Turboa maanteiden Tupoleviin || Turbon aikakausi on ohi :(

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ei tuo pelkkä ropelin koko ihan kauheasti kerro, A/R tuon kanssa kertoisi jo enempi. Nykyään on tosiaan noissa ns. hybrideissä tuo trendi, että laitetaan isohko ropeli pieneen koteloon. Saadaan heräämään alempaa, ilman että ahdistaa niin helposti. Kompurapuoli taas ei kerro oikein mitään turbon heräämisestä. Suurinpiirtein voisi sanoa, että isommalla siivellä alkaa ahtaa alempaa, mutta paineen nousu kestää kauemmin. Liian isolla siivellä sitten tulee jo sakkausvaara.

Noihin T03:iin en kyllä enää koskisi, ne kun kuitenkin hakevat juurensa jostain 80-luvulta. Pieniä GT-garretteja kun saa samaan hintaan. Heräävät paremmin, ei halkeile pakopesät ja päittäislaakerointikin kestää. Uusia masturbojakin saa aika edullisesti.

Turbon valintaan vaikuttaa paljon minkälaista konetta tekee. Kivan katukoneen saisi jollain vajaan ysin puristuksilla ja vaikka saabin GT17:lla. Herää jossain 2-2,5krpm ja jaksaa kiertää noin 6krpm. Tehoa saa noin pari sataa kun hyvin tekee. Tai sitten 7,5 ruttua, 1,5 bar ylipainetta jollain hybridillä. Herää ehkä jossain 3,5-4,5krpm ja kiertää jonnekkin 7-8krpm. Hyvin tehtynä 300+hv. Tosin tuossa välissä on muutama tuhatlappunen alakertaan. Pikkupaineiseen kaasariturboon en kovin isoa turboa laittaisi, säätäminen on aina hankalampaa kun siirtymävaihe "terävöityy".

Nämä ny on sitten vain rankasti yleistettyjä omia ajatuksia :roll:
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Viesti Kirjoittaja micco »

Nuo saattaisivat olla ihan jees jos ei mitään matalapaineturpoa olla rakentamassa:
http://bomber.fi/modules.php?name=Forum ... ic&t=40987
500whp.net
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Viesti Kirjoittaja Revolver »

No ostin sitten kuitenkin sen KKK K24 turbon eilen :D Katsotaan minkälainen tulee kun istutetaan koneen kylkeen. Nyt pitäisi alkaa laippoja suunnitelemaan ja sen semmoista. Just sopivasti tulee joululoma niin ehtii siinä sillon rakennella ja tehdä. Pitää vaan yrittää pitää auto kuitenkin niin paljon ajossa kun mahdollista, kun käyttöautosta on kyse.
Ei tuo pelkkä ropelin koko ihan kauheasti kerro, A/R tuon kanssa kertoisi jo enempi.
minkälaisessa muodossa sen A/R numero on? Voisin yrittää sitä kuikulla siitä turbosta, niin enemmän tietävämmät voisi siitä jotain kertoa. Minulla ei nimittäin ole tietoa mitä se kertoo :oops:
VAZ-21013

Сделано в СССР
Avatar
BA3
Viestit: 840
Liittynyt: 5.11.2004 20:39
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Viesti Kirjoittaja BA3 »

Onnea vaan projektiin... En halua millään tapaa masentaa, mutta jos käyttöautoa ajatellaan. Niin tuppaa olemaan pieniä vaikeuksia yhdistää yhtälö. Latan turbotus + käyttöauto. Aina noissa yleensä tuppaa törmäilemään erillaissiin isompiin / pienenpiin onkelmiinn.
Tällä hetkellä ei Lataa, ja hermo lepää...

* Latakerho Sons of Kymi
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Onnea vaan projektiin... En halua millään tapaa masentaa, mutta jos käyttöautoa ajatellaan. Niin tuppaa olemaan pieniä vaikeuksia yhdistää yhtälö. Latan turbotus + käyttöauto. Aina noissa yleensä tuppaa törmäilemään erillaissiin isompiin / pienenpiin onkelmiinn.
Kiitos onnen toivotuksista. Juu et sinä sen pahemmin lannistanut. Tiedossa on että varmasti jonkinlaisia ongelmia ilmenee mutta yritetään löytää niihin ratkaisu, pidetään systeemit simppeleinä ja semmoisina että niiden päälle ymmärtää. Luulen että ajan myötä siitä tulee hyvä :) Pitää sitten ottaa pyörä jos ei auto toimi :D
VAZ-21013

Сделано в СССР
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Nyt olisi turbotietäjille kysymys :)

