Lada Talviteloille!
Lada Talviteloille!
Nyt alkaa olla kesän ajelut ohi ja aika siirtää nikita seisontaan ja viärä talliin odottaan vappua (niin surullista kun se onkin) Onko vinkkejä mitä kannattaa tehdä muutaku akunkenkä pois? Ei anna opiskelukulut myötä pitää kahta autoo liikenteessä...
Eikös nikita oo mosse? No mutta asiaa, tässä listaan alkua, muut saa jatkaa:
-Tulpan reistä tippakannulla öljyä sylintereihin
-Kunnon pesu ja vahaus
-Auto tolppien nokkaan, tolpat siis runkopalkkien alle. Jouset ja kumit saa "levätä". Ehkä liioittelua, jos ei tosiaankaan ole tarkoitus ku puoli vuotta seisottaa.
,_,/ukka
-Tulpan reistä tippakannulla öljyä sylintereihin
-Kunnon pesu ja vahaus
-Auto tolppien nokkaan, tolpat siis runkopalkkien alle. Jouset ja kumit saa "levätä". Ehkä liioittelua, jos ei tosiaankaan ole tarkoitus ku puoli vuotta seisottaa.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Täytä tankki piripintaan niin ei tankki ruostu tai kerää kosteutta.
Laita grillihiiliä vanhojen teepaitojen sisään semmonen kunnon satsi ja laita lattioille -imee kosteuden ja pahat hajut auton sisältä.
Laita ihan pieni rako ikkunoihin niin tuulettuu sisusta.
Laita grillihiiliä vanhojen teepaitojen sisään semmonen kunnon satsi ja laita lattioille -imee kosteuden ja pahat hajut auton sisältä.
Laita ihan pieni rako ikkunoihin niin tuulettuu sisusta.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Mä en välttämättä pesis. Kaikki paikat jää valmiiks kosteaksi ja on keväällä jumissa. Ainakin ajelet vähän vielä päälle!
Kysyppä vaikka maanviljelijöiltä miten ne saa aina koneensa käymään kun vuoden kierto on että talvella vehkeet seisoo ulkona. Ne puhaltaa paineilmalla pölyt vekka ja ruiskii suojaöljyä pintaan vaan. Keväällä ne pesee ne.
Kysyppä vaikka maanviljelijöiltä miten ne saa aina koneensa käymään kun vuoden kierto on että talvella vehkeet seisoo ulkona. Ne puhaltaa paineilmalla pölyt vekka ja ruiskii suojaöljyä pintaan vaan. Keväällä ne pesee ne.
ei pukeille
Ja ma en valttamatta laittais sita ladaa pukkien paalle. Auto on suunniteltu olemaan akseleidensa varassa ja jos se ripustetaan roikkumaan joidenkin muiden pisteiden varaan koriin tulee helposti erilaisia jannityksia ja pitkallisen seisonnan myota jopa pysyvia muodonmuutoksia. Jattaisin sen siis pyorilleen ja tasaiselle alustalle!
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Kait se riippuu myös korin jäykkyydestä. Viime talvella mun Dartti seisoi pukkien päällä kun fiksailin pohjaa ja ovia ei oikein olisi halunnut ovia turhaan availla, kun tuntui olevan kori kierossa ja ovet hankasi peltejä. Ongelma tietysti poistui kun auto sai levätä omilla renkaillaan.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
No sanoisin että jos vaan mahdollista niin käytä sitä autoa vähintaan kerran kuukaudessa(mielellään vaikka viikottain),eli laita käyntiin,käytä lämpimäksi ja vaikka peruuta se ulos tallista ja aja takas sisään.Silloin öljyt pyörii koneessa,akku saa käyttöä ja jarrut saa käyttöä,kyllä se on paras tapa pitää se kunnossa,pitkä käyttämättä seisottaminenhan on auton pahin myrkky. 

FIAT Stilo 115 JTD, VW LT -83.
Paat talveks muun kaluston seisoon ja ajat Nivalla! Kelpaa pysäköidä lumikasoihin ja kyykyttää muita liukkailla liikennevaloissa!Nerd-O kirjoitti:Hyviä ohjeita. Pitääpä soveltaa itse kun laitan 16. päivä Nivan seisontaan. Alustavasti se seisoo kevääseen asti parkkipaikalla. Ellen innostu talvella sillä ajeleen, mikä on kyllä aika todennnäköistä
Onks se taas woihan wanha wihtahousu kumivene?
Juu, mielellään viikoittain tai ei ollenkaan. En tiedä tarkalleen kauanko öljykalvot koneessa säilyy, mutta jos käynnistysten väli on pidempi ku kalvojen säilymis aika niin hommasta ei ole kuin vahinkoa. Wanhemmat konemiehet sanoo sitä nimellä "Lastuava työstö"jasu35 kirjoitti:No sanoisin että jos vaan mahdollista niin käytä sitä autoa vähintaan kerran kuukaudessa(mielellään vaikka viikottain),eli laita käyntiin,käytä lämpimäksi ja vaikka peruuta se ulos tallista ja aja takas sisään.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Re: ei pukeille
Juu, riskinsä siinä todellakin on. Mitä useampi pölli rungon alla sitä parempi(kai), mutta jos kaikki on väärän mittasia ni paino on aika epätasaisesti ja tod. näk. vääntää koria.IL02 kirjoitti:Ja ma en valttamatta laittais sita ladaa pukkien paalle. Auto on suunniteltu olemaan akseleidensa varassa ja jos se ripustetaan roikkumaan joidenkin muiden pisteiden varaan koriin tulee helposti erilaisia jannityksia ja pitkallisen seisonnan myota jopa pysyvia muodonmuutoksia. Jattaisin sen siis pyorilleen ja tasaiselle alustalle!
,_,/ukka
Autoton on huoleton
No jaa. Kialla pääsee halvemmalla, kun vie vähemmän bensaa ja veikkaan että Kialla on myös turvallisempaa ajaa kun siinä on ihan kunnon uudet talvirenkaat. Nivaan en sellaisia jaksa ostella. Jos talvella tulee ajettua sillä niin alla on nuo Saharat. Eli tämän näköiset renkaat.tolstoi kirjoitti:Paat talveks muun kaluston seisoon ja ajat Nivalla! Kelpaa pysäköidä lumikasoihin ja kyykyttää muita liukkailla liikennevaloissa!

Tuo kuvio tuskin pitää talvella kauheen hyvin

- Niva jatkaa siitä mihin normaali Lada jää -