Turboa maanteiden Tupoleviin || Turbon aikakausi on ohi :(
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin
kotelo ja siipi http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =134&pos=5
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin
Ei tuo pelkkä ropelin koko ihan kauheasti kerro, A/R tuon kanssa kertoisi jo enempi. Nykyään on tosiaan noissa ns. hybrideissä tuo trendi, että laitetaan isohko ropeli pieneen koteloon. Saadaan heräämään alempaa, ilman että ahdistaa niin helposti. Kompurapuoli taas ei kerro oikein mitään turbon heräämisestä. Suurinpiirtein voisi sanoa, että isommalla siivellä alkaa ahtaa alempaa, mutta paineen nousu kestää kauemmin. Liian isolla siivellä sitten tulee jo sakkausvaara.
Noihin T03:iin en kyllä enää koskisi, ne kun kuitenkin hakevat juurensa jostain 80-luvulta. Pieniä GT-garretteja kun saa samaan hintaan. Heräävät paremmin, ei halkeile pakopesät ja päittäislaakerointikin kestää. Uusia masturbojakin saa aika edullisesti.
Turbon valintaan vaikuttaa paljon minkälaista konetta tekee. Kivan katukoneen saisi jollain vajaan ysin puristuksilla ja vaikka saabin GT17:lla. Herää jossain 2-2,5krpm ja jaksaa kiertää noin 6krpm. Tehoa saa noin pari sataa kun hyvin tekee. Tai sitten 7,5 ruttua, 1,5 bar ylipainetta jollain hybridillä. Herää ehkä jossain 3,5-4,5krpm ja kiertää jonnekkin 7-8krpm. Hyvin tehtynä 300+hv. Tosin tuossa välissä on muutama tuhatlappunen alakertaan. Pikkupaineiseen kaasariturboon en kovin isoa turboa laittaisi, säätäminen on aina hankalampaa kun siirtymävaihe "terävöityy".
Nämä ny on sitten vain rankasti yleistettyjä omia ajatuksia
Noihin T03:iin en kyllä enää koskisi, ne kun kuitenkin hakevat juurensa jostain 80-luvulta. Pieniä GT-garretteja kun saa samaan hintaan. Heräävät paremmin, ei halkeile pakopesät ja päittäislaakerointikin kestää. Uusia masturbojakin saa aika edullisesti.
Turbon valintaan vaikuttaa paljon minkälaista konetta tekee. Kivan katukoneen saisi jollain vajaan ysin puristuksilla ja vaikka saabin GT17:lla. Herää jossain 2-2,5krpm ja jaksaa kiertää noin 6krpm. Tehoa saa noin pari sataa kun hyvin tekee. Tai sitten 7,5 ruttua, 1,5 bar ylipainetta jollain hybridillä. Herää ehkä jossain 3,5-4,5krpm ja kiertää jonnekkin 7-8krpm. Hyvin tehtynä 300+hv. Tosin tuossa välissä on muutama tuhatlappunen alakertaan. Pikkupaineiseen kaasariturboon en kovin isoa turboa laittaisi, säätäminen on aina hankalampaa kun siirtymävaihe "terävöityy".
Nämä ny on sitten vain rankasti yleistettyjä omia ajatuksia

Vauhdin tae - alamäki
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin
Nuo saattaisivat olla ihan jees jos ei mitään matalapaineturpoa olla rakentamassa:
http://bomber.fi/modules.php?name=Forum ... ic&t=40987
http://bomber.fi/modules.php?name=Forum ... ic&t=40987
500whp.net
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin
No ostin sitten kuitenkin sen KKK K24 turbon eilen
Katsotaan minkälainen tulee kun istutetaan koneen kylkeen. Nyt pitäisi alkaa laippoja suunnitelemaan ja sen semmoista. Just sopivasti tulee joululoma niin ehtii siinä sillon rakennella ja tehdä. Pitää vaan yrittää pitää auto kuitenkin niin paljon ajossa kun mahdollista, kun käyttöautosta on kyse.


minkälaisessa muodossa sen A/R numero on? Voisin yrittää sitä kuikulla siitä turbosta, niin enemmän tietävämmät voisi siitä jotain kertoa. Minulla ei nimittäin ole tietoa mitä se kertooEi tuo pelkkä ropelin koko ihan kauheasti kerro, A/R tuon kanssa kertoisi jo enempi.

VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin
Onnea vaan projektiin... En halua millään tapaa masentaa, mutta jos käyttöautoa ajatellaan. Niin tuppaa olemaan pieniä vaikeuksia yhdistää yhtälö. Latan turbotus + käyttöauto. Aina noissa yleensä tuppaa törmäilemään erillaissiin isompiin / pienenpiin onkelmiinn.
Tällä hetkellä ei Lataa, ja hermo lepää...
* Latakerho Sons of Kymi
* Latakerho Sons of Kymi
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin
Kiitos onnen toivotuksista. Juu et sinä sen pahemmin lannistanut. Tiedossa on että varmasti jonkinlaisia ongelmia ilmenee mutta yritetään löytää niihin ratkaisu, pidetään systeemit simppeleinä ja semmoisina että niiden päälle ymmärtää. Luulen että ajan myötä siitä tulee hyväOnnea vaan projektiin... En halua millään tapaa masentaa, mutta jos käyttöautoa ajatellaan. Niin tuppaa olemaan pieniä vaikeuksia yhdistää yhtälö. Latan turbotus + käyttöauto. Aina noissa yleensä tuppaa törmäilemään erillaissiin isompiin / pienenpiin onkelmiinn.


VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin
Nyt olisi turbotietäjille kysymys 
Suunnittelen tässä laippaa joka tulee vakiopakosarjaan kiinni, siitä sitten lähtee jonkunsorttista putkea pieni mutka johon turbo tulee kiinni. Vakio pakoputkistohan oon ensin 2 putkea, jotka sitten yhdistyvät yhdeksi auton alla. Kannattaako tämä välikappale turbon ja pakosarjan välillä rakentaa kahdesta eri putkesta jotka tuodaan yhteen turbon luona? Vai voiko siihen yhtä hyvin laittaa vain yhden isomman putken (ehkä jopa neliskulmaista, nimittäin turbon liitos on siitä kohtaa neliskulmainen)?
Yhden syyn joka itse keksin miksi voisi olla parempi rakentaa kahdella erillisellä putkella on että siten pakokaasu pulssit eivät häiritse koneen toimintaa. Jos ymmärätte mitä tarkoitan
Että onko sitä riskiä jos laittaa vain yhdellä paksummalla putkella että pakokaasut pääsevät vähän kiertämään takaisin ja aiheuttaa enemmän vastapainetta?
Tottakai olisi paljon helpompi tehdä yhdellä isolla putkella, mutta jos siitä on paljon haittaa niin sitten teen kahdella.
Kiitos!

Suunnittelen tässä laippaa joka tulee vakiopakosarjaan kiinni, siitä sitten lähtee jonkunsorttista putkea pieni mutka johon turbo tulee kiinni. Vakio pakoputkistohan oon ensin 2 putkea, jotka sitten yhdistyvät yhdeksi auton alla. Kannattaako tämä välikappale turbon ja pakosarjan välillä rakentaa kahdesta eri putkesta jotka tuodaan yhteen turbon luona? Vai voiko siihen yhtä hyvin laittaa vain yhden isomman putken (ehkä jopa neliskulmaista, nimittäin turbon liitos on siitä kohtaa neliskulmainen)?
Yhden syyn joka itse keksin miksi voisi olla parempi rakentaa kahdella erillisellä putkella on että siten pakokaasu pulssit eivät häiritse koneen toimintaa. Jos ymmärätte mitä tarkoitan

