Takamoottoriautoja
Takamoottoriautoja
Nykyään, kun lähes kaikki autot ovat etuvetoisia ja ne harvat takavetoisetkin tuntuvat karkailevan kokemattomien kuskien käsistä, muistui mieleen ajat, jolloin useat autot olivat takamoottorisia. Näiden ajo-ominaisuuksia sitten kuvailtiin sanomalla että "koetapas heittää lekaa varsi edellä".
Totta onkin, että kokemattomalla kuskilla tuollainen auto saattoi olla vaarallinen, mutta toisaalta vähänkin tehokkaammalla takamoottorisella saattoi siihen tottunut kuski kiusata jääradalla vakiorenkailla lähes mitä tahansa muunlaista autoa.
Pyydänkin nyt niitä, jotka tällaista aikaa muistavat, tai ovat muuten kiinnostuneita, laittamaan listaa takamoottoriautoista. Linja-autoja ei lasketa ja ne Volkkarin kolme tavallisinta tyyppiäkin ovat liian helppoja.
Totta onkin, että kokemattomalla kuskilla tuollainen auto saattoi olla vaarallinen, mutta toisaalta vähänkin tehokkaammalla takamoottorisella saattoi siihen tottunut kuski kiusata jääradalla vakiorenkailla lähes mitä tahansa muunlaista autoa.
Pyydänkin nyt niitä, jotka tällaista aikaa muistavat, tai ovat muuten kiinnostuneita, laittamaan listaa takamoottoriautoista. Linja-autoja ei lasketa ja ne Volkkarin kolme tavallisinta tyyppiäkin ovat liian helppoja.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
-
- Viestit: 136
- Liittynyt: 9.8.2004 15:37
NSU, näitä on vaikka kuinka Prinz I, II, III ja IV, TT, TTS, 110...
Tässä Prinz1000

Itseasiassa Jalta Mk2, on ulkomuodon osalta kopioitu melkein suoraan Prinz IV:stä.
Rootesin eri versiot Imp:stä, Hillman Imp, Sunbeam 900, Singer Chamois, Commer Imp, Sunbeam Stiletto ym ym.

Skoda taitaa olla yhtä helppo vastaus kuin ne Volkkarin kolme tyyppiä, ainakin 1000MB, 100, 110, 120, 135, näitäkin on vaikka kuinka monta erilaista.

Porschekin on tehnyt takamoottoriautoja ja tekee edelleenkin. Ainakin 356, 911 ja 912 on takamoottorisia.
Tucker:

Chevrolet Corvair, tästä oli myös pakettiautoversio kuten Volkkaristakin.

Tässä Prinz1000

Itseasiassa Jalta Mk2, on ulkomuodon osalta kopioitu melkein suoraan Prinz IV:stä.
Rootesin eri versiot Imp:stä, Hillman Imp, Sunbeam 900, Singer Chamois, Commer Imp, Sunbeam Stiletto ym ym.

Skoda taitaa olla yhtä helppo vastaus kuin ne Volkkarin kolme tyyppiä, ainakin 1000MB, 100, 110, 120, 135, näitäkin on vaikka kuinka monta erilaista.
Porschekin on tehnyt takamoottoriautoja ja tekee edelleenkin. Ainakin 356, 911 ja 912 on takamoottorisia.
Tucker:

Chevrolet Corvair, tästä oli myös pakettiautoversio kuten Volkkaristakin.

NSU Prinzistä muistuu mieleeni käyttöohjekirjan kansi. Yleensä autojen ohjekirjoissa lukee ainoastaan kuivasti "Käyttöohjekirja", mutta Prinz poikkeaa edukseen tästä säännöstä. Sen ohjekirjan kannessa lukee "Seurustelua Prinssien kanssa"
Mercedes-Benzkin on aikanaan sekaantunut takamoottoriin. Siitä osoituksena malli 130

Mercedes-Benzkin on aikanaan sekaantunut takamoottoriin. Siitä osoituksena malli 130

fiat 600 oli minun ensimmäinen autoni sain sen kun täytin 7
sitten toisen kuussatasen ostin 14 vuotiaana
tieliikenteeseen ensimmäinen kulkuneuvo oli 100a datsuni josta totesin että etuveto ei ole minun auto sitten olikin parit skodat ja parit takaveto ladat nyt tosin on satakymppi mitä en osaa vieläkään "ajaa" mutta onhan tätä aikaa opetella
sitten toisen kuussatasen ostin 14 vuotiaana
tieliikenteeseen ensimmäinen kulkuneuvo oli 100a datsuni josta totesin että etuveto ei ole minun auto sitten olikin parit skodat ja parit takaveto ladat nyt tosin on satakymppi mitä en osaa vieläkään "ajaa" mutta onhan tätä aikaa opetella
Onko kukaan maininnut Renault Dauphinea?
http://www.dlc.fi/~renault/malliesittel ... uphine.htm
http://www.dlc.fi/~renault/malliesittel ... uphine.htm
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
FSO 126 (vesijäähdytteinen boxer)??
"Kukkopilli" eli Goggomobil.
"Kukkopilli" eli Goggomobil.
Viimeksi muokannut Toveri Sladimir, 9.5.2005 17:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.