Ladaan tuplaputkisto

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
lada2107mies

Ladaan tuplaputkisto

Viesti Kirjoittaja lada2107mies »

Rakennan omaan 2107 sporttiputken. Alkuosa kattiladasta, koska se on 2" putkea.Tästä jatketaan edelleen 2 tuumaisella putkella. Ennen taka-akselia laitetaan simonsin pyöreä läpivirtausvaimennin. Sitten taka-akselin ylitysputki. Takapöntöksi tulee tyhjennetty vakiopönttö, josta haaroitetaan putket. Toinen putki viedään takapuskurin oikeaan reunaan ja toinen vasempaan reunaan. Päiksi tulee soikeat, kiilloitetusta ruostumattomasta teräksestä valmistetut päät. Ja soundit on muhkeat, ulkonäkö hieno ja vähän tehoakin lisää! Ja lisätehohan ei ladassa ole koskaan pahasta! Minkälaisia putkistoja olette rakentaneet?
meggeri

Viesti Kirjoittaja meggeri »

Vääntelin peltisarjalta 2" putken taakse asti ilman väli vaimentimia. Kardaani ylityksen jatkeeksi muokkasin Opel Mantan peräpöntön. Äänet on rauhallisessa ajossa mukavan murisevat ja kaasua annettaessa putki karjasee menohalukkaasti, mutta auto ite ei vielä niin kovasti liikahda. Onneksi siihenkin tautiin on tulossa muutosta. :)
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Mulla on turbolta alas 2 tuuman putkea josta jatkkuu kattiladan alkuputkella katin tilalla on myös 2 tuumaista ja siitä eteenpäin kattiladan vakiopilliä vakiovaimentimilla. Äänet on mukavan hiljaiset ja autokuulostaa ihan vakiolta paitsi kierroksilla jolloin turbon vihellys hieman kuuluu ja sitten kun nostaa jalan kaasulta niin kuuluu turbon sakkaus äänet.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
LEPAKKO-LADA

Viesti Kirjoittaja LEPAKKO-LADA »

Mitä se katsastuksen setä sanoo ei orkkis putkista? Riittääkö että on kaksi läpivirtaavaa vaimenninta, vai onko melutasonkin jäätävä jonkin normin alle? Jos on jotain desibeli rajoja, niin monella muflerilla päästään alle?
meggeri

Viesti Kirjoittaja meggeri »

Omassa ei tosiaan ole ku yksi vaimennin perässä (läpivirtaus), eikä siitä ole kertaakaan valitettu. Äänet on vakioränniä kovemmat, mutta ei sekään ole leimaa estänyt.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Kyllähän vakio koneen äänet pysyy vielä siedettävinä yhdelläkin vaimentimella mutta vähänkin vireempi vapaasti hengittävä niin on kyllä melkoista meteliä. Serkulla on eskortissa 2 vaimenninta ja ei sillä voi ilman kuulosuojaimia ajaa, kaverilla taas on golfissa 3 vaimenninta ja melkoista meteliä sekin pitää. Oma lada oli ilman koko pakoputkeakin hiljaisempi kuin kumpikaan niistä.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
LEPAKKO-LADA

Viesti Kirjoittaja LEPAKKO-LADA »

Eli kattiladassa on paksumpi alkupää :o . Onko se se pätkä, joka lähtee pakosarjasta alas päin? Entäs pakosarjat onko niissä mallikohtaisia eroja?
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Kattiladan alku putki on 2tuumainen kattiin asti, ja tavallinen on kahdella pienemmällä putkella kotka yhdistyvät vasta auton alla. Jos tavalliseen vaihtaa kattiladan alkuputken tarvitsee myös sen valurautasen palan pakosarjan ja putken väliin joka yhdistää putket yhteen jo konetilassa. Tehoihin en usko muutoksella olevan suurta vaikutusta luultavasti se tavallinen 2osainen putki on jopa parempi. Pakosarjoissa ei ole muita eroja kuin että kattiladoissa on pakokaasujen takaisin kieerrätyksen venttiili.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja micco »

