Eli laitanko uutta rengasta alle ja kovaa ajoa vaan!
kanttari kosketus; vasen takarengas
-
DADA
kanttari kosketus; vasen takarengas
joo eli pääs luisu vähän pitkäksi , vas takarengas osu kanttariin, jonka seurauksena ainakin vanne meni kieroksi, mutta autolla pystyi ajamaan ja ilmatkin pysy vielä renkaassa. Hajoaako sieltä takaa jotain helposti? en nyt pääse pitkään aikaan katsomaan kunnolla.
Eli laitanko uutta rengasta alle ja kovaa ajoa vaan!
Eli laitanko uutta rengasta alle ja kovaa ajoa vaan!
Multa meni kesällä takapyörän laakeri kun 1200L spinnasi katukiveen
Renkaassa pysyi minullakin ilmat, vaikka vanne olikin tuhannen kierossa. Renkaanvaihdon jälkeen kuuntelin että joku siellä rahisee ja laakerihan se oli.
Edit. Tuli muuten mieleen että kannattaa tarkistaa perän tukivarret varmuuden vuoksi, ettei ne ole vääntyneet tai lohjenneet kiinnityksistä. Panhard tanko on todennäköisin vaurioituva osa tuossa.
Renkaassa pysyi minullakin ilmat, vaikka vanne olikin tuhannen kierossa. Renkaanvaihdon jälkeen kuuntelin että joku siellä rahisee ja laakerihan se oli.
Edit. Tuli muuten mieleen että kannattaa tarkistaa perän tukivarret varmuuden vuoksi, ettei ne ole vääntyneet tai lohjenneet kiinnityksistä. Panhard tanko on todennäköisin vaurioituva osa tuossa.
-
DADA
kävin vähän potkimassa rengasta aamulla, niin siinä on kyllä pientä klappi, en kyllä erikoisempaa rahinaa kuullut. MItes paha homma se laakrin vaihto on ja kuinka paljon sillä paskana olevalla laakerilla voi ajaa?
Ja nyt kun en jaksaisi metsästää yhtä vannetta ja siihen uutta rengasta niin uskaltaako sillä ladan 20 vuotta vanhalla vararenkaalla ajaa?
Ja nyt kun en jaksaisi metsästää yhtä vannetta ja siihen uutta rengasta niin uskaltaako sillä ladan 20 vuotta vanhalla vararenkaalla ajaa?
Voi sillä varakumilla ajaa. Laakerin vaihto on hiukan hitsi homma koska osat ovat hyvin tiukilla sovituksilla. Rälläkällä katkaiset sen krymppirenkaan niin siitä pääsee helposti eroon ja sitten jollakin koitat hakata itse laakerin pois akselilta. Takaisin asennus sujuu helposti jos tekee vaikka 2" vesijohtoputkesta sellaisen työkalun jolla voi hakata laakerin ensin paikalleen ja sitten siihen krympin vielä päälle. Uutta laakeria ei saa hakata ulkokehältä, vaan sisäkehältä jottei sekin hajoa. Tämän takia vesijohtoputkea pitää vähän hioda ulkoreunasta että se ottaa vaan laakerin sisäkehään kiinni.
Risalla laakerilla voi ajella jonkin verran, ei se kiinni kovin helposti pitäisi leikata. Tarkista vielä se laakeri tarkemmin siten että nostat sen puolen perästä ilmaan ja pyörittelet rengasta niin saat tuntumaa siihen laakeriin paremmin.
Risalla laakerilla voi ajella jonkin verran, ei se kiinni kovin helposti pitäisi leikata. Tarkista vielä se laakeri tarkemmin siten että nostat sen puolen perästä ilmaan ja pyörittelet rengasta niin saat tuntumaa siihen laakeriin paremmin.
-
DADA
-
wiljam.i
Itse vaihdatin loppuneen laakerin merkkihuollossa aikoinaan, mutta tuohon toiseen kysymykseen voinen jotain valaista.v***u mikä pommi kirjoitti: MItes paha homma se laakrin vaihto on ja kuinka paljon sillä paskana olevalla laakerilla voi ajaa?
Minä mitään rohinaa kuullut, nuorempana varmaan poppi soi sen verran isolla? Siihen kiinnitin kyllä huomiota, että risteyksessä toiseen suuntaan käännyttäessä saattoi kuulua sellainen "klonks" ääni. Vaihtaessani talvikumilta kesäkumeille, totesin oikean puolen takarattaan tulevan vetämällä pari senttiä ulospäin. Siinä se heilu sisään - ulos, senkun vain kehtasi nylkyttää.
Pienellä purkamisella selvisi syy, eli laakerin loppuminen. Osa kuulista oli kulunut kokonaan loppuun/kadonnut - muutama oli vielä tallella. Tosin nekin juoksivat karkuun tutkiessani lonksumisen syytä.
Ilmeisesti tuolla olisi vielä muutaman päivän/viikon ajanut, jonka jälkeen viimeisetkin kuulat olisivat kadonneet ja vetoakseli irronnut jossain risteyksessä? Tiedä sitten, mutta pitkin kevättä se lonksuminen minua vähän vaivasi.
Mutta ainahan sitä pieniä sivuääniä Ladassa
-
DADA
nyt tarvis ladamies vähän apuja.
eli laakeri on tod menny paskaksi enkä uskaltais ajaa sillä vaasasta helsinkiin joten pitäs saada se vaihettua, ja mulla on kaikki työkalut helsingissä, eikä mulla oo mitään paikkaa täällä vaasassa missä voisin korjata.
jos joku haluis pientä korvausta vastaan vaihtaa sen laakerin ( voi tulla auttamaan) tai tietäisi jonkun halvan pajan mikä sen vois korjata, niin ilmotelkaa!
eli laakeri on tod menny paskaksi enkä uskaltais ajaa sillä vaasasta helsinkiin joten pitäs saada se vaihettua, ja mulla on kaikki työkalut helsingissä, eikä mulla oo mitään paikkaa täällä vaasassa missä voisin korjata.
jos joku haluis pientä korvausta vastaan vaihtaa sen laakerin ( voi tulla auttamaan) tai tietäisi jonkun halvan pajan mikä sen vois korjata, niin ilmotelkaa!
Ihte kun joskus kolhasin puuta larssonilla, vääntyivät muistaakseni ainakin pidempien tukivarsien pultit perästä. Vanne säilyi ehjänä, joten hirveää iskua ei kai vaatinut. Eihän tuota huomannut ajossa mitenkään. Tuli ilmi paljon myöhemmin puslia vaihtaessa.
1500S -91 / 740 -87 / Cooper S -05 / Mondeo -99 / 900 -88 / 156 -99 / RX-8 -04