Pyyhkijöiden mysteerinen vika

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2700
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Pyyhkijöiden mysteerinen vika

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Ongelmana on se että pyyhkijät joko toimivat tai ei toimi. Ja jos ei toimi, pieni apu varresta auttaa, ainakin tihkulla hetkellisesti. Tihkun rele naksuu ja poksuu kuten pitää ja virrat tulee moottorille saakka, mutta ei vaan pyyhkäise. Niin ja visusto on rasvattu.

Ongelma alkoi esiintyä oli jo viime talvena, mutta ajattelin että rasvat vain jäykkiä eikä heti jaksa pyöräyttää moottoria, koska vika poistui hetken päästä. Mutta nyt saattaa lopettaa pyyhkimisen tihkun tauolla.

Eihän tämä mikään kovin kiusallinen ongelma olisi jos autolla ajaisi vain kauniina kesäpäivinä, mutta katsastus lähestyy, eikä käyttöautolla voi ajelu säätä valita. Löytyykö ongelmaa muuta ratkaisua kuin moottorin vaihto?
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Muistelisin joskus lukeneeni, että ne pyyhkijän varsissa olevat jouset voivat jäykistyä niin, että painavat pyyhkijöitä liian tiukasti lasiin. Voi olla, että muistan väärinkin.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Nappiksessa, jonka omistin päivän tuossa viime syksynä oli sama vika. kaverilla sattui olemaan jouten ylimääräinen pyyhkijän mottori, joten joutessani nakkasin sen vanhan tilalle. ja vot, pyyhkijät toimivat kuin uudet. Eli epäilen että pyyhkijän moottorisi on tullut tiensä päähän....
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
navlibahta

Jumittavat pyyhkijät

Viesti Kirjoittaja navlibahta »

Kuten tuossa epäilitte, pyyhkijänmoottorin vaihto voi olla paikallaan.

Omassa autossani oli sama vika. Se oli suorastaan turvallisuusriski kun pyyhkijät jumitti keskelle lasia tihkulla koko ajan, siksi pitkini rämpätä "jatkuvalla toiminnolla" vähän väliä jos ei halusi vain pyyhkäistä -erittäin ärsyttävää.

Nyt autossa on uusi pyyhkijänmoottori. Kiitos jatkuvien sateiden, pääsin eilen kokeilemaan tihkuasentoa. Tuntui suorastaan ylelliseltä kun vinkkarit toimi pitkästä aikaa niinkuin pitääkin.

Jotkut muuten esittää, että jumitus voisi johtua pyyhkijöiden koneistosta. Voihan jollain olla niinkin, mutta mulla tuli homma kuntoon moottorin vaihdolla.

Tuo "liian jäykistyneet jouset painaa vinkkareita tuulilasiin" ei kyllä vaikuta ihan parhaalta selitykseltä varsinkin, että jouset yhtäkkiä menisivät jäykiksi. Kyllähän ne lasiin sulkia painaa, mutta niinhän niiden pitääkin painaa.

T:Riku
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Teekkarien autopalvelu sanoo....

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

...jos pyyhkänmoottorin ottama virta on yli 3 ampeeria on vika mekaaninen,jäykkyyttä tms.,jos virta on alle 3ampeeria voi vika olla kuluneissa hiilissä tai kommutaaattorissa.
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Siis tää o nii tätätätätätä. Moottori vaihdettiin samantapaisten oireiden vuoksi. Kesti noin kaksi käyttäkertaa ja sitten samat oireet jatkui. Eli tihkulla hyytyy ja nykien sitten pikku liikkein se etenee. Täydellä huitomisella OK mutta jos kytkimen vääntää nollille pyyhkijät pysähtyy kun seinään. Eli tasan siihen asentoon missä olivat menossa. Siis eivät mene sitä liikettään loppuun asti.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2700
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

No täytyy sitten ensin mitata virrat ja sitten irroittaa mottori ja katsoa josko siintä löytyisi joku selkeä vika.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Sinne pyyhkijöille menee useampi sähköjohto (olikohan 4). Maa, jatkuva virta joka palauttaa nuo pyyhkimet siihen ala-asentoon, tihkun ohjaus ja tays-asennon ohjaus. Eli mitatkaapas että nuo kaikki sähköt löytyy, tosiaan tuota virran kulutustakin kannattaa mittailla. Tuollaisen moottorin toiminta niin yksinkertainen että löytyy kyllä ihan yleismittarilla jos siinä vika.
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2700
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Neljä niitä löytyy ja kaikki on mitattu ja kaikista jännite löytyy. Nyt on vain liian pimeetä ja liian märkää ruveta mittailemaan, etenkin kun ne taas tänään ovat toimineet moitteetta.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ainakin omasta kun purin vanhat sähköt pois oli kaikki piilossa olevat johdot rättijohtoja joten liittyisiköhän juuri kosteus tuohon? Johtojen resistanssit, rele ja se mottorin kunto?
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2700
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Täytyy tutkailla tilannetta joku päivä kun kerkiää. Mutta kiitoksia kaikista vinkeistä ja neuvoista.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tämmöisetkin tarkistettava:
-ettei mekanismien ympärille ole kääriytynyt rättejä tms...
-että välikaukalossa oleva yhdystanko ei ole vääntynyt
-että maadoitus on todella kunnossa
-että sulake saa hyvän kontaktin.Sen voi mitata moottorin ollessa päällä jännite-alueella sulakkeenpitimien yli.Pitäisi olla 0 volttia.
-maadoituksen voi mitata moottorin ollessa päällä akun miinusnavan ja moottorin rungon yli.Pitäisi olla 0 volttia.
-että pyyhkijän varsien tapit kiertyvät herkästi läpivientiholkeissaan ja niissä ei ole klappia.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Tännekin passaa tämä sama vastaus kuin Nonniksellekin, eli Jaakkima hoi:

Olen jossain topicissa jo kerran kertonut, että jos Ladaan tulee sähkövikaa, katsotaan ensin sulakerasiaan. Jos sulakerasiassa on niitä mustia venäläisiä posliinisulakkeita, niin heitetään ne kaikki kerralla huut helevettiin ja tilalle valkoisia eurooppalaisia posliinisulakkeita. Tarkista kuitenkin sulakkeen arvot. Muistaakseni Ladassa ei ole kuin kahta eri arvoa eli 8A ja muistaakseni pari-kolme 16A. Jos sähköviat edelleen jatkuvat sulakkeiden vaihdon jälkeen, niin sitten on aika ruveta perehtymään vikaan ja sen oireisiin tarkemmin.

P.S ja kun sulakkeita vaihdetaan, niin kaikkien sulakkeiden ollessa irti ei tee pahaa hioa kevyesti hienolla hiekkapaprulla sulakkeiden kosketinpintoja.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Ja samalla kun vaihtaa niitä sulakkeita niin kannattaa vähän taivuttaa niitä kontakteja jotta ne puristaisivat sulakkeen väliinsä kovemmin.
Vastaa Viestiin