hinausdollyn päiväkirja ;)

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hinausdollyn päiväkirja ;)

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

eli hankin tossa viikonloppuna hinausdollyn, sellaisia saa 400-1000 euron hintaan home made malleja, ite ostin sieltä väliltä sopivasti edullisesti.

tänään sitten testasin laitetta käytännössä. Aamulla ajoin töihin 75 km pelkkä dolly perässä, pomppii ja rämisee ikävästi vedettäessä, hieno moderni aisan lukitus vetokoukkuun kysyi hermoja heti aamusta, samoin kuin se että Samara ei päässyt hyvin loivasta pihatiestä ulos noin 150 kg painoinen dolly perässä. Pieni kerros lunta alla ja auto vaan sutii.

Töistä jatkoin vielä Pornaisiin noin 50 km tyhjän kärryn kanssa. Sieltä sitten kyytiin lykättiin Moskvitsh Elite 1300M, hyvin meni kun vähän sovitteli ajosiltoja kohdilleen. kuormaliinoilla etupyörät kiinni dollin kääntyilevälle "vetopöydälle" ja eikun ajamaan.

1300 samara jaksoi hyvin vetää, tosin nopeudet oli 2-3 vaihteilla noin 30-60 km/h, sitä kurnuutusta kesti pari tuntia ja vajaa 90 km. Tarkoituksella ajoin selkeämpi isoja teitä pitkin, koska niilläkin meinasi tulla ongelmia jyrkissä mäissä että auto alkaa sutimaan, mutta mäet meni aina perille asti. Lisäksi 260 cm leveällä dollilla ei pienillä kujilla viitsi pujotella.

Mossessa ei ollut ratti lukkoa joten kori pääsi jonkun verran liikkumaan pyöriin nähden, vaikka kääntöliikettä varten on dollyssa kääntyvä "vetopöytä" tämä saattoi jonkin verran tehdä ajosta hoippuvaa, onneksi hiljaisilla valtateilla voi vähän hoippuakin.

lähes farmilla, noin 5 km päässä, ajettuani vähän epämääräisemmällä "maastoreitillä" bongasi toisen pyörän kiinnitys irti, sidoin uudestaan ja ajoin kotiin.

yleisarvostelu: helppoa ja kivaa, mutta aikaa pitää varata.

katso täältä pari kuvaa joissa Mosse on juuri uuteen kotiin saapuneena
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Ai sää sen Warreossin Mossen sitten hait. Tuota dollya voi varmaan sopuhintaan vuokrata, jos tulee joksus tarvis...?
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Nyt vaan veturiksi joku 1700i takaveto farmari. Mahtuu varaosat ja kaupanpäälliset mukaan ja on veto oikeasta päästä.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Pistäthän Jussi tuon Mossen sitten sisälle sinne talliin säilytykseen?
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Mosse maatuun... ;)

Mikä on muuten tuo max leveys mitä kuljetuksella saa olla? Siis tässä tapauksessa dollyllä. Onko se juuri tuo 260 cm? Eikös se sen jälkeen ole joku ylileveekuljetus?
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Asiaa. Nyt vain Mossea entisöimään.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tulipas paljon toivomuksia ja ideoita

vanja-eno: kyllä olisi ihan idea lainata sitä pikkukorvausta vastaan, jos joku tilapäisesti tarvii, saisi vähän noita pääomakustannuksia takaisin ja helppoa kuljetusta tarvitsevalle.

,_,/ukka: joo takavetoinen tehokas vetoauto olisi hyvä, onkohan armeijan UAZ pakuissa vetokoukkuja, sellainen kun olisi muutenkin mielenkiintoinen ja edullinen hankittava. UAZ paku nelivetoineen ja mahtavine ominepainoineen olisi hyvä veturi?

Kamaz ja veli alexei: talliin sisälle... :roll: no jos jotain kattoa saisi päälle olis se ihan jees, kuten noille muillekin, olisko kellään edullista kätevää kateratkaisua, sellainen joka voisi olla sivuilta avoinkin ja ei mitään lupia?
Ei toi mosse nyt kuitenkaan mikään Suomen parhaita ole, eikä sinänsä kovin uhanalainenkaan mallit, noita M-sarjalaisia on aivan huippukuntoisiakin melko paljon. Mutta olisihan kiva jos se ei ainakaan mätänis käsiin. Koristeen virkaakaan se ei vielä aja kun etupäästä puuttuu osia.

