
P.S ja kun sulakkeita vaihdetaan, niin kaikkien sulakkeiden ollessa irti ei tee pahaa hioa kevyesti hienolla hiekkapaprulla sulakkeiden kosketinpintoja.
Olen jossain topicissa jo kerran kertonut, että jos Ladaan tulee sähkövikaa, katsotaan ensin sulakerasiaan. Jos sulakerasiassa on niitä mustia venäläisiä posliinisulakkeita, niin heitetään ne kaikki kerralla huut helevettiin ja tilalle valkoisia eurooppalaisia posliinisulakkeita. Tarkista kuitenkin sulakkeen arvot. Muistaakseni Ladassa ei ole kuin kahta eri arvoa eli 8A ja muistaakseni pari-kolme 16A. Jos sähköviat edelleen jatkuvat sulakkeiden vaihdon jälkeen, niin sitten on aika ruveta perehtymään vikaan ja sen oireisiin tarkemmin.
P.S ja kun sulakkeita vaihdetaan, niin kaikkien sulakkeiden ollessa irti ei tee pahaa hioa kevyesti hienolla hiekkapaprulla sulakkeiden kosketinpintoja.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -