Takamoottoriautoja

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Takamoottoriautoja

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Nykyään, kun lähes kaikki autot ovat etuvetoisia ja ne harvat takavetoisetkin tuntuvat karkailevan kokemattomien kuskien käsistä, muistui mieleen ajat, jolloin useat autot olivat takamoottorisia. Näiden ajo-ominaisuuksia sitten kuvailtiin sanomalla että "koetapas heittää lekaa varsi edellä".
Totta onkin, että kokemattomalla kuskilla tuollainen auto saattoi olla vaarallinen, mutta toisaalta vähänkin tehokkaammalla takamoottorisella saattoi siihen tottunut kuski kiusata jääradalla vakiorenkailla lähes mitä tahansa muunlaista autoa.
Pyydänkin nyt niitä, jotka tällaista aikaa muistavat, tai ovat muuten kiinnostuneita, laittamaan listaa takamoottoriautoista. Linja-autoja ei lasketa ja ne Volkkarin kolme tavallisinta tyyppiäkin ovat liian helppoja.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Fiattia

500
600
850
126
133

Simca 1000

Mitä ny äkkiä tuli mieleen... Ja en ole moisilla ajanut mutta simcaan löytyis vaihdelaatikko vielä :lol: (enon pelto/peltotieauton osia)
124/2101 practical beauty
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

tuosta kasiviiskymppisestä oli nätti Coupe, jollaisella Joensuulaisen autovuokraamon autolla pyöriteltiin yksi kaunis kesäpäivä.Kuva
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
ilkkaturunen
Viestit: 136
Liittynyt: 9.8.2004 15:37

Viesti Kirjoittaja ilkkaturunen »

Rellu 4cv ja saippualootaat, oliko niitä ainaskin 8 ja 10, Jalta, Tatra,
Ja eikös kaiki kääpiöautot ollu takamoottorisia?
Niin jos oikein muistan eikös Citikan rättäriä tehty joskus kahdella koneella toinen edes toinen takana oliko malli nimenä sahara????
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

kaikki oikein
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Ai niin, Rellustahan oli vielä Alpine, ei tosin ihan yleinen eikä jokamiehen auto, aikanaan kova sana asvalttiralleissa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Magnum2300

Viesti Kirjoittaja Magnum2300 »

NSU, näitä on vaikka kuinka Prinz I, II, III ja IV, TT, TTS, 110...
Tässä Prinz1000
Kuva
Itseasiassa Jalta Mk2, on ulkomuodon osalta kopioitu melkein suoraan Prinz IV:stä.

Rootesin eri versiot Imp:stä, Hillman Imp, Sunbeam 900, Singer Chamois, Commer Imp, Sunbeam Stiletto ym ym.
Kuva

Skoda taitaa olla yhtä helppo vastaus kuin ne Volkkarin kolme tyyppiä, ainakin 1000MB, 100, 110, 120, 135, näitäkin on vaikka kuinka monta erilaista.
Kuva

Porschekin on tehnyt takamoottoriautoja ja tekee edelleenkin. Ainakin 356, 911 ja 912 on takamoottorisia.

Tucker:
Kuva

Chevrolet Corvair, tästä oli myös pakettiautoversio kuten Volkkaristakin.
Kuva
estate

Viesti Kirjoittaja estate »

Sunbeam / Hillman Imp
Renault R8, R10, Alpine, Dauphine
Jalta
Tatra
BMW 700
Steyer-Puch
Porsche
Skoda 1000MB, 1100MB, S100-100L, 105-120
NSU Prinz
Autobianchi
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Noista Fiiateistahan oli vielä lisenssillä valmistettuja Neckareita ja Zastavia.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

NSU Prinzistä muistuu mieleeni käyttöohjekirjan kansi. Yleensä autojen ohjekirjoissa lukee ainoastaan kuivasti "Käyttöohjekirja", mutta Prinz poikkeaa edukseen tästä säännöstä. Sen ohjekirjan kannessa lukee "Seurustelua Prinssien kanssa"

Mercedes-Benzkin on aikanaan sekaantunut takamoottoriin. Siitä osoituksena malli 130

Kuva
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

tätä Mersua en tiennyt olevankaan. Noihin lisenssifiiateihin kuluu tietysti vielä Seat.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Äkkiseltään ei lisää keksi noita, mutta ajeltua on tullut muutamilla takamoottorisilla (kupla, 133 ja 600) enkä voi noista mitään pahaa sanoa. Toki äkkinäiselle outoja, mutta niin on perus takapotkukin jos on vain etuvedoilla ajanut.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
pressa
Viestit: 10467
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

fiat 600 oli minun ensimmäinen autoni sain sen kun täytin 7
sitten toisen kuussatasen ostin 14 vuotiaana
tieliikenteeseen ensimmäinen kulkuneuvo oli 100a datsuni josta totesin että etuveto ei ole minun auto sitten olikin parit skodat ja parit takaveto ladat nyt tosin on satakymppi mitä en osaa vieläkään "ajaa" mutta onhan tätä aikaa opetella
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Onko kukaan maininnut Renault Dauphinea?
http://www.dlc.fi/~renault/malliesittel ... uphine.htm
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

FSO 126 (vesijäähdytteinen boxer)??
"Kukkopilli" eli Goggomobil.
Viimeksi muokannut Toveri Sladimir, 9.5.2005 17:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Vastaa Viestiin