Tottakai olisi paljon helpompi tehdä yhdellä isolla putkella, mutta jos siitä on paljon haittaa niin sitten teen kahdella.
Kiitos!
VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin
Pelaa ihan hyvin yhdellä isollakin putkella, sekoittuuhan ne kuitenkin ennen ahdinta.
Mutta jos haluaa hifistellä, sitten vaan ison putken sisälle ohjuriksi välilaippa, joka erottelee kanavia ja pulsseja mahd. pitkälle ennen ahdinta.
Mutta jos haluaa hifistellä, sitten vaan ison putken sisälle ohjuriksi välilaippa, joka erottelee kanavia ja pulsseja mahd. pitkälle ennen ahdinta.
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin
ei taida olla väliä tuolla että kumman tekee tässä tapauksessa
jos tekisit kokonaan uuden sarjan niin sitten vois olla merkitystä
jos tekisit kokonaan uuden sarjan niin sitten vois olla merkitystä
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin
jos itse alkaisin tekemään tämmöistä kikostusta niin laittaisin kahdesta putkesta ja laippaan yhdistäisin ne siten että pulssit pääsevät sekoittumaan vasta pakopesässä.. eipä sillä välttämättä ole mitään eroa näillä tehoilla ja mutta luulisin että ahdin vois herätä karvan verran aikaisemmin jos pulssit säilyvät edes jotenkin ahtimeen asti
mutta onkos tässä kkk:ssa hukkaporttia?? kun audin ahtimessa sitä ei ainakaan ole...

Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin
kyllä tuossa hukkaportti on, jos hukkaportti on semmoinen painekellon näköinen hässäkkämutta onkos tässä kkk:ssa hukkaporttia?? kun audin ahtimessa sitä ei ainakaan ole...

voisin huomenna napsia hieman kuvia turbosta.
VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin
En nyt ole saanut aikaseksi ottaa kuvia turbosta mutta kuitenkin.
Suunnittelen tässä bensasysteemiä. Bensapaineentasaajaksi tulee malpassin turbo käyttöön tarkoitettu härpäke. Bensapumppua en ole vielä valinnut. Luultavasti joku ruiskuauton pumppu ihan tarvikkeena. MUTTA voiko sen lätkästä kylmästi ladan vakio mekaanisen pumpun jälkeen. Jotta mekaaninen pumppu syöttäisi sähköpumppua? Kun yleensä ne pumput eivät ole imeviä.
Sitten tottakai paluuputket tankkiin jne..
Suunnittelen tässä bensasysteemiä. Bensapaineentasaajaksi tulee malpassin turbo käyttöön tarkoitettu härpäke. Bensapumppua en ole vielä valinnut. Luultavasti joku ruiskuauton pumppu ihan tarvikkeena. MUTTA voiko sen lätkästä kylmästi ladan vakio mekaanisen pumpun jälkeen. Jotta mekaaninen pumppu syöttäisi sähköpumppua? Kun yleensä ne pumput eivät ole imeviä.
Sitten tottakai paluuputket tankkiin jne..
VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin
Ei voi laittaa heti mekaanisen pumpun jälkeen. Pitää vähintään tehdä joku parin litran säiliö siihen väliin, josta se sähkönen pumppu pumppaa sitten eteenpäin.. En ole kyllä varma, että riittääkö tuo ladan mekaaninen pumppu?!
Voithan tietysti hommata ruisku Ladan bensatankin, jossa on valmiiksi sähkö pumppu sisällä.
Voithan tietysti hommata ruisku Ladan bensatankin, jossa on valmiiksi sähkö pumppu sisällä.
Lada 1200L -88
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
-
- Viestit: 848
- Liittynyt: 12.4.2005 20:38
- Paikkakunta: jämsä�
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin
Kyllä ainakin mulla olevat ruiskun pumput imevät ihan itse. Saabissa on ihan normi K-jettiin kuuluva boschin pumppu ja jollain 320iin pumpulla olen kelkan tankin tyhjentänyt kesäksi.
21013 2300tic
Re: Turboa maanteiden Tupoleviin
Mulla on ruiskunpumppu paksissa. Tankissa uusi lähtö 10mm sisäreiällä. Tuloputki on myös 10mm sisäreiällä ja paluu on 8mm sisäreiällä. Tämä siis paineentasaajalle ja takaisin. Ja ennen pumppua on imupuolelle sopiva karkeasuodatin. Ruiskunpumppu kannattaa laittaa tankin lähelle, ja mahdollisimman alas.