Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa + muita kysymyksiä
Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa + muita kysymyksiä
Eli ollaan kaverin kanssa ostamassa vm. 93 2107 ja siin luistaa kytkin.
Kuulemma joku stefa vaihdelaatikon ja kytkimen välissä. Onko kellää tarkempaa tietoa?
Kuulemma joku stefa vaihdelaatikon ja kytkimen välissä. Onko kellää tarkempaa tietoa?
Viimeksi muokannut OuZo, 24.9.2008 23:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa
Kytkin on moottorin ja vaihdelaatikon välissä. Kytkimelle voi päästä öljyä mikäli moottorin kampiakselin takimmainen stefa tai vaihdelaatikon kytkinakselin stefa vuotaa. Raota kytkinkopan alapeltiä ja tarkista kumpaa öljyä kytkimelle on joutunut. Moottoriöljy on yleensä tummaa ja vaihteistoöljy haisee "jännälle".
Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa
Onkos toi stefan oikea nimi Vaihteiston etutiiviste ?
Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa
Tervehdykset toivottelen.
Kampiakselin stefan vuoto ei ylensä mene kykimeen, vaan tulee kykinkopan etusuojalevyn aukosta ulos. Kytkinakselin stefa joka on kytkinkopassa vaihteiston puolella päästää öljyt kytkinakselin suojaputkea pitkin, jossa painelaakeri liikkuu, suoran kytkimelle.
Kampiakselin stefan vuoto ei ylensä mene kykimeen, vaan tulee kykinkopan etusuojalevyn aukosta ulos. Kytkinakselin stefa joka on kytkinkopassa vaihteiston puolella päästää öljyt kytkinakselin suojaputkea pitkin, jossa painelaakeri liikkuu, suoran kytkimelle.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa
Nyt on kyseinen lada meillä , joten pitänee vähän tarkemmin katsastella sitä ja yrittää sitä luistamista tutkia.
Myyjä sano silloin et kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa fuskaa sen verran et aiheuttaa kytkiminen luistamisen , suuremmilla nopeuksilla... hitaalla nopeudella ei huomattu et ois kytkin luistanut.
Suuniteltiin kaverin kanssa et saatais se takaisin liikenteeseen , pelleiltään se on todella hyvässä kunnosta. laitetaan nyt kuva siitä ladasta.

Sori jos meni vähän ohi aiheen
Myyjä sano silloin et kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa fuskaa sen verran et aiheuttaa kytkiminen luistamisen , suuremmilla nopeuksilla... hitaalla nopeudella ei huomattu et ois kytkin luistanut.
Suuniteltiin kaverin kanssa et saatais se takaisin liikenteeseen , pelleiltään se on todella hyvässä kunnosta. laitetaan nyt kuva siitä ladasta.

Sori jos meni vähän ohi aiheen
Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa
Tervehdykset toivottelen.
Kannattaa ensin tarkistaa, että kytkin ei kanna. Sen voi kokeilla montulla tai vasen puoli ylös tunkattuna. Kykinkopassa vasemmalla puolella on kytkimen irroitushaarukka johon tulee työsylinteristä säädettävä työntötanko. Kun tankoa painetaan kädellä sylinteriin päin niin haarukan ja tangonpään väliin pitäisi jäädä 2-3mm välys. Jos ei ole välystä ollenkaan kytkin ns. kantaa. Säätö tapahtuu tangossa olevien lukko-ja säätömutterien avulla. Tässä periaatteessa kytkimen säätö.
Kannattaa ensin tarkistaa, että kytkin ei kanna. Sen voi kokeilla montulla tai vasen puoli ylös tunkattuna. Kykinkopassa vasemmalla puolella on kytkimen irroitushaarukka johon tulee työsylinteristä säädettävä työntötanko. Kun tankoa painetaan kädellä sylinteriin päin niin haarukan ja tangonpään väliin pitäisi jäädä 2-3mm välys. Jos ei ole välystä ollenkaan kytkin ns. kantaa. Säätö tapahtuu tangossa olevien lukko-ja säätömutterien avulla. Tässä periaatteessa kytkimen säätö.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa
Kytkin ilmeisesti toimii nyt tai on toiminutkin .. asiasta kolmanteen.
Miten saadaan edestä jarrupalat pois ??? jos oikein katottiin/ymmärrettiin ne tapit/sokat pitää ottaa pois siitä eikö ?
ja käyttää raakaa voimaa et lähtevät tapit pois. Vai onko helpompia vaihtoehtoja.
Korjauskäsikirja tohon ladaan ois kyll kätevä
on sen verran monimutkainen kapistus meille .
Miten saadaan edestä jarrupalat pois ??? jos oikein katottiin/ymmärrettiin ne tapit/sokat pitää ottaa pois siitä eikö ?
ja käyttää raakaa voimaa et lähtevät tapit pois. Vai onko helpompia vaihtoehtoja.
Korjauskäsikirja tohon ladaan ois kyll kätevä

Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa + muita kysymyksiä
Viimeinen mitä niille tapeille annetaan on raaka voima.
Ne onnettomat alumiinikorvat ratkeaa sylintereistä äärettömän helposti!
Ensin huolellinen puhdistus tapeille ja varovaista naputtelua vähän joka suuntaan, etenkin edestakaisn runsaan WooDoo40sen tms. kanssa.
Kun tapit saa liikkeelle, sokkia pyöritellään pihdeillä tai pienellä ruuvarilla kunnes ne saa pois tai sitten katkaisee ne ja irrottelee jämät ruuvipenkissä.
Palojen, tappien ja sokien asennus runsaalla kuparitahnalla.

