Olen ahkerasti lukenut erilaisia turbotus topicceja läpi etsien vastauksia ja jotain on löytynyt mutta ei kaikkea, siksi aukaisen uuden topicin. En voi vielä ihan 100% varmuudella sanoa milloin projektin aloitan, mutta luultavasti lähiaikoina. Joten älkää ihan heti mestatko jos ei tule kuvia

Idea siis olisi rakentaa turbo koneen kylkeen, auto on 1200L, moottori 1,6l, vaihteisto 5-vaihteinen. Kanavat on kohdistettu ja kärjetön sytkä. Kaasarin virkaa toimittaa nyt Weber DMTR, olen jutellut Free technicsin kanssa tästä ja he sanoivat että se on aika lähellä Weber DAT turbo kaasaria. Joten luultavasti DAT:in osat käy DMTR:ään ja täten saa kaasarin painestetuksi. Onko jollakulla tietoa tästä sen enempää, olisin hyvin kiinnostunut.
Turboa en ole vielä ostanut, olen katsellut eri ehdokkaita. Yksi mahdollisuus olisi Mitsubishin TD04-09, mutta olen ymmärtänyt että tämä voi käydä vähän pieneksi Ladan isolohkossa. Enemmän olen katsellut KKK K24 turboa, tämmöinen olisi hyväkuntoinen tiedossa aika sopivaan hintaan. Tästä en löytänyt hirmu paljon juttua searchilla, onko kokemuksia miten toimii Ladassa? Alunperin turbo on ollut 2,5l VM diesel padassa joka on ollut jonkun Land Roverin nokalla. Käyrä hässäkkä löytyy tuolta --> http://www.rbracing-rsr.com/turbo/Turbo ... -70gga.jpg jos joku siitä jotain ymmärtää ja osaa sanoa. Itse ymmärän jonkun vertaa.
Ajattelin että käyttäisin vakio pakosarjaa. Tässä 2 mahdollisuutta, yksi että kääntää vakio pakosarjan ylösalaisin, siihen sitten laipat turbolle ja avot. Olin lukevani tästä mahdollisuudesta täällä palstalla mutta en nyt löydä sitä millään. Ongelmana tässä taitaa olla uloimmat kiinnityspultit jotka eivät ole samassa tasossa keskimmäisten kanssa. Kenelläkään kokemuksia tästä tavasta?
Sitten toinen on se että antaa vakiopakosarjan olla niinkun se on, tekee laipan siihen ja sitten U mutkan johon turbo tulee kiinni. Ei ehkä ihan optimaalinen, mutta taitaa joissain Fordin koneissa olla tällä tavalla toteutettu.
Intercooleria ei vielä ainakaan tulisi, ehkä myöhemmin.
Painekotelosta ihmettelen sitä että miten se pitää mitoittaa? Mitkä ovat oleelliset parametrit tässä? Tästä en löytänyt mitään searchilla. Joten tästä mielellään vinkkejä.
Ahdot olen ajatellut pitää alhaisina, jotain 0,4-0,6 näin aluksi. Ja ilman välijäähyä tämä on varmaan viisasta. Johtuen myös näin alhaisista ahtopaineista niin sytkään varmaan riittää vain säätö aikasemmalle.
Kaikki vinkit ja ideat ovat tervettulleita! Laitan tänne sitten updateia kun projekti etenee ja ideat suurenee