Onko tässä perää?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Onko tässä perää?

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Kuulin huoltomieheltä, että kannattaa laittaa Ladaan vähän kankeammat öljyt (10-40W), kuin täyssynteettiset. Kiristää kuulemma jotain ketjua/hihnaa? Pitääkö tällainen paikkansa, vai käytänkö vain reilusti täyssynteettistä Laapottiin?
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Käytä vaan täyssynteettistä jos se pysyy sisällä.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

mun käsityksen mukaan toi synteettinen ei ole sen "kankeampaa eikä ohuempaa" kuin tavallinen mineraaliöljykään. Juoksevuudenhan määrää viskositeetti. Synteettinen on vain nimensä mukaisesti keinotekoisesti saatu päinvastoin kestämään paremmin vaihtelevia lämpötiloja kuin "luonnonöljy".

Itsellä on muuten olemassa laite (Ariel 600VB), johon EI SAA MISSÄÄN OLOSUHTEISSA laittaa muuta öljyä kuin yksiaste SAE 50. Tämä johtuu sen vaatimattomasta ns. "kynäjousi-öljypumpusta" ja siitä että koneessa on kerrallaan vain ruokalusikallinen öljyä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Ei toi SAE luokitus kyllä ainakaan kerro täysin sitä kuinka
pienestä välistä esim synt öljy menee verrattuna mineraaliin.
On kyllä totta että synt öljy kestää pidempään vaihtelevissa lämpötiloissa
ja oloissa.
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Nonnis kirjoitti:Käytä vaan täyssynteettistä jos se pysyy sisällä.
Eiköhän se pysy. Täytyy vähän leuhkia, ettei Niva vie pisaraakaan öljyä öljynvaihtojen välillä... 8)
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja audiq »

samarai kirjoitti: Synteettinen on vain nimensä mukaisesti keinotekoisesti saatu päinvastoin kestämään paremmin vaihtelevia lämpötiloja kuin "luonnonöljy".

Silti mineraalissa on enemmän "keinotekoista", kun synteettisessä, joka ei tarvitse niin paljon lisäaineistusta pysyäkseen "ryhdissä".
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

Synteettisessä on huomattavasti alhaisempi pintajännitys, eli tunkeutuu joka paikkaan ja sen huomaa huonoista ja jo kuluneista stefoista, tihkuu, mineraalit pysyvät sisällä. Saman ilmiön huomaa jäähdytysnestepuolella, pelkkä vesi pysyy sisällä, lisätään glygolit ja huomataan sama ilmiö, nestevuodot ilmaantuvat alhaisemmasta pintajännityksestä johtuen. Ehjät ja kimmoisat tiivisteet pitävät kuitenkin nesteet ja öljyt sisällä, kuluneet paikat vaan tulevat esiin liukkaimilla "aineilla". :wink:
Kyllä lähtee..!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

mites jos laitetaan riita puoliksi ja suositellaan Nivailijalle puolisynteettistä öljyä Ladaan? :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Viskositeettiluokituksessa eka numero kertoo Jähmepisteen kylmissä olosuhteissa.0W on notkeeta viä lähes 50 asteen pakkasessa.5W noin 35 astetta.10W noin 15-20 astetta.15W ja isommat onkin sit jo kesäöljyjä.Isompi luku kertoo kuuman kestosta.Nelikymppinen on Riittävän hyvää lähes kaikkiin "perheautoihin.Sit jos on viriviriä,ni viiskymppinen.Ja oikein viriviri koneissa käytetään kuuskymppistä.
5W-40 puolisynteettinen (semisynteettinen) on Nivaan hyvä.Kunhan on jotain merkkitavaraa,eikä mitään euro-oilia,kingiä ym..
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Kertooko isompi numero siis kuinka jäykkää öljy on kuumassa koneessa? Vaiko lämmönkestosta, eli kuinka kuumana öljyä voi käyttää ominaisuuksien heikentymättä?

Ajaako muuten joku ladailija 10W-30 öljyillä talvella, onko kokemusta miten kone pyörii taivasalta käynnistettäessä -20 asteessa? Meneekö tuollainen öljy silloin jo niin jäykäksi ettei se kierrä ja voitele konetta juuri ollenkaan?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

destor kirjoitti: Ajaako muuten joku ladailija 10W-30 öljyillä talvella, onko kokemusta miten kone pyörii taivasalta käynnistettäessä -20 asteessa? Meneekö tuollainen öljy silloin jo niin jäykäksi ettei se kierrä ja voitele konetta juuri ollenkaan?
Tuossa vanhassa latassa oli lähes aina teboilin moniastetta tai jotain muuta kuraa. Tommonen -15 -17 niin eipä meinannut edes jaksaa pyörittää vaikka akku oli tuliterä.

Pari päivää sitten tallissa äheltäessäni loin silmäyksen vajaaseen TB Moniastepurkkiin. Tallissa vähän pakkasen puolella lämpö. Todella laiskasti tuo valui purkista ulos, semmoseksi siirapiksihan se oli muuttunut. Vieressä oleva 80W-90 GL5 mineraaliperäöljy oli huomattavasti juoksevampaa :?

Mitä sitä vanhaa kiusaamaan huonoilla öljyillä.
Viimeksi muokannut Jokari, 26.12.2005 21:39. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
jta
Viestit: 4447
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Ei ainakaan mulla ollu ongelmia 10w-30 öljyillä. Shellin keltaset öljyt. Pysyi jopa paremmin koneessakin kuin 5w-40 öljyt. Mutta hyvin tuo jakso tuostakin pakkasesta käynnistyä. Melkein samanlailla pyöritti kuin kesällä.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Viskositeetti tarkoittaa nesteen sisäistä kitkaa tai virtausvastusta.Ts sen notkeutta tai sen jäykkyyttä.Useimpien nesteiden virtausvastus pienenee lämpötilan kohotessa,joten sen juoksevuus paranee.Viskositeeettia käytetään voiteluöljyn notkeuden arvosteluun.

Täytyy muistaa että notkea öljy ei ole sen parempaa kuin jäykkäkään vaan missä käyttöolosuhteissa sitä käytetään.Jos öljy on käynnistettäessä liian jäykkää,niin se ei voitele tai kuumana liian notkeaa niin ei voitele sekään.Esimerkiksi 5W-40 tarkoittaa sitä että öljy on notkeaa käynnistettäessä kylmässä, mutta riittävän voitelukykyistä myös kuumaan rasittavaan ajoon.
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Tuo luku jonka perässä on W kertoo kylmässä mitatun SAE-viskositeettiluokan. Sitten se jälkimmäinen suurempi luku kertoo öljyn viskositeetin +100C lämpötilassa.

10W öljyllä alin pumpattavuuden raja-arvo lämpötila on -30C. Tämä on siis suositeltu alin lämpötila jossa öljyä voi käyttää että se vielä voitelee.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja audiq »

samarai kirjoitti:mites jos laitetaan riita puoliksi ja suositellaan Nivailijalle puolisynteettistä öljyä Ladaan? :)
Kukas osaa kertoa miten puolisynteettinen määritellään, kun tuntuu olevan mainosmiesten keksintö koko luokitus? Nykyään synteettinenkin on tarkemmin tutkittaessa vain puolisynteettinen. Ja vain täyssynteettinen on synteettinen? Yrittää siinä sitten synteettistä ostaa... :?:
Vastaa Viestiin