Turbolta pyöräkotelon alareunaan asti 3-tuumaista ränniä ja loput 2.5-tuumaista. Yksi Simonssin 2.5-tuumainen vaimennin ja alkuperäisestä takavaimentimesta rälläköity pääty naamiointina. Todella härskit äänet :twisted:
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

micco kirjoitti:Turbolta pyöräkotelon alareunaan asti 3-tuumaista ränniä ja loput 2.5-tuumaista. Yksi Simonssin 2.5-tuumainen vaimennin ja alkuperäisestä takavaimentimesta rälläköity pääty naamiointina. Todella härskit äänet :twisted:
Miten sait mahtumaan 2.5 tuumaisen pois konetilasta? mulla ottaa melkein starttiin kiinni tuo 2 tuumanen ja silti apusimpukan pää koluuttaa siihen kun kääntää rati täysin oikealle. Vai muokkasitko jakotilaa ja toit putken ohjauksen osien takapuolelta?
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Muuten noista vaimentimista,ei kannata käyttää samanlaisia pönttöjä monta peräkkäin. Noitahan löytyy korkeita vaimentavia ja matalia vaimentavia. Jos esim kolme samanlaista peräkkäin ei ne viimeset kaksi tee oikeastaan mitään sielä, kannattaakin kysellä ja laittaa yksi korkeita vaimentava ja toinen matalia vaimentava, saa siistimmät äänet asiallisella tilankäytöllä. Eikä välttämättä liian isosta putkesta ole mitään hyötyä, päinvastoin. Esim. sellaissa vajaat 200 antavissa 2l- padoissa näkee usein rakenteita joissa kollektorin jälkeen noin primäärien mittainen 2" putki ja siitä eteenpäin 2,5", vaikuttaa kuulemma alavääntöön huomattavasti.
lada2107mies

Viesti Kirjoittaja lada2107mies »

Pakoputken mitoitus on auto- ja moottorikohtainen asia. Pakoputken toiminta ja varsinkin oikea toiminta on tehon kannalta tärkeä. Uusissa autoissa ei välttämättä tehoputkistolla ole suurtakaan merkitystä koska putki on valmiiksi tehty hyvin virtaavaksi.
Avatar
mika
Viestit: 173
Liittynyt: 16.3.2004 7:36
Paikkakunta: sievi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mika »

se on sillai et mul on jokkis änäri! on komeet äänet! :twisted: :twisted: :twisted:
Lujaa Laatua Larva!
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja micco »

Turbiini kirjoitti:Miten sait mahtumaan 2.5 tuumaisen pois konetilasta? mulla ottaa melkein starttiin kiinni tuo 2 tuumanen ja silti apusimpukan pää koluuttaa siihen kun kääntää rati täysin oikealle. Vai muokkasitko jakotilaa ja toit putken ohjauksen osien takapuolelta?
Tuoltahan se selviää:
http://photo.jippii.fi/fi/publicalbum?album=20426
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Lada2107mies: Pakoputken mitoitus on auto- ja moottorikohtainen asia. Pakoputken toiminta ja varsinkin oikea toiminta on tehon kannalta tärkeä. Uusissa autoissa ei välttämättä tehoputkistolla ole suurtakaan merkitystä koska putki on valmiiksi tehty hyvin virtaavaksi.
Totta, mutta tuossakin on tietyt perusteet. Usein vaan näkee tuota isompi-parempi -ajattelua. Esim turbossa tärkeää saada virtausnopeutta jotta turbo pyörii tehokkaasti, liian isolla putkella pakopulssi laajenee putkeen ja sen virtausnopeus romahtaa, potkii jopa vastaan turbiinin siipiin.

äffäläisen gt-corollan pakosarja (koneessa dynossa 219hv)

Kuva
Vastaa Viestiin