Ne onnettomat alumiinikorvat ratkeaa sylintereistä äärettömän helposti!
Ensin huolellinen puhdistus tapeille ja varovaista naputtelua vähän joka suuntaan, etenkin edestakaisn runsaan WooDoo40sen tms. kanssa.
Kun tapit saa liikkeelle, sokkia pyöritellään pihdeillä tai pienellä ruuvarilla kunnes ne saa pois tai sitten katkaisee ne ja irrottelee jämät ruuvipenkissä.
Palojen, tappien ja sokien asennus runsaalla kuparitahnalla.
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa + muita kysymyksiä
Kiitos hyvästä neuvosta.Mara kirjoitti:Viimeinen mitä niille tapeille annetaan on raaka voima.![]()
Ne onnettomat alumiinikorvat ratkeaa sylintereistä äärettömän helposti!
Ensin huolellinen puhdistus tapeille ja varovaista naputtelua vähän joka suuntaan, etenkin edestakaisn runsaan WooDoo40sen tms. kanssa.
Kun tapit saa liikkeelle, sokkia pyöritellään pihdeillä tai pienellä ruuvarilla kunnes ne saa pois tai sitten katkaisee ne ja irrottelee jämät ruuvipenkissä.
Palojen, tappien ja sokien asennus runsaalla kuparitahnalla.
Eilen yritettiin ottaa kuskin puoleisesta etujarrusta paloja pois , mutta ilmeisesti olivat niin täynä p***** etteivät irronut. Ei uskallettu kovasti paukuttaa/onneks ei paukutettu. Pitää ensviikolla kattoa uudestaan niitä .
Mistä olette yleensä ostanut noita varaosia ladoihinne ?
Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa + muita kysymyksiä
Motonet, muut varaosakaupat ja VenäjältäOuZo kirjoitti: Mistä olette yleensä ostanut noita varaosia ladoihinne ?

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa + muita kysymyksiä
Oliks tietoo onko svetogorskissa kauppaa mis on osia vai viipurissa lähinJokari kirjoitti:Motonet, muut varaosakaupat ja VenäjältäOuZo kirjoitti: Mistä olette yleensä ostanut noita varaosia ladoihinne ?
Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa + muita kysymyksiä
Sanokaas kumminpäin katalystaattori tulee putkistoon kiinni ,tuleeko siivilä koneeseen päin vai taakse ??
Sain vastauksen jo.
Sain vastauksen jo.
Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa + muita kysymyksiä
Mikäli tappi ei tunnu liikkuvan mihinkään suuntaan, niin sen tapin pyöreää kantaa voi myös hioa kantikkaaksi, jolloin siitä saa hyvän otteen putkipihdeillä ja tappia voi pyöräyttää. Tein näin, kun satula oli ruuvipenkissä, mutta saattaa onnistua myös kun jarrusatula on autossa kiinni.OuZo kirjoitti:Kiitos hyvästä neuvosta.Mara kirjoitti:Viimeinen mitä niille tapeille annetaan on raaka voima.![]()
Ne onnettomat alumiinikorvat ratkeaa sylintereistä äärettömän helposti!
Ensin huolellinen puhdistus tapeille ja varovaista naputtelua vähän joka suuntaan, etenkin edestakaisn runsaan WooDoo40sen tms. kanssa.
Kun tapit saa liikkeelle, sokkia pyöritellään pihdeillä tai pienellä ruuvarilla kunnes ne saa pois tai sitten katkaisee ne ja irrottelee jämät ruuvipenkissä.
Palojen, tappien ja sokien asennus runsaalla kuparitahnalla.
Eilen yritettiin ottaa kuskin puoleisesta etujarrusta paloja pois , mutta ilmeisesti olivat niin täynä p***** etteivät irronut. Ei uskallettu kovasti paukuttaa/onneks ei paukutettu. Pitää ensviikolla kattoa uudestaan niitä .
Mistä olette yleensä ostanut noita varaosia ladoihinne ?
Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa + muita kysymyksiä
Tervehdykset toivottelen.
Entivanhaan jumeutuneet etujarrupalojen tapit irroitettiin naputtelemalla vasaralla sitä tapin läpimenoreiän ulkokuorta, kuin hitusen sitä venyttäen. En muista yhtään syl.rungon särkymistapausta. Tällä konstilla tapit irtosivat. Voi olla, että on rikkoutunut, sekun tuo muisti on mikä on.
Entivanhaan jumeutuneet etujarrupalojen tapit irroitettiin naputtelemalla vasaralla sitä tapin läpimenoreiän ulkokuorta, kuin hitusen sitä venyttäen. En muista yhtään syl.rungon särkymistapausta. Tällä konstilla tapit irtosivat. Voi olla, että on rikkoutunut, sekun tuo muisti on mikä on.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa + muita kysymyksiä
Jarrut on laitettu. Tapit lähti irti runsaalla crc:llä ja teräsharjan avulla. Onkohan sillä jousella miten tärkeä tehtävä mikä on siinä palassa ja tapissa kiinni. Kun se otti ja hävisi 
