Onko tässä perää?
Onko tässä perää?
Kuulin huoltomieheltä, että kannattaa laittaa Ladaan vähän kankeammat öljyt (10-40W), kuin täyssynteettiset. Kiristää kuulemma jotain ketjua/hihnaa? Pitääkö tällainen paikkansa, vai käytänkö vain reilusti täyssynteettistä Laapottiin?
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
mun käsityksen mukaan toi synteettinen ei ole sen "kankeampaa eikä ohuempaa" kuin tavallinen mineraaliöljykään. Juoksevuudenhan määrää viskositeetti. Synteettinen on vain nimensä mukaisesti keinotekoisesti saatu päinvastoin kestämään paremmin vaihtelevia lämpötiloja kuin "luonnonöljy".
Itsellä on muuten olemassa laite (Ariel 600VB), johon EI SAA MISSÄÄN OLOSUHTEISSA laittaa muuta öljyä kuin yksiaste SAE 50. Tämä johtuu sen vaatimattomasta ns. "kynäjousi-öljypumpusta" ja siitä että koneessa on kerrallaan vain ruokalusikallinen öljyä.
Itsellä on muuten olemassa laite (Ariel 600VB), johon EI SAA MISSÄÄN OLOSUHTEISSA laittaa muuta öljyä kuin yksiaste SAE 50. Tämä johtuu sen vaatimattomasta ns. "kynäjousi-öljypumpusta" ja siitä että koneessa on kerrallaan vain ruokalusikallinen öljyä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
-
- Viestit: 581
- Liittynyt: 6.10.2005 20:21
- Paikkakunta: Kymi
Synteettisessä on huomattavasti alhaisempi pintajännitys, eli tunkeutuu joka paikkaan ja sen huomaa huonoista ja jo kuluneista stefoista, tihkuu, mineraalit pysyvät sisällä. Saman ilmiön huomaa jäähdytysnestepuolella, pelkkä vesi pysyy sisällä, lisätään glygolit ja huomataan sama ilmiö, nestevuodot ilmaantuvat alhaisemmasta pintajännityksestä johtuen. Ehjät ja kimmoisat tiivisteet pitävät kuitenkin nesteet ja öljyt sisällä, kuluneet paikat vaan tulevat esiin liukkaimilla "aineilla". 

Kyllä lähtee..!
Viskositeettiluokituksessa eka numero kertoo Jähmepisteen kylmissä olosuhteissa.0W on notkeeta viä lähes 50 asteen pakkasessa.5W noin 35 astetta.10W noin 15-20 astetta.15W ja isommat onkin sit jo kesäöljyjä.Isompi luku kertoo kuuman kestosta.Nelikymppinen on Riittävän hyvää lähes kaikkiin "perheautoihin.Sit jos on viriviriä,ni viiskymppinen.Ja oikein viriviri koneissa käytetään kuuskymppistä.
5W-40 puolisynteettinen (semisynteettinen) on Nivaan hyvä.Kunhan on jotain merkkitavaraa,eikä mitään euro-oilia,kingiä ym..
5W-40 puolisynteettinen (semisynteettinen) on Nivaan hyvä.Kunhan on jotain merkkitavaraa,eikä mitään euro-oilia,kingiä ym..
Kertooko isompi numero siis kuinka jäykkää öljy on kuumassa koneessa? Vaiko lämmönkestosta, eli kuinka kuumana öljyä voi käyttää ominaisuuksien heikentymättä?
Ajaako muuten joku ladailija 10W-30 öljyillä talvella, onko kokemusta miten kone pyörii taivasalta käynnistettäessä -20 asteessa? Meneekö tuollainen öljy silloin jo niin jäykäksi ettei se kierrä ja voitele konetta juuri ollenkaan?
Ajaako muuten joku ladailija 10W-30 öljyillä talvella, onko kokemusta miten kone pyörii taivasalta käynnistettäessä -20 asteessa? Meneekö tuollainen öljy silloin jo niin jäykäksi ettei se kierrä ja voitele konetta juuri ollenkaan?
Tuossa vanhassa latassa oli lähes aina teboilin moniastetta tai jotain muuta kuraa. Tommonen -15 -17 niin eipä meinannut edes jaksaa pyörittää vaikka akku oli tuliterä.destor kirjoitti: Ajaako muuten joku ladailija 10W-30 öljyillä talvella, onko kokemusta miten kone pyörii taivasalta käynnistettäessä -20 asteessa? Meneekö tuollainen öljy silloin jo niin jäykäksi ettei se kierrä ja voitele konetta juuri ollenkaan?
Pari päivää sitten tallissa äheltäessäni loin silmäyksen vajaaseen TB Moniastepurkkiin. Tallissa vähän pakkasen puolella lämpö. Todella laiskasti tuo valui purkista ulos, semmoseksi siirapiksihan se oli muuttunut. Vieressä oleva 80W-90 GL5 mineraaliperäöljy oli huomattavasti juoksevampaa

Mitä sitä vanhaa kiusaamaan huonoilla öljyillä.
Viimeksi muokannut Jokari, 26.12.2005 21:39. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Ei ainakaan mulla ollu ongelmia 10w-30 öljyillä. Shellin keltaset öljyt. Pysyi jopa paremmin koneessakin kuin 5w-40 öljyt. Mutta hyvin tuo jakso tuostakin pakkasesta käynnistyä. Melkein samanlailla pyöritti kuin kesällä.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Viskositeetti tarkoittaa nesteen sisäistä kitkaa tai virtausvastusta.Ts sen notkeutta tai sen jäykkyyttä.Useimpien nesteiden virtausvastus pienenee lämpötilan kohotessa,joten sen juoksevuus paranee.Viskositeeettia käytetään voiteluöljyn notkeuden arvosteluun.
Täytyy muistaa että notkea öljy ei ole sen parempaa kuin jäykkäkään vaan missä käyttöolosuhteissa sitä käytetään.Jos öljy on käynnistettäessä liian jäykkää,niin se ei voitele tai kuumana liian notkeaa niin ei voitele sekään.Esimerkiksi 5W-40 tarkoittaa sitä että öljy on notkeaa käynnistettäessä kylmässä, mutta riittävän voitelukykyistä myös kuumaan rasittavaan ajoon.
Täytyy muistaa että notkea öljy ei ole sen parempaa kuin jäykkäkään vaan missä käyttöolosuhteissa sitä käytetään.Jos öljy on käynnistettäessä liian jäykkää,niin se ei voitele tai kuumana liian notkeaa niin ei voitele sekään.Esimerkiksi 5W-40 tarkoittaa sitä että öljy on notkeaa käynnistettäessä kylmässä, mutta riittävän voitelukykyistä myös kuumaan rasittavaan ajoon.
Tuo luku jonka perässä on W kertoo kylmässä mitatun SAE-viskositeettiluokan. Sitten se jälkimmäinen suurempi luku kertoo öljyn viskositeetin +100C lämpötilassa.
10W öljyllä alin pumpattavuuden raja-arvo lämpötila on -30C. Tämä on siis suositeltu alin lämpötila jossa öljyä voi käyttää että se vielä voitelee.
10W öljyllä alin pumpattavuuden raja-arvo lämpötila on -30C. Tämä on siis suositeltu alin lämpötila jossa öljyä voi käyttää että se vielä voitelee.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Kukas osaa kertoa miten puolisynteettinen määritellään, kun tuntuu olevan mainosmiesten keksintö koko luokitus? Nykyään synteettinenkin on tarkemmin tutkittaessa vain puolisynteettinen. Ja vain täyssynteettinen on synteettinen? Yrittää siinä sitten synteettistä ostaa...samarai kirjoitti:mites jos laitetaan riita puoliksi ja suositellaan Nivailijalle puolisynteettistä öljyä Ladaan?
