axtec jumalat epäsuosiollisia

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Nonni, näinhän siinä käy, kun ostaa ensimmäisen axtecinsa, niin päästöt paukahtaa niin pilviin että ajokielto tarra tuli tuulilasiin :lol:

Eli, häkä (CO) päästöt nousi niin tyhjäkäynnillä kuin korotetuilla kierroksilla niin korkealle, että olisi voinut luulla ryypyn olevan päällä. Tarkemmin, tyhjäkäynnillä 8,3 (sallittu max arvo 0,5) ja korotetuilla n. 3,4 (sallittu max arvo 0,3) joten, selvästi rikkaalla olleen. Tiedän, että katti mitä luultavammin sieltä on palamalla tullu ulos, muttakun jo ilman kattiakin pitäisi kaasutin koneen päästöt saada laskemaan alle yhden. Lambdasta en nyt osaa sanoa, mutta jotain 0,83 se tais näyttää, muttei se mulle kauheena muuta kerro kun että rikkaalla ollaan?!


Osaakos joku sanoa mistä vikaa lähtä etsimään näin suurelle päästöille? Kaasarina oli ostetaessa Weberi, eli tämä axtec on minun asentama, ladakerhon sivujen asennus kaavion mukaan johdot ja letkun ainakin on kiinnitetty, mutta missä nyt siis vika?

Auto myös nykkii ja vie bensaa meleko paljon ajossa, n 25l sadalla kilometrillä :lol: rauhallisessa ajossa, joka on kyllä ladallekkin pikkusen liikaa.


Muuten olis jo paalissa rutissut, muttakun kori on niiiiin hyvässä kunnossa ja mittarissa vain 50 000, jotka on ainoat kilometrit, eli mittari siis ekalla kierroksella. kone muuten on tikissä.


Kiirekin olisi, alle kuukaus aikaa uusinta katsastukseen :lol:

Niin, ja onko mitään mahdollisuutta normi mekaanisella kaasarilla, esim tosta 1600 koneesta kaasaria? joku voitokas tuon tyyppinen tarina oli tässä ihan vastikkään boardilla? oli kuulemma menny läpikin leimasta?
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Tuossa epäilen seuraavaa:

1. Ton kaasarin bensapinta liian korkea ja syöttää raakana 2 kurkkuun, Ton voi havaita kun otat ilmanputsarin kannen irti ja kattelet kaasaria päältä päin. kurkkujen vieressä on 2 reikää josta pitää näkyä kohojen yläpinnat EI BENSAA. Samalla voi näkyä kub 2 kurkkuub valuu bensaa miten sattuu.

2. Jos lamda on hajalla niin toimii suljetulla kierrolla (sähköisesti) ja syöttää liikkaa. Toimii kyllä ja pysyy käynnissä mutta ei vedä kunnolla ja päästöt on mitä sattuu.
Lada rules
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Niin, ja onko mitään mahdollisuutta normi mekaanisella kaasarilla, esim tosta 1600 koneesta kaasaria? joku voitokas tuon tyyppinen tarina oli tässä ihan vastikkään boardilla? oli kuulemma menny läpikin leimasta?
Meikä yrittää samaa huomen aamulla. Sain tänään lambdan kohdalleen sekä kierroksilla että tyhjäkäynnillä. (vain kierroksillahan se täytyy olla, mutta tyhjäkäyntiäkin sillä on hyvä säätää) Käy niinkun kvartsikello ja vetää niin kovaa että ei vetäny vielä ikinä... Kaasari on mallimerkinnältään: 2105-1107010-20. Eli kyseessä on daaz alipaineella aukeavalla kakkoskurkulla. Manuaaliryyppy. Orkkis pääbensasuutin (1. kurkku) on 107 kokoinen ja nyt tilalla 122. Käypi Webrun DGV/DGAV/yms. suuttimet

Huomenna lisää, kun selviää mitä pakokaasutesteri sanoo...

harmi kun ei kerenny pajan kaveri kattoon vielä tänään.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Lambda on entisen omistajan mukaan kuulemma aivan vastikkään tuosta vaihettu, ja hanska lokerossa näkyi olevan vanhakin, joten se lienee pois suljettu ongelma?

Ja Check Engine palaa siis koko ajan.


Noh, saatampa itsekin kokeilla jollain perus kaasarilla, olis säätö hiukka helpompaa meikän nupille :?

Millä THI-900 mittailit ton lambdan? oliko sulla orggis anturi ja näitä tarvike mittareita joilla kattelit kohilleen? Tyhjäkäynnin seoksethan sitten pystyy siinä mittarissa rukkaamaan kohilleen, pää suuttimia ei ehkä inssin poika anna ruveta vaihteleen :lol:
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Eipä tullu päästölappua tälle sankarille.

Ilmeisesti mun lambda oli rikki kun anto niin sopivia lukemia, mutta kutakuinkin se mittaus menee niin, liitin irti vain lambdasta ja siihen jännitemittari kiinni ja jännitteitä katteleen. Jännitteen tulkintaan löytyy tietoa vaikka täältä: http://www.siipicossu.com/seosmittari.htm

Tyhjäkäynti tuli säätämällä kutakuinkin ok.

Suuttimia siinä pajan pihassa vaihtamalla sain kierroksilla lamdan parhaimmillaan 0.93 ja se tuli vakio 107 pääsuuttimella. 122 ku oli kiinni ei riittäny edes saastemittarin skaala. Lambda meni ohi ja CO oli noin 8%. Eli kai se jollaain 104 kokosella vois olla ok.

Suurin ongelma oli kuitenkin HC mikä ei missään vaiheessa tullut alle 250... :shock:

Parhaat arvot oli tyhjäkäynti CO 0.3, lambda 1,01 (ei rajoitusta), HC 250 ja kierrokset CO 2,5 lambda 0.93 ja HC 330.

"Kansi kiinni, omaiset on nähny"

EDIT: bensapinta kai on kai liika korkealla kun toi HC on noinkin kova.
EDIT2: hitto ku olis ittellä tommonen pakokaasumittari, niin vois säädellä. Se kun on aina 15€ laaki kun mittari laitetaan kiinni. Onneksi oli paikallisessa pajassa silti vähän urheiluhenkeä ja sain kolme mittausta yhden hinnalla. :D
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Tänään mittailin 2 asteekkia:

Ongelmana oli kun asteekki No1. poltti TSEKKAA MOTTI valoa ja vetoa ei ollut, Tyhjäkäynti huono.

Kun aikani käytin autoa ja välillä sammutin ja starttasin uudelleen niin lopulta valo sammui. Tyhjäkäynti parani ja ottaa kierroksia kuten ladan kuuluukin.

Nyt alettiin mittaamaan lamdalta tulevaa signaalia. Signaali vaelteli koko ajan 0,05 - 0,82 voltin väliä (noin 2sek välein). Tämä ei tuntunut loogiselta.

Otin asteekki No2. ladan ja paukasin käymään ja lämpimäksi. Mittasin tästä signaalia joka tyhjäkäynnillä on tasainen 0,05 volttia ja kaasuttaessa käy jopa 0,92 voltissa pudoten kierroksilla (yli 3000 rpm) noin 0,20 volttiin. Tämä jännite on tasaista.

Otin Astekki No1. Lamdan irti ja vaihdoin sen toiseen. Taas Lada käymään ja lämpimäksi. Nyt arvot ovat tyhjäkäynnillä 0,02 volttia (pientä huojuntaa) ja välillä hypätään 0,82 volttiin edelleen.

Huomenna vaihtuu ARF boksi No1. Ladaan jotta saadaan tietää vaikuttaako ARF yksikön toiminto tuohon Lamda-arvon huojumiseen.

Samalla testataan Kuinka lamda arvo käyttäytyy No3. asteekki Ladassa.
Lada rules
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Muuta huomioitua: Kun mittasin lamda signaalia digitaalisella yleismittarilla, oli koko ajan lamdan johto kiinni ARF yksikön johdossa. Täten molempien asteekki No1. ja No2. lamdat antuivat signaalia.

Mutta jos irroitit tuon ARF boksille menevän johdon, putosi jännite lamdalta 0.09 volttiin ja pysyi siinä. Se ei muuttunut vaikka kuinka kaasuttelit.

Kun vielä Cassun kanssa päivällä juttelin hän vahvisti asian. Ilmeisesti Ladan ARF yksikkö "imee" tuota tietoa jota voi mitata.

Eli Ladassa oleva Lamda ei ole rikki jollei se näytä mitään, sen vain on oltava kytkettynä. Nuo tarvike lamdat ovat taasen varmaan luku sinänsä. Eli antavat sgnaalia vaikka eivät ole kytkettynä.

Tuollainen tarvike lamda olisi hyvä olla olemassa. Tämän voisi virittää pakoputken päähän ja mitata lamda arvoa sieltä. Täten päästäisin mittaamaan arvoa jota mitataan myös konttorilla (todellinen päästö arvo Katalysaattorin jälkeen).
Lada rules
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Tänään käytin No1. Asteekissa kiinni 6 kpl eri bokseja. Tässäpä huomioita.

Boksit joissa ei ole leimattua vuotta/viikkoa kannessa mutta alareunan valussa on pyörä ja sen alla kolmio logo (alihankkijan merkintöjä) on seuraava: Lamda huojuu tyhjäkäynnillä 0 ja 0,85 voltin väliä mutta noin 2 sekunnin välein. Kierroksilla näyttö on noin 0,2 -0,4 välillä mutta huojunta on noin 0,5 sek välein

Boksit joissa leimattu kanteen esim: 93 36 on siis tehty vuonna 1993 ja viikolla 36. Lamdan huojunta myös 0-0,85 volttia mutta jatkuvaa (ei taukoja). Kierroksilla myös 0,2-0,4 mutta hyvin nopeasti.

Eli kierrosluku vaikuttaa ARF boksin mittaustiheyteen.

Yksi boksi sytytti heti TSEKKAA MOTTI valon ja tyhjäkäyntiä ei ollut ensinkään. Risa siis.

Näyttää siltä että vanhemmat boksit ovat hitaampia jolloin kaasuttajan mekaanin kunto on tärkeämpää. Uudemmissa bokseissa mittaustiheys ja säätötiheys on parempi joten korjaa kaasuttimen vikoja nopeammin.

Huomenna Laapotti leimalle, lisää päästöistä tuon jälkeen.
Lada rules
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

AxTec'ia en erityisesti tunne, mutta pari kommenttia silti.

Kunnnossa olevassa järjestelmässä ennen katalysaattoria olevan lambda-anturin jännite kuuluukin vaihdella noin 0,1...0,9 V välillä jatkuvasti edestakaisin. Silloin lambdasäätö toimii. Parin sekunnin vaihtelutaajuutta pidän suurenpuoleisena.

Olisiko niin, että vanhemmat "boksit" ovat alkeellisempia ja säätävät hitaasti?

Jos anturin jännite on jatkuvasti hyvin pieni, on seos laiha. Jos jatkuvasti hyvin suuri, on seos rikas. Ja jos jatkuvasti noin 0,5 volttia, on anturi luultavasti kylmä, eikä siksi toimi.

***

Veikkaisin, että myös AxTecissa sellainen lambda, joka antaa jännitettä olipa se kiinni ohjausyksikössä tai ei. Jos jännite putoaa alas, kun anturi irrotetaan yksiköstä, lienee kyse siitä, että lambdasäätö ei (tietenkään) toimi, ja seos menee laihaksi.

