hinausdollyn päiväkirja ;)
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hinausdollyn päiväkirja ;)
eli hankin tossa viikonloppuna hinausdollyn, sellaisia saa 400-1000 euron hintaan home made malleja, ite ostin sieltä väliltä sopivasti edullisesti.
tänään sitten testasin laitetta käytännössä. Aamulla ajoin töihin 75 km pelkkä dolly perässä, pomppii ja rämisee ikävästi vedettäessä, hieno moderni aisan lukitus vetokoukkuun kysyi hermoja heti aamusta, samoin kuin se että Samara ei päässyt hyvin loivasta pihatiestä ulos noin 150 kg painoinen dolly perässä. Pieni kerros lunta alla ja auto vaan sutii.
Töistä jatkoin vielä Pornaisiin noin 50 km tyhjän kärryn kanssa. Sieltä sitten kyytiin lykättiin Moskvitsh Elite 1300M, hyvin meni kun vähän sovitteli ajosiltoja kohdilleen. kuormaliinoilla etupyörät kiinni dollin kääntyilevälle "vetopöydälle" ja eikun ajamaan.
1300 samara jaksoi hyvin vetää, tosin nopeudet oli 2-3 vaihteilla noin 30-60 km/h, sitä kurnuutusta kesti pari tuntia ja vajaa 90 km. Tarkoituksella ajoin selkeämpi isoja teitä pitkin, koska niilläkin meinasi tulla ongelmia jyrkissä mäissä että auto alkaa sutimaan, mutta mäet meni aina perille asti. Lisäksi 260 cm leveällä dollilla ei pienillä kujilla viitsi pujotella.
Mossessa ei ollut ratti lukkoa joten kori pääsi jonkun verran liikkumaan pyöriin nähden, vaikka kääntöliikettä varten on dollyssa kääntyvä "vetopöytä" tämä saattoi jonkin verran tehdä ajosta hoippuvaa, onneksi hiljaisilla valtateilla voi vähän hoippuakin.
lähes farmilla, noin 5 km päässä, ajettuani vähän epämääräisemmällä "maastoreitillä" bongasi toisen pyörän kiinnitys irti, sidoin uudestaan ja ajoin kotiin.
yleisarvostelu: helppoa ja kivaa, mutta aikaa pitää varata.
katso täältä pari kuvaa joissa Mosse on juuri uuteen kotiin saapuneena
tänään sitten testasin laitetta käytännössä. Aamulla ajoin töihin 75 km pelkkä dolly perässä, pomppii ja rämisee ikävästi vedettäessä, hieno moderni aisan lukitus vetokoukkuun kysyi hermoja heti aamusta, samoin kuin se että Samara ei päässyt hyvin loivasta pihatiestä ulos noin 150 kg painoinen dolly perässä. Pieni kerros lunta alla ja auto vaan sutii.
Töistä jatkoin vielä Pornaisiin noin 50 km tyhjän kärryn kanssa. Sieltä sitten kyytiin lykättiin Moskvitsh Elite 1300M, hyvin meni kun vähän sovitteli ajosiltoja kohdilleen. kuormaliinoilla etupyörät kiinni dollin kääntyilevälle "vetopöydälle" ja eikun ajamaan.
1300 samara jaksoi hyvin vetää, tosin nopeudet oli 2-3 vaihteilla noin 30-60 km/h, sitä kurnuutusta kesti pari tuntia ja vajaa 90 km. Tarkoituksella ajoin selkeämpi isoja teitä pitkin, koska niilläkin meinasi tulla ongelmia jyrkissä mäissä että auto alkaa sutimaan, mutta mäet meni aina perille asti. Lisäksi 260 cm leveällä dollilla ei pienillä kujilla viitsi pujotella.
Mossessa ei ollut ratti lukkoa joten kori pääsi jonkun verran liikkumaan pyöriin nähden, vaikka kääntöliikettä varten on dollyssa kääntyvä "vetopöytä" tämä saattoi jonkin verran tehdä ajosta hoippuvaa, onneksi hiljaisilla valtateilla voi vähän hoippuakin.
lähes farmilla, noin 5 km päässä, ajettuani vähän epämääräisemmällä "maastoreitillä" bongasi toisen pyörän kiinnitys irti, sidoin uudestaan ja ajoin kotiin.
yleisarvostelu: helppoa ja kivaa, mutta aikaa pitää varata.
katso täältä pari kuvaa joissa Mosse on juuri uuteen kotiin saapuneena

- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Mosse maatuun... 
Mikä on muuten tuo max leveys mitä kuljetuksella saa olla? Siis tässä tapauksessa dollyllä. Onko se juuri tuo 260 cm? Eikös se sen jälkeen ole joku ylileveekuljetus?

