Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa + muita kysymyksiä

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
OuZo

Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja OuZo »

Eli ollaan kaverin kanssa ostamassa vm. 93 2107 ja siin luistaa kytkin.
Kuulemma joku stefa vaihdelaatikon ja kytkimen välissä. Onko kellää tarkempaa tietoa?
Viimeksi muokannut OuZo, 24.9.2008 23:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pressa
Viestit: 10538
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kytkin on moottorin ja vaihdelaatikon välissä. Kytkimelle voi päästä öljyä mikäli moottorin kampiakselin takimmainen stefa tai vaihdelaatikon kytkinakselin stefa vuotaa. Raota kytkinkopan alapeltiä ja tarkista kumpaa öljyä kytkimelle on joutunut. Moottoriöljy on yleensä tummaa ja vaihteistoöljy haisee "jännälle".
OuZo

Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa

Viesti Kirjoittaja OuZo »

Onkos toi stefan oikea nimi Vaihteiston etutiiviste ?
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Kampiakselin stefan vuoto ei ylensä mene kykimeen, vaan tulee kykinkopan etusuojalevyn aukosta ulos. Kytkinakselin stefa joka on kytkinkopassa vaihteiston puolella päästää öljyt kytkinakselin suojaputkea pitkin, jossa painelaakeri liikkuu, suoran kytkimelle.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
OuZo

Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa

Viesti Kirjoittaja OuZo »

Nyt on kyseinen lada meillä , joten pitänee vähän tarkemmin katsastella sitä ja yrittää sitä luistamista tutkia.

Myyjä sano silloin et kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa fuskaa sen verran et aiheuttaa kytkiminen luistamisen , suuremmilla nopeuksilla... hitaalla nopeudella ei huomattu et ois kytkin luistanut.

Suuniteltiin kaverin kanssa et saatais se takaisin liikenteeseen , pelleiltään se on todella hyvässä kunnosta. laitetaan nyt kuva siitä ladasta.
Kuva
Sori jos meni vähän ohi aiheen
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Kannattaa ensin tarkistaa, että kytkin ei kanna. Sen voi kokeilla montulla tai vasen puoli ylös tunkattuna. Kykinkopassa vasemmalla puolella on kytkimen irroitushaarukka johon tulee työsylinteristä säädettävä työntötanko. Kun tankoa painetaan kädellä sylinteriin päin niin haarukan ja tangonpään väliin pitäisi jäädä 2-3mm välys. Jos ei ole välystä ollenkaan kytkin ns. kantaa. Säätö tapahtuu tangossa olevien lukko-ja säätömutterien avulla. Tässä periaatteessa kytkimen säätö.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
OuZo

Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa

Viesti Kirjoittaja OuZo »

Kytkin ilmeisesti toimii nyt tai on toiminutkin .. asiasta kolmanteen.

Miten saadaan edestä jarrupalat pois ??? jos oikein katottiin/ymmärrettiin ne tapit/sokat pitää ottaa pois siitä eikö ?
ja käyttää raakaa voimaa et lähtevät tapit pois. Vai onko helpompia vaihtoehtoja.
Korjauskäsikirja tohon ladaan ois kyll kätevä :shock: on sen verran monimutkainen kapistus meille .
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mara »

Viimeinen mitä niille tapeille annetaan on raaka voima. :!:
Ne onnettomat alumiinikorvat ratkeaa sylintereistä äärettömän helposti!
Ensin huolellinen puhdistus tapeille ja varovaista naputtelua vähän joka suuntaan, etenkin edestakaisn runsaan WooDoo40sen tms. kanssa.
Kun tapit saa liikkeelle, sokkia pyöritellään pihdeillä tai pienellä ruuvarilla kunnes ne saa pois tai sitten katkaisee ne ja irrottelee jämät ruuvipenkissä.
Palojen, tappien ja sokien asennus runsaalla kuparitahnalla.
2102 16V ex.
2103 -75
OuZo

Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja OuZo »