Lambdan antaman jännitteen pitäisi nousta, jos seosta keinotekoisesti rikastetaan, esimerkiksi suihkuttamalla bensiiniä kaasuttimen ilmanottoon tai kuristamalla ilmanottoa kädellä.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja Mara »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Veikkaisin, että myös AxTecissa sellainen lambda, joka antaa jännitettä olipa se kiinni ohjausyksikössä tai ei.
Joo, kyllä mulla oli/ on seosmittarissa Axtekin 3-johtoinen Boschin tekemä lambda ja toimii normaalisti lämmettyään, eli n. 10 sekunnin kuluessa.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Kiitoksia kaikille pähkäilyistä, mutta kyllä mulla alkaa tän kans usko loppumaan, kun ei ole varaosiakaan kuin yksi huono axtec kaasari. Katsotaan nyt jos joku sen haluaisi ostaa pois, tai vaihtaa vaikka johonkin. tosin autoja ei tarvitse, ja niitähän ne tuolla nettimotossa tyrkyttävät :lol:
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Mara kirjoitti:
Sdelano v SSSR kirjoitti:Veikkaisin, että myös AxTecissa sellainen lambda, joka antaa jännitettä olipa se kiinni ohjausyksikössä tai ei.
Joo, kyllä mulla oli/ on seosmittarissa Axtekin 3-johtoinen Boschin tekemä lambda ja toimii normaalisti lämmettyään, eli n. 10 sekunnin kuluessa.
Aika jännä sillä minulla on noi lamdat noista asteekeista purettuja. Kun nyppäset tuon ARF boksille menevän signaalijohdon irti, putoaa Lamdalta tuleva jännite 0,09 voltiin ja pysyyy siinä. Tuojännite ei muutu vaikka kuinka kaasuttelee. Jos taas mittarin kiinniollessa laitat ARF boksin johdon kiinni Lamdan piuhaan, alkaa Lamda pukkaamaan näyttöä.

Tänään oltiin leimalla ja se tuli. Ongelmista lisää tuossa Ilkan Lada juttuosiossa.
Lada rules
Avatar
khonkonen
Viestit: 264
Liittynyt: 12.8.2004 22:18
Paikkakunta: OULU

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja khonkonen »

IlkkaHe kirjoitti:Kiitoksia kaikille pähkäilyistä, mutta kyllä mulla alkaa tän kans usko loppumaan, kun ei ole varaosiakaan kuin yksi huono axtec kaasari. Katsotaan nyt jos joku sen haluaisi ostaa pois, tai vaihtaa vaikka johonkin. tosin autoja ei tarvitse, ja niitähän ne tuolla nettimotossa tyrkyttävät :lol:
Oulun liki Ii:n autohajottamolle oli tullu 1500 asteekki. Keskiviikkona pyörähdin siellä. Kaikki osat oli vielä paikallaan, kun ei rikottuja ikkunoita ja valoja lasketa. Kannattaa sieltä kysellä osia..
rallikuski

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

Tuossa omaa atsteekkia laittelin ajokuntoon ja rupesin ihmettelemään että mihin tuossa alipaineletkukaaviossa menee nuo kaksi "päättymätöntä" letkua??

toinen letku tulee samasta termostaatista kuin täystehotunnistin ja letkun päässä "A" kirjain, mihin tämä menee?

ja toinen taas menee jakajalle ja samassa letkussa on joku mötikkä mistä taas lähtee joku letku, mihin tämä menee??


Muut letkut on selvillä, mutta nämä olisi vielä kiva saada selville...
Avatar
jta
Viestit: 4448
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: axtec jumalat epäsuosiollisia

Viesti Kirjoittaja jta »

Jaa en tiedä joko oot vastauksen saanu mutta se a:lla merkitty letku menee aktiivihiilisäiliölle ja myöskin se jakajanalipainesäädön letkussa olevasta mutikasta myöskin aktiivihiilisäiliölle.

Mutta vielä omaakin asiaa niin axtecissa tulee ilmeisesti siihen ryypyn kylkeekin alipaineletku kiinni sinne venttiilikopan puolelle? Itellä ei ole paikkaa mihin laittaa letkua mutta joku reikä löytyy eli puuttuuko tuosta se metallinen pilli?

Eli kuvassa punaisella ympyröityyn paikkaan. (klikkaa isommaksi)

Kuva
Vastaa Viestiin