Mikä on muuten tuo max leveys mitä kuljetuksella saa olla? Siis tässä tapauksessa dollyllä. Onko se juuri tuo 260 cm? Eikös se sen jälkeen ole joku ylileveekuljetus?
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
tulipas paljon toivomuksia ja ideoita
vanja-eno: kyllä olisi ihan idea lainata sitä pikkukorvausta vastaan, jos joku tilapäisesti tarvii, saisi vähän noita pääomakustannuksia takaisin ja helppoa kuljetusta tarvitsevalle.
,_,/ukka: joo takavetoinen tehokas vetoauto olisi hyvä, onkohan armeijan UAZ pakuissa vetokoukkuja, sellainen kun olisi muutenkin mielenkiintoinen ja edullinen hankittava. UAZ paku nelivetoineen ja mahtavine ominepainoineen olisi hyvä veturi?
Kamaz ja veli alexei: talliin sisälle...
no jos jotain kattoa saisi päälle olis se ihan jees, kuten noille muillekin, olisko kellään edullista kätevää kateratkaisua, sellainen joka voisi olla sivuilta avoinkin ja ei mitään lupia?
Ei toi mosse nyt kuitenkaan mikään Suomen parhaita ole, eikä sinänsä kovin uhanalainenkaan mallit, noita M-sarjalaisia on aivan huippukuntoisiakin melko paljon. Mutta olisihan kiva jos se ei ainakaan mätänis käsiin. Koristeen virkaakaan se ei vielä aja kun etupäästä puuttuu osia.
R-J: ei mahdoton entisöitävä, mutta kyllä museo kuntoon tarvitaan aika paljon puuhaa. ajokuntoon saattaminen saattaisi olla vielä ihan toteutettavissa. Hitto vaan kun ajoautojen pitäminen on niin helvetin kallista. Kun ei pelkästä omistamisesta tarttis maksaa niin paljon.
vanja-eno: kyllä olisi ihan idea lainata sitä pikkukorvausta vastaan, jos joku tilapäisesti tarvii, saisi vähän noita pääomakustannuksia takaisin ja helppoa kuljetusta tarvitsevalle.
,_,/ukka: joo takavetoinen tehokas vetoauto olisi hyvä, onkohan armeijan UAZ pakuissa vetokoukkuja, sellainen kun olisi muutenkin mielenkiintoinen ja edullinen hankittava. UAZ paku nelivetoineen ja mahtavine ominepainoineen olisi hyvä veturi?
Kamaz ja veli alexei: talliin sisälle...

Ei toi mosse nyt kuitenkaan mikään Suomen parhaita ole, eikä sinänsä kovin uhanalainenkaan mallit, noita M-sarjalaisia on aivan huippukuntoisiakin melko paljon. Mutta olisihan kiva jos se ei ainakaan mätänis käsiin. Koristeen virkaakaan se ei vielä aja kun etupäästä puuttuu osia.
R-J: ei mahdoton entisöitävä, mutta kyllä museo kuntoon tarvitaan aika paljon puuhaa. ajokuntoon saattaminen saattaisi olla vielä ihan toteutettavissa. Hitto vaan kun ajoautojen pitäminen on niin helvetin kallista. Kun ei pelkästä omistamisesta tarttis maksaa niin paljon.

- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
siinä yksi varsin merkittävä syy sille että autoja täytyy vain mädännyttää takapihalla.R-J kirjoitti:Autoilu on Suomessa kallista. Ja tosiaan jo pelkästä omistamisesta rokotetaan kiitettävästi.
olis hienoa kun kaikki autot vois olla ilman seuraamuksia rekisterissä ja katsastettuina (ei veroja ja katsastukset ilmaisia tai ainakin paljon halvempia), vakuutukset voisi olla sveitsin mallin mukaan yksi (kalleimman mukaisesti) ja sitten voisi käytellä autoja vuorotellen, mielialan, sään yms. mukaan. Silloin ei olisi kusessa jos käyttöauto hajoaa, aina olisi auto varalle.

- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Suomen Moskvitsh Kerhon Ry:n jäsen olen ollut jo vuodesta 1996Mosse-Aksu kirjoitti:Olipas varsin valaisevat kuvat, mutta nyt sitten olet ihan oikea Mossen omistaja. Kerholainenhan kait olet jo ollutkin. Onneva.

pitäiskö vielä liittyä Volga Club Finlandin jäseneksi, kun on Volgakin..
Mosse kerho oli hyvä vaihtoehto silloin kun ei vielä Lada kerhoakaan ollut, mosse kerhossa periaatteessa suvaitaan ihan kaikki neukkuautot, joskin moskoviitti vie etusijan luonnollisesti.
niin joo noista kuvista, ei oikein valoisempia saa kun ei koskaan valoisan aikaan ole paikalla


Niin kai se on lähinnä toi kirottu ajoneuvovero mikä ajaa viemään kilvet konttorille.(näin ainakin itsellä). Vakuutuksethan saa seisontaan ja katsastukseenhan voi mennä vaikka samana päivänä kun on tarvetta.Lada-Jussi kirjoitti:siinä yksi varsin merkittävä syy sille että autoja täytyy vain mädännyttää takapihalla.R-J kirjoitti:Autoilu on Suomessa kallista. Ja tosiaan jo pelkästä omistamisesta rokotetaan kiitettävästi.
olis hienoa kun kaikki autot vois olla ilman seuraamuksia rekisterissä ja katsastettuina (ei veroja ja katsastukset ilmaisia tai ainakin paljon halvempia), vakuutukset voisi olla sveitsin mallin mukaan yksi (kalleimman mukaisesti) ja sitten voisi käytellä autoja vuorotellen, mielialan, sään yms. mukaan. Silloin ei olisi kusessa jos käyttöauto hajoaa, aina olisi auto varalle.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Olis ihan asiallinen tsydeemi, mutta aivan liian hyvä, jotta voisi toteutua. Ei ikinä. Ainakaan Suomessa.Lada-Jussi kirjoitti:siinä yksi varsin merkittävä syy sille että autoja täytyy vain mädännyttää takapihalla.R-J kirjoitti:Autoilu on Suomessa kallista. Ja tosiaan jo pelkästä omistamisesta rokotetaan kiitettävästi.
olis hienoa kun kaikki autot vois olla ilman seuraamuksia rekisterissä ja katsastettuina (ei veroja ja katsastukset ilmaisia tai ainakin paljon halvempia), vakuutukset voisi olla sveitsin mallin mukaan yksi (kalleimman mukaisesti) ja sitten voisi käytellä autoja vuorotellen, mielialan, sään yms. mukaan. Silloin ei olisi kusessa jos käyttöauto hajoaa, aina olisi auto varalle.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Tollanen dolly olis kyllä ihan ehdoton, kun romuja olis tulossa ja menossa. Nytkin pitäis hinata tosta pari vielä pyörillään olevaa kotteroa hevon kuuseen ja ainakin yhden Ladan vois hakee tilalle.
Noissahan ei kai ole mitään vakuutusta tms kuten esim trailerissa joka pitää sitä paitsi katsastaakin. Puhumattakaan siitä että sellaisen hinaamiseen pitäis olla joku isompi auto.
Se hinattava autokin voi kai olla aikamoinen katiska kunhan pysyy kasassa?
Voisit tosta pelkästä dollysta ottaa joskus päiväsaikaan parempia kuvia.

Noissahan ei kai ole mitään vakuutusta tms kuten esim trailerissa joka pitää sitä paitsi katsastaakin. Puhumattakaan siitä että sellaisen hinaamiseen pitäis olla joku isompi auto.
Se hinattava autokin voi kai olla aikamoinen katiska kunhan pysyy kasassa?
Voisit tosta pelkästä dollysta ottaa joskus päiväsaikaan parempia kuvia.