mitä toi päästötyypitys meinaa? eikös tuollaiset 90-luvun koneet ole varmasti päästötyypitetty? RTJN:lle oli ainakin väitetty toisin kun oli kyse 1,7i koneen asennuksesta, hän selvisi katalysaattorista kun oli ennen kesää 1986 käyttöönotettu. onneksi en itse harrasta tuninkia, on se sen verran vaikeeta touhua.Tuomas kirjoitti:Ei joudu.Lada-Jussi kirjoitti:katalysaattorinhan joutuu laittamaan kuitenkin, koska auto on niin uusi (rek loppuvuonna 1986 ja jälkeen)
Katalysaattorin joutuu laittamaan 1.7. 1987 jälkeen ensirekisteröityyn ei-vähäpäästöiseen autoon jos siihen asennetaan moottori jota ei ole päästötyypitetty.
Tässä tapauksessa siis auto on vanhempi, eli ei tarvitse.
Tuosta 1500-koneesta en tiedä, mutta jos sitä on ollut tuon aikakauden autoissa ilman kattia, niin silloin ei tarvitsisi kattia uudemmassakaan autossa koska koneelle ne päästötyypitykset silloin on olemassa.
Muutoskatsastus 1300 -> 1500
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala

Ei rinnasteta. Ei tarvitse yleensä muutoskatsastaa.Idän Ihme 1 kirjoitti:Ei saa, rinnastetaan koneen vaihtoon. Tietääkseni.. :osamara88 kirjoitti:ruiskulaitteiston saa laittaa kaasarin tilalle ilman sen kummempia muutoksia. Tietääkseni.
Faktaa:
Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta kirjoitti: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779]
6 §
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.
3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
Tarkoittaa juuri sitä, moottorin pitää olla päästötyypitetty autoa koskevien päästönormien mukaan. Jos kone on vähäpäästöisestä autosta, sille tuskin löytyy päästötyypityksiä ilman katalysaattoria -> katti on pakollinen. Jos kone on vastaavan aikakauden katiton kone, sille pitäisi löytyä vaaditut päästöpaperit -> ei tarvita kattia. Jos kone on itse rakennettu (esimerkiksi ahdettu), sille ei löydy vaadittavia tyypityksiä -> katti on pakollinen. Katista pääsee eroon kun hankkii päästölaput omalla kustannuksellaan, mutta on halvempaa pistää se katti.Lada-Jussi kirjoitti:mitä toi päästötyypitys meinaa? eikös tuollaiset 90-luvun koneet ole varmasti päästötyypitetty? RTJN:lle oli ainakin väitetty toisin kun oli kyse 1,7i koneen asennuksesta, hän selvisi katalysaattorista kun oli ennen kesää 1986 käyttöönotettu.
Tuo "muu" auto koskee siis 15/03 -sääntöä tiukempien rajojen mukaista, ei-vähäpäästöistä autoa.Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta kirjoitti: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
8 §
Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen
1. Auton, jota koskevat E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.
3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
Siinä vähän tarkennuksia noihin LM:n päätöksen pykäliin. Suositeltavaa lukemista kaikille autoharrastajille myös nuo alkuperäiset dokumentit kokonaisuudessaan.Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (779/1998) kirjoitti: 6 § Moottorin muuttaminen
1 momentissa mainitut muutokset (auton alkuperäisen tai muutoskatsastuksessa, ts. ilman lupatarvetta, hyväksytyn moottorin muuttaminen, ahtimella varustettuja moottoreita lukuun ottamatta) eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä muutetun moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton omamassa / moottorin nettoteho -suhde 7 kg/kW alittuu.
Jos kuitenkin henkilö- tai pakettiautoa koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat E15/03 -sääntöä tiukemmat (ts. bensiini- tai dieselkäyttöinen henkilö- tai pakettiauto on otettu käyttöön 1.7.1987 tai sen jälkeen), moottorin muuttaminen (siten että pakokaasupäästöt saattavat muuttua) edellyttää muutoskatsastusta ja selvitystä pakokaasupäästöistä 7 §:n ja 8 §:n mukaisesti. Selvitykseksi ei tällöin riitä käytönaikainen päästömittaus
Moottorin vaihtoon rinnastettavat toimenpiteet, kuten sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen tai iskutilavuuden suurentaminen yli 10 %, edellyttävät muutoskatsastusta, samoin ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen (ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns. lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä, samoin vaihdettaessa sellainen sylinterinkansi, ns. virityskansi, jolle ei ole olemassa alkuperämoottoria).
7 § Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
Selvitykseksi vähäpäästöisyysvaatimusten täyttymisestä ei riitä käytönaikainen päästömittaus eikä katalysaattorin olemassaolo tai asentaminen.
8 § Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen
3 momentti tarkoittaa mm. E15/04 -sääntöä. Ko. momentin tarkoittamissa moottorinvaihdoissa tai -muutoksissa tulee osoittaa päästövaatimusten (esim. E15/04) täyttyminen (vaihtoehtoisesti bensiinikäyttöisen henkilö- tai pakettiauton moottorin tulee olla varustettu taikka se tulee varustaa moottorille sopivalla katalysaattorilla) ja autoa koskevien käytönaikaisten pakokaasupäästövaatimusten tulee täyttyä.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
mutta jos ruisku-samarasta ottaa moottorin, mallia 2111 ja asentaa kaasuttimen kanssa vanhaan samaraan ei tuolle 2111 koneelle ole hyväksyntää tuollaisena, koska Samarassa on alunperin käytetty 21083 1,5 litraista konetta kaasutin versioissa. uudemman polven 1,5 kaasutin kone olisi 2110, automallissa 2110-00-011 on käytetty myös 1,5 kaasutin konetta 21083, mutta runsaspäästöisenä. Suomeen ei tuotu 1,5i ruiskua jossa moottori olis ollut 21083. kuinka tarkkaan tuota sitten tulkitaan, mutta tyyppikilvissä lukee 21083 tai 2111. niin ja tota 2111 konetta ei ole runsaspäästöisenä suomessa ollut.
