Ladaan tuplaputkisto
Ladaan tuplaputkisto
Rakennan omaan 2107 sporttiputken. Alkuosa kattiladasta, koska se on 2" putkea.Tästä jatketaan edelleen 2 tuumaisella putkella. Ennen taka-akselia laitetaan simonsin pyöreä läpivirtausvaimennin. Sitten taka-akselin ylitysputki. Takapöntöksi tulee tyhjennetty vakiopönttö, josta haaroitetaan putket. Toinen putki viedään takapuskurin oikeaan reunaan ja toinen vasempaan reunaan. Päiksi tulee soikeat, kiilloitetusta ruostumattomasta teräksestä valmistetut päät. Ja soundit on muhkeat, ulkonäkö hieno ja vähän tehoakin lisää! Ja lisätehohan ei ladassa ole koskaan pahasta! Minkälaisia putkistoja olette rakentaneet?
Vääntelin peltisarjalta 2" putken taakse asti ilman väli vaimentimia. Kardaani ylityksen jatkeeksi muokkasin Opel Mantan peräpöntön. Äänet on rauhallisessa ajossa mukavan murisevat ja kaasua annettaessa putki karjasee menohalukkaasti, mutta auto ite ei vielä niin kovasti liikahda. Onneksi siihenkin tautiin on tulossa muutosta. 

Mulla on turbolta alas 2 tuuman putkea josta jatkkuu kattiladan alkuputkella katin tilalla on myös 2 tuumaista ja siitä eteenpäin kattiladan vakiopilliä vakiovaimentimilla. Äänet on mukavan hiljaiset ja autokuulostaa ihan vakiolta paitsi kierroksilla jolloin turbon vihellys hieman kuuluu ja sitten kun nostaa jalan kaasulta niin kuuluu turbon sakkaus äänet.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Kyllähän vakio koneen äänet pysyy vielä siedettävinä yhdelläkin vaimentimella mutta vähänkin vireempi vapaasti hengittävä niin on kyllä melkoista meteliä. Serkulla on eskortissa 2 vaimenninta ja ei sillä voi ilman kuulosuojaimia ajaa, kaverilla taas on golfissa 3 vaimenninta ja melkoista meteliä sekin pitää. Oma lada oli ilman koko pakoputkeakin hiljaisempi kuin kumpikaan niistä.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Kattiladan alku putki on 2tuumainen kattiin asti, ja tavallinen on kahdella pienemmällä putkella kotka yhdistyvät vasta auton alla. Jos tavalliseen vaihtaa kattiladan alkuputken tarvitsee myös sen valurautasen palan pakosarjan ja putken väliin joka yhdistää putket yhteen jo konetilassa. Tehoihin en usko muutoksella olevan suurta vaikutusta luultavasti se tavallinen 2osainen putki on jopa parempi. Pakosarjoissa ei ole muita eroja kuin että kattiladoissa on pakokaasujen takaisin kieerrätyksen venttiili.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Miten sait mahtumaan 2.5 tuumaisen pois konetilasta? mulla ottaa melkein starttiin kiinni tuo 2 tuumanen ja silti apusimpukan pää koluuttaa siihen kun kääntää rati täysin oikealle. Vai muokkasitko jakotilaa ja toit putken ohjauksen osien takapuolelta?micco kirjoitti:Turbolta pyöräkotelon alareunaan asti 3-tuumaista ränniä ja loput 2.5-tuumaista. Yksi Simonssin 2.5-tuumainen vaimennin ja alkuperäisestä takavaimentimesta rälläköity pääty naamiointina. Todella härskit äänet
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Muuten noista vaimentimista,ei kannata käyttää samanlaisia pönttöjä monta peräkkäin. Noitahan löytyy korkeita vaimentavia ja matalia vaimentavia. Jos esim kolme samanlaista peräkkäin ei ne viimeset kaksi tee oikeastaan mitään sielä, kannattaakin kysellä ja laittaa yksi korkeita vaimentava ja toinen matalia vaimentava, saa siistimmät äänet asiallisella tilankäytöllä. Eikä välttämättä liian isosta putkesta ole mitään hyötyä, päinvastoin. Esim. sellaissa vajaat 200 antavissa 2l- padoissa näkee usein rakenteita joissa kollektorin jälkeen noin primäärien mittainen 2" putki ja siitä eteenpäin 2,5", vaikuttaa kuulemma alavääntöön huomattavasti.
Tuoltahan se selviää:Turbiini kirjoitti:Miten sait mahtumaan 2.5 tuumaisen pois konetilasta? mulla ottaa melkein starttiin kiinni tuo 2 tuumanen ja silti apusimpukan pää koluuttaa siihen kun kääntää rati täysin oikealle. Vai muokkasitko jakotilaa ja toit putken ohjauksen osien takapuolelta?
http://photo.jippii.fi/fi/publicalbum?album=20426
Totta, mutta tuossakin on tietyt perusteet. Usein vaan näkee tuota isompi-parempi -ajattelua. Esim turbossa tärkeää saada virtausnopeutta jotta turbo pyörii tehokkaasti, liian isolla putkella pakopulssi laajenee putkeen ja sen virtausnopeus romahtaa, potkii jopa vastaan turbiinin siipiin.Lada2107mies: Pakoputken mitoitus on auto- ja moottorikohtainen asia. Pakoputken toiminta ja varsinkin oikea toiminta on tehon kannalta tärkeä. Uusissa autoissa ei välttämättä tehoputkistolla ole suurtakaan merkitystä koska putki on valmiiksi tehty hyvin virtaavaksi.
äffäläisen gt-corollan pakosarja (koneessa dynossa 219hv)