R-J: ei mahdoton entisöitävä, mutta kyllä museo kuntoon tarvitaan aika paljon puuhaa. ajokuntoon saattaminen saattaisi olla vielä ihan toteutettavissa. Hitto vaan kun ajoautojen pitäminen on niin helvetin kallista. Kun ei pelkästä omistamisesta tarttis maksaa niin paljon.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Autoilu on Suomessa kallista. Ja tosiaan jo pelkästä omistamisesta rokotetaan kiitettävästi. :roll:
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

R-J kirjoitti:Autoilu on Suomessa kallista. Ja tosiaan jo pelkästä omistamisesta rokotetaan kiitettävästi. :roll:
siinä yksi varsin merkittävä syy sille että autoja täytyy vain mädännyttää takapihalla.

olis hienoa kun kaikki autot vois olla ilman seuraamuksia rekisterissä ja katsastettuina (ei veroja ja katsastukset ilmaisia tai ainakin paljon halvempia), vakuutukset voisi olla sveitsin mallin mukaan yksi (kalleimman mukaisesti) ja sitten voisi käytellä autoja vuorotellen, mielialan, sään yms. mukaan. Silloin ei olisi kusessa jos käyttöauto hajoaa, aina olisi auto varalle.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Olipas varsin valaisevat kuvat, mutta nyt sitten olet ihan oikea Mossen omistaja. Kerholainenhan kait olet jo ollutkin. Onneva.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Mosse-Aksu kirjoitti:Olipas varsin valaisevat kuvat, mutta nyt sitten olet ihan oikea Mossen omistaja. Kerholainenhan kait olet jo ollutkin. Onneva.
Suomen Moskvitsh Kerhon Ry:n jäsen olen ollut jo vuodesta 1996 8)
pitäiskö vielä liittyä Volga Club Finlandin jäseneksi, kun on Volgakin..
Mosse kerho oli hyvä vaihtoehto silloin kun ei vielä Lada kerhoakaan ollut, mosse kerhossa periaatteessa suvaitaan ihan kaikki neukkuautot, joskin moskoviitti vie etusijan luonnollisesti.

niin joo noista kuvista, ei oikein valoisempia saa kun ei koskaan valoisan aikaan ole paikalla :(
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Lada-Jussi kirjoitti:
R-J kirjoitti:Autoilu on Suomessa kallista. Ja tosiaan jo pelkästä omistamisesta rokotetaan kiitettävästi. :roll:
siinä yksi varsin merkittävä syy sille että autoja täytyy vain mädännyttää takapihalla.

olis hienoa kun kaikki autot vois olla ilman seuraamuksia rekisterissä ja katsastettuina (ei veroja ja katsastukset ilmaisia tai ainakin paljon halvempia), vakuutukset voisi olla sveitsin mallin mukaan yksi (kalleimman mukaisesti) ja sitten voisi käytellä autoja vuorotellen, mielialan, sään yms. mukaan. Silloin ei olisi kusessa jos käyttöauto hajoaa, aina olisi auto varalle.
Niin kai se on lähinnä toi kirottu ajoneuvovero mikä ajaa viemään kilvet konttorille.(näin ainakin itsellä). Vakuutuksethan saa seisontaan ja katsastukseenhan voi mennä vaikka samana päivänä kun on tarvetta. :?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Lada-Jussi kirjoitti:
R-J kirjoitti:Autoilu on Suomessa kallista. Ja tosiaan jo pelkästä omistamisesta rokotetaan kiitettävästi. :roll:
siinä yksi varsin merkittävä syy sille että autoja täytyy vain mädännyttää takapihalla.

olis hienoa kun kaikki autot vois olla ilman seuraamuksia rekisterissä ja katsastettuina (ei veroja ja katsastukset ilmaisia tai ainakin paljon halvempia), vakuutukset voisi olla sveitsin mallin mukaan yksi (kalleimman mukaisesti) ja sitten voisi käytellä autoja vuorotellen, mielialan, sään yms. mukaan. Silloin ei olisi kusessa jos käyttöauto hajoaa, aina olisi auto varalle.
Olis ihan asiallinen tsydeemi, mutta aivan liian hyvä, jotta voisi toteutua. Ei ikinä. Ainakaan Suomessa.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Itsekin ostin tuossa itselleni "dollyn". Biltemasta saa meinaa 10€ hintaan semmoisia peräkoukkuun asennettavia polkupyörätelineitä. Alko kyllästyttään kaverin pyörän raijaaminen puoliksi peräkontissa...

Nyt kelpaa sitten ainakin kahta pyörää roudata.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Tollanen dolly olis kyllä ihan ehdoton, kun romuja olis tulossa ja menossa. Nytkin pitäis hinata tosta pari vielä pyörillään olevaa kotteroa hevon kuuseen ja ainakin yhden Ladan vois hakee tilalle. :wink:

Noissahan ei kai ole mitään vakuutusta tms kuten esim trailerissa joka pitää sitä paitsi katsastaakin. Puhumattakaan siitä että sellaisen hinaamiseen pitäis olla joku isompi auto.
Se hinattava autokin voi kai olla aikamoinen katiska kunhan pysyy kasassa?

Voisit tosta pelkästä dollysta ottaa joskus päiväsaikaan parempia kuvia.
Vastaa Viestiin