124 vm 68 nettiautossa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

noh älkää nyt Lada-Miestä kiusatko, ei noita termejä ja rakenteita moni tiedä jos on nuori ja harrastuksen kanssa alkumetreillä. minäkin vasta tänä vuonna opettelin sitä CHV termiä, vai mikäs se oli, se mikä oli opeleissa?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Mies
Viestit: 947
Liittynyt: 22.2.2005 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Lada-Mies »

no nyt mulla ois täyttä asiaa tästä
hommasta kirjasta nimeltä "autoni on lada" josta kirjotan pätkän mitä eroa oli fiat 124:llä ja 71´ ladalla

MALLIT JA NIITTEN EROT

-kori on tukevampi.levynpaksuuksia on lisätty,
kattopilarit ovat tukevammat ja
korin kannattimia on lisätty

-moottori on uusittu.aikaisemmassa moottorissa
oli kansiventtiilit ja kampikammiossa oleva
nokka-akseli(ohv-moottori).nykyisessä
moottorissa on ylä-puolinen nokka-akseli(ohc-moottori)
,suurempi kytkin,vahvempi vaihteiston synkronointi ja
nivelakselisto.

-vahvemmat iskunvaimentimet(heilahtelunvaimentimet)

-parannettu jarrujärjestelmä edessä levy-
ja takana rumpujarrut.

-parannettu lämmitysjärjestelmä
(joka on muuten kieltämättä totta :lol: ).

tota tarkemmin varmaan on hankala enää kertoa eroja.

no,jokos AI:TÄ rupee miellyyttään :?: :P
Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86

+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..

Сделано в CCCP
Magnum2300

Viesti Kirjoittaja Magnum2300 »

Lada-Jussi kirjoitti:noh älkää nyt Lada-Miestä kiusatko, ei noita termejä ja rakenteita moni tiedä jos on nuori ja harrastuksen kanssa alkumetreillä. minäkin vasta tänä vuonna opettelin sitä CHV termiä, vai mikäs se oli, se mikä oli opeleissa?
CIH
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Magnum2300 kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:noh älkää nyt Lada-Miestä kiusatko, ei noita termejä ja rakenteita moni tiedä jos on nuori ja harrastuksen kanssa alkumetreillä. minäkin vasta tänä vuonna opettelin sitä CHV termiä, vai mikäs se oli, se mikä oli opeleissa?
CIH
no niin heti meni mettään, mut on toi CHV:kin jotain?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Jokari_ kirjoitti:
lada-mies kirjoitti:ohv=työntötankokone
ohc=?
Niin, OHV tulee sanoista "Over Head Valve(s)" eli yläpuoliset venttiilit

Kun taas OHC tulee sanoista "Over Head Cam(shaft)" eli yläpuolinen nokka-akseli

Eiköhän se noin menny, viisaammat korjatkoot :P
tuskin ollaan viisampia, noinhan se varmasti on. Ohv kai yleisesti kuitenkin tunnetaan työntötankokoneena, onhan niitä tietysti muitakin systeemejä -desmot ja hydraulinostajat? SV (sidevalve) taas on sivuventtiilikone, jollainen löytyy omastakin tallista (arska600).
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Lada-Jussi kirjoitti:
Magnum2300 kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:noh älkää nyt Lada-Miestä kiusatko, ei noita termejä ja rakenteita moni tiedä jos on nuori ja harrastuksen kanssa alkumetreillä. minäkin vasta tänä vuonna opettelin sitä CHV termiä, vai mikäs se oli, se mikä oli opeleissa?
CIH
no niin heti meni mettään, mut on toi CHV:kin jotain?
googlestahan sitä tietoa löytyy:

CVH (Compound Valve angle Hemisperical combustion chambers)

Kannen yläpuolisella nokka-akselilla jossa on puolipallonmuotoiset palotilat sekä molempiin suuntiin kallistetut venttiilit. Muuten sama kuin OHC mutta venttilinnostajat mekaanisten sijaan ovat hydraulisia.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Jos nyt viä huudellaan niin ei se OHC:tä tee enempää tai vähempää OHC:tä olpai sitten venttiiliennostajat mekaaniset tai hydrauliset.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
estate

Viesti Kirjoittaja estate »

OHC=kannen yläpuolinen nokka-akseli, venat kannessa (esim. ladan kone)
SOHC=OHC
DOHC=2 kannen yläpuolista nokkaa, venat kannessa (esim fiatin TC, lähes kaikki uudet koneet)
TC=DOHC (tai sitten tuplakaasuttimet (Twin Carburetor) kuten Morris Marina TC)
OHV= nokka-akseli lohkossa, työntötankojen käyttämät venat kannessa (esim. fordin Kent-koneet)
CIH=o**lin kone, en haluakaan tietää enempää
CVH=fordin OHC-kone 80-luvun alusta, nokka kannessa, hydrauliset venttiilin nostajat (venttiilivälystä ei tarvitse eikä pysty säätämään)
Laduri
Viestit: 123
Liittynyt: 1.5.2005 15:13

Viesti Kirjoittaja Laduri »

Eikö GAZ'ssa ollu sivuventtili koneet?
Keep on truckin'
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Kuulemani mukaan uudessa Yamaha Wild Starissa (V2 moottori työntötangoilla) on hydraulinen venttiilinsäätö, mutta ne pitää siitä huolimatta säätää aika ajoin käsin. En käsitä mikä tehtävä hydraulisella säädöllä siinä tällöin on.
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Kamaz kirjoitti:Kuulemani mukaan uudessa Yamaha Wild Starissa (V2 moottori työntötangoilla) on hydraulinen venttiilinsäätö, mutta ne pitää siitä huolimatta säätää aika ajoin käsin. En käsitä mikä tehtävä hydraulisella säädöllä siinä tällöin on.
Eipä nuo tunnu sierroissakaan toimivan kovin vahvasti.... :lol:
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Laduri kirjoitti:Eikö GAZ'ssa ollu sivuventtili koneet?
joo henkilöautoissa Pobedaan / ensimmäisiin Volga GAZ-21 malleihin asti 57 vuoteen, kuorma-autopuolelle GAZ-52 vielä 80-luvun lopulle asti, GAZ-69 maastohenkilöautossa loppuun asti 70-luvun alkupuolelle.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Laduri
Viestit: 123
Liittynyt: 1.5.2005 15:13

Viesti Kirjoittaja Laduri »

Yhessä aika oisko ollu peräti tämän vuoden Ajolinjassa oli artikkeli noista Gaz'n sivuventtiilikoneista.Ja Kamaz'sta oli kans.
Keep on truckin'
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Lada-Jussi kirjoitti:
Laduri kirjoitti:Eikö GAZ'ssa ollu sivuventtili koneet?
joo henkilöautoissa Pobedaan / ensimmäisiin Volga GAZ-21 malleihin asti 57 vuoteen, kuorma-autopuolelle GAZ-52 vielä 80-luvun lopulle asti, GAZ-69 maastohenkilöautossa loppuun asti 70-luvun alkupuolelle.
Mossessa taisi sivuventtiili vaihtua kansiventtiiliksi myös -57 tai -58. Mitenkähän länsiautot. Eiköhän sivuventtili ollut aika yleinen ennen. Tuo oli kyllä aika yllätys, että noinkin myöhään kuin 80-luvulla sitä vielä käytettiin autoissa.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Vastaa Viestiin