Turboa maanteiden Tupoleviin || Turbon aikakausi on ohi :(

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Revolver

Turboa maanteiden Tupoleviin || Turbon aikakausi on ohi :(

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Privjet!

Olen ahkerasti lukenut erilaisia turbotus topicceja läpi etsien vastauksia ja jotain on löytynyt mutta ei kaikkea, siksi aukaisen uuden topicin. En voi vielä ihan 100% varmuudella sanoa milloin projektin aloitan, mutta luultavasti lähiaikoina. Joten älkää ihan heti mestatko jos ei tule kuvia :lol:

Idea siis olisi rakentaa turbo koneen kylkeen, auto on 1200L, moottori 1,6l, vaihteisto 5-vaihteinen. Kanavat on kohdistettu ja kärjetön sytkä. Kaasarin virkaa toimittaa nyt Weber DMTR, olen jutellut Free technicsin kanssa tästä ja he sanoivat että se on aika lähellä Weber DAT turbo kaasaria. Joten luultavasti DAT:in osat käy DMTR:ään ja täten saa kaasarin painestetuksi. Onko jollakulla tietoa tästä sen enempää, olisin hyvin kiinnostunut.

Turboa en ole vielä ostanut, olen katsellut eri ehdokkaita. Yksi mahdollisuus olisi Mitsubishin TD04-09, mutta olen ymmärtänyt että tämä voi käydä vähän pieneksi Ladan isolohkossa. Enemmän olen katsellut KKK K24 turboa, tämmöinen olisi hyväkuntoinen tiedossa aika sopivaan hintaan. Tästä en löytänyt hirmu paljon juttua searchilla, onko kokemuksia miten toimii Ladassa? Alunperin turbo on ollut 2,5l VM diesel padassa joka on ollut jonkun Land Roverin nokalla. Käyrä hässäkkä löytyy tuolta --> http://www.rbracing-rsr.com/turbo/Turbo ... -70gga.jpg jos joku siitä jotain ymmärtää ja osaa sanoa. Itse ymmärän jonkun vertaa.

Ajattelin että käyttäisin vakio pakosarjaa. Tässä 2 mahdollisuutta, yksi että kääntää vakio pakosarjan ylösalaisin, siihen sitten laipat turbolle ja avot. Olin lukevani tästä mahdollisuudesta täällä palstalla mutta en nyt löydä sitä millään. Ongelmana tässä taitaa olla uloimmat kiinnityspultit jotka eivät ole samassa tasossa keskimmäisten kanssa. Kenelläkään kokemuksia tästä tavasta?
Sitten toinen on se että antaa vakiopakosarjan olla niinkun se on, tekee laipan siihen ja sitten U mutkan johon turbo tulee kiinni. Ei ehkä ihan optimaalinen, mutta taitaa joissain Fordin koneissa olla tällä tavalla toteutettu.

Intercooleria ei vielä ainakaan tulisi, ehkä myöhemmin.

Painekotelosta ihmettelen sitä että miten se pitää mitoittaa? Mitkä ovat oleelliset parametrit tässä? Tästä en löytänyt mitään searchilla. Joten tästä mielellään vinkkejä.

Ahdot olen ajatellut pitää alhaisina, jotain 0,4-0,6 näin aluksi. Ja ilman välijäähyä tämä on varmaan viisasta. Johtuen myös näin alhaisista ahtopaineista niin sytkään varmaan riittää vain säätö aikasemmalle.

Kaikki vinkit ja ideat ovat tervettulleita! Laitan tänne sitten updateia kun projekti etenee ja ideat suurenee :D Ideana on vähän sleeper meininkiä, mutta koska auto on ihan käyttöautona niin pidetään tehot maltillisina ja katsastettavissa.
Viimeksi muokannut Revolver, 26.8.2008 17:31. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
VAZ-21013

Сделано в СССР
Mara
Viesti:

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Viesti Kirjoittaja Mara »

Pakosarja ei käy ylösalaisin, ei mitenkään, mutta Axteekkiladasta löytyy sopiva 2->1 muutospalikka sarjan jatkeeksi jonka kääntämällä homma helpottuu paljon.

Cooleri kannattaa muutoskatsastaa samalla vaivalla, ettei turhaan monta kertaa penkittämään joudu ja onhan se myös turhaa rahanmenoa.

Sytkää sitten pitää kääntää myöhäiselle, ei aikaiselle jos ahtaa. Tästä(kään) en paljon tiedä, mutta näin on.

Turpåkurut saa jatkaa tästä. :)
2102 16V ex.
2103 -75
pappa- igor

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

Revolver kirjoitti:Privjet!Idea siis olisi rakentaa turbo koneen kylkeen, auto on 1200L, moottori 1,6l, vaihteisto 5-vaihteinen. Kanavat on kohdistettu ja kärjetön sytkä. Kaasarin virkaa toimittaa nyt Weber DMTR, olen jutellut Free technicsin kanssa tästä ja he sanoivat että se on aika lähellä Weber DAT turbo kaasaria. Joten luultavasti DAT:in osat käy DMTR:ään ja täten saa kaasarin painestetuksi. Onko jollakulla tietoa tästä sen enempää, olisin hyvin kiinnostunut.

Turboa en ole vielä ostanut, olen katsellut eri ehdokkaita. Yksi mahdollisuus olisi Mitsubishin TD04-09, mutta olen ymmärtänyt että tämä voi käydä vähän pieneksi Ladan isolohkossa. Enemmän olen katsellut KKK K24 turboa, tämmöinen olisi hyväkuntoinen tiedossa aika sopivaan hintaan. Tästä en löytänyt hirmu paljon juttua searchilla, onko kokemuksia miten toimii Ladassa? Alunperin turbo on ollut 2,5l VM diesel padassa joka on ollut jonkun Land Roverin nokalla. Käyrä hässäkkä löytyy tuolta --> http://www.rbracing-rsr.com/turbo/Turbo ... -70gga.jpg jos joku siitä jotain ymmärtää ja osaa sanoa. Itse ymmärän jonkun vertaa.

Ajattelin että käyttäisin vakio pakosarjaa. Tässä 2 mahdollisuutta, yksi että kääntää vakio pakosarjan ylösalaisin, siihen sitten laipat turbolle ja avot. Olin lukevani tästä mahdollisuudesta täällä palstalla mutta en nyt löydä sitä millään. Ongelmana tässä taitaa olla uloimmat kiinnityspultit jotka eivät ole samassa tasossa keskimmäisten kanssa. Kenelläkään kokemuksia tästä tavasta?
Sitten toinen on se että antaa vakiopakosarjan olla niinkun se on, tekee laipan siihen ja sitten U mutkan johon turbo tulee kiinni. Ei ehkä ihan optimaalinen, mutta taitaa joissain Fordin koneissa olla tällä tavalla toteutettu.

Intercooleria ei vielä ainakaan tulisi, ehkä myöhemmin.

Painekotelosta ihmettelen sitä että miten se pitää mitoittaa? Mitkä ovat oleelliset parametrit tässä? Tästä en löytänyt mitään searchilla. Joten tästä mielellään vinkkejä.

Ahdot olen ajatellut pitää alhaisina, jotain 0,4-0,6 näin aluksi. Ja ilman välijäähyä tämä on varmaan viisasta. Johtuen myös näin alhaisista ahtopaineista niin sytkään varmaan riittää vain säätö aikasemmalle.

Kaikki vinkit ja ideat ovat tervettulleita! Laitan tänne sitten updateia kun projekti etenee ja ideat suurenee :D Ideana on vähän sleeper meininkiä, mutta koska auto on ihan käyttöautona niin pidetään tehot maltillisina ja katsastettavissa.
Ensiksi toi kkk k24 on aika pieni vieläkin... taitaapi alkaa jarrutella 1600cc moottorissa jo silloin kun alkaa ahtaa :? joku vag 1.8t ahdin eli kkk k03 ?? olis varmaan noille paineille ja tehoille soppelimpi, eikä alkais ensimmäisenä tehdä tulppaa.. painekotelosta sen verran että kunhan se ilma mahtuu kulkemaan kaasuttimen päälle hyvin, se riittää eli kotelon mittoja ei kannata paljon tämmösissä virityksissä miettiä, sitten kun sulla on Datti ja 2 bar painetta niin alkaa kotelon tilavuudella ja virtauksella olla jotain merkitystä huippu tehoja haettaessa... noi pakosarjan "jatkeet" ovat kanssa semmosia "tulppia" mitä pitäis välttää, mutta jos todella pidät paineet puolenkilon nurkissa niin en usko että se niin kauheasti tulppaa virtausta... mutta yleensä vaan se nälkä kasvaa syödessä :shock: niin ja sitä sytkää todellakin myöhästetään ahtojen mukaan :lol: by the way osta multa kaasarit : http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =5&t=19832
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Revolver

Kiitos vastauksista. Juu tulipa ajatus katkos tuossa kun kirjotin että sytkää aikasemmalle, tosiaan juu myöhäsellehän sitä laitetaan :oops:

Ai että tuo KKK K24 myös on pieni, prkl kun nämä Ladan koneet on niin huimia että pitää laittaa mahdotonta fööniä kylkeen :D Millä kierroksilla luulet että tuo alkaisi ahtamaan, jos jo sillon alkaisi ahdistamaan? Sinäänsä en hae semmoista turboa joka alkaa ahtamaan vasta jossain 6000rpm paikkeilla, alhaalta ahtava ei ole niin paha, kunhan ei sitten vaan ahdista likaa kierroksilla.
Ok tuon painekotelon kanssa. Siis sen tehtävä on vaan toimia purkkina joka ohjaa ilman hyvin kaasariin. Kannattaisiko sen katto sillon tehdä viistoksi jotta se ohjaisi ilmaa kurkkuun?
Jep, valitettavasti pakosarjan jatkeet ovat tulppia. Mutta ajattelin ensin kokeilla sillä lailla, kun aluksi ainakin pidän nuo ahdot aika alhaisina kun moottori on muuten niin vakio. Nälkä kasvaa kyllä syödessä, sen olen todennut tuolta maasturi puolelta kun UAZia olen rakennellut 8)

Kiitos tarjouksesta, mutta taidan ensin koittaa tuolla omalla kaasarilla. Valitettavasti nuo menevät yli budjetin. Jos pystyn käyttämään omaa kaasaria voin satsata enemmän muihin osiin sitten.

Olen hyvin noviisi näissä turbo jutuissa joten siksi olen ajatellut aloittaa rauhallisesti.
VAZ-21013

Сделано в СССР
pappa- igor

Revolver kirjoitti:
Ai että tuo KKK K24 myös on pieni, prkl kun nämä Ladan koneet on niin huimia että pitää laittaa mahdotonta fööniä kylkeen :D Millä kierroksilla luulet että tuo alkaisi ahtamaan, jos jo sillon alkaisi ahdistamaan?
Olettaisin että tuo lähtee ahtamaan 2000 kierroksen jälkeen, mutta se riippuu aika monesta asiasta.. sytkä ennakosta, seoksista ja noita k24 voi olla erikokoisilla siivilläkin... mutta epäilisin että tuon siivet ovat jotain 30-40mm luokkaa, iän ikuinen garretin T03 (300 000 ajettu) alkoi ahtamaan 3000 kierroksen jälkeen 1500cc koneessa ja silloinen maksimi paine oli 3500->
Revolver

Olettaisin että tuo lähtee ahtamaan 2000 kierroksen jälkeen, mutta se riippuu aika monesta asiasta.. sytkä ennakosta, seoksista ja noita k24 voi olla erikokoisilla siivilläkin... mutta epäilisin että tuon siivet ovat jotain 30-40mm luokkaa, iän ikuinen garretin T03 (300 000 ajettu) alkoi ahtamaan 3000 kierroksen jälkeen 1500cc koneessa ja silloinen maksimi paine oli 3500->
Alhaalta kyllä alkaisi ahtamaan joo.
Selailin vähän nettiä ja etsin tietoa tuosta k24 niin sitä on joo varmasti monella eri siipi koolla. Ja uudempaa versiota mutta samalla nimellä kun vanha. Löysin esim keskustelua missä puhuttuun että k24 riittäisi johonkin 400 hv.
Sitten kun laittaa tuohon listaan k24 --> http://www.cossie.adsl.dk/~powerpage/turbo.php
niin saa listan missä tuota on ollut, mutta varmaan just siipien koolla on pystynyt vaikuttamaan. Sitten löysin myös identtisen turbon kun hain koodilla http://www.turboost.ru/catalog.php?code=53249706055
Jos siipien mittaaminen on vaan niiden halkasijan mittaaminen niin tarkistan sen tänään :)

Mites tuon garretin kanssa, ahdistiko se miten paljon sitten pakopuolella kun antoi jengaa, jos jo 3500rpm kohdalla oli maksimi paineet?
VAZ-21013

Сделано в СССР
pappa- igor

Revolver kirjoitti:Mites tuon garretin kanssa, ahdistiko se miten paljon sitten pakopuolella kun antoi jengaa, jos jo 3500rpm kohdalla oli maksimi paineet?
kaipa se olis isommilla paineilla alkanut ahdistaa jos kone olis kiertänyt tehollista yli 5000rpm.. nykyään on 59mm pakosiipi joten ei pitäs ensimmäisenä alkaa ahdistaa, mutta kyllä sekin varmaan pieneks jää kun saadaan vaan pata kiertään ja lisää painetta :? kannattaa pistää siihen sun "pakosarjan jatkeeseen" nippa josta pystyt mittarilla seuraan pakopaineita, niin näet jääkö ahdin pieneksi...
pappa- igor

se varmaan pelaa kyllä hienosti sillä ahtimella, sehän on sama fööni kun s2 audin vakio :shock: mutta se että se on dieselistä niin voi tehdä siitä bensa moottorin kannalta huonon... tosiaan riippuu h*lvetisti siipien/pesin koosta 8) mutta ainakin s4 revo edition audissa tämmönen ahdin alkaa ahdistamaan jo 1 barin paineilla :shock: tosin siinä on vähän isompi konekin :?
START
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja START »

se garretin t03 on ihan hyvä budjetti turbo
ne on halpoja, niitä on tarjolla paljon, eikä se sen enempää ahista kun mikään muukaan noissa budjetti virityksissä (ensin tekee vaikka sen sarjan ja kunnon bensan syötön)

ihmeen vähän on täällä foorumilla nykyään ollut näitä turbo rojekteja :shock:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Revolver

Mittailin tänään turbon siipiä, tai enemmänkin pakopuolen koska siihen pääsi paremmin käsiksi. Tulokset ei ole mitenkään veden pitävät mutta suuntaa antavat. Pakopesä oli noin 50mm. Kompurapuolta en saanut mitattua. Ei tuo 50mm minusta niin hirmu pieneltä kuulosta, vai?

Juu laittaisin kyllä pakopaineen mittarin sitten niin voisi sitäkin seurailla, että ahdistaako. Katselin myös konehuonetta sillä silmällä ja totesin että vakiopakosarjan käyttö on täysin mahdollinen idea. Ei edes tarvii hirmuista mutkaa laittaa siihen laippaan jotta saa turbon näppärästi kiinni. Akku vaan takaluukkuun niin tulee vähän enemmän tilaa.

Nyt pitää vain tarkistaa tuo kaasarin paineistus homma ja sitten jos se natsaa niin alkaa hankkia osia urakalla.
VAZ-21013

Сделано в СССР
_Roberto_

Viesti Kirjoittaja _Roberto_ »

pappa- igor kirjoitti:
Revolver kirjoitti:Mites tuon garretin kanssa, ahdistiko se miten paljon sitten pakopuolella kun antoi jengaa, jos jo 3500rpm kohdalla oli maksimi paineet?
kaipa se olis isommilla paineilla alkanut ahdistaa jos kone olis kiertänyt tehollista yli 5000rpm.. nykyään on 59mm pakosiipi joten ei pitäs ensimmäisenä alkaa ahdistaa, mutta kyllä sekin varmaan pieneks jää kun saadaan vaan pata kiertään ja lisää painetta :? kannattaa pistää siihen sun "pakosarjan jatkeeseen" nippa josta pystyt mittarilla seuraan pakopaineita, niin näet jääkö ahdin pieneksi...
voii vitsi et on iso siipi :shock: mahtaa olla pieni potku.. mulla on 2.2l koneessa 53mm pako siipi ja silläkin alkaa oleen iso potku ja ahtaa täydet n4500 rpm
pappa- igor

Revolver kirjoitti:Pakopesä oli noin 50mm. Kompurapuolta en saanut mitattua. Ei tuo 50mm minusta niin hirmu pieneltä kuulosta, vai?
juu ei oo.. ihan hyvän kokonen tommoseen muuten vakioon pataan.. varmaan käytöltään samanlainen kun T03, mutta se taas riippuu pakopesän tilavuudesta, kompura siiven ja koteon tilavuudesta, koska ahdin herää :shock:
pappa- igor

_Roberto_ kirjoitti:voii vitsi et on iso siipi :shock: mahtaa olla pieni potku.. mulla on 2.2l koneessa 53mm pako siipi ja silläkin alkaa oleen iso potku ja ahtaa täydet n4500 rpm
no eipä se kauheen iso ole :? ei se iso siipi pienessä kotelossa ole paljon sen kummempi potkultaan kun se pieni siipi, mutta virtaa sitten heti vähän enemmän :lol:
_Roberto_

Viesti Kirjoittaja _Roberto_ »

emmää ymmärrä :D mutta kuulostaa kumminki tajuttoman ylikokoselta 1600 ellei siellä sitten puhu +300 hp
pappa- igor

_Roberto_ kirjoitti:emmää ymmärrä :D mutta kuulostaa kumminki tajuttoman ylikokoselta 1600 ellei siellä sitten puhu +300 hp
LDS-turbon eppu teki sen ahtimen pesän sen kokoseks että se riittää 1600cc koneessa n.300hv:h, eikä pitäis vielä ahdistaa... ja eipä sieltä helpolla enempää saakkaan :shock:
Vastaa Viestiin