Suunnittelen tässä laippaa joka tulee vakiopakosarjaan kiinni, siitä sitten lähtee jonkunsorttista putkea pieni mutka johon turbo tulee kiinni. Vakio pakoputkistohan oon ensin 2 putkea, jotka sitten yhdistyvät yhdeksi auton alla. Kannattaako tämä välikappale turbon ja pakosarjan välillä rakentaa kahdesta eri putkesta jotka tuodaan yhteen turbon luona? Vai voiko siihen yhtä hyvin laittaa vain yhden isomman putken (ehkä jopa neliskulmaista, nimittäin turbon liitos on siitä kohtaa neliskulmainen)?
Yhden syyn joka itse keksin miksi voisi olla parempi rakentaa kahdella erillisellä putkella on että siten pakokaasu pulssit eivät häiritse koneen toimintaa. Jos ymmärätte mitä tarkoitan :oops: Että onko sitä riskiä jos laittaa vain yhdellä paksummalla putkella että pakokaasut pääsevät vähän kiertämään takaisin ja aiheuttaa enemmän vastapainetta?

Tottakai olisi paljon helpompi tehdä yhdellä isolla putkella, mutta jos siitä on paljon haittaa niin sitten teen kahdella.

Kiitos!
VAZ-21013

Сделано в СССР
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Viesti Kirjoittaja Mara »

Pelaa ihan hyvin yhdellä isollakin putkella, sekoittuuhan ne kuitenkin ennen ahdinta.
Mutta jos haluaa hifistellä, sitten vaan ison putken sisälle ohjuriksi välilaippa, joka erottelee kanavia ja pulsseja mahd. pitkälle ennen ahdinta.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Viesti Kirjoittaja START »

ei taida olla väliä tuolla että kumman tekee tässä tapauksessa
jos tekisit kokonaan uuden sarjan niin sitten vois olla merkitystä
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

jos itse alkaisin tekemään tämmöistä kikostusta niin laittaisin kahdesta putkesta ja laippaan yhdistäisin ne siten että pulssit pääsevät sekoittumaan vasta pakopesässä.. eipä sillä välttämättä ole mitään eroa näillä tehoilla ja mutta luulisin että ahdin vois herätä karvan verran aikaisemmin jos pulssit säilyvät edes jotenkin ahtimeen asti :? mutta onkos tässä kkk:ssa hukkaporttia?? kun audin ahtimessa sitä ei ainakaan ole...
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Viesti Kirjoittaja Revolver »

mutta onkos tässä kkk:ssa hukkaporttia?? kun audin ahtimessa sitä ei ainakaan ole...
kyllä tuossa hukkaportti on, jos hukkaportti on semmoinen painekellon näköinen hässäkkä :D siitä menee sitten letku kompura puolelle.

voisin huomenna napsia hieman kuvia turbosta.
VAZ-21013

Сделано в СССР
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Viesti Kirjoittaja Revolver »

En nyt ole saanut aikaseksi ottaa kuvia turbosta mutta kuitenkin.

Suunnittelen tässä bensasysteemiä. Bensapaineentasaajaksi tulee malpassin turbo käyttöön tarkoitettu härpäke. Bensapumppua en ole vielä valinnut. Luultavasti joku ruiskuauton pumppu ihan tarvikkeena. MUTTA voiko sen lätkästä kylmästi ladan vakio mekaanisen pumpun jälkeen. Jotta mekaaninen pumppu syöttäisi sähköpumppua? Kun yleensä ne pumput eivät ole imeviä.
Sitten tottakai paluuputket tankkiin jne..
VAZ-21013

Сделано в СССР
Avatar
Mäntä
Viestit: 292
Liittynyt: 6.1.2006 11:43
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Viesti Kirjoittaja Mäntä »

Ei voi laittaa heti mekaanisen pumpun jälkeen. Pitää vähintään tehdä joku parin litran säiliö siihen väliin, josta se sähkönen pumppu pumppaa sitten eteenpäin.. En ole kyllä varma, että riittääkö tuo ladan mekaaninen pumppu?!
Voithan tietysti hommata ruisku Ladan bensatankin, jossa on valmiiksi sähkö pumppu sisällä.
Lada 1200L -88
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
ralli lada
Viestit: 848
Liittynyt: 12.4.2005 20:38
Paikkakunta: jämsä�

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

Kyllä ainakin mulla olevat ruiskun pumput imevät ihan itse. Saabissa on ihan normi K-jettiin kuuluva boschin pumppu ja jollain 320iin pumpulla olen kelkan tankin tyhjentänyt kesäksi.
21013 2300tic
ATS 8x13

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Viesti Kirjoittaja ATS 8x13 »

Mulla on ruiskunpumppu paksissa. Tankissa uusi lähtö 10mm sisäreiällä. Tuloputki on myös 10mm sisäreiällä ja paluu on 8mm sisäreiällä. Tämä siis paineentasaajalle ja takaisin. Ja ennen pumppua on imupuolelle sopiva karkeasuodatin. Ruiskunpumppu kannattaa laittaa tankin lähelle, ja mahdollisimman alas.
Vastaa Viestiin