kanttari kosketus; vasen takarengas

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
DADA

kanttari kosketus; vasen takarengas

Viesti Kirjoittaja DADA »

joo eli pääs luisu vähän pitkäksi , vas takarengas osu kanttariin, jonka seurauksena ainakin vanne meni kieroksi, mutta autolla pystyi ajamaan ja ilmatkin pysy vielä renkaassa. Hajoaako sieltä takaa jotain helposti? en nyt pääse pitkään aikaan katsomaan kunnolla.

Eli laitanko uutta rengasta alle ja kovaa ajoa vaan! :oops:
,_,/ukka

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

No jos uus rengas ei vipata(suttaa jäällä ja kahto ovesta), perä ei äännä, jarrut ei juputa ja öljyä ei valu ni luultavasti ei oo mitää hätää. Tietenki renkaan vaihdon yhteydessä kannattaa kokeilla ettei laakeri hajonnut, eli akselissa ei saa tuntua juurikaan välystä.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

itse olen joskus mennyt hallitussa nelipyöräluisussa ojan yli sivuttain
kaikki neljä vannetta kieroksi eikä mitään vaurioita ripustuksiin eikä laakereihin
eli yllättävän kestävää
tietysti vanteenvaihdon jälkeen kannattaa tarkastaa ettei suurta laakerivälystä tai öljyvuotoa
destor

Viesti Kirjoittaja destor »

Multa meni kesällä takapyörän laakeri kun 1200L spinnasi katukiveen :lol:

Renkaassa pysyi minullakin ilmat, vaikka vanne olikin tuhannen kierossa. Renkaanvaihdon jälkeen kuuntelin että joku siellä rahisee ja laakerihan se oli.

Edit. Tuli muuten mieleen että kannattaa tarkistaa perän tukivarret varmuuden vuoksi, ettei ne ole vääntyneet tai lohjenneet kiinnityksistä. Panhard tanko on todennäköisin vaurioituva osa tuossa.
DADA

kävin vähän potkimassa rengasta aamulla, niin siinä on kyllä pientä klappi, en kyllä erikoisempaa rahinaa kuullut. MItes paha homma se laakrin vaihto on ja kuinka paljon sillä paskana olevalla laakerilla voi ajaa?

Ja nyt kun en jaksaisi metsästää yhtä vannetta ja siihen uutta rengasta niin uskaltaako sillä ladan 20 vuotta vanhalla vararenkaalla ajaa?
destor

Viesti Kirjoittaja destor »

Voi sillä varakumilla ajaa. Laakerin vaihto on hiukan hitsi homma koska osat ovat hyvin tiukilla sovituksilla. Rälläkällä katkaiset sen krymppirenkaan niin siitä pääsee helposti eroon ja sitten jollakin koitat hakata itse laakerin pois akselilta. Takaisin asennus sujuu helposti jos tekee vaikka 2" vesijohtoputkesta sellaisen työkalun jolla voi hakata laakerin ensin paikalleen ja sitten siihen krympin vielä päälle. Uutta laakeria ei saa hakata ulkokehältä, vaan sisäkehältä jottei sekin hajoa. Tämän takia vesijohtoputkea pitää vähän hioda ulkoreunasta että se ottaa vaan laakerin sisäkehään kiinni.

Risalla laakerilla voi ajella jonkin verran, ei se kiinni kovin helposti pitäisi leikata. Tarkista vielä se laakeri tarkemmin siten että nostat sen puolen perästä ilmaan ja pyörittelet rengasta niin saat tuntumaa siihen laakeriin paremmin.
Jaska HKI

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kerran Taunuksella on tullut vedettyä takarengas solmuun.Panhard-tankohan siinä on tiukoilla.Jos rohinoita ei kuulu ja taka-akseli näyttää olevan suorassa niin ei mitään estettä.
DADA

tänään tuli vaihdettua vararengas paikoilleen. kun auto oli ylhäällä en saanut renkasta lonksumaan, mutta kun löi siihen kumiin ni kuului sellanen pienen välyksen kolahdus. ajossa kuitenkin välillä kuuluu aikas kova rytmikäs rohina, joka ilmeisesti tarkoittaaa että laakeri on kaput.
wiljam.i

Viesti Kirjoittaja wiljam.i »

v***u mikä pommi kirjoitti: MItes paha homma se laakrin vaihto on ja kuinka paljon sillä paskana olevalla laakerilla voi ajaa?
Itse vaihdatin loppuneen laakerin merkkihuollossa aikoinaan, mutta tuohon toiseen kysymykseen voinen jotain valaista.

Minä mitään rohinaa kuullut, nuorempana varmaan poppi soi sen verran isolla? Siihen kiinnitin kyllä huomiota, että risteyksessä toiseen suuntaan käännyttäessä saattoi kuulua sellainen "klonks" ääni. Vaihtaessani talvikumilta kesäkumeille, totesin oikean puolen takarattaan tulevan vetämällä pari senttiä ulospäin. Siinä se heilu sisään - ulos, senkun vain kehtasi nylkyttää.

Pienellä purkamisella selvisi syy, eli laakerin loppuminen. Osa kuulista oli kulunut kokonaan loppuun/kadonnut - muutama oli vielä tallella. Tosin nekin juoksivat karkuun tutkiessani lonksumisen syytä.

Ilmeisesti tuolla olisi vielä muutaman päivän/viikon ajanut, jonka jälkeen viimeisetkin kuulat olisivat kadonneet ja vetoakseli irronnut jossain risteyksessä? Tiedä sitten, mutta pitkin kevättä se lonksuminen minua vähän vaivasi.

Mutta ainahan sitä pieniä sivuääniä Ladassa :lol:
DADA

nyt tarvis ladamies vähän apuja.
eli laakeri on tod menny paskaksi enkä uskaltais ajaa sillä vaasasta helsinkiin joten pitäs saada se vaihettua, ja mulla on kaikki työkalut helsingissä, eikä mulla oo mitään paikkaa täällä vaasassa missä voisin korjata.
jos joku haluis pientä korvausta vastaan vaihtaa sen laakerin ( voi tulla auttamaan) tai tietäisi jonkun halvan pajan mikä sen vois korjata, niin ilmotelkaa!
DADA

eikö vaasasta löydy yhtään lada apureita??? :roll:
Tuomas

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

pressa kirjoitti:itse olen joskus mennyt hallitussa nelipyöräluisussa ojan yli sivuttain
Ei nyt ihan asiaan liity, mutta kuinkahan hallittu se sladi lopulta sitten olikaan jos mentiin ojan yli? :) Kuvauksesta tulisi mieleen että meni luisu ehkä hitusen pitkäksi..
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

tarkoitus ei ollut ollakaan luisussa
kesärenkaat+ 5cm sohjoa= huono yhdistelmä
Tuomas

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

No, pääasia että vahingot jäivät onneksi pieniksi.
uZu

Viesti Kirjoittaja uZu »

Ihte kun joskus kolhasin puuta larssonilla, vääntyivät muistaakseni ainakin pidempien tukivarsien pultit perästä. Vanne säilyi ehjänä, joten hirveää iskua ei kai vaatinut. Eihän tuota huomannut ajossa mitenkään. Tuli ilmi paljon myöhemmin puslia vaihtaessa.
1500S -91 / 740 -87 / Cooper S -05 / Mondeo -99 / 900 -88 / 156 -99 / RX-8 -04
Vastaa Viestiin