Mara kirjoitti:Viimeinen mitä niille tapeille annetaan on raaka voima. :!:
Ne onnettomat alumiinikorvat ratkeaa sylintereistä äärettömän helposti!
Ensin huolellinen puhdistus tapeille ja varovaista naputtelua vähän joka suuntaan, etenkin edestakaisn runsaan WooDoo40sen tms. kanssa.
Kun tapit saa liikkeelle, sokkia pyöritellään pihdeillä tai pienellä ruuvarilla kunnes ne saa pois tai sitten katkaisee ne ja irrottelee jämät ruuvipenkissä.
Palojen, tappien ja sokien asennus runsaalla kuparitahnalla.
Kiitos hyvästä neuvosta.
Eilen yritettiin ottaa kuskin puoleisesta etujarrusta paloja pois , mutta ilmeisesti olivat niin täynä p***** etteivät irronut. Ei uskallettu kovasti paukuttaa/onneks ei paukutettu. Pitää ensviikolla kattoa uudestaan niitä .
Mistä olette yleensä ostanut noita varaosia ladoihinne ?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jokari »

OuZo kirjoitti: Mistä olette yleensä ostanut noita varaosia ladoihinne ?
Motonet, muut varaosakaupat ja Venäjältä :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Jussi2107

Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jussi2107 »

Jokari kirjoitti:
OuZo kirjoitti: Mistä olette yleensä ostanut noita varaosia ladoihinne ?
Motonet, muut varaosakaupat ja Venäjältä :lol:
Oliks tietoo onko svetogorskissa kauppaa mis on osia vai viipurissa lähin
OuZo

Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja OuZo »

Sanokaas kumminpäin katalystaattori tulee putkistoon kiinni ,tuleeko siivilä koneeseen päin vai taakse ??

Sain vastauksen jo.
Avatar
tramppas
Viestit: 185
Liittynyt: 2.10.2006 23:02
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tramppas »

OuZo kirjoitti:
Mara kirjoitti:Viimeinen mitä niille tapeille annetaan on raaka voima. :!:
Ne onnettomat alumiinikorvat ratkeaa sylintereistä äärettömän helposti!
Ensin huolellinen puhdistus tapeille ja varovaista naputtelua vähän joka suuntaan, etenkin edestakaisn runsaan WooDoo40sen tms. kanssa.
Kun tapit saa liikkeelle, sokkia pyöritellään pihdeillä tai pienellä ruuvarilla kunnes ne saa pois tai sitten katkaisee ne ja irrottelee jämät ruuvipenkissä.
Palojen, tappien ja sokien asennus runsaalla kuparitahnalla.
Kiitos hyvästä neuvosta.
Eilen yritettiin ottaa kuskin puoleisesta etujarrusta paloja pois , mutta ilmeisesti olivat niin täynä p***** etteivät irronut. Ei uskallettu kovasti paukuttaa/onneks ei paukutettu. Pitää ensviikolla kattoa uudestaan niitä .
Mistä olette yleensä ostanut noita varaosia ladoihinne ?
Mikäli tappi ei tunnu liikkuvan mihinkään suuntaan, niin sen tapin pyöreää kantaa voi myös hioa kantikkaaksi, jolloin siitä saa hyvän otteen putkipihdeillä ja tappia voi pyöräyttää. Tein näin, kun satula oli ruuvipenkissä, mutta saattaa onnistua myös kun jarrusatula on autossa kiinni.
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Entivanhaan jumeutuneet etujarrupalojen tapit irroitettiin naputtelemalla vasaralla sitä tapin läpimenoreiän ulkokuorta, kuin hitusen sitä venyttäen. En muista yhtään syl.rungon särkymistapausta. Tällä konstilla tapit irtosivat. Voi olla, että on rikkoutunut, sekun tuo muisti on mikä on.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Jussi2107

Re: Kytkimen/vaihdelaatikon välinen stefa + muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jussi2107 »

Jarrut on laitettu. Tapit lähti irti runsaalla crc:llä ja teräsharjan avulla. Onkohan sillä jousella miten tärkeä tehtävä mikä on siinä palassa ja tapissa kiinni. Kun se otti ja hävisi :D
Vastaa Viestiin