Lada Talviteloille!

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: ei pukeille

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

IL02 kirjoitti:Ja ma en valttamatta laittais sita ladaa pukkien paalle. Auto on suunniteltu olemaan akseleidensa varassa ja jos se ripustetaan roikkumaan joidenkin muiden pisteiden varaan koriin tulee helposti erilaisia jannityksia ja pitkallisen seisonnan myota jopa pysyvia muodonmuutoksia. Jattaisin sen siis pyorilleen ja tasaiselle alustalle!
Minä laittaisin ne pukit akselien alle.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Jallu

Viesti Kirjoittaja Jallu »

Kiitos vinkeistä, täytyy suorittaa toimenpiteet viikonloppuna. Kyllä toi polkkien nokkaan laittaminen on turhaa ku se ei o ku kevääseen poissa ajosta(ellei mersu lakkaa hajoilemasta)ei myäskä näillä pensanhinnoilla viitti ajaa 750km/viikko
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Ne pukit nimenomaan niin, että auton akselit roikkuvat. Niiden tarkoitushan on se, etteivät jouset kuoleennu. Mikäli panet pukit akselien alle niin mitään hyötyähän siitä ei ole. Autoon nyt ei mitään jännityksiä pukkien päällä olemisesta synny, jos se ei satu olemaan purukumista tehty leikkiauto. Tuolla tavalla ajatellenhan kaikki pidempään pyörillään olleet autot olisivat keskeltä notkollaan kun taas pukkien päällä olleissa nokka ja perä roikkuisivat.
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Todellakin, Darttia on turha verrata Ladaan, kun Ladassa on itsekantava kori mutta jenkkiautoissa on ratakiskot pohjassa ja ovat semmosia ihme lötköjä.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
IL02
Viestit: 348
Liittynyt: 25.9.2003 21:16

Viesti Kirjoittaja IL02 »

Misha kirjoitti:Todellakin, Darttia on turha verrata Ladaan, kun Ladassa on itsekantava kori mutta jenkkiautoissa on ratakiskot pohjassa ja ovat semmosia ihme lötköjä.
myos dartissa on itsekantava kori
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2928
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Yogi »

IL02 kirjoitti:
Misha kirjoitti:Todellakin, Darttia on turha verrata Ladaan, kun Ladassa on itsekantava kori mutta jenkkiautoissa on ratakiskot pohjassa ja ovat semmosia ihme lötköjä.
myos dartissa on itsekantava kori
Niin on ja itse asiassa Ladani seisoi pukeilla kesällä kun tein siihen talvea varten huoltoja. Myös Ladan ovissa oli ongelmia avaamisen ja sulkemisen kanssa, eli sama lötköys siinäkin oli.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Jossain Mobilistissa oli ohjeita, joista muistan seuraavat. Akun kengät irti navoista. Akun varaustila kannattaa tarkastaa kuukauden välein. Tulpanreijistä hiukan moottoriöljyä mäntien päälle. Pyyhkijät pois laseilta, etteivät kumit painu kasaan tai lasiin kiinni. Jos moottoria aikoo käyttää, se on käytettävä lämpimäksi asti niin kauan, että myös pakoputki lämpenee. Parhaiten se onnistuu ajamalla tien päällä lenkki, joka taas ei onnistu seisontavakuutuksessa. Jos pelkää moottorin ja jarrujen ryytymistä, niin moottoria kannattaa yrittää pyörittää muilla keinoin ja jarrujahan voi polkaista paikallaankin ollessa. Auto kannattaisi kyllä pestä, mutta se pitäisi saada sitten kuivaksi myös saumoista ja muista hankalista paikoista.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
tolstoi
Viestit: 176
Liittynyt: 29.3.2004 18:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tolstoi »

Jotkut puhuu, että "kosteus nousee maasta ja ruostuttaa." Onkohan toi ihan paskaa, vai kannattaisko auto ajaa jonkun kevytepeitteen päälle tai jotain?
Onks se taas woihan wanha wihtahousu kumivene?
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ei toi ole bullshittiä, nurmikko/heinikko on pahin. Auton pohja on aina märkä. Itsellä autot hiekan päällä tai sitten betonilattialla. Hyvätemppu on myös tehdä kuormalavoista alusta ja niiden päälle kevytpeite siten että lavojen alta pääsee ilma virtaamaan. Sitten vielä autosta ikkunat hieman auki jos on katto päällä.
Vauhdin tae - alamäki
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

tolstoi kirjoitti:Jotkut puhuu, että "kosteus nousee maasta ja ruostuttaa." Onkohan toi ihan paskaa, vai kannattaisko auto ajaa jonkun kevytepeitteen päälle tai jotain?
Ainaskin se on ongelma, että talvella auton ympärille tulee lumivalli ja siellä auton alla kosteutta tiivistyy ja se muhii oikein kunnolla.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

maastanouseva kosteus on farmillakin otettu hyvin vakavasti, parhaille yksilöille on valmisteilla hiekka/betoni kenttää ja nytkin pelastettavissa olevat yksilöt ovat joko hiekkapohjalla tai mattojen päällä. Raadoimmista kasvaa jo ruoho lävitse.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Sata erilaista ohjetta, siinä onkin sitten miettimistä. Ostin ekan kilvettömän Ladani (2107) joka oli seissyt 2 vuotta ulkona ja kaikissa olosuhteissa. Ei pukkeja, ei öljyä pytyissä, eikä bensaa tankissa, kuin nimeksi. Omistaja oli pari kolme kertaa vuodessa pyörittänyt moottoria ja ei muuta. Ikkunat oli tietty hiukan raollaan, et kärpäset pääsi lakkihyllylle ja niitä oli siellä melkoisesti. Oli marraskuu ja laitoin akun paikalle ja bensaa kaadoin hiukan kaasarista ja Lada hörähti käymään. Sitte 8 litraa bensaa tankkiin ja siirtotarrat paikalle ja menoksi. Alkukankeuttahan oli ja lämmityslaitteen moottori vikisi aluksi mutta vikinä loppui muutaman kilsan päästä. Selvittyäni kotiin, niin Kotini pihatiellä uskalsin kokeilla käsijarrua ja vedin ronskisti kahvaa ylös ja kun vapautin kahvan lähti Lada hiljaa liukumaan. LUJAA LAATUA LADA sanon minä. Kyllä Lada on rakennettu tosi kurjiin oloihin ja sen se myös kestää, ajeltiin sillä tai ei. Tämän kokemuksen myötä alkoi minun Ladaharrastukseni.
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Auto pihalle ja kuski pukille
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Auto on pihalla ja kuski on pukki :shock:
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Pohdiskelin tuota auton pukille nostoa. Jousien kuoleentumine, miksi sellaista tapahtuisi auton paikallaan ollessa. Eiköhän maantien tärinä rasita jousitusta ja ripustusta enemmän kuin paikallaan olo. Joskus ennen autojen jouset olivat pitkiä metalliliuskoja. Lehtijousiksi niitä sanotaan. Ehkä ennen ajateltiin, että lehtijouset painuvat auton seistessä pitkään. Mutta kyllä minä uskoisin niidenkin kestävän vähintäänkin auton tyhjäpainon. Sen sijaan luulen, että vanhanajan ristikudosrenkaat saattoivat painua kasaan, jos niiden ilmanpaineita ei tarkkailtu. Tällainen rengas saattoi kyllä menettää pitkään lintallaan ollessa rungon muodon. Itse en ole koskaan laittanut autoa pukeille pelkän talviseisonnan takia, eikä siitä ole koskaan mitään haittaa ollut. Uksoisin tuon pukeille laiton olevan perua ajalta yli neljänkymmenen vuoden takaa.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Vastaa Viestiin