124 vm 68 nettiautossa
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
noh älkää nyt Lada-Miestä kiusatko, ei noita termejä ja rakenteita moni tiedä jos on nuori ja harrastuksen kanssa alkumetreillä. minäkin vasta tänä vuonna opettelin sitä CHV termiä, vai mikäs se oli, se mikä oli opeleissa?

no nyt mulla ois täyttä asiaa tästä
hommasta kirjasta nimeltä "autoni on lada" josta kirjotan pätkän mitä eroa oli fiat 124:llä ja 71´ ladalla
MALLIT JA NIITTEN EROT
-kori on tukevampi.levynpaksuuksia on lisätty,
kattopilarit ovat tukevammat ja
korin kannattimia on lisätty
-moottori on uusittu.aikaisemmassa moottorissa
oli kansiventtiilit ja kampikammiossa oleva
nokka-akseli(ohv-moottori).nykyisessä
moottorissa on ylä-puolinen nokka-akseli(ohc-moottori)
,suurempi kytkin,vahvempi vaihteiston synkronointi ja
nivelakselisto.
-vahvemmat iskunvaimentimet(heilahtelunvaimentimet)
-parannettu jarrujärjestelmä edessä levy-
ja takana rumpujarrut.
-parannettu lämmitysjärjestelmä
(joka on muuten kieltämättä totta
).
tota tarkemmin varmaan on hankala enää kertoa eroja.
no,jokos AI:TÄ rupee miellyyttään

hommasta kirjasta nimeltä "autoni on lada" josta kirjotan pätkän mitä eroa oli fiat 124:llä ja 71´ ladalla
MALLIT JA NIITTEN EROT
-kori on tukevampi.levynpaksuuksia on lisätty,
kattopilarit ovat tukevammat ja
korin kannattimia on lisätty
-moottori on uusittu.aikaisemmassa moottorissa
oli kansiventtiilit ja kampikammiossa oleva
nokka-akseli(ohv-moottori).nykyisessä
moottorissa on ylä-puolinen nokka-akseli(ohc-moottori)
,suurempi kytkin,vahvempi vaihteiston synkronointi ja
nivelakselisto.
-vahvemmat iskunvaimentimet(heilahtelunvaimentimet)
-parannettu jarrujärjestelmä edessä levy-
ja takana rumpujarrut.
-parannettu lämmitysjärjestelmä
(joka on muuten kieltämättä totta

tota tarkemmin varmaan on hankala enää kertoa eroja.
no,jokos AI:TÄ rupee miellyyttään


Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86
+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..
Сделано в CCCP
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86
+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..
Сделано в CCCP
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
no niin heti meni mettään, mut on toi CHV:kin jotain?Magnum2300 kirjoitti:CIHLada-Jussi kirjoitti:noh älkää nyt Lada-Miestä kiusatko, ei noita termejä ja rakenteita moni tiedä jos on nuori ja harrastuksen kanssa alkumetreillä. minäkin vasta tänä vuonna opettelin sitä CHV termiä, vai mikäs se oli, se mikä oli opeleissa?

tuskin ollaan viisampia, noinhan se varmasti on. Ohv kai yleisesti kuitenkin tunnetaan työntötankokoneena, onhan niitä tietysti muitakin systeemejä -desmot ja hydraulinostajat? SV (sidevalve) taas on sivuventtiilikone, jollainen löytyy omastakin tallista (arska600).Jokari_ kirjoitti:Niin, OHV tulee sanoista "Over Head Valve(s)" eli yläpuoliset venttiilitlada-mies kirjoitti:ohv=työntötankokone
ohc=?
Kun taas OHC tulee sanoista "Over Head Cam(shaft)" eli yläpuolinen nokka-akseli
Eiköhän se noin menny, viisaammat korjatkoot
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
googlestahan sitä tietoa löytyy:Lada-Jussi kirjoitti:no niin heti meni mettään, mut on toi CHV:kin jotain?Magnum2300 kirjoitti:CIHLada-Jussi kirjoitti:noh älkää nyt Lada-Miestä kiusatko, ei noita termejä ja rakenteita moni tiedä jos on nuori ja harrastuksen kanssa alkumetreillä. minäkin vasta tänä vuonna opettelin sitä CHV termiä, vai mikäs se oli, se mikä oli opeleissa?
CVH (Compound Valve angle Hemisperical combustion chambers)
Kannen yläpuolisella nokka-akselilla jossa on puolipallonmuotoiset palotilat sekä molempiin suuntiin kallistetut venttiilit. Muuten sama kuin OHC mutta venttilinnostajat mekaanisten sijaan ovat hydraulisia.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Jos nyt viä huudellaan niin ei se OHC:tä tee enempää tai vähempää OHC:tä olpai sitten venttiiliennostajat mekaaniset tai hydrauliset.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
OHC=kannen yläpuolinen nokka-akseli, venat kannessa (esim. ladan kone)
SOHC=OHC
DOHC=2 kannen yläpuolista nokkaa, venat kannessa (esim fiatin TC, lähes kaikki uudet koneet)
TC=DOHC (tai sitten tuplakaasuttimet (Twin Carburetor) kuten Morris Marina TC)
OHV= nokka-akseli lohkossa, työntötankojen käyttämät venat kannessa (esim. fordin Kent-koneet)
CIH=o**lin kone, en haluakaan tietää enempää
CVH=fordin OHC-kone 80-luvun alusta, nokka kannessa, hydrauliset venttiilin nostajat (venttiilivälystä ei tarvitse eikä pysty säätämään)
SOHC=OHC
DOHC=2 kannen yläpuolista nokkaa, venat kannessa (esim fiatin TC, lähes kaikki uudet koneet)
TC=DOHC (tai sitten tuplakaasuttimet (Twin Carburetor) kuten Morris Marina TC)
OHV= nokka-akseli lohkossa, työntötankojen käyttämät venat kannessa (esim. fordin Kent-koneet)
CIH=o**lin kone, en haluakaan tietää enempää
CVH=fordin OHC-kone 80-luvun alusta, nokka kannessa, hydrauliset venttiilin nostajat (venttiilivälystä ei tarvitse eikä pysty säätämään)
Eipä nuo tunnu sierroissakaan toimivan kovin vahvasti....Kamaz kirjoitti:Kuulemani mukaan uudessa Yamaha Wild Starissa (V2 moottori työntötangoilla) on hydraulinen venttiilinsäätö, mutta ne pitää siitä huolimatta säätää aika ajoin käsin. En käsitä mikä tehtävä hydraulisella säädöllä siinä tällöin on.

- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
joo henkilöautoissa Pobedaan / ensimmäisiin Volga GAZ-21 malleihin asti 57 vuoteen, kuorma-autopuolelle GAZ-52 vielä 80-luvun lopulle asti, GAZ-69 maastohenkilöautossa loppuun asti 70-luvun alkupuolelle.Laduri kirjoitti:Eikö GAZ'ssa ollu sivuventtili koneet?

- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Mossessa taisi sivuventtiili vaihtua kansiventtiiliksi myös -57 tai -58. Mitenkähän länsiautot. Eiköhän sivuventtili ollut aika yleinen ennen. Tuo oli kyllä aika yllätys, että noinkin myöhään kuin 80-luvulla sitä vielä käytettiin autoissa.Lada-Jussi kirjoitti:joo henkilöautoissa Pobedaan / ensimmäisiin Volga GAZ-21 malleihin asti 57 vuoteen, kuorma-autopuolelle GAZ-52 vielä 80-luvun lopulle asti, GAZ-69 maastohenkilöautossa loppuun asti 70-luvun alkupuolelle.Laduri kirjoitti:Eikö GAZ'ssa ollu sivuventtili